vieraat ja lakanat
´Meillä on käynyt miehen puolen sukulaisia kylässä (isä puolisoineen, sisko miehineen) ja he eivät ota koskaan omia lakanoitaan mukaan. Minä pesen täällä jo 5 hengen pyykkejä muutenkin ja hirveät määrät tulee sitten yhden yön vierailusta pyykkiä. Minusta se on epäkohteliasta kun tietää että lapsiperheessä työtä riittää muutenkin. Vai olenko ihan väärässä...?
Kommentit (73)
Minustakin on kiva pedata vieraille valmiiksi. Mutta kun meitä on viisi ja jos vieraitakin on enemmän kuin kaksi, niin kyllä siinä pyykkiä tulee. Ihan tavallisella kotikoneella kolme koneellista saa pyörittää... Sitten kun on se normipyykkikin siinä sivussa, niin jopa tietää pyykkäävänsä.
Tuokin on totta, että vieraslakanoissa tulee pyykättyä ihan puhdasta tavaraa. En silti voi niitä pesemättä jättää eikä meillä ole sellaisia tiloja, joihin varastoisin lakanoita seuraavaa kertaa odottamaan.
Itse olen viime aikoina ottanut pussilakanat mukaan. Niin emännälle jää vähemmän pyykkiä ja pistetään ikään kuin "vahinko puoliksi".
Kyllähän nyt pedit pitää olla sijattu jo ennen vieraiden saapumista lakanoineen päivineen. Ei tosiaan kannata kutsua yövieraita, jos ei ole valmiuksia pestä muutamaa lakanaa pyykkikoneessa. Mielestäni tämä koskee myös vaatimattomia mökkioloja - viedäänhän sieltä kuitenkin yleensä pyykit, ainakin isommat, kaupunkiin pestäväksi. Vai järvessä/meressäkö niitä hinkkaatte? Eli ap on väärässä.
on edes tilaa pedata sänkyjä joka vieraalle. Meillä ja kaveripiirissä nukutaan patjoilla tai vierassängyillä (siis sellaisilla pumpattavilla tai kokoonpantavilla) olohuoneessa. Ei niitä voi pedata valmiiksi jo iltapäivällä!
Yhden yön takia lakanapyykki on turhaa ja ympäristöä kuormittavaa. Ylipäätään pesen pyykkiä vain, kun se on likaista.
Meilläkin appivanhemmat ja mun omat vanhemmat aina tulee lakanoiden kanssa vaikka kuinka sanotaan ettei tarvitse. Juontaa varmaan juurensa ajalle kun ihmisillä ei ollut välttämättä kunnollisia pesukoneita tai ylipäätään kovinkaan paljoa ylimääräisiä lakanoita.
Nykyään kun on kunnon pesukoneet kaikilla. Ja aika useilla nyt on enemmät kuin yhden varalakanat, niin on aivan turha tapa tuoda omia vierailulle. ELLEI tosiaan erikseen pyydetä, mutta silloin tosiaan tarvitsee talon emännän ystävällisesti ilmoittaa, että tuottehan omat lakanat ja pyyhkeet. Niin ja mökille vierailulle menessä on varmasti hyvä myös kysäistä, että mikä on käytäntö.
tän dilemman tosi osuvasti. Jotenkin niin, että kun länsisuomalainen tulee kylään, niin se sitten seisoo oven suussa vaikeana ja kuuluuttaa suureen ääneen että eivät halua olla häiriöksi ja että heillä on omat lakanat mukanaan. Mä olen itse Itä-Suomesta, ja jotenkin musta tuollainen käytös pilaa vähän ilmapiiriä. Mä olen odottanut vieraita, miettinyt ruokalistaa ja toki varannut hyvät vieraslakanat ja -peitot valmiiksi. Vieeraat taas tuovat jotain tuliaisia, viihdyttävät isäntäväkeä kuulumisillaan yms. ja kaikkilla on kivaa. ärsyttävää kuulla jotain "ettei nyt vaan olla vaivoiksi" -valitusta. Siinä tapauksessa en olisi kutsunut teitä!!!
Länsisuomalaisten mielestä taas isäntäperheelläkin on mukavampaa, kun ei tarvitse turhia pyykkejä pestä. Ollaan siis huomaavaisia kun tuodaan omat lakanat.
Vähän sama kun otetaan kengät pois kun tullaan ulkoa sisälle, ettei tarvitse siivota kuraa lattialta. (Riippuu tietysti kutsujen luonteesta.)
Kaiken kaikkiaan kyllä itäsuomalaiset ovat keskimäärin joviaalimpia seuraihmisiä. Mutta kyllä heidänkin sopisi ymmärtävän, että toisaalla tehdään toisin.
Siis ku on kaikki tuo lakanoitten pyörittäminen koneessa ja vaikka mitä.....:O
Kuten joku tuossa edellä kirjoitti. Myös meillä appivanhemmat ja minun omat vanhemmat aina tulevat lakanoiden kanssa. Ja molemmat pariskunnat ovat miksaus itää ja länttä. Joista toiset asuvat idässä ja toiset lännessä :)
Meillä molemmat aina kaakattavat siitä pyykinpesun vaikeudesta vaikka toimivat koneet ja pelit ja vehkeet löytyy ihan meiltä kotoakin. Ei tarvitse lähteä nyrkkipyykille avannon reunalle vieraiden lakanoiden kanssa :)
Nuorikin ihminen voi ajatella lakanoiden pesua myös ekokysymyksenä - miksi pesettää kyläpaikassa pari koneellista lähes puhdasta pyykkiä käytännössä ihan turhaan?
Kyllä meillä kone pesee lakanat, mutta lakanoiden vetäminen/mankelointi on sitten maailman tylsintä hommaa. Mielelläni säästän isäntäväen siltä.
Nuorikin ihminen voi ajatella lakanoiden pesua myös ekokysymyksenä - miksi pesettää kyläpaikassa pari koneellista lähes puhdasta pyykkiä käytännössä ihan turhaan?
Kyllä meillä kone pesee lakanat, mutta lakanoiden vetäminen/mankelointi on sitten maailman tylsintä hommaa. Mielelläni säästän isäntäväen siltä.
Miten te pystytte elämään? Siis ku on kaikki tuo lakanoitten pyörittäminen koneessa ja vaikka mitä.....:O
No en pystykään. kaikki on niin vaikeeta ja jos ei ole niin mun pää muokkaa kaiken vaikeeksi. Kun ei riitä että mietin yöt läpi meidän perheen asioita, mutta kun naapureiden ja sukulaisten asiat pitää miettiä myös. Sitten miehen kanssa päivitellaan, että on se muilla ihmeellistä touhua, kun ovat ja elävät eri tavalla kuin me. En ymmärrä.
että veljeni perhe tuo joka kerta omat lakanat ja pyyhkeet, vaikka joka kerta painotan, että ei tarvi.
Ihan kuin meidän vuodevaatteet ei kelpaa.
Veljen vaimo siis tuo omat, jos veljeni tulee yksin, hän ei tod tuo mitään ikinä.
Tarjoan kyllä ilomielin vieraille lakanat jos eivät itse tuo, mutta saattaisin kyllä hieman ihmetellä.
että vieraat voisi tosiaan tuoda omansa mukanaan kun tulevat yökylään meille.
t. vähän köyhä
Meillä ei ole autoa ja kun itse vastaavasti yökyläilemme olisi tosi rasittavaa viedä omat petivaatteita mukana. Pyykkiä meillä tulee joka tapauksessa paljon kun kestoillaan ei petivaatteiden pesu vie paljon aikaa. Enemmän mua häiritsee jos on sellaisia vieraita, jotka eivät esim. tee mitään keittiöhommia tai edes sitten seurustele lapsen kanssa jos eivät niihin halua tarttua. Ruuan tekeminen monta kertaa päivässä on paljon työläämpää.
Jatkossa voisit varmaan pyytämään ottamaan omia lakanoita mukaan. Luulisi vieraiden kunnioittavan toivettasi.
Usein jo vieraita kutsuessa sitä tiedostaa että heistä on vaivaa, tosin kivaa sellaista. Tulee tiskiä, pyykkiä ja melua :D
Isommat bileet kun on tiedossa, eli kymmenisen vierasta, pyydän autolla tulevia vetäisemään mukaansa sängystä petivaatteet. Sillä täkit ja tyynyt meillä ensin loppuu kesken.
2 lakanaa ja pussilakanaa mahtuu yhteen koneeliseen. Ja pakkoko niitä oman perheen petivaatteita on pestä juuri siihen samaan syssyyn. Ne voi siirtää seuraavallekin viikolle.
viedään omat lakanat, se on kohteliasta, ja itte vielä sijataan petitkin, ettei isäntäväen tartte.
ei tarvitse omia lakanoita ottaa mukaan. Eihän niistä tule kuin yksi koneellinen.
Mutta se oli ihan mukavaa kun viiden hengen perheellä oli omat lakanat. Ilmoittivat ihan itse tuovansa lakanat, ettei tarvinnut edes kehottaa.
Eihän tollasta voi arvata ja joku nirppis saattaa loukkaantua jos vie muuten vaan. Pyyhkeet oletan olevan talon puolesta, koska märkiä pyyhkeitä on tosi inha pakkailla mukaan.
Meidän perhe kääräisee kuulkaa auton perään omat peitot ja tyynyt ja pyyhkeet yökyläillessä mukaan ja koko komeus pariin Ikean säkkiin! On sitten helppoa iltasella levittää nukkumapaikkoihin kyläpaikassa. Itse ainakin nukunkin huomattavasti paremmin omalla tyynylläni ja peitollani, esim. aina hotellissa eka menee muuten vähän totutellessa.
Usein nukutaan patjoilla lattialla olohuoneessa tms. joten ei niitä sänkyjä monessa tapauksessakaan valmiiksi tehdä. Ja ihan itse tai emännän tai isännän kanssa valmistelen nukkumapaikat. Sama juttu, kun meille tulee yövieraita. Ilmeisesti olen enemmistön mielestä varsinainen moukka… Onneksi ei ole aiheuttanut kriisiä lähiympäristössäni, jossa puolin ja toisin toimitaan samoin.
Kotiin tultaessa sitten usein vaihdan lakanat ja pyyhkeet.
En toki oleta, että kaikki vieraat toisivat meille omat lakanansa, saavat kyllä meiltä lakanat ja pyyhkeet, mutta onhan se huomattavasti helpompaa, ettei tule ylimääräistä pyykkiä. Ei meillä myöskään ole kuin yksi vierastyyny ja –täkki, muuten käytetään sitten torkkupeittoja ja muita tyynyjä.
että ihmiset raahaa lakanoita kyläreissuilla matkassa. Minä yleensä petaan sängyt valmiiksi ja loukkaantuisin jos vieraat repisi valmiiksi laittamani lakanat sängystä ja petaisivat omat tilalle.
omituista jos vieraat toisivat lakana mukaan. Mä petaan sängyt valmiiksi.
Vai laitatko vieraat itse petaamaan petinsä? Kiva emäntä.
tän dilemman tosi osuvasti.
Jotenkin niin, että kun länsisuomalainen tulee kylään, niin se sitten seisoo oven suussa vaikeana ja kuuluuttaa suureen ääneen että eivät halua olla häiriöksi ja että heillä on omat lakanat mukanaan.
Mä olen itse Itä-Suomesta, ja jotenkin musta tuollainen käytös pilaa vähän ilmapiiriä. Mä olen odottanut vieraita, miettinyt ruokalistaa ja toki varannut hyvät vieraslakanat ja -peitot valmiiksi. Vieeraat taas tuovat jotain tuliaisia, viihdyttävät isäntäväkeä kuulumisillaan yms. ja kaikkilla on kivaa. ärsyttävää kuulla jotain "ettei nyt vaan olla vaivoiksi" -valitusta. Siinä tapauksessa en olisi kutsunut teitä!!!