Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsillenne, että ostokset MAKSETAAN ENNEN KUIN NIITÄ SAA AVATA/SYÖDÄ!!

Vierailija
18.10.2005 |

Minua todellakin ottaa päähän se, kun joku tuttu/tuntematon äiti/isi antaa lapsensa syödä kauppakärryistä jäätelön, suklaapatukan tai vaikkapa banaanin.

En yksinkertaisesti ymmärrä miten joku voi sellaista sallia? Sehän on jo näpistys, vaikka tuote maksettaisiinkin kassalla. Jos kauppias saisi moisesta kiinni, voisi joutua selittelemään aika paljon, ettei saisi rikkeestä minkäänlaista merkintää.

Oli teko miten pieni tahansa, se on silti rikos. Siitä saa silti sakkoja.

Jos lapsilla on todella niin kova nälkä, käykää ensin ostamassa ne banaanit, syökää maksamisen jälkeen ja sitten tehkää muut ostokset.

Minun alle 2v lapseni tietää jo hyvin mitä tarkoittaa " maksetaan ensin, syödään sitten" .

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei todellakaan ole mitään nöyryyttämistä vaan käytöstapojen opettelua lapselle.Itse olisin toiminut täysin samalla tavalla.

Kyllä mun mielestä tuollainen syöpöttely ennen maksamista on täysin verrattavissa varastamiseen.

Vierailija
42/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" pakkausta ei saa avata ennen kuin on tuote maksettu" .

Tai edes niitä tämän tyylisiä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lapseni anna jäätölöä avata, tikkarin olen lapselle anta nu kun siit saa niin helposti sen viivakoodin itselle talteen niin ei myyjän tarvi kuolasta paperia ottaa käsiinsä.

Meidän kaupassa saa ainakin näin tehdä =)

Vierailija
44/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää muuten koskaan uskoko noihin kyltteihin! Kyllä saa katsoa mitä on ostamassa (esim. joku paidan koko)! Tästä tuli telkkarissa kerran, kaupat tietty laittaa niitä että pääsee helpolla, mutta kuluttajalla ON oikeus katsoa mitä on ostamassa!

22

Vierailija
45/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pillimehuaan. Totuushan on kuitenkin se, että lapsi huutaisi yhden kauppareissun ajan sitä pillimehua, mutta seuraavalla kerralla jo muistaisi, ettei äiti viimeksikään antanut, mutta sainpa mehun kassan jälkeen.

Minä näin ihan lähiaikoina Prismassa jonkun nuoren äidin antavan reilun vuoden ikäiselle lapselle maissinaksuja pussista. Otti pussin hyllystä, avasi sen ja alkoi syöttää lasta niillä. Eikä lapsi tuota ennen edes näyttänyt nälkäänsä itkevän tai muuten oloaan valittavan. Vieressä oli joku toinen äiti lapsineen, joka toivottavasti valisti kaveriaan.

Vierailija
46/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mähän sanoin että ei nyt ihan noilla sanoilla ole kirjoitettu mutta esim. kosmetiikka ja hygienia puolella on lappuja ettei paketteja saa avata ennen maksamista ja taitaapi olla myös muidenkin tuotteiden luona.

Ja myös monissa monissa muissa kaupoissa olen nähnyt samantapaisia lappusia ja ne on just ihan sitä varten laitettuja että sellaiset idiootitkin tajuaisivat ettei niitä tuotteita todellakaan avata ennen kuin ne ollaan maksettu.

Mutta kun jotkut eivät tajua ilman näitä lappusia ja jotkut eivät edes tajua totella vaikka näkisivätkin näitä kieltolappuja kaupassa.

Vierailija
47/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä mitä nöyryyttämistä on siinä että pyydetään virhettä anteeksi? kerroin kyllä kassalle: " minä en huomannut että tämä lapsi otti karkin ja ehti sen syödä jo. miten voimme korvata tämän vahingon?" meillä saa tehdä virheitä mutta meillä myös pyydetään niitä anteeksi ja saadaan anteeksi ja näin niistä opitaan.

omien virheiden tunnistaminen ja tunnustaminen on osa ihmisenä olemista eikä ole mitään nöyryyttävää pyytää niitä anteeksi. ja kaupassa syöminen on anastamista ja sitä en hyväksy, en ikinä! sitä paitsi kaupan kassa oli oikein fiksu nuori mies ja sanoi pojalle: " kaupassa ei saa syödä mitään ennen kuin ne on maksettu. sille ei enää mahda mitään että se karkki on jo syöty mutta et varmaan enää koskaan tee niin?" en tiedä mitä poika tästä ymmärsi mutta nyt on ainakin selvää että: " tätille maksetaan." en suostu käsittämään virheen anteeksi pyytämistä nöyryttämisenä.

Vierailija
48/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus vaateosastolta esim jos pikkareita yms on paketeissa ja sovituskappaleet erikseen.

Ethän lue lehteä kuin kotona kyltti on nykyään tosi monessa kaupassa. Kaikissa isoimmissa ainakin.

Alepoissa taisi aikoinaan olla niitä näpistys kuvia ja sakkoineen. Tyyliin työnjohtaja näpisti suklaapatukan, sakkoja 2000mk. Niitä saisi taas laittaa esille kaupan seinille.

Vierailija
49/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan se toki sopii, jos olet saanut luvan asialle. Muualla se on silti rikos.

Vierailija:

En nyt lapseni anna jäätölöä avata, tikkarin olen lapselle anta nu kun siit saa niin helposti sen viivakoodin itselle talteen niin ei myyjän tarvi kuolasta paperia ottaa käsiinsä.

Vierailija
50/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Silloinhan se toki sopii, jos olet saanut luvan asialle. Muualla se on silti rikos.

Vierailija:

Vierailija
51/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja menin heidän kanssaan keskikokoiseen, tuttuun lähikauppaan päiväkotipäivän päätteeksi annoin lasten syödä jotain ensiapua, esim. leipää. Maksoin ostokset kassalla. En pitänyt tätä pahana eikä pitänyt tuttu kauppiaskaan. Päinvastoin, saattoi sanoa, että tulkaas lapset maistamaan tuoretta leipää tms. Nyt lapset ovat 16 ja 14 vuotiaita eikä kummastkaan ole tullut myymälävarasta tai muuta rikollista. Eivät ole varastelleet kavereiltaan eivätkä kaupoista. Joten en oikein vieläkään ymmärrä, mitä väärää tässä systeemissä nyt sitten oli? Olen sitä mieltä että arkiluovuus ja sopiva määärä joustoa helpottaa niin pienten kuin isojen arkea.

Vierailija
52/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itsekin kuuluun niihin rajat asettaviin vanhempiin, joiden lapset eivät syö kaupassa.Kyllä se minunkin jälkikasvu on kaupassa mankunut syötävää, mutta ei sinne kauppaan mennä asumaan, joten lapsikin saa opetella malttia ja odottaa, kunnes se banaani on maksettu. Enhän minä vedä sitä tissiänikään siinä karkkihyllyllä esiin, vaikka vauva itkee, vaan vauvakin joutuu hetken odottamaan vuoroaan, että saa mahansa täyteen.

Kyllä tähän maailmaan huutoa mahtuu eikä se ole katastrofi, jos lapsi joskus kaupassa kiljuu syötävää.

Minusta vanhemmat, jotka antavat lapsen syödä ennen tuotteen maksamista ovat koko kasvatustouhussa juuri näitä, jotka menevät sieltä mikä on itselle helpointa ja missä on aita matalin.

Vierailija
53/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan lapseni syödä banaania kärrystä jos tulee nälkä. Maksamme kyllä ostokset sen jälkeen. Ei kuulu sulle.

Vierailija
54/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittu mie haluun sitä mehuu NYT, äiti sanoi, että eikun autossa vasta. Lapsi huusi että on se saatanu kun ei saa ees mehhuu ja heittäyty lattialle ja potki ja hakkas ohikulkioita/kassajonossa olijoita. Päästin sitten koko perheen jonon edelle omalle paikalleni ja menin ite häntäpäähän kun mulla ei ollut kiirettä. Ettei äiti raukka tarvinnut moista kestää kun oli niin tuskastunut

Vierailija
55/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko lapselle aina kaiken periksi kotona, kaupassa ja kylässä?

Lapset ovat muuten nopeita oppimaan pompottamaan vanhempiaan, hieman itkua peliin ja johan tulee tikkari käteen...

Vierailija
56/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat ja ruoat ovat kaupan niin kauan kunnes ne kassalinjan takana ovat sitten asiakkaan omia.

Siitä on tosi lyhyt matka näpistykseen, että antaa lapsen syödä vaikka banaanin tai juoda mehun kaupan hyllyltä. Niin pieni ranneliike vain jossain hyllyvälissä, ja se tyhjä kuori tai pakkaus voi jäädä sinne jonnekin lattialle... Tämä on moraalikysymys, ja minustakaan siitä ei saisi poiketa kuin aivan todella pahassa tilanteessa. Komppaan siis ap:ta jos en ihan täysin 100 prosenttisesti niin 99,9 prosenttisesti. Meinaan että hätätilanne on hätätilanne, jos vaikka joku 1-vuotias meinaa kirkua koko markettireissun ajan nälissään niin kai sitten on pakko antaa sille pala sämpylästä tai jotain.

Ja siinä on kyse myös hyvistä tavoista, eihän kaupassa sisällä ole tapana syödä.

Nämä ovat toki myös kulttuurikysymyksiä. Esim. käydessäni joku vuosi sitten Belgiassa järkytyin siitä, että siellä sai marketeissa sisällä polttaa tupakkaa. Vain lihatiskin luona oli kielletty. Vaikka itse tupakoitsija vielä silloin olinkin, niin eipä tullut mieleen sytyttää.

Vierailija
57/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai juoda pillimehua ja maksanut sitten vasta kassalla. Yksikään myyjä ei ole asiasta valittanut. Ja aion myös jatkossakin tehdä niin.

Ei se aina ole niin, että kun kerran on antamati, niin silloin se huutaminen loppuu. Itselläni on vammainen lapsi ja hän ei sitä ymmärrä ensimmäisellä, eikä toisella, eikä kolmannella kerrallakaan.

Enemmän tämä asia nähtävästi häiritsee muiden lasten vanhempia kuin itse myyjiä.

Vierailija
58/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itte ees kehtaisi niitten antaa syödä siellä. Kyllä tavat pitää opetella jo pienestä pitäen.

Vierailija
59/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jos nyt on diebetes ja sokerit laskee niin ehkä on hyvä syödä heti, kun mahdollista. Mutta mun mielestä tämän päivän lapsia opetetaan jo muutenkin liikaa siihen, että kaikki on mahdollista ja heti saa mitä haluaa. Ei tarvitse odottaa. Eikä isän ja äidin selitellä miksi ostokset maksetaan ensin tai kuunnella kitinää ja kiukuttelua.

Luultavasti siis sekä vanhemmille, että lapsille olisi terveellistä opetella itsehillintää ja pitkäjänteisyyttä jo pienissäkin asioissa. " Heti mulle kaikki tänne" - ideologia on jo muutenkin liian vahvoilla tässä yltäkylläisessä yhteiskunnassa.

Vierailija
60/63 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppareissulla!? Nyt mammat järki käteen!