Katsooko kukaan Ylen pakkoruotsikeskustelua?
Olen ihan tyrmistynyt pakkoruotsia puoltavien puheenvuorojen suppeudesta. Eikö heillä ole muita perusteluja esittää kuin että "kaikkia kieliä tarvitaan" ja "kielitaito on rikkaus" ja "Ruotsi on Suomen naapurimaa"?
Kommentit (118)
Ja minulle ruotsista on ollut suurestikin hyötyä.
Harrastuksissa, ammatissa, vapaa-aikana, matkoilla, jne.
Olen tehnyt kauppaa pohjoismaalaisessa kontekstissa. Oma kokemukseni on, että bisnes voidaan tehdä vaikka englanniksikin, jos kaikki läsnäolevat ei osaa ruotsia - mutta lounaalla, illallisella, vapaa-ajalla svenskit, danskit ja norjalaiset puhuu kyllä skandinaaviskaa. Ja jos joku suomalainen ei sitä siinä seurassa ymmärrä eikä osaa puhua, se on voivoi. Ulkonapa on kuin lumiukko.
Joo, ja sitten heräsit. Todellisessa maailmassa ruotsalaiset ja tanskalaiset keskustelevat englanniksi. Mitään "skandinaaviskaa" ei ole olemassakaan.
Olen tehnyt kauppaa pohjoismaalaisessa kontekstissa. Oma kokemukseni on, että bisnes voidaan tehdä vaikka englanniksikin, jos kaikki läsnäolevat ei osaa ruotsia - mutta lounaalla, illallisella, vapaa-ajalla svenskit, danskit ja norjalaiset puhuu kyllä skandinaaviskaa. Ja jos joku suomalainen ei sitä siinä seurassa ymmärrä eikä osaa puhua, se on voivoi. Ulkonapa on kuin lumiukko.
Mutta miksi sen pitäisi olla Mikkelissä pakollista, kerroppa se? Minäkin olen syntynyt varsinais-Suomessa ja tiedän, että siitä saattaa olla hyötyä, mutta sanoisin, että tulevaisuudessa esim venäjästä ja kiinasta on paljon enemmän hyötyä. Pakko pitää poistaa ja antaa valinnanvapaus.
itse olen istunut islannin kielen tunnilla islannissa ainoana suomalaisena. opettaja puhui sekaisin tanskaa, norjaa ja ruotsia - todellista skandinaaviskaa. siinä piti vain pysyä kärryillä.
Joo, ja sitten heräsit. Todellisessa maailmassa ruotsalaiset ja tanskalaiset keskustelevat englanniksi. Mitään "skandinaaviskaa" ei ole olemassakaan.
kun vastustaa pakkoruotsia on Perussuomalaiset. Muutenkin alkaa mennä hermot tähän nykyiseen politiikkaan ja maahanmuuttajien haalimiseen, joten olenpahan itsekin Persuja päättänyt äänestää. Onko muissa äideissä samanlaista protestimielialaa?
kyllä mä olin ulkona tanskalaisten ja norjalaisten jutuista vaikka osaankin pakkoruotsia. Ei se auttanut ymmärtämään tanskaa.
Kerran tosin olin tulkkina tanskalaisen ja ruotsalaisen välillä :)
ja tarjota tilalle vapaasti valittava pakollinen vieras kieli. Kielivaihtoehtoja voisi olla koko Suomessa tarjolla esim. englanti, ruotsi, venäjä, ranska ja saksa.
... muuttaisin maasta - vaikka Ruotsiin.
Isoisämme taistelivat sen puolesta, että Venäjä ei valloittaisi suomea. Nyt olemme sitten vapaaehtoisesti lahjoittamassa maan venäläisille ja valmistamme tälle asialle tietä jollain pakkovenäjällä.
No hyvä ihme sentään. Eikös se ohjelman keskustelija suunnilleen rautalangasta vääntänyt, että pakkovenäjähöpina on median keksimä eikä kukaan ole sellaista haluamassa.
Halutaan tarjota mahdollisuus valita venäjä ruotsin tilalle. Ei todellakaan mitään pakkovenäjää.
itse olen istunut islannin kielen tunnilla islannissa ainoana suomalaisena. opettaja puhui sekaisin tanskaa, norjaa ja ruotsia - todellista skandinaaviskaa. siinä piti vain pysyä kärryillä.
Ei kielten sekaisin puhuminen ole mitään skandinaaviskaa. Yleinen (mutta kieli-ideologista syistä vaiettu) ongelma on juuri nämä skandinaavien keskinäiset ymmärtämisvaikeudet. Kahvikeskustelut saattaa sujua, mutta täydellinen ymmärtäminen on hankalaa. Siksi on yhä enenevässä määrin otettu englanti työkieleksi skandinaavisessa yhteistyössä.
kylläpäs ottavat..
Vierailija - 01.12.10 12:46 (ID 11600204)
itse olen ollut töissä ruotsinkielisessä päiväkodissa ja niin siellä vaan oli maahanmuuttaja LAPSI joukossa..
jos osaavat ruotsia niin voi jopa kouluun päästä, mutta mitäs luulet, moniko osaa? Tuo yksikkömuoto oli hyvä, sillä mene vaikka Hervannassa päiväkotiin niin voit sanoa, että siellä on yksi suomalainen LAPSI joukossa. Toi on täysin kajahtanutta touhua, kaikkea se politiikko tekee vallan eteen, se tuhoaa vaikka maan ennen kuin suostuu menettämään valtaa.
Eikä kukaan ole pakosta puhunut mitään. Toisen kielen pitäisi tietenkin olla vapaaehtoista, sen kaikki tosin jo tietää, että Ruotsia ei moni valitsisi. Venäjä olisi todennäköinen ja fiksuin valinta tietenkin ajatellen työelämää, ruotsilla ei valitettavasti tee yhtään mitään tai minä en ole koskaan tehnyt vaikka olen liike-elämässä toiminut koko ikäni. Sanoisin, että järjestys olisi venäjä/saksa/ranska/ruotsi ja jos kiinan saisivalita niin sekin saattaisi olla ruotsia ennen. RKP tietää tuon ja siksi tuosta pakosta pidetään henkeen ja vereen kiinni.
että pakkoruotsia olivat puolustamassa pääasiassa ruotsinkieliset? Eihän suomenkielisten kieliopinnot ole lainkaan ruotsinkielisille kuuluva asia.
Olisin mieluummin kuullut suomenkielisiä pakkoruotsin kannattajia, kuten Virkkunen, Lipponen, Urpilainen, Katainen, Sasi jne.
jotka pärjäävät mainiosti skandinaaviskalla norjalaisten ja tanskalaisten kanssa.
Ei kielten sekaisin puhuminen ole mitään skandinaaviskaa. Yleinen (mutta kieli-ideologista syistä vaiettu) ongelma on juuri nämä skandinaavien keskinäiset ymmärtämisvaikeudet. Kahvikeskustelut saattaa sujua, mutta täydellinen ymmärtäminen on hankalaa. Siksi on yhä enenevässä määrin otettu englanti työkieleksi skandinaavisessa yhteistyössä.
sitä kun osaan, ja vanha ruostunut kouluruotsi
Hyvin ymmärrä tanskaa
ja ruottalaiset ymmärtää mua
mutta ei suomenruotsalaiset
norjalaisten ja tanskalaisten kanssa mutta musta sillä on typerä perustella suomalaisten pakkoruotsiopintoja kun vieraana kielenä opeteltu pakkoruotsi ei anna tanskan ymmärtämiseen samoja valmiuksia kuin skandinaavinen äidinkieli.
Suomalaiset pärjää norjalaisten ja tanskalaisten ja brittien ja saksalaisten ym. ym. kanssa usein vallan mainiosti englannilla.
Siis oikeesti, täällä puhutaan taas siitä että suomenkielinen pärjää englanninkielellä joka tilanteessa, ruotsia ei tietenkään tarvita. Mutta hei haloo, enemmistö ei kuitenkaan osaa enkkua(kaan)! Ovatko suomenkieliset jotenkin tyhmempiä kun eivät pysty kieliä oppimaan???
Taas sellaista *****jauhantaa että ei voi muuta kun nauraa! =D Onneksi itellä ei tuollaisia asenneongelmia ole! Kivat teille!
Ne haluaa nuolla RKP:tä ja toisaalta vihreitä sen takia, että saavat niiden avulla aina hallituksen muodostettuaa ja hallituksessa niillä ei sitten ole paskanvertaa valtaa kuten nyt vaikka ydinvoimapäätös osoitti. Se oli ihan se ja sama mitä vihreät höpötti kun istuivat hallituksessa niin niin vaan esittelivät uuden ydinvoimaluvan eduskunnalle ja sieltä se sitten tuli.
Siis oikeesti, täällä puhutaan taas siitä että suomenkielinen pärjää englanninkielellä joka tilanteessa, ruotsia ei tietenkään tarvita. Mutta hei haloo, enemmistö ei kuitenkaan osaa enkkua(kaan)! Ovatko suomenkieliset jotenkