Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko kukaan Ylen pakkoruotsikeskustelua?

Vierailija
30.11.2010 |

Olen ihan tyrmistynyt pakkoruotsia puoltavien puheenvuorojen suppeudesta. Eikö heillä ole muita perusteluja esittää kuin että "kaikkia kieliä tarvitaan" ja "kielitaito on rikkaus" ja "Ruotsi on Suomen naapurimaa"?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA: yksikielisiä ruotsinkielisiä on Suomessa todella, todella vähän.

Jokainen voi arvioida nykytilannetta, johon on siis päästy sillä pakkoruotsilla. Kuinka paljon pahemmaksi tilanne voi mennä?

Pakkoruotsilla ei myöskään pelasteta sitä, että palvelu- ja hoiva-ammatteihin palkataan nykyään ihmisiä, jotka eivät saa hommaa hoidettua edes suomeksi.

Vierailija
22/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on nyt kyse ruotsinkielisten oikeuksista, he ovat ihan oikeasti peloissaan, koska ihan selvästihän tässä on nyt alkamassa ruotsinkielen alasajo. Tottakai heidän edes pitää yrittää puolustaa oikeuksiaan.

Puhuvat nääs kieltä jota kukaan ei voi oppia, joten tyopaikat jotka vaativat ruotsin taitoa palkkaavat vain heidän klaanin jäseniä.

Ei riitä että kirjoitit ylioppilaana L:n, ei riitä että ymmärrät kieltä täydellisesti tai että asiakkaat tajuavat mitä sinä sanot.

Et kuulu klaaniin ja he huomaavat että änkytät tai olet epävarma joten et kelpaa ja pääsysi tyopaikkaan on kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että kun joku Hämeen metsästä pakkaa laukkunsa ja muuttaa ruotsinkieliselle tai kaksikieliselle alueelle, hänet otetaan iloisin mielin vastaan jakamaan tätä kaksikielistä rikkautta. Niinkö?

No mun kokemus on aivan eri. Ruotsin kielen taidosta on hyötyä vain, jos olet syntyperältäsi ruotsinkielinen. Rumasti sanottuna et kuulu siis porukkaan.

eikö ihminen voi muka omilla valinnoillaan vaikuttaa minne esim. joutuu töihin?? Haloo!! "Et koskaan tiedä minne päädyt, esim kunnan palvelukseen, jossa ruotsia tarvii"

Kai nyt herranjumala ihminen itse voi valita minne töihin päätyy!!

Vierailija
24/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan porukkaan kuulumisesta tai kuulumattomuudesta eli siitä että luodaan valintakriteeri, jolla saadaan oikeita henkilöitä valittua.

Vierailija
25/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkielisistä tule ihan samassa suhteessa niitä palvelun tarjoajia kuin kuluttajiakin.

Sillä pretekstillä niitä nyt ainakin koulutetaan suuria määriä Hankenilla ja ÅA:ssa sun muualla että palvelut turvataan.

Ruotsinkielinen väestö Suomessa asuu maantieteellisesti hyvin pienellä rannikkoalueella ja riittää ihan mainiosti tuottamaan itselleen palvelut.

Vierailija
26/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen taidosta on hyötyä vain, jos olet syntyperältäsi ruotsinkielinen. Rumasti sanottuna et kuulu siis porukkaan.

Asun nyt ulkomailla ja ruotsia en käytä ollenkaan. Mutta aikoinaan opin hollannin. Ruotsissa ollessani päätin puhua ruotsia vaikka en sitä muista ollenkaan ja jos en jotain tiennyt niin sanoin sen sanan hollannin kielellä, ja uskokaa tai älkää. Ruotsalaiset ymmärsivät minua ja pärjäsin.

Arvatkaapas minkälaista pilkkaa olisin saanut suomessa jos olisin suomenruotsalaisten keskuudessa kokeillut samaa??

