Mies, onko kohdallesi sattunut määräilevää naista?
-Meidän Pena-Turo vie sitten roskat ulos just nyt!
-Meidän Saku-Kalevi ei sitten ole pilkkuun asti baarissa kavereiden kanssa!
-Meidän Jorma-Antero tulee sitten töistä heti kotiin siivoamaan!
-Nyt teet, niinkuin käsken Mika-Ville!
Niin, oletko kohdannut vastaavaa imperatiiveja solkenaan sylkevää naisihmistä? Jos olet, miten olet tilanteeseen suhtautunut? Sulkemalla korvat vai sanomalla takaisin?
Itseäni vastaava ihmistyyppi vituttaa aivan täysillä. Johtuu varmaan osittain siitä, että oma isäni tapasi aina ilmaista kaiken käskymuodossa ("nyt ajat sen nurmikon!"), mutta myös siitä, että minusta miehenä kenenkään aikuisen ei tarvitse ottaa painostavia ja epäystävälliseen sävyyn esitettyjä käskyjä vastaan kun saman nyt voi sanoa konditionaalimuodossakin ("voisitko"). Olen kuitenkin tavannut Suomessa aika montakin "käskijätyyppiä", joista ensimmäinen oli pitempi nuoruudenajan tyttöystäväni, joka muuttui jopa agressiiviseksi (varsinkin humalassa), jos en tehnyt kuten neiti "määräsi". No, erohan siitä lopulta tuli, thanks god! Mielelläni otan toisen tunteet huomioon, mutta kenenkään käskyjä en noudattele sen takia, että se on nimenomaan käskynä esitetty.
Rasittaa tuo piirre kyllä kavereidenkin puolisoissa, jos olemme vaikka ulos menossa ja kotiovella satelee käskyjä kotiintuloajoista tms.
M41
Kommentit (43)
Kyllä! Juurikin näin! Minua jos esim. puoliso yrittää käskyttää, haistatan yleensä suoraan tai en reagoi ollenkaan. Koska itse otan käskyjä vastaan vain ylempiarvoisiltani, esim. pomolta. Parisuhde on tasa-arvoinen, joten siinä pyydetään. Ja kun pyyntö tulee vielä esimerkiksi muodossa: "Voisitko auttaa minua?" niin tottakai voin!
Tuntuu, että joskus toisen ihmisen käytös provosoi ja pakottaa toista tietynlaiseen rooliin.
Itse olen vahvatahtoinen, mutta en tykkää suhteessa määräillä. Kuitenkin yhdessä suhteessa se rooli ajautui minulle.
Miehen edellinen naisystävä oli juuri sellainen "pomo" tyyppi.
Mies oli todella epäjärjestelmällinen ja siitä seurasi itselleni vahinkoa. Olin todella onneton sillä jotta homma jotenkin toimi oli minun pakko komentaa. Lopulta erosin ja sanoinkin suoraan, että en halua rooliin johon minua tunkee.