Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vieraat ja lakanat

Vierailija
07.12.2010 |

´Meillä on käynyt miehen puolen sukulaisia kylässä (isä puolisoineen, sisko miehineen) ja he eivät ota koskaan omia lakanoitaan mukaan. Minä pesen täällä jo 5 hengen pyykkejä muutenkin ja hirveät määrät tulee sitten yhden yön vierailusta pyykkiä. Minusta se on epäkohteliasta kun tietää että lapsiperheessä työtä riittää muutenkin. Vai olenko ihan väärässä...?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi Itä-Suomesta ja itse olet Länsi-Suomesta? Lakanapolitiikassa on heimojen älisiä kulttuurieroja. ;-)

Itse otan aina lakanat mukaan jos autolla kuljetaan ja vinkkaan vieraille, että voi tehdä samoin.

Vierailija
22/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydätkö vieraita ottamaan mukaan myös omat astiat ja kahvikupit? Vai onko tiskaaminen eri asia kui pyykinpesu?

En näe mitä vaikeaa on laittaa kone pyörimään lakanoille? Nehän on helpoimpia pestäviä, eri asia jos joutuisi vaatteita pesemään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otan itse ne mukaan aina, jos menemme omalla autolla (yleensä menemme).

Miehen puolella sukua sille on vähän naureskeltu, eikä käly oikeastaan koskaan tuo lakanoita tullessaan. Joten se lienee vähän "heimojuttu" tai siis kullakin suvulla on omat traditionsa.

Minusta voisit aivan hyvin noin likeisille sukulaisille SANOA, että hei: voisitteko tuoda lakanat tullessanne, sillä on aika turhan tuntuista hommaa ja luonnonvarojen tuhlaista pyykätä kaksi koneellista pyykkiä yhden yöpymisen takia.

Vierailija
24/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi Itä-Suomesta ja itse olet Länsi-Suomesta? Lakanapolitiikassa on heimojen älisiä kulttuurieroja. ;-) Itse otan aina lakanat mukaan jos autolla kuljetaan ja vinkkaan vieraille, että voi tehdä samoin.

siis että minun sukuni on Länsi-Suomesta, miehen Itä-Suomesta ;-)

-25-

Vierailija
25/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omituista jos vieraat toisivat lakana mukaan. Mä petaan sängyt valmiiksi.

Vai laitatko vieraat itse petaamaan petinsä? Kiva emäntä.

Vierailija
26/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki on ihan normaalia tarjota lakanat vieraille. Eikä se olekaan mikään ongelma, jos vieraita käy kerran vuodessa. Mutta en nyt oikein ottanut aloituksesta selvää, että kuinka usein siellä käy noita yövieraita. Jos niitä käy paljonkin, niin kyllähän se työmäärää lisää aika paljon, ja silloin olisi huomaavaista tuoda omat lakanat. Ja jossain kaukana asuvalla sukulaisella voi käydä yövieraita useinkin. Tai jossain maalla, minne yksi sisaruksista on jäänyt pitämään kotitilaa ja muu suku vierailee tilalla säännöllisesti. En minä nyt niin omituisena sitä pidä, että omat lakanat otetaan mukaan. Kyllähän se emännän työtä säästää. Eikä mun mielestä vieraat voi ihan olettaakaan, että joku jaksaa vaikka kerran kuussa pestä myös vierasperheen lakanat. Joskus myös vieraat kutsuvat itse itsensä, ja kun välimatkat on pitkiä, niin jotenkinhan sitä on tavattava, joten huono on kieltää toisia tulemastakaan. Eli en nyt olisi ihan noin tuomitsevainen ap:tä kohtaan niin kuin valtaosa tätä ketjua näyttää olevan.

Jos samat vieraat käy usein, niin eikö lakanoita voi laittaa kaappiin odottamaan? Jos meillä käy mummo ja pappa katsomassa lapsia niin ei me niitä lakanoita joka vierailun jälkeen pestä.

Vierailija
27/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä itsekään ota mukaan (paitsi just esim. mökkiolosuhteisiin). Jos pyydetään ottamaan, niin toki otan. Enkä edes loukkaannu. Ei se niin iso vaiva ole.

Mutta ajatustenlukija en ole.

Vierailija
28/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin sanoin että ottakaa omat lakanat kun meillä oli muutenkin pienet tilat kuivata pyyjkkiä ja muutekin paljon tulee pyykkivuorta. Ei ollut ongelma ja ymmärsivät. Me otetaan aina omat lakanat mukaan, jos ei erikseen sanota ettei tarvitse ottaa. Nyt meillä on kuivausrumpu ja olen sanonut tälle tuttavaperheelle että lakanoita ei tarvitse tuoda kun pyykit saadaan nykyään vaivatta kuivaksi. Samahan se missä ne pesee, siellä tuttavilla vai meillä. Kivempi tulla kylään kun ei ole niin paljon kantamuksia.

Vierailija
29/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoinpa 6 hengen perheenä missään yökyläilläänkään.

En oleta, että vieras tuo omat lakanansa mutta meillä ei ole kuin 3 ylimääräistä lakanaa, koska on vähän tilaa säilyttää eli jos meille tulisi monta yövierasta kerralla niin pyytäisin tuomaan lakanat mukanaan.

Vierailija
30/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta me emme kyläillessä vie mukana vuodevaatteita emmekä odota muidenkaan tuovan meille tullessaan.

Kuljemme autolla, mutta meidän autossa ei ole tavaratilaa ylenmäärin - viiden hengen tarpeelliset tavarat ja mahdollisesti molempiin suuntiin kuljetettavat kierrätysvaatteet tuppaavat sen täyttämään.

Pyyhkeet otamme mukaan itse, koska osa perheestä saa iho-oireita hajustetuista pyykinpesuaineista, ja pyyhkeistä niitä jämiä irtoaa enemmän kun kastuvat. Meillä tarjoan vieraille pyyhkeet mielelläni.

Jos jollakin sitten on meille tullessaan mukana kaikki käyttötekstiilit, en loukkaannu. Vieraat saavat tehdä siinä asiassa kuten tahtovat. (No sitten saattaisin loukkaantua, jos olisin sijannut valmiiksi heille vuodevaatteet ja vieraat ilman hyvää syytä vaatisivat niitä repimään pois laittaakseen omat tilalle. Eipä ole sattunut tällaista. XD)

Vierailija
31/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen länsi-suomesta ja mieheni ei! Ja meillä käy yövieraita vaihtelevasti (kesällä enemmän) koska sukulaiset eivät asu lähellä.

Ilmeisesti heimoeroja sitten! Kiitos numero 23! Nyt ymmärrän. =)

T:ap

Vierailija
32/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla ollaan vieraanvaraisia :)

Vuoteet on pedattuna valmiiksi kun vieraat saapuvat, ja kone pesee ne vieraiden lahdettya. En myoskaan pyyda vieraita tuomaan omia pesuaineita, pyyhkeita, astioita, ruokia tai juomia... Vaikka naitakin tapauksia loytyy! Ei siita oikein tervetullut olo tule, jos kaiken saa vieda ja tehda itse :/

Meilla vieraita hemmotellaan, he ovat aina ystavia tai sukulaisia ja tarkeita ihmisia siis!

Vierailija
33/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sen takia ettei ihmisten tarvitse meidän 5 hengen perheen lakanoita pestä ja laitella. Riittää että ruokaa ja kahvia meille keitetään.

Vierailija
34/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinikka Nopolan mainio pakina nimeltä "Omat lakanat" HS:sta varmaan n. 10 vuoden takaa. Siinä käsiteltiin juuri näitä heimoeroja! Harmi kun en tuolloin leikannut talteen. Mehtaakohan löytyä mistään hänen kirjastaan.

Eikä ole muuten ainoa ero meidänkään sukujen välillä, mutta aika tyypillinen. Toiset pitävät omien lakanojen viemistä suorastaan kunnia-asiana, "ettei olla vaivoiksi", toisille taas ei tule mieleenkään.

23

Vierailija
35/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tapojen erilaisuudesta ja huomaavaisuudesta.

Totta kai pyykkään niille vieraille, jotka eivät lakanoita tuo. Se on heidän tapansa, eivät varmaan ole tulleet ajatelleeksi vain moista.

ITSE tuon kuitenkin, koska koen sen vieraalta kohteliaaksi teoksi.

On aika turhaa nimittäin joutua pyykkäilemään kerran käytettyjä lakanoita. Itse käytämme niitä kylässä käyttämiämme lakanoita (siis meidän omia) vielä mökillä sen päälle.

- olikohan se nyt 25? -

Vierailija
36/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinikka Nopolan mainio pakina nimeltä "Omat lakanat" HS:sta varmaan n. 10 vuoden takaa. Siinä käsiteltiin juuri näitä heimoeroja! Harmi kun en tuolloin leikannut talteen. Mehtaakohan löytyä mistään hänen kirjastaan. Eikä ole muuten ainoa ero meidänkään sukujen välillä, mutta aika tyypillinen. Toiset pitävät omien lakanojen viemistä suorastaan kunnia-asiana, "ettei olla vaivoiksi", toisille taas ei tule mieleenkään. 23

-25-

Vierailija
37/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mukava lukea että jotkut ymmärtävät näitä asioita laajemmasta näkökulmasta kuin vain oman pienen päänsä sisältä :-)

23

Vierailija
38/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, et ole pyytänyt. No jospa ensin pyytäisit ja vasta sitten haukkuisit heitä selän takana.

Vierailija
39/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, tuskinpa, ellet ole S. 50 v.? Mutta mukava lukea että jotkut ymmärtävät näitä asioita laajemmasta näkökulmasta kuin vain oman pienen päänsä sisältä :-) 23

Nopolan pakinat ovat hauskoja ja juuri tuolle lakanapakinalle nauroimme kälynkin kanssa aika lailla.

-25-

Vierailija
40/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt pedit pitää olla sijattu jo ennen vieraiden saapumista lakanoineen päivineen.

Ei tosiaan kannata kutsua yövieraita, jos ei ole valmiuksia pestä muutamaa lakanaa pyykkikoneessa.

Mielestäni tämä koskee myös vaatimattomia mökkioloja - viedäänhän sieltä kuitenkin yleensä pyykit, ainakin isommat, kaupunkiin pestäväksi. Vai järvessä/meressäkö niitä hinkkaatte?

Eli ap on väärässä.