Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotiutettava vanhus

Vierailija
05.12.2010 |

Äitini, 90 v., kotiutetaan ensi viikolla sairaalan sisätautiosastolta. Oli kaatunut, ja nyt tosi heikossa kunnossa. Ns. kotiutuspalaveri on tiistaina. Hänelle pitäisi - vaatia - palveluja kotiin, siis ihan ateriapalvelusta alkaen. Juuri ja juuri pystyy pukemaan itse, virtsankarkailua on. Miten minun pitäisi valmistautua palaveriin? Ainakin ateriapalvelua hän tarvitsee, myös sairaanhoitajan kotikäynnin joka päivä. Ymmärtäisin niin, että näitä palveluja täytyy ihan vaatimalla vaatia. Mitä palveluja tällainen itsestään huolta pitämään kykenemätön on oikeutettu vaatimaan kunnalta? Hän on lisäksi sotaveteraani, eli voiko sieltä saada apua kustannuksiin?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"järjestetään palaveri kotiutuville potilaille ja omaisille..." jep jep.

Voin omalla kokemuksella sanoa että näin ei kyllä aina ole. Isäni joutui jo ennestään huonokuntoisena sisätautiosastolle kaatumisen ja kylkiluun murtumisen takia jä 3 vrk jälkeen, äärimmäisen huonossa kunnossa hänet ilmoitusluontoisesti lähetettiin kotiin (palvelutalo, oma asunto) kysymättäkään keneltäkään mitään - huippujuttuna vielä päälle: lääkärin lausunnossa lukee "potilas kotiutetaan hyvässä kunnossa". !!!!!! Niin että näin vanhusten "terveydenhuolto" Suomessa. Nyt on täysin "autettava" joka asian suhteen. Mutta omaisen on kyllä pidettävä puolia ja selvitettävä itse - muuten ei mitään tapahdu!! näin se vaan on. Ja jos haluaa kunnon hoitoa, on mentävä yksityiselle puolelle ja maksettava siitä aika lailla. nimim. "omaiskokemusta on"

Vierailija
2/45 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useamman ammattilaisen kesken (asiakas ja omainen mukana):

-kodin sopivuus vanhukselle, apuvälineitten (tukikaiteet ym. tarve)

-ateriapalvelun tarve

-kotihoidon tarve (joillakin käy 10x/vrk kotihoito)

-suoraveloitus apteekkiin

-KELA n etuudet

-edunvalvojan tarve

-omaishoitajuus (sovitaan myös omaishoitajan lomat ja missä hoito järjestetään loman ajaksi)

-veteraanikuntoutus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöpartio tai vastaavan käynti 1-2 xyössä,turvahälytin ehdoton jos ei vielä ole.

Vierailija
4/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalasta voi siirtyä johonkin palvelutaloon intervallipaikalle. Sairaanhoitajaa hän tuskin joka päivä tarvitsee. Mitä tarkoitta tosi heikossa kunnossa? Tosi heikkokuntoisia ei kotiuteta yksin kotiin.

Vierailija
5/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi parempi vaatia hoivapaikkaa?

Vierailija
6/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävä kyllä niin paljon omaisia, jotka jyräävät järkevien vanhusten omat toiveet. Vanhus sitten seuraavalla viikolla peruu kaikki sovitut avut.

Mikäli äitisi haluaa palveluita niin hyvä, että teillä on palaveri. Siellä selviää mikä on edes mahdollista ja paljonko maksaa.

Vierailija
7/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelemään, siis nyt ihan nuo perusasiat ollakseen kotona? Jos ei ole omatoiminen ei voi olla kotona yksin.

Vierailija
8/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko antibioottitiputuksia tms?

Kotihoidon palveluita saa ympäri vuorokauden jos oikeasti tarvitsee, mutta tarviiko sitten oikeasti että joku käy siellä yöllä kurkkimassa jos nukkuu.. jos pystyy itse pukemaankin..jne.

Mitä Ei pysty itse tekemään?

Eli tarvinnee ainakin:

Ateriapalvelu (maksullinen, eli joutuu valitsemaan paljonko haluaa maksaa)

Kotihoito X kertaa (riippuen siitä, mihin tarvii apua, kuullostaa aika saman kuntoiselta kuin mummoni, jolla käy kerran viikossa hoitaja jakamassa lääkkeet dosettiin, tämä henkilö voisi ehkä tarvita suihkuapua, sitä saanee noin kerran, max kaksi viikkoon?).

Apuvälinelainaamon palvelut (suihkutuoli? Muut apuvälineet? onko jo rollaattori tms? )

Jos on niin huonossa kunnossa että tarvitsee apua 4- x krt päivä, aika jännä että kotiutetaan eikä laiteta kuntoutumaan esim näille terveyskeskusosastoille?

Sitten esim siivouspalveluita saa, mutta ne eivät kyllä kuulu sisätautiosastolle vaan ovat ihan omia ostopalveluitaan, kodiNhoitajiksiko heitä nykyään kutsutaan, ateriapalvelut ja kauppapalvelutkin taidetaan sopia kotihoidon kautta?

Vierailija
9/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä saa ihan helposti. Ongelmana on usein vain se, että vanhukset eivät halua niitä ottaa, koska ne maksavat :( (tämä ihan lähipiiristä kokemuksena)

Vierailija
10/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla normaalit kustannukset ainakin kunnilla, sotainvalideille sitten ilmaiset.

Vierailija
11/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska äitini niin sanotusti esittää aina s-hoitajien läsnäollessa, eli leikkii olevansa parempi kuin on. Kuitenkin sairaalassa käydessäni valitti kovia kipuja nukkuessa (lonkassa, joka ei onneksi kuvien perusteella ollut murtunut). Kerroin tästä lääkärille, joka määräsikin kipulaastarin. Nyt kuulemma on nukkunut hyvin. Joka tapauksessa kotiutus on ensi ke. Olen töissä ja perheellinen, joten en ole voinut ravata siellä alvariinsa (yleensä kerran viikossa). Pystyy siis pukemaan ja syömään itse. Kaatumiseen asti oli käynyt kaksi kertaa viikossa taksilla kaupassa. Nyt on niin kylmä ja luntakin niin paljon, että itsenäistä kaupassakäyntiä ei voi ajaatella. Mun täytyy siis vaatia näitä palveluja, koska itse leikkii pärjäävää...:-(

Vierailija
12/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kotiutusta? Voisitte sitten yhdessä kartoittaa avuntarpeen.

Kyllä me hoitajat yleensä aika hyvin tiedetään missä kunnossa potilaat oikeasti ovat, vaikka skarppaisivatkin esim kierrolla, mehän siellä vessassa ja suihkuissa yms heitä käytetään ja öisin valvotaan ;)

Vierailija
13/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliita jos on pieni eläke, mutta mitäs miita äitisi tarvitsee kuin juuri nuo perusasiat tällä hetkellä!!

Vierailija
14/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitään kotilomaa varten. Olen työssä opettajana ja meillä on koko ajan hektinen tilanne, kun ei ole sijaisia ym. Eli tää kotiutuskin tuli tosi lyhyellä varoitusajalla (viime pe), eli esimieheni ei tiedä vielä, että mun pitää singahtaa tiistaina johonkin palaveriin - ja sitten keskiviikkon äidin kotiin, kun hänet tuodaan sinne. No, järjestän oppilaille jotain tehtäviä, ei tässä muu auta. Palkatonta lomaakaan ei niin vain saa, koska resurssit on vedetty niin tiukalle. Tää on tätä...:-(

Vierailija
15/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Fysioterapeutin kotikäynti? Apuvälineit, kahvoja ym katsominen. Matot pois estämästä kompastumista

- Kotihoito, monta käyntiä päivässä? Aamuisin pienien pesujen avustaminen wc:ssa? Kerran viikossa suihkupäivä. Iltaisin yöpuvulle laittaminen? Osaako ottaa lääkkeet itse kipoista/dosetista? Lämmittää ruokaa?

- Ateriapalvelu, siivous viikoittain (yksityiseltä)

- Lääkehoito, mitä voi hoitaa itse? Voitko sinä auttaa? Reseptien uusiminen,lääkkeiden hakeminen apteekista, lääkkeiden jakaminen vai apteekki jakaa valmispusseihin? Verikokeet, onko esim. marevanhoito? Pääseekö labraan vai kotihotio ottaa?

- Päivätoiminta arkisin? Haluaisiko osallistua?

- Yöpartion tarkastuskäynti?

- Turvapuhelin? Saisi apua nappia painamalla jos vielä kaatuu.

- Kauppa-asiat, kukakäy? Taksikortti?

Suurin ongelma tuo kun kaikki maksaa...

Vierailija
16/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se apu singahda paikalle heti kun nappia painaa. Siihen vastaa, kunhan vastaa, joku , jos osaa ensin nappia painaa, ja sitten menee piiiiitkä aika siihen kun joku saattaa tulla käymään. Kokemusta on :/

Vierailija
17/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli riittänee aika pitkälle? En kyllä yhtään tiedä. Asumis/puhelin ym. menoja lienee n. 300 e/kk. Tällä hetkellä viedään pesulle 2krt/kk, eli tosi harvoin. Kerran viikossa pitäisi kyllä vanhuksenkin pesulle päästä. Siivooja/pyykinpesijä käy kolmen viikon välein. Se juuri ja juuri käy. Nämä pesut + siivoojan on tähän asti maksanut itse. Mutta nyt siis pitäisi saada se ruoka + s-hoitaja, ja turvapuhelin kaatumisten varalta. Varmaan iltaisin olisi mukava, jos joku laittaisi yöpuulle. Vanhuksen kanssa on melko turha puhua, koska hokee vain, että pääsisi omaan tuoliin syömään kuminaleipää...

Vierailija
18/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpäivystyksellä on aika laaja alue, ja jos ovat toisen asiakkaan luona kun hälytys tulee, niin voi menä jopa pari tuntia ennenkuin ehtivät paikalle.

Joku ehdotti, että tk:n osastolle vois mennä intervallijaksolle. Tiedättekös, mikä aika monen kunnan tk:n osastoilla on tilanne? Ei niitä paikkoja ihan niin helposti ole saatavilla, kotiin laitetaan kaikki jotka mitenkään pärjää. Eikä todellakaan tarvitse sairaanhoitajaa päivittäin, ainakaan tuon perusteella mitä olet kertonut. Kotihoidon käynnit 3-4 kertaa päivässä riittää. Ja paljonkin on kotihoidon asiakkaina vanhuksia, jotka eivät itse voi käydä vessassa, ruuan lämmittämisestä ja lääkkeiden ottamisesta puhumattakaan. Koko ajan enemmän pyritään hoitamaan vanhuksia kotona.

Vierailija
19/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpäivystyksellä on aika laaja alue, ja jos ovat toisen asiakkaan luona kun hälytys tulee, niin voi menä jopa pari tuntia ennenkuin ehtivät paikalle.

Joku ehdotti, että tk:n osastolle vois mennä intervallijaksolle. Tiedättekös, mikä aika monen kunnan tk:n osastoilla on tilanne? Ei niitä paikkoja ihan niin helposti ole saatavilla, kotiin laitetaan kaikki jotka mitenkään pärjää. Eikä todellakaan tarvitse sairaanhoitajaa päivittäin, ainakaan tuon perusteella mitä olet kertonut. Kotihoidon käynnit 3-4 kertaa päivässä riittää. Ja paljonkin on kotihoidon asiakkaina vanhuksia, jotka eivät itse voi käydä vessassa, ruuan lämmittämisestä ja lääkkeiden ottamisesta puhumattakaan. Koko ajan enemmän pyritään hoitamaan vanhuksia kotona.

Vuode-osastoa en ehdottanut vaan palvelutaloa, ne ovat kodinomaisia paikkoja joissa aika pian huomataan on ihmisestä kotona yksin asuvaksi.

Vierailija
20/45 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä saa ihan helposti. Ongelmana on usein vain se, että vanhukset eivät halua niitä ottaa, koska ne maksavat :( ]

Ikinä ei ole kenenkään tarvinnut vaatia palveluja kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä