vieraat ja lakanat
´Meillä on käynyt miehen puolen sukulaisia kylässä (isä puolisoineen, sisko miehineen) ja he eivät ota koskaan omia lakanoitaan mukaan. Minä pesen täällä jo 5 hengen pyykkejä muutenkin ja hirveät määrät tulee sitten yhden yön vierailusta pyykkiä. Minusta se on epäkohteliasta kun tietää että lapsiperheessä työtä riittää muutenkin. Vai olenko ihan väärässä...?
Kommentit (73)
Anoppi on vanha ja asuu yksin. 20 v tehnyt niin että kun siellä vierailevat on kuitenkin tätä meidän omaa porukkaa, niin nukutaan samoissa ! Esim, me ja miehen siskon perhe. Tyynyliinat voi vaihtaa, mutta ei jokaisen jäljiltä koko settiä.
En tietty suostuisi jos sukulaisissa olisi jotain pultsareita, sit veisin omat...
Alkuun tapa hieman oudoksutti mutta varsinkin nyt kun anoppi yhä vanhempi, minusta tosi järkevä systeemi. Vaikka anoppi on muuten himosiisti.
Tyttöni kummitäti sanoo erikseen että lakanoita ei saa tuoda, ja sitä kunnioitetaan. Kun haluaa joskus käyttää niitä hienoja pitsilakanoitaan.
Muuten löysä käytäntö että yleensä omat jos autolla liikkeellä, mutta jos ei, ei se ole niin vakavaa, talostakin löytyy.
Kieltämättä pikkulapsiaikana silti joskus vähän harmitti kun 6 hengen seurue majoittui ilman mitään omia varusteta. Mutta kone pesee ja mankelointi aika helppo nakki myösä
Anoppi on vanha ja asuu yksin. 20 v tehnyt niin että kun siellä vierailevat on kuitenkin tätä meidän omaa porukkaa, niin nukutaan samoissa ! Esim, me ja miehen siskon perhe. Tyynyliinat voi vaihtaa, mutta ei jokaisen jäljiltä koko settiä.
En tietty suostuisi jos sukulaisissa olisi jotain pultsareita, sit veisin omat...
Alkuun tapa hieman oudoksutti mutta varsinkin nyt kun anoppi yhä vanhempi, minusta tosi järkevä systeemi. Vaikka anoppi on muuten himosiisti.
Tyttöni kummitäti sanoo erikseen että lakanoita ei saa tuoda, ja sitä kunnioitetaan. Kun haluaa joskus käyttää niitä hienoja pitsilakanoitaan.
Muuten löysä käytäntö että yleensä omat jos autolla liikkeellä, mutta jos ei, ei se ole niin vakavaa, talostakin löytyy.
Kieltämättä pikkulapsiaikana silti joskus vähän harmitti kun 6 hengen seurue majoittui ilman mitään omia varusteta. Mutta kone pesee ja mankelointi aika helppo nakki myösä
mä en nuku kuin veljeni pari yötä käyttämissä lakanoissa vanhempieni luona käydessä. muut ei kelpais.
yleensä kysyn äitiltä, että onko sillä meidän käyttämät lakanat vielä siellä vierassängyssä vai otanko omat (jos mennään autolla mieheni kanssa niin yleensä otetaan omat).
vanhempani käyvät meillä usein julkisilla ja silloin ei tartte lakanoita kantaa. säilytän kaapissa lakanat seuraavaa vierailua varten. meillä on kaapissa myös lasten kavereitten käyttämiä lakanoita ja pyyhkeitä, niitä käytetään pari-kolme vierailua ja sitten pestään.
mieheni veli tuo aina omat lakanat tullessaan ja mekin hänen luona yöpyessämme. joskus sanon suoraan, että ei tartte tuoda lakanoita.
minä olen länsi-suomesta kotoisin, mieheni keski-suomesta. meillä ei ole nyt kuivausrumpua, joten lakanapyykki vie paljon kuivatustilaa. ja pidän todellakin ekologisesti arveluttavana pestä yhden yön nukuttuja lakanoita.
Anoppi on vanha ja asuu yksin. 20 v tehnyt niin että kun siellä vierailevat on kuitenkin tätä meidän omaa porukkaa, niin nukutaan samoissa ! Esim, me ja miehen siskon perhe. Tyynyliinat voi vaihtaa, mutta ei jokaisen jäljiltä koko settiä. En tietty suostuisi jos sukulaisissa olisi jotain pultsareita, sit veisin omat... Alkuun tapa hieman oudoksutti mutta varsinkin nyt kun anoppi yhä vanhempi, minusta tosi järkevä systeemi. Vaikka anoppi on muuten himosiisti. Tyttöni kummitäti sanoo erikseen että lakanoita ei saa tuoda, ja sitä kunnioitetaan. Kun haluaa joskus käyttää niitä hienoja pitsilakanoitaan. Muuten löysä käytäntö että yleensä omat jos autolla liikkeellä, mutta jos ei, ei se ole niin vakavaa, talostakin löytyy. Kieltämättä pikkulapsiaikana silti joskus vähän harmitti kun 6 hengen seurue majoittui ilman mitään omia varusteta. Mutta kone pesee ja mankelointi aika helppo nakki myösä
kahden lapsen perheessäkin.
Harmittaa älyttömästi kun saareen tulee lapsettomia kavereita ilman lakanoita, joita sitten yhden yön jälkeen joudun rahaamaan kotiin pestäväksi.
Tulevat julkisilla mutta so not?
jos 5 hengen talouden pyykinpesu on noin monimutkaista, silloin joku on pielessä. Et osaa käyttää konetta, peset liian usein tai ihan mitä vaan.
Ja aivan moukka olet että jätät siihen tilaan että vieraiden pitää PYYTÄÄ sinulta lakanoita.
Jos et osaa pitää pyykkihuoltoa kunnossa suosittelen lämpimästi että pyydät ensi kerralla vieraiden ottavan omat lakanat mukaan. Mutta varaudu että saat huonon emännän maineen.
En oikeest ymmärrä tätä pyykki-juttua lainkaan. Konehan ne pesee. Sun täytyy vaan ne laittaa koneeseen, painaa nappia, laittaa kuivumaan tai suoraan rumpuun ja kaappiin. Huh mikä urakka.Mitenköhän selviät oikeasta elämästä ?
itse olen oppinut että noin periaatteessa isäntäväki yleensä antaa lakanat käyttöön eli niitä ei oteta itse mukaan ELLEI isäntäväki toisin pyydä. Silloin tietty otetaan, eikä syitä kysellä.
ja lakanat "tarjoaa" isäntäväki.
Olen länsi-suomesta ja mieheni ei! Ja meillä käy yövieraita vaihtelevasti (kesällä enemmän) koska sukulaiset eivät asu lähellä.
Ilmeisesti heimoeroja sitten! Kiitos numero 23! Nyt ymmärrän. =)
T:ap
asui isä, äiti, me 5 lasta ja isoisäni. Sukulaisia kävi usein kylässä, aina olivat vähintään muutaman yön, jotkut viikkojakin. Kenelläkään ei ollut lakanoita tai pyyhkeitä mukana. Äiti pesi kaikki pyykit.
Joten minulle ei aikuisenakaan koskaan juolahtanut mieleen, että moisia pitäisi ottaa mukaan kun kyläilee. Ällistyin suuresti, kun tyttäreni kaveri tuli yökylään lakanat mukana.
Ilman muuta helpottaa emännän töitä, jos joku omat lakanat tuo.
puhtaat ja mankeloidut lakanat ottaa sängystä pois kun tällaiset länsisuomalaiset kursailijat tulevat yökylään.
Jotenkin noloa heiltä.
asui isä, äiti, me 5 lasta ja isoisäni. Sukulaisia kävi usein kylässä, aina olivat vähintään muutaman yön, jotkut viikkojakin. Kenelläkään ei ollut lakanoita tai pyyhkeitä mukana. Äiti pesi kaikki pyykit.
Joten minulle ei aikuisenakaan koskaan juolahtanut mieleen, että moisia pitäisi ottaa mukaan kun kyläilee. Ällistyin suuresti, kun tyttäreni kaveri tuli yökylään lakanat mukana.Ilman muuta helpottaa emännän töitä, jos joku omat lakanat tuo.
Jos käyvät usein, niin voithan pitää vieraslakanoita pesemättä ja käyttää ne sitten uudelleen kun taas tulevat.
Mulla on kyllä tapana viedä lakanat, jos yökyläillään koko perheen voimin. Myös lasten yökyläillessään kavereillaan, niin usein vien lapsen mukana oman peiton, tyynyn ja aluslakanan tai sitten makuupussin. Ihan yleinen käytäntö, kun lapset yökyläilee.
En kuitenkaan oleta, että vieraat tuo omat lakanat.
Enkä kyllä vie itsekään mukanani. Jaa, sori, on kerran tullut, kun pidin likkakavereille naisten saunaillan ja yöpyivät meillä ja olin silloin ollut hurjan kiireinen ja sairaana ym. ja pyykkiä oli ehtinyt kertyä. Silloin pyysin tuomaan lakanat mukanaan, yövieraita oli kuitenkin 6 henkilöä. Toivat myös pyyhkeet, vaikka ne olin kyllä varannut jo pukuhuoneeseen odottamaan.
Tapoja on monia.
On luonnollista pyytää, että vieraat tuovat omat lakanat, jos siitä ei liikaa vaivaa, esim. jos julkisilla kuljetaan, niin miettisin kaksi kertaa pyyntöä.
Ja koska osa vierailuperheistä tarjoaa pyyhkeet ja lakanat ilman miettimistä, niin sekin on luonnollista.
Eli jos toivoo, että vieraat ottavat lakanat mukaan niin sitten pyytää sitä. Harvalla on telepaattisia voimia.
Meillä käy yökyläilemässä muutama tuttavaperhe, joille sanon vierailua sovittaessa että otattehan omat petivaatteet mukaan. Eli meille nämä vieraat nappaavat sängyistään peittonsa ja tyynynsä kainaloon kun meille lähtevät.Ei ole ollut ongelma ja helpottaa suunnattomasti mun seuraavaa viikkoa. Itse toimimme samoin. Useamman vuoden pesin vieraslakanoita, mutta se tuntui jo ekologisestikin kurjalta, yhden yön jälkeen harva lakana vielä on pesukunnossa joten periaatteessa puhdasta pyykkiä pestiin sitten useampi päivä vierailun jälkeen. Jos meille tulee vähän vieraampia ihmisiä tai esimerkiksi vanhempia, niin en heille ole sanonut mitään vaan pesen lakanat. Eli tilanteen mukaan. Ja hei, vaikka "omia lakanoita" tällä palstalla niin moni ihmettelikin niin muista että omassa perheessä saa onneksi itse muodostaa käytännöt. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä toimi toisen perheessä, Kunnioitetaan toistemme tapoja, eikö.