Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsista vielä...

Vierailija
01.12.2010 |

Onko sinusta oikein että ihminen vaatii Esim Helsingissä synnytys"palvelua" ruotsin kielellä? Minusta ei ole oikein. Sillä logiikalla täällä Tampereellakin pitäis jokaisen kätilönkin puhua ruotsia jos joku suomenruotsalainen sattuu niin haluamaan. Kohtuuton vaatimus!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim Nokia on pulju missä kaikki kauppa käydään englanniksi. Mitä tulee palveluammatteihin niin ruotsia tarvitaan suurimmassa osassa Suomea marginaalisesti.

mielellään ihminen, joka osaa ruotsia, mutta sielläpäin tosiaan ei sellaisia ihmisiä liialta ole.

Vierailija
42/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereellekin varmaan firmohin palkataan kuitenkin mielellään ihminen, joka osaa ruotsia, mutta sielläpäin tosiaan ei sellaisia ihmisiä liialta ole.

Ei se näin mene. Ei ruotsin taidosta tietenkään haittaa ole, mutta muu osaaminen menee edelle. Jos sattuisi olemaan kaksi muuten täysin tasaveroista hakijaa, niin varmaan silloin se, jolla on monipuolisempi kielitaito, palkattaisiin. Tällöin esim. venäjän taito saattaisi olla painavampi kuin ruotsi taito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuka on oikeutettu saamaan mitäkin palvelua omalla äidinkielellään maassa jossa hänen äidinkielensä on toinen virallisista kielistä on suoraan sanottuna naurettavaa. Ja kertoo sivistyksen puutteesta. Sydämen sivistyksen ja tietynlaisen joustavan ajattelun, mikä taasen kertoo älykkyydestä. Ilman sydämen sivistystä sekä joustavaa ajattelua lukeneisuus sekä lakikirjojen ulkoaplaraus ovat täysin tyhjiä taitoja.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Enkä ole suomenruotsalainen.

Tää on niin surullista

Tää teidän sivistyksen taso ja sitten näitä alotuksia pakkoruotsista tehdään jatkuvalla syötöllä. Olen itse suomenruotsalainen ja väittelen mielelläni aiheesta, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä, kun täällä on puurot ja vellit ihan sekaisin.

Vierailija
44/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuka on oikeutettu saamaan mitäkin palvelua omalla äidinkielellään maassa jossa hänen äidinkielensä on toinen virallisista kielistä on suoraan sanottuna naurettavaa. Ja kertoo sivistyksen puutteesta. Sydämen sivistyksen ja tietynlaisen joustavan ajattelun, mikä taasen kertoo älykkyydestä. Ilman sydämen sivistystä sekä joustavaa ajattelua lukeneisuus sekä lakikirjojen ulkoaplaraus ovat täysin tyhjiä taitoja.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Enkä ole suomenruotsalainen.

Tää on niin surullista

Tää teidän sivistyksen taso ja sitten näitä alotuksia pakkoruotsista tehdään jatkuvalla syötöllä. Olen itse suomenruotsalainen ja väittelen mielelläni aiheesta, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä, kun täällä on puurot ja vellit ihan sekaisin.

Miksi yksi vähemmistö on oikeutettu mutta toinen ei? Miksi saamenkieliset (maan alkuperäisin kieli!) ei voi vaatia Helsingissä synnytystä saamen kielellä?

Vierailija
45/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on ollut siinä. Koskaan en ole joutunut ruotsia puhumaan töissä, en edes ruotsalaisessa konsernissa, jossa virallinen kieli oli ENGLANTI!

Nokia on Suomen talouselämän veturi, jossa ei kukaan vaadi ruotsinkielen taitoa. Eipä sitä sielläkään koskaan tarvittu.

Vierailija
46/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vara så fientlig mot andra när det gäller svenska språket. Varför? Är ni avundsjuka?

Vierailija
47/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluttaisiin, että suomenkieliset osaisivat sujuvasti ruotsia, niin kieltä pitäisi opettaa jo tarhasta / ala-asteelta lähtien kielikylpymaisesti tai ainakin nykyistä tehokkaammin (siis siten, että kieltä joutuisi oikeasti päivittäin käyttämään).

Miksi esim. suomenruotsalaisilla on omat koulut? Pistetään vaan kaikki sekaisin, niin kyllä se ruotsi/suomi tarttuisi lapsiin automaattisesti.

Itse opin kieliä/pidän yllä kielitaitoa parhaiten siten, että kuulen kieltä jatkuvasti ympärilläni. Valitettavasti ruotsin kohdalla tätä ei tapahdu.

Vierailija
48/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi.

Miksi yksi vähemmistö on oikeutettu mutta toinen ei? Miksi saamenkieliset (maan alkuperäisin kieli!) ei voi vaatia Helsingissä synnytystä saamen kielellä?

Vierailija
49/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta oikein että ihminen vaatii Esim Helsingissä synnytys"palvelua" ruotsin kielellä? Minusta ei ole oikein. Sillä logiikalla täällä Tampereellakin pitäis jokaisen kätilönkin puhua ruotsia jos joku suomenruotsalainen sattuu niin haluamaan. Kohtuuton vaatimus!

Siksi meillä on olemassa laki. Ei kyse olekaan siitä, onko se jonkun mielestä oikein tai väärin, vaan kyse on lain noudattamisesta.

Vierailija
50/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vara så fientlig mot andra när det gäller svenska språket. Varför? Är ni avundsjuka?

t. vasabo

Vierailija
51/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko saamen kieli Suomen kansalliskieli

Miksi maan alkuperäinen kieli ei ole kansalliskieli? Miksi myöhempi tulokas ruotsi on?

Perustuslakia pitäisi todellakin muuttaa.

Vierailija
52/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä on olemassa laki. Ei kyse olekaan siitä, onko se jonkun mielestä oikein tai väärin, vaan kyse on lain noudattamisesta.

Hehheh, tiedätkö kuka nämä lait on laatinut? Ruotsin kielen ystävä ja ruotsinkielisiltä säätiöiltä rahaa ja mitaleita saanut Paavo Lipponen antoi pääministerin ollessaan ruotsinkielisille vapaat kädet uuden kielilain laatimiseen. Tuloksena esim. itärajan rajavartijat joutuivat ruotsin kursseille.

Haloo! Missä kohtuus?

Vierailija
53/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu! Kaksikielijärjestelmällä ei ole maallemme hyötyä, se on kallista ja järjetöntä ylläpitää. Ruotsinkielen opiskeluun kulunut aika voidaan käyttää englannin kielen opiskeluun, joka on tärkein kieli ehdottomasti. Ruotsinkieliset koulut pitäisi yhdistää suomenkielisten kanssa. Kyllähän somalilapsetkin, venäläiset jne. käyvät ihan suomenkielisiä kouluja, niissä voidaan sitten antaa sitä opetusta omalla kielellä omissa ryhmissä. Luutuneet, vanhat käytänteet on syytä haudata.

Vierailija
54/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluissa voisi mielestäni poistaa. Täysin ummikko ja kouluttamaton suomenkielinen isäni on aikoinaan muuttanut pk-seudulle ja opetellut ruotsin kielen. Siitä on hänelle ollut erittäin paljon hyötyä ja olen kiitollinen siitä hyvinvoinnista jonka se on mukanaan tuonut. Tämä siis vain esimerkkinä. Silti pärjäämme Suomessa varsin hyvin ilman pakollisuutta. Työtehtäviin, joissa ruotsia vaaditaan, menevät sitten ne jotka sen taitavat. Itäisessä Suomessa voitaisiin hyvin panostaa esimerkiksi venäjään. Viranomaispalvelut ruotsiksi voisi säilyttää. Nämä siis nyt joinakin esimerkkeinä äidinkielenään ruotsia puhuvalta.

Vierailija
55/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse koulussa ihan tyytyväisenä ruotsia, kirjoitin sen ja sain jopa kirjapalkinnonkin hyvinmenneestä kokeesta. En ajatellut silloin sen kummemmin ruotsin opiskelun tarkoituksenmukaisuutta. Pakko mikä pakko.

Nyt työskentelen vanhassa perinteitä kunnoittavassa laitoksessa, jossa on ollut tapana palvella ruotsinkieliset asiakkaat heidän omalla äidinkielellään. Vanha polvi vielä taitaa kielen ja suhtautuu siihen myötämielisesti, mutta nuoret eivät. Meillä on paljon nuoria, jotka ovat opiskelleet pääaineenaan yliopistossa vieraita kieliä, ja jotka eivät silti osaa ruotsia. He jopa kieltäytyvät käyttämästä sitä. Olen itse siinä rajamailla, minimitasolla sujuu.

Ongelma on motivaation puute ja ruotsin kielen tarpeellisuuden kyseenalaistaminen. Olen itse taipunut sille kannalle, että pakkoruotsista on päästävä mitä pikimmiten eroon. Siitä ei hyödy pidemmän päälle ruotsinkielisetkään.

Nykyajan nuoret ovat ihan toisella tavalla kansainvälistyneet kuin aikaisemmin. Varmasti ranska, espanja, saksa jne. motivoisi nuoria paljon enemmän kielen opiskeluun kuin ruotsi. Jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi, kieleen liittyvä negatiivinen aura häviäisi ja ehkä saataisiin sellaisia henkilöitä, jotka todella osaisivat ruotsia ja panostaisivat siihen.

Pakkoruotsi alkaa ajan myötä vaikuttaa yhä absurdimmalta ajatukselta.

Vierailija
56/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni suomalainen kyllä osaa jonkin verran ruotsia mutta periaatteesta ei sitä puhu. Samaan tapaan kuin suomenruotsalaiset osaavat suomea, mutta eivät periaatteesta sitä puhu. Itse olen asunut Ruotsissa ja osaa kielen, vaikka lukiossa meni rimaa hipoen kurssit ja kirjoituksen ko. aineen osalta läpi (muuten kirjotin ihan hyvät paperit). Ei vaan kiinnostanut (ja ei kaduta, sillä Ruotsissa pärjää englannilla!) Ruotsin opin pikkuhiljaa koska sitä kuuli koko ajan ja katselin esim. engalnninkielisiä elokuvia ruotsinkielisellä tekstityksellä jne.

Ja nykyään asun Suomessa, ja en täällä koskaan puhu ruotsia suomenruotsalaisille, esitän tyhmää ja suomeksi sanon "en osaa puhua ruotsia" koska en halua puhua Suomessa ruotsia suomenruotsalaisille (ruotsalaisille kyllä puhun, olin sitten Suomessa tai jos heihin törmään Suomessa).

Vierailija
57/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opastuksen ja neuvot suomen kielellä? Pitäiskö kokeilla? t. raskaana oleva

Suurella todennäköidyydellä kyllä. Esim.ÅCS (keskussairaala) työskentelee paljon suomalaisia hoitajia. Toisekseen, siellä voi itse puhua suomea, jos ei ihan kaikiki sanat ole tallessa ja potilas vastaa ruotsiksi tai yrittää itse vastata suomeksi tai jopa kertoo olevansa mantereelta kotoisin :D. Elikkä tullaan vastaan puolin ja toisin :)

Nimimerkillä oli kiva opetella ruotsi työskentelemällä Maarianhaminassa

Vierailija
58/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ko. tekstissä kysyttiin saisiko Ahvenanmaalla suomenkielistä palvelua...

Vierailija
59/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihaajat teette jos teidän kultamussukat aikoinaan perustaa perheen ruotsinkielisen ihmisen kanssa ja teidän lapsenlapsista tulee myös ruotsinkielisiä?

Vierailija
60/61 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAKOLLISTA ruotsin kielen opiskelua. Hän ei siis vihaa ruotsin kieltä, ruotsinkielisiä tai ruotsalaisia.

Vai oliko kysymyksessäsi ajatus, että suomenkielisen pitäisi opiskella ruotsia, jos hänelle tulee sellainen tilanne että vävy tai miniä onkin ruotsinkielinen?

vihaajat teette jos teidän kultamussukat aikoinaan perustaa perheen ruotsinkielisen ihmisen kanssa ja teidän lapsenlapsista tulee myös ruotsinkielisiä?