Vierailija
27/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielioppia ei opi peleistä ja tv:stä, varsinkaan kun mennään jo vähän vaikeampaan englantiin eikä yksinkertaisimpiin asioihin.

Mitä enemmän englantia opiskelee, sitä vaikeampaa siitä tulee.

kun se yks toimittajatäti oli sitä mieltä, että ruotsi pitäs alottaa jo kolmosella. Kun kyllähän sitä enkkua oppii telkusta ja peleistä. Ehkä kielellisesti lahjakkaat sen oppiikin, ja muutkin jotenkuten. Mutta entäs ne joille kielet takkuaa muutenkin?

Ja englanti nyt vaan on aika tärkee kieli, joka ois hyvä osata kunnolla. Ei vaan telkusta ja peleistä opittuna.

Ja kaikki kielitaito ois hyvästä, mutta jos ei riitä päätä taikka motivaatioita kuin yhden kielen kunnolliseen oppimiseen, niin kyllä se enkku on

Vierailija
28/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkieliset palvelut, tästä on mm. Jörn Donner tehnyt erilaisia laskelmia. Mutta ongelma on siinä että ruotsinkielisten koulutus ja sitä myötä ammattirakenne on vääristynyt. Heitä koulutetaan liikaa korkeakouluissa (ylisuuret kiintiöt ruotsinkielisten määrään nähden) mistä seuraa se, että palveluammatteihin (myyjät, sh:t, parturikampaajat yms.) ei riitä tarpeeksi ruotsinkielisiä.

Suomeen ei siis tarvita 5 miljoonaa ruotsin osaajaa vaan kolmisensataa tuhatta riittää hyvin.

ruotsinkielisistä tule ihan samassa suhteessa niitä palvelun tarjoajia kuin kuluttajiakin.

Sillä pretekstillä niitä nyt ainakin koulutetaan suuria määriä Hankenilla ja ÅA:ssa sun muualla että palvelut turvataan.

Ruotsinkielinen väestö Suomessa asuu maantieteellisesti hyvin pienellä rannikkoalueella ja riittää ihan mainiosti tuottamaan itselleen palvelut.

Vierailija
29/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä kyllä tuu hullua hurskaammaksi, todella turhauttavaa. Varsinkin ruotsinkieliset ovat todella periksiantamattomia ja yhteistyöhaluttomia. Toki, kaikkea voidaan tarjota rinnakkain, mutta eivätkö he ymmärrä, että lapsen koulupäivässä on vain rajattu määrä tunteja?

Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä tai muista kieliä vastaan, puhun itsekin yhdeksää. Mutta valinnanvapaus olisi ihan asiallista. Jos se saadaan suomenkielisille, niin silloin sama oikeus kuulukoon myös ruotsinkielisille.

Mutta mietihän hieman pidemmälle, mitä tämä käytännössä tarkottaisi.

Vierailija
30/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos ruotsinkieltä ei olisi pakko oppia

ja jos haluaisisit oppia jonkun kielistä Ruotsi, Norja ja Tanska, niin niistä viisain valinta luultavasti olisi Tanska

Tanskalaiset ymmärtävät enemmän ruotsia ja norjaa kuin mitä ruottalaiset ja norjalaiset toisiaan ymmärtää.

Miksi sen kielen on oltava ruotsi. Miksi norja tai tanska ei kelpaa?

Tai mitä jos kielten listaan lisättäisiin hollanti?

Miksi ihmeessä ei.

Jokainen kieli kuuluu jonkinlaiseen kieliryhmään. Joten eiks se ole ihan sama minkä niistä valitsee??

Vierailija
31/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhuin tietty kaikkien kanssa englantia, kun osaavat sitä hyvin ja niin minäkin. Ei tullut kenellekään siellä mieleen alkaa vaatimaan minulta ruotsin puhumista. Porukassa oli myös tanskalaisia jne.

Kunnes eräällä tädillä kahvipöytäkeskustelussa kilahti kun kuuli minun olevan Suomesta: alkoi itkua vääntäen paasaamaan mulle ruotsin kielen tärkeydestä ja syytti minua engalnnin puhumisesta. KAikki katsoi sitä ihan monttu auki.

No, paljastuipa sitten, että täti oli suomenruotsalainen. Että voi olla kilahtanut.

Tosta on jo 15 vuotta mutta en unohda sitä kun kaikki muut tuijottaa suut auki ja yksi on repimässä mua kappaleiksi kun en käytä ruotsia.

Vierailija
32/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä tai muista kieliä vastaan, puhun itsekin yhdeksää. Mutta valinnanvapaus olisi ihan asiallista. Jos se saadaan suomenkielisille, niin silloin sama oikeus kuulukoon myös ruotsinkielisille.

Mielestäni tuo on loistava idea.

Annetaan jokaisen valita.

Minä ainakin puhuisin ihan mielelläni englantia suomenruotsalaisten kanssa.

Miksi en niin tekisi?

Jos englanti ei kelpaa, niin sitten mielelläni jotain muuta niistä viidestä kielestä jonka minä olen jo ehtinyt sujuvasti oppia

Vierailija
33/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myös vaihtaa..

Tuttua juttua kaksikielisellä paikkakunnalla, etenkin pienellä sellaisella.

Vaikka puhuisit täydellisen virheetöntä ruotsia, niin asiaa kunnan virkoihin ei juuri ole, ellei äidinkielesi ole ruotsi.

Vierailija
34/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset ymmärtävät tutkimustenkin mukaan eniten ruotsista ja tanskasta kuin tanskalaiset ja ruotsalaiset näistä muista kielistä.

ja jos haluaisisit oppia jonkun kielistä Ruotsi, Norja ja Tanska, niin niistä viisain valinta luultavasti olisi Tanska

Tanskalaiset ymmärtävät enemmän ruotsia ja norjaa kuin mitä ruottalaiset ja norjalaiset toisiaan ymmärtää.

Miksi ihmeessä ei.

Jokainen kieli kuuluu jonkinlaiseen kieliryhmään. Joten eiks se ole ihan sama minkä niistä valitsee??

Vierailija
35/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on surullista, että pitäisi turvautua englantiin, kun ruotsiakin voi käyttää..

ja puhuin tietty kaikkien kanssa englantia, kun osaavat sitä hyvin ja niin minäkin. Ei tullut kenellekään siellä mieleen alkaa vaatimaan minulta ruotsin puhumista. Porukassa oli myös tanskalaisia jne.

Kunnes eräällä tädillä kahvipöytäkeskustelussa kilahti kun kuuli minun olevan Suomesta: alkoi itkua vääntäen paasaamaan mulle ruotsin kielen tärkeydestä ja syytti minua engalnnin puhumisesta. KAikki katsoi sitä ihan monttu auki.

No, paljastuipa sitten, että täti oli suomenruotsalainen. Että voi olla kilahtanut.

Tosta on jo 15 vuotta mutta en unohda sitä kun kaikki muut tuijottaa suut auki ja yksi on repimässä mua kappaleiksi kun en käytä ruotsia.

Vierailija
36/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kummallakaan ei ole etulyöntiasemaa, koska kummallekin englanti on vieras kieli.

Vierailija
37/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä historiaa lienee yksi painava syy.. Siitä ei ole edes sataa vuotta kun suomen ja ruotsin kielen valta-asema vaihtoi osia..

Norjalaiset ymmärtävät tutkimustenkin mukaan eniten ruotsista ja tanskasta kuin tanskalaiset ja ruotsalaiset näistä muista kielistä.

Miksi ihmeessä ei.

Vierailija
38/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhuin tietty kaikkien kanssa englantia, kun osaavat sitä hyvin ja niin minäkin. Ei tullut kenellekään siellä mieleen alkaa vaatimaan minulta ruotsin puhumista. Porukassa oli myös tanskalaisia jne. Kunnes eräällä tädillä kahvipöytäkeskustelussa kilahti kun kuuli minun olevan Suomesta: alkoi itkua vääntäen paasaamaan mulle ruotsin kielen tärkeydestä ja syytti minua engalnnin puhumisesta. KAikki katsoi sitä ihan monttu auki. No, paljastuipa sitten, että täti oli suomenruotsalainen. Että voi olla kilahtanut. Tosta on jo 15 vuotta mutta en unohda sitä kun kaikki muut tuijottaa suut auki ja yksi on repimässä mua kappaleiksi kun en käytä ruotsia.

Mutta eiks tämä maailma ole niin paljon surua täynnä että kyyneleet voisisimme säästää muihin sääliä tarvitseviin kohteisiin.

Viimeksi itkin noiden romaanikerjäläisten puolesta.

Ehkä mun olisi pitänyt itkeä sitä että tuli puhuttua englantia suomenruotsalaisen kanssa. Mutta kun se suomenruotsalainen oli elänyt helpon elämän ja en voi unohtaa tuota kerjäläisen kohtaloa

Mua vain onnisti syntyä erilaisiin olosuhteisiin

Vierailija
39/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sympatiapisteet" pakkoruotsia ja varsinkin RKP:tä kohtaan. Jatkuvaa kiertelyä ja kaartelua eikä mitään suoria vastauksia suoriin kysymyksiin koskien sitä, miksi juuri ruotsin opiskelun pitäisi olla pakollista.

Kuultiin joo kommentteja siitä, kuinka kielten opiskelu on tärkeää ja avaa mahdollisuuksia työelämässä ja varsinkin siitä, kuinka se on osa sivistystä ja totta kai allekirjoitan nämä täysin.

Mutta missään kohtaa keskustelua en päässyt selvyyteen siitä, miksi juuri ruotsi eikä joku muu kieli...

Itse aikoinani olisin varmasti valinnut ruotsin vaikka se olisi ollut vapaaehtoista ja kirjoitin ruotsista laudaturin ja ymmärrän kieltä hyvin - kirjoitettuna. Olen ruotsalaisessa yrityksessä töissä ja on siinä se hyöty ettei kenenkään tarvitse kääntää s-posteja englanniksi minun vuokseni (tiimin ainoa ei-ruotsalainen) mutta en ruotsilla kyllä keskutelutilanteissa pärjää.

Vierailija
40/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkieliset palvelut, tästä on mm. Jörn Donner tehnyt erilaisia laskelmia. Mutta ongelma on siinä että ruotsinkielisten koulutus ja sitä myötä ammattirakenne on vääristynyt. Heitä koulutetaan liikaa korkeakouluissa (ylisuuret kiintiöt ruotsinkielisten määrään nähden) mistä seuraa se, että palveluammatteihin (myyjät, sh:t, parturikampaajat yms.) ei riitä tarpeeksi ruotsinkielisiä.

Suomeen ei siis tarvita 5 miljoonaa ruotsin osaajaa vaan kolmisensataa tuhatta riittää hyvin.

ihan hirveä vääryys jos Esson baarissa ei saa kahvia ruotsiksi Suomessa? Tai Jaffaa kaupasta Lieksassa? Ei siellä mitään tarvitse edes sanoa.

Jos on ikänsä asunut Suomessa niin eikö osaa parturissa sanoa tai näyttää että mimmosen tukan haluaa? Kuinka mitenkään voi olla mahdollista ettei pakostakin opi suomea jos vaikka Tampereella asuu. Kyllä niitä partureita on lisäksi ruotsinkielisissäkin.

Kaksi ihmistä jotka asuvat Suomessa mutta toiselleko vain asetetaan kielitavoitteita vaikka molemmat asuvat siis Suomessa? Eikö suomen kielestä Suomessa olekaan kaikille hyötyä? Kuka tahansa ymmärtää että tilanne on absurdi. Mennään perse edellä puuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän