Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko kukaan Ylen pakkoruotsikeskustelua?

Vierailija
30.11.2010 |

Olen ihan tyrmistynyt pakkoruotsia puoltavien puheenvuorojen suppeudesta. Eikö heillä ole muita perusteluja esittää kuin että "kaikkia kieliä tarvitaan" ja "kielitaito on rikkaus" ja "Ruotsi on Suomen naapurimaa"?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän varsinainen ydinfyysikko olet. Siis oletko kuullut kuinka hyvin esim Usa:ssa, Englannissa, Turkissa, Kreikassa, Saksassa, Ranskassa, Sveitsissä jne jne osaavat muita kieliä? Eli et ole. Missään muualla ei lueta näin paljon vieraita kieliä, ei missään ja suomalaisten kieliosaaminen on sanoisinko vaatimattomasti maailman parasta vaikka oma kieli ei auta mihinkään suureen kieleen lainkaan.

Niin, ja eikö olekin törkeää, että pakkoruotsin kannattajat yrittivät tuossakin ohjelmassa taas syyllistää suomenkielisiä siitä, että he lukevat liian vähän kieliä! Haloo! Joku voisi kertoa, että missä maassa luetaan enemmän kieliä kuin Suomessa!

Vierailija
102/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän varsinainen ydinfyysikko olet. Siis oletko kuullut kuinka hyvin esim Usa:ssa, Englannissa, Turkissa, Kreikassa, Saksassa, Ranskassa, Sveitsissä jne jne osaavat muita kieliä? Eli et ole. Missään muualla ei lueta näin paljon vieraita kieliä, ei missään ja suomalaisten kieliosaaminen on sanoisinko vaatimattomasti maailman parasta vaikka oma kieli ei auta mihinkään suureen kieleen lainkaan.

Niin, ja eikö olekin törkeää, että pakkoruotsin kannattajat yrittivät tuossakin ohjelmassa taas syyllistää suomenkielisiä siitä, että he lukevat liian vähän kieliä! Haloo! Joku voisi kertoa, että missä maassa luetaan enemmän kieliä kuin Suomessa!

Sama jatkuu kun menee vaikka kaupakorkeakouluun. Joudut ottamaan taas yhden kielen lisää ja lukemaan yhteensä mielettömän määrän kieliä. Muissa maissa kun ei lueta yhtään vierasta kieltä ellei itse halua. Peruskouluissa ei ole vieraita kieliä lainkaan oikeastaan missään maassa paitsi pohjoismaissa englanti, ei edes Euroopassa ole muualla ellei tilanne ole juuri muuttunut. En tiedä mistä tuo yksi tuollaisen totaalisen idioottimaisen kommentin oli keksinyt, ettei suomalaiset opi kieliä jne. tuon kommentin jälkeen oli vaikea pitää kirjoittajaa muuna kuin täydellisenä idioottina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla on jo 143 sivua keskustelua ohjelmasta...

http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20011421?page=142

Vierailija
104/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle ruotsista on ollut suurestikin hyötyä.

Harrastuksissa, ammatissa, vapaa-aikana, matkoilla, jne.

Olen tehnyt kauppaa pohjoismaalaisessa kontekstissa. Oma kokemukseni on, että bisnes voidaan tehdä vaikka englanniksikin, jos kaikki läsnäolevat ei osaa ruotsia - mutta lounaalla, illallisella, vapaa-ajalla svenskit, danskit ja norjalaiset puhuu kyllä skandinaaviskaa. Ja jos joku suomalainen ei sitä siinä seurassa ymmärrä eikä osaa puhua, se on voivoi. Ulkonapa on kuin lumiukko.

Joo, ja sitten heräsit. Todellisessa maailmassa ruotsalaiset ja tanskalaiset keskustelevat englanniksi. Mitään "skandinaaviskaa" ei ole olemassakaan.

Olin Norjassa töissä, opin kielen hyvin nopeasti, ruotsin takia tietenkin. Sain pari tanskalaista työkaveria, jotka puhuivat sekä toisilleen että kollegoilleen tanskaa. Kuuntelin sinnikkäästi, pyysin toistamaan tarvittaessa ja opin ymmärtämään tanskaa. Olen myös opiskellut saksaa, joten yhtäkkiä hollannin kielikin alkoi aukeamaan.

Kielillä on yhteyksiä. Minä ainakin olen seurannut skandinaavien välisiä keskustelua vain siten, että jokainen on puhunut äidinkieltään. Kerran ainoastaan tuli tilanne, jossa nuori norjalainen tyttö tuli hakemaan minut apuun, kun ei ymmärtänyt ruotsalaista asiakasta. Ja ongelma oli yksinkertainen. Tyttö ei ollut todennäköisesti altistunut ruotsille tarpeeksi.

Vierailija
105/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tämä tapahtui, vaikka kaikkein suomenkielisten pitää osata ruotsia. Mitä iloa siis pakkoruotsista on? Olisiko parempi, että sitä saisi lukea vapaaehtoisesti, jolloin ruotsinopiskelu ja ruotsin käyttö ei olisi niin kammottavaa?

T. suomenkielinen, jolla on ruotsista lukion päästötodistuksessa arvosana 10, yo-kirjoituksista ruotsissa laudatur, virkamiesruotsista erinomaiset taidot, jonka lapset lukevat vapaaehtoista A-ruotsia ja joka ei kannata pakkoruotsia

Itse olen täysin suomenkielinen ja luulin aikanani, että en tule ruotsia käyttämään. Kappas vain, elämä johdatti ja olen naimisissa ruotsalaisen kanssa. Lapsemme on kaksikielinen ja ystäväpiirimme puoliksi ruotsinkielistä. On surullista, että monet ystävistäni eivät saa näitä peruspalveluita omalla ÄIDINKIELELLÄÄN edes kaksikielisessä kunnassa. Verovirasto on monet kerrat kääntänyt puheen joko englanniksi tai suomeksi; ystäväni joutuivat synnyttämään suomeksi (ja tapahtui aika vakavanlaatuinen väärinkäsitys juuri kielen takia

Vierailija
106/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidinkieleltään suomalaiset, ruotsin kieltä koulussa opiskelleet ymmärtävät sen perusteella norjaa ja tanskaa sujuvasti :)

Sitten kun SVT esittää norjankielistä TV-sarjaa Ruotsissa ilman tekstitystä ruotsiksi, niin äidinkieleltään ruotsinkieliset tukkivat SVT:n puhelinlinjat ja valittavat että eivät ymmärrä mitä sarjassa puhutaan. SVT nöyrtyi ja lisäsi sittemmin tekstityksen ruotsiksi...

Vai olisikohan kyse siitä, että nämä norjaa ja tanskaa kuin vettä vaan ymmärtävät pakkoruotsitetut suomalaisevat luulevat vaan ymmärtävänsä näitä kieliä.

Vierailija
107/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo ymmärtää ruotsin perusteella mutta puheesta en saa mitään selvää.

Kai sitä oppis jos olis maassa tarpeeksi kauan mutta yks kesä Tanskassa ei riittänyt mulle.

Vierailija
108/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsilla koulutetaan palvelijoita, ei kavereita, kaksikielisille. Pakkoruotsilla ei kouluteta kaksikieliseksi, ei suomenruotsalainen halua missään tapauksessa että suomenkielinen suomalainen tulee pakkoruotsin voimin rapujuhliin esittämään suomenruotsalaista. Näille muikisteleville kansanedustajille sinun ruotsin osaamisesi on yhdentekevää, pääasia on että heidän kiero tarpeensa olla yläpuolella tyydytetään sillä että osoitat alistumisesi hyväksymällä kyselemättä ruotsin kielen sivistävän armon ja mukisematta annat itsesi ruotsinkielisten palvelemisen ja olemassaolon tukemisen työkaluksi. "

Kijroitus oli toistettava, sillä niin samaa mieltä olen. Tässä se pakkoruotsituksen ydin ja totuus on.

Lisäksi sanoisin että suomenkielisenä minulle ei Norden merkitse samaa kuin ruotsinkielisille - päin vastoin olen Eurooppaan suuntautunut. Euroopan maat ovat minulle läheisiä ja niiden kielet. Norden on minulle ihan sama, ei herätä intohimoa. Joten lopettakaa ruotsinkieliset sen väkisin syöttäminen ja siitä painostaminen suomenkielisille. Suomenruotsi ei myöskään kuulu identiteettiini, ei ole koskaan kuulunut ,enkä sitä itseeni ruotsinkielisten pakon sanelemana änge.

Eli nämä mantrat saavat loppua tykkänään.

Vierailija
109/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppakeskuksesta. Jos osaisin venäjänkielen niin saisin välittömästi töitä.

Voin vaan kuvitella kuinka hyödyllinen itä-suomessa tuo kielitaito on.

Venäjä täytyy saada vaihtoehdoksi ruotsille, ainakin sinne itä-suomeen.

Vierailija
110/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla pakkoruotsi tiensä päässä. Muut kieliopinnot ovat hyödyllisempiä, siispä meidän tulee lukea niitä, esim. saksa, venäjä, ranska, espanja englannin lisäksi. Niin paljon kun ruotsin kielitaidosta pidänkin, silti olen tätä mieltä. Kansakuntamme parhaaksi on poistaa pakkoruotsi.

Vierailija
111/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkaa iloisia, että jotain edes koulussa opettavat. On siellä pakkohistoria, pakkouskonto, pakkomatematiikka, pakkobiologia, pakkokemia pakkopiirustusta, pakkoliikuntaa jne.

jos oikein mietii niin mitä esim. historiallakaan oikeasti tekee elämässä. Ihan sama mitä joku roomalainen teki vuonna kivi. Samalla perusteella uskonnon voisi lopettaa kanssa. Ketä kiinnostaa joidenkin äijien tekosista lukea vuodesta toiseen. Monille riittäisi matematiikastakin pelkkä peruslaskutoimitukset. Derivaatat ja sini käyrät menee jo monen hilseen yli, joten ihan turhia. Kemiasta taas riittää, että tietää veden kiehuvan 100 asteessa, muu onkin pelkkää nippelitietoa. Käsitöissä taas sukankuodonnan opettaminen on ihan turhaa, koska niitä saa kaupasta helpommalla ja halvemmalla.

Yhteenvetona voisi todeta, että koulussa opetetaan paljon tietoja ja taitoja, joita osa ei opi tai jos oppii niin ei elämässä tee oikeasti mitään. Kuitenkin ne antavat pohjan myöhempää elämää varten ja sivistävät.

Vierailija
112/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä keskustelusta ovatko ihmiset pakkoruotsia vastustaessaan vastaan nimenomaan kielen opiskelua vai koko kaksikielistä järjestelmää??

Miten yhden kielen (ruotsin) opiskelun vaihtaminen toisen kielen opiskeluun säästää yhteiskunnalta rahaa? Kun pitää palkata erikoiskielten opettajia ja muodostaa pienryhmiä? Voisiko joku kertoa?

Vierailija
113/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakollinen peruskoulusta korkea-asteelle asti! Eli samaan tapaan ei ole esim. "pakkomatematiikkaa".

olkaa iloisia, että jotain edes koulussa opettavat. On siellä pakkohistoria, pakkouskonto, pakkomatematiikka, pakkobiologia, pakkokemia pakkopiirustusta, pakkoliikuntaa jne.

jos oikein mietii niin mitä esim. historiallakaan oikeasti tekee elämässä. Ihan sama mitä joku roomalainen teki vuonna kivi. Samalla perusteella uskonnon voisi lopettaa kanssa. Ketä kiinnostaa joidenkin äijien tekosista lukea vuodesta toiseen. Monille riittäisi matematiikastakin pelkkä peruslaskutoimitukset. Derivaatat ja sini käyrät menee jo monen hilseen yli, joten ihan turhia. Kemiasta taas riittää, että tietää veden kiehuvan 100 asteessa, muu onkin pelkkää nippelitietoa. Käsitöissä taas sukankuodonnan opettaminen on ihan turhaa, koska niitä saa kaupasta helpommalla ja halvemmalla.

Yhteenvetona voisi todeta, että koulussa opetetaan paljon tietoja ja taitoja, joita osa ei opi tai jos oppii niin ei elämässä tee oikeasti mitään. Kuitenkin ne antavat pohjan myöhempää elämää varten ja sivistävät.

Vierailija
114/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt oikein puhuta samasta asiasta, jos verrataan matematiikan opiskelua ja ruotsin kielen opiskelua toisiinsa. Aika muuttuu, meidän tulee oikeasti pohtia onko ruotsin kielen opiskelusta meille samaa hyötyä, kuin esim. saksan, venäjän opiskelusta olisi? Koulutuntien määrä on rajallinen, ruotsin kielen opiskelu vie tilaa muilta kieliltä. Onko tässä mitään järkeä? Voiko joku kertoa yhdenkin järkevän perustelun?

Vierailija
115/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat universaaleja aineita, ja niitä opetetaan kaikkialla maailmassa. Ruotsia sen sijaan ei. Toivottavasti näen tämänkin idioottiargumentin täällä viimeisen kerran.

Vierailija
116/118 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi AINA asia käännetään niin päin, että meidän suomenkielisten pitäisi vaihtaa kieli, kun sitä voidaan odottaa siltä ruotsia puhuvaltakin! Yhtä lailla minulla on oikeus puhua suomea ja sillä ruotsinkielisellä velvollisuus osata suomea!!!

Vierailija
117/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhemmat eli te ja me, meillä on oikeus vaatia lapsillemme valinnanvapautta kielten opiskeluun. Ruotsinpakko on tulppa, jarru ja este maailmankielten opiskeluun. Suomenkieliset lapset joutuvat tankkaamaan pakkoruotsia vuosikausia ensin peruskoulussa, lukiossa, ammattikorkeassa ja yliopistossa - miksi - siksi että heistä kasvatetaan pikku kielipalvelijoita yhtä vähemmistökielistä hemmoteltua porukkaa kohtaan. Keinotekoinen kaksikielisyys, pakkoruotsi ja virkamiesruotsi pönkittävät ruotsinkielisten omaa statusta, näin he saavat helpon ohituskaistan opiskelussa (kielikiintiöt) ja ovat aina etuasemassa valtion ja virkojen päättäjäviroissa (suojatyöpaikat). Kun pakkoruotsi ja virkamiesruotsi poistetaan he joutuvat tulemaan alas norsunluutornistaan ja joutuvat taistelemaan tasa-arvoisesti koulutuspaikoista ja työpaikoista suomenkielisten ja maan muiden eri vähemmistökielisten kanssa.

Vierailija
118/118 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi opiskelle venäjää niin mun ehdotus on että voitaisiin saada valita ruostin ja venäjän väillä.

Kyllä silloin ruotsi olisi suosittu:)))) Tuskin kovin monta prosenttia kakaroista valitsis venäjän!

Sitäkin ihmettelen että suomenkieliset eivät pysty oppimaan kun korkeintaan kaksi kieltä, me muunkieleiset pystytään oppimaan useaita kieliä;). Kyllä teillä on huono aivokapasiteetti?