Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies sanoi ettei halua ketään meille vauvaa katsomaan ekaan viikkoon

Vierailija
02.12.2010 |

Meille on siis esikoinen syntymässä tässä ihan kohta. Puhuin oman äitini kanssa, joka sanoi että tulee sitten mahdollisemman pian katsomaan vauvaa ja kerroin tästä miehelle, joka esitti toivomuksen että ainakaan ekaan viikkoon ei tulisi vieraita, ei siis edes kummankaan vanhemmat. Mies perusteli asiaa niin, että haluaa ensin itse oppia hoitamaan vauvaa ja tutustua uuteen perheenjäseneen. Pelkää mm. että hänen äitinsä haluaa tehdä kaiken eli vaihtaa vaipat, pitää sylissä jne. eikä anna meidän hoitaa vauvaa.

Olen samaa mieltä siitä, että en halua ketään tänne neuvomaan, mutta tuntuu jotenkin julmalta kieltää omalta äidiltä että pitää odottaa jonkin aikaa että saa tulla katsomaan ensimmäistä lapsenlastaan. Tosin mun äiti saattaa olla ihan samanlainen, että haluaa hirveästi sitten hoitaa vauvaa. Tosin omalle äidille tietty uskaltaisin asiasta sanoa.

Ja meillä on siis sellainen tilanne, että molemman puolen isovanhemmat asuu niin kaukana, että kun tänne tulevat, on todennäköistä että jäävät myös yöksi.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi kiva saada imetys kunnolla käyntiin ennen kuin ekat vieraat tulisivat. Ihan jo senkin takia, että en halua ketään neuvomaan sen kanssa. Ja mies toivoisi, että saisi rauhassa opetella hoitamaan vauvaa ja vieraita tulisi vasta sitten, kun se sujuisi. Jos asian perustelee hyvin, niin toivottavasti kukaan ei loukkaannu. Sovittiin siis miehen kanssa niin, että hän sanoo asiasta omalle äidilleen ja minä omalleni. ap

Ja ristiäisistä/nimiäisistä kannattaa erikseen mainita, että ette tarvitse mitään apua, haluatte pärjätä ihan kolmestaan, koska nyt olette perhe.

Ehkä kannattaa myös kertoa isovanhemmille, että ette aio ikinä tunkea lasta heille yökylään, koska ette onneksi tarvitse apua.

Vierailija
22/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä myöskään sairaalaan. Haluan ensin olla itse vauvan kanssa, varsinkin, kun eka lapsi tulossa. En tartte ylimääräisiä stressitekijöitä siihen, en edes pieniä. Haluan saada itse määritellä, milloin meille saa tulla. Ja haluan määritellä sen sitten tilanteen mukaan: olkoon päivä tai kuukausi tai kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne isovanhemmat ymmärtävät roolinsa tuon jälkeen "oikein" eli pitävät mahdollisimman kaukaista etäisyyttä teihin, että eivät vain loukkaisi ketään tekemisillään. Vauva voi menettää isovanhempansa, jos alusta alkaen näytätte, että kiitos ei, meitä ei saa auttaa.

Johan on herkät isovanhemmat jos suuttuvat siitä etteivät pääse aivan heti katsomaan vauvaa.

Ajatella, he saattavat jopa ymmärtää että tuoreet vanhemmat haluavat rauhassa tutustua tulokkaaseen yms.

Kyllä on päässään vikaa sellaisella isovanhemmalla joka ei sitä ymmärrä. Viikon ikäisenä vauva ei ole muuttunut niin paljoa että menettäisivät jotakin.

Vierailija
24/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi kiva saada imetys kunnolla käyntiin ennen kuin ekat vieraat tulisivat. Ihan jo senkin takia, että en halua ketään neuvomaan sen kanssa. Ja mies toivoisi, että saisi rauhassa opetella hoitamaan vauvaa ja vieraita tulisi vasta sitten, kun se sujuisi. Jos asian perustelee hyvin, niin toivottavasti kukaan ei loukkaannu. Sovittiin siis miehen kanssa niin, että hän sanoo asiasta omalle äidilleen ja minä omalleni. ap

Ja ristiäisistä/nimiäisistä kannattaa erikseen mainita, että ette tarvitse mitään apua, haluatte pärjätä ihan kolmestaan, koska nyt olette perhe.

Ehkä kannattaa myös kertoa isovanhemmille, että ette aio ikinä tunkea lasta heille yökylään, koska ette onneksi tarvitse apua.

Ap:n tapauksessa oli puhe viikosta :D Voi auta armias, ei ne isovanhemmat siitä suutu jos eivät ensimmäisenä viikkona pääse käymään :)

Vierailija
25/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siellä vierailijat on rajattu lapsen isään ja sisaruksiin. Ei auttaisi selitykset siitä, että isovanhemmat asuvat kauempana. Jos miehesi haluaa rauhoittaa alkuajan kotona, tulee sen tarkoittaa molempia isovanhempia. Sitä et voi tehdä, että sinun vanhempasi saavat tulla, miehesi eivät. Mutta omasta puolestani voin sanoa, että olin todella kiitollinen isovanhempien avusta jo heti alussa, koska sektion jälkeen kaikki apu tulu tarpeeseen. Itse sain keskittyä vauvaan ja ometykseen, kun muut hoitivat huushollin :)

Vierailija
26/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä vielä ole. Siis haloo! Kuinka kauan ne teidän vanhemmat teillä olisi? Voi kauheeta, jos se isovanhempi omii lapsen vaikka pariksi tunniksi itselleen.

Imetyksen voi hoitaa toisessa huoneessa. Ja antakaa niiden isovanhempien ihan rauhassa vaihtaa vaippoja, jos siltä tuntuu. Ehditte vaihtaa niitä satoja sen vierailun jälkeen.

Mistä te olette keksineet, että ne isovanhemmat ylipäätänsä haluaisi tehdä muuta, kuin pitää vauvaa sylissä.

Neuvoilta ette voi välttyä. Niitä tulee jokainen antamaan. Teidän pitää vain luottaa itseenne.

Vierailija
27/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä vielä ole. Siis haloo! Kuinka kauan ne teidän vanhemmat teillä olisi? Voi kauheeta, jos se isovanhempi omii lapsen vaikka pariksi tunniksi itselleen.

Imetyksen voi hoitaa toisessa huoneessa. Ja antakaa niiden isovanhempien ihan rauhassa vaihtaa vaippoja, jos siltä tuntuu. Ehditte vaihtaa niitä satoja sen vierailun jälkeen.

Mistä te olette keksineet, että ne isovanhemmat ylipäätänsä haluaisi tehdä muuta, kuin pitää vauvaa sylissä.

Neuvoilta ette voi välttyä. Niitä tulee jokainen antamaan. Teidän pitää vain luottaa itseenne.

Ap sanoi että joutuisivat jäämään yöksi.

Ja ei heidän ole pakko päästää ketään heille. Jos haluavat olla ensimmäisen viikon rauhassa, saada imetys käyntiin rauhassa yms. Niin miksi heille ei sitä voisi suoda? Isovanhemmat eivät siitä rikki mene että näkevät vauvan vasta viikon vanhana.

Vierailija
28/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne isovanhemmat ymmärtävät roolinsa tuon jälkeen "oikein" eli pitävät mahdollisimman kaukaista etäisyyttä teihin, että eivät vain loukkaisi ketään tekemisillään. Vauva voi menettää isovanhempansa, jos alusta alkaen näytätte, että kiitos ei, meitä ei saa auttaa.

Johan on herkät isovanhemmat jos suuttuvat siitä etteivät pääse aivan heti katsomaan vauvaa. Ajatella, he saattavat jopa ymmärtää että tuoreet vanhemmat haluavat rauhassa tutustua tulokkaaseen yms. Kyllä on päässään vikaa sellaisella isovanhemmalla joka ei sitä ymmärrä. Viikon ikäisenä vauva ei ole muuttunut niin paljoa että menettäisivät jotakin.

päästää isovanhempia käymään ja äidin avuksi, kun vauva on pieni. Tai sitten tuo isä siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä ja antaa äidin levätä vauvan kanssa. Todennäköisesti isä ei tee muuta kuin tuijottaa vauvaa ja antaa äidin tehdä työt, eihän ne tuoreelle isälle kuulu.

Aikuisten oikeasti: tuorellee äidille on hyväksi huomata, että vauvan syntymästä huolimatta aikuiskontaktit ovat ihan mukavia. Linnoitautuminen isän ja vauvan kanssa kotiin tuntuu siltä kuin isä ei haluaisi äidille mitään muuta elämää.

Vierailija
29/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi halunnut ketään tulevan enismmäisiin viikkoihin (!) synnytyksen jälkeen kylään, synnytyssairaalasta nyt puhumattmaakaan. Edes käymään. Silti äitini kutsui itsensä vierailulle.

Vierailija
30/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on herkät isovanhemmat jos suuttuvat siitä etteivät pääse aivan heti katsomaan vauvaa. Ajatella, he saattavat jopa ymmärtää että tuoreet vanhemmat haluavat rauhassa tutustua tulokkaaseen yms. Kyllä on päässään vikaa sellaisella isovanhemmalla joka ei sitä ymmärrä. Viikon ikäisenä vauva ei ole muuttunut niin paljoa että menettäisivät jotakin.

päästää isovanhempia käymään ja äidin avuksi, kun vauva on pieni. Tai sitten tuo isä siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä ja antaa äidin levätä vauvan kanssa. Todennäköisesti isä ei tee muuta kuin tuijottaa vauvaa ja antaa äidin tehdä työt, eihän ne tuoreelle isälle kuulu.

Aikuisten oikeasti: tuorellee äidille on hyväksi huomata, että vauvan syntymästä huolimatta aikuiskontaktit ovat ihan mukavia. Linnoitautuminen isän ja vauvan kanssa kotiin tuntuu siltä kuin isä ei haluaisi äidille mitään muuta elämää.

En tiedä mitä ap:n mies tekee, mutta kyllä niiden isovanhempien pitää kunnioittaa vanhempien päätöksiä. Ne aikuiskontaktit eivät viikossa muutu, oikeasti, onko teidän mielestänne viikko ikuisuus? Luetko sinä edes mitä ap kirjoittaa?

Vierailija
31/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin siitä, miten sain heti esitellä maailman kauneinta vauvaani muille. Äiti toi ruokaa ja anoppi kahvileipää. Siellä sitten yhdessä nautiskeltiin ja ihasteltiin elämän ihmettä!

Vierailija
32/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin isovanhemmat suuttuvat, kun sanotte, että haluatte ensimmäisen viikon olla ihan rauhassa. Sen jälkeen vieraat ovat tervetulleita. Tekee äidillekin ihan hyvää saada toipua ihan rauhassa, sillä synnytys ei välttämättä mene ihan oppikirjojen mukaan (vaikka isovanhemmta nyt apuna siinä olisivatkin).

Vierailija
33/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yksinäistä eikä saa apua mistään.

Vierailija
34/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laupias taivas!

Ja kun jatkossa tarvitsette joskus isovanhempien hoitoapua, olkaat valmiit vastaukseen!

Sain esikoiseni ammoisina aikoina joulukussa, reippaasti yliaikainen. Kotiuduimme 22. päivä ja seuraavana päivänä tuli vanhempani ja veljeni perhe joulua viettämään! 2 viikkoa olivat. Ja ihan yötä kun on tosi pitkä matka.

EIpä olis tullut miehellen imieleenkään sanoa ettei saa tulla, koska olemme ekan viikon keskenämme.

Tärkeintä lienee puhua isovanhempien kanssa, että halautte itse opetella omat tapanne ja jos kaipaatte neuvoja, osaatte kysÿä.

Kylmläpä porukoilla on kompleksiset suhteet omaan vanhempiinsa!

Vierailija
35/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos oma lapseni olisi kieltänyt minua tulemaan katsomaan lapsenlastani heti kun se on mahdollista, olisin todella pahoittanut mieleni.

Tottakai vanhemmat ovat alussa vähän avuttomia vauvojen kanssa.

Ajatelkaa itse miltä tuntuisi tulla mummuksi ensimmäistä kertaa ja oma lapsi saisi ensimmäisen lapsensa.

Sen jälkeen ilmoitettaisiin, että ei - et kuulu meidän perheeseen, vaan hoidamme homman ihan kahdestaan.

Loukkaantuisin niín, että en välttämättä haluaisi nähdä lasta seuraavalla viikollakaan. Olkoot, jos on kerran niin salainen ja en ole toivottu lapsen lapsen luo.

Vierailija
36/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun mies mieluummin hoitaa itse siivoukset, pyykit jne. kuin että hänen tai minun äitinsä tulisi meille siivoamaan. Ruokaa ja kahvileipää olen tehnyt jo pakkaseen, joten ei me nälkään kuolla. Mies on ollut raskausaikana todella paljon avuksi, en ole saanut edes kauppakasseja kantaa. :) Enkä ole siivonnut enää pariin kuukauteen.

Enkä kyllä todellakaan usko, että koskaan ei sitten enää apua saataisi, jos ollaan viikko ihan keskenämme ennen vieraita. Kyllä me halutaan isovanhemmat lapsen elämään, ollaan tästä miehen kanssa puhuttu. Minun mielestä meillä on hyvät välit molempien vanhempiin.

Ja musta on kyllä ihanaa, että mies haluaa jo päästä hoitamaan vauvaa ja vaihtamaan niitä vaippoja. :) Parempi kai niin, että saa siitä asiasta intoilla kuin että heti alussa joku muu hoitaisi vaipan vaihdot. Minusta ainakin on tosi hyvä, että mies oppii heti hoitamaan vauvaa ja olemaan vastuussa kuin että joku muu tulisi hoitamaan asiat hänen puolestaan.

ap

Vierailija
37/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos oma lapseni olisi kieltänyt minua tulemaan katsomaan lapsenlastani heti kun se on mahdollista, olisin todella pahoittanut mieleni. Tottakai vanhemmat ovat alussa vähän avuttomia vauvojen kanssa. Ajatelkaa itse miltä tuntuisi tulla mummuksi ensimmäistä kertaa ja oma lapsi saisi ensimmäisen lapsensa. Sen jälkeen ilmoitettaisiin, että ei - et kuulu meidän perheeseen, vaan hoidamme homman ihan kahdestaan. Loukkaantuisin niín, että en välttämättä haluaisi nähdä lasta seuraavalla viikollakaan. Olkoot, jos on kerran niin salainen ja en ole toivottu lapsen lapsen luo.

Ai. Sinä vedät herneet nenään jos perhe haluaa olla ihan rauhassa ensimmäisen viikon. Olet kuin ex-anoppini joka kiukutteli samasta asiasta. Eikä sitten tullut kun kutsuttiin ja tehtiin leipomukset, v''' marttyyri :DDDD. En muuten suostunut sen jälkeen tapaamaan häntä, kiukuttelevia juoppoja kakaroita ei kuulu tuttavapiiriini muutenkaan. Ja hoitoapua siltä lepakolta en olisi ottanut vastaan koskaan, lapseni ansaitsevat parempaa.

Vierailija
38/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi isälle ja äidille syntyy, siinä ovat isovanhemmat aika lailla statisteja. Itse en KOSKAAN halua kumpiakaan isovanhempia yökylään, enkä taatusti olisi huolinut heitä "hyviä" neuvoja jakamaan lasten ensimmäisinä viikkoina.

Jotkut ihan pärjää ilman jatkuvaa hyysäystä. Lapset nyt 3v. ja 5v. ja ihan hyvin selvittiin vauva-ajastakin ilman suuremppia "apuja"... Ja isovanhemmat ovat tärkeitä, mutta eivät meillä kuulu ydinperheeseen!

Vierailija
39/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa esikoisen, on se mullistava tapahtuma kaikille tuoreille vanhemmille. Kyllä nyt parin päivän verran voi vanhemmille suoda hengähdystaukoa. Ei se vauvan eka viikko ole mikään sen spesiaalimpi kuin toka viikko. Onneksi omat vanhempamme olivat järkevämpiä. Mieheni nimittäin ilmoitti (minulta kysymättä), että sairaalaan saa kaikki tulla katsomaan mutta kotona otamme sitten omaa aikaa. Taisi puhua jopa parista viikosta, mutta kun ihmiset soittivat, niin kutsuimme aina käymään, kun meille sopi. Oli ihanaa saada takkuileva imetys käyntiin ja vauvan käsittely haltuun ennen vierasvirtaa. Meillä kävi sairaalassakin jo paljon porukkaa ja ekan kuukauden aikana varmaan 30 henkilöä. Jos nuo kaikki olisivat kirmanneet kylään heti, kun kotiuduin, kun vauva vielä kellersi, paino ei noussut ja imetys oli tosi haasteellista, niin olisin kyllä hajonnut siihen paikkaan.

Meitä on erilaisia ihmisiä. Toiset saavat parhaiten tukea muilta, toiset haluavat mieluummin ensin yrittää itse. Miksi näitä toisten ihmisten tarpeita ei kunnioiteta? Puhutaan vain siitä, mitä minä haluan mummona. Huh huh! Kai ne vanhemmat tässä ovat tärkeitä. Vai kumpi on tärkeämpää: että vanhemmat oppivat hoitamaan vauvaa ja imetys sujuu vai että isovanhempi pääsee heti kuin mahdollista vauvaa katsomaan?

Vierailija
40/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun omat lapset on isoja, odottaa sitä lapsenlasta melkein yhtä suurella innolla kuin aikoinaan omiaan... jos suljetaan siitä ulkopuolelle, tottakai se kirpaisee.

Omalleen on antanut kaiken minkä pystyy ja sitten kun haluaisi olla mukana vielä edes vähän suljetaan oven ulkopuolelle.

Empatiakyky on monella aika lapsellisella tasolla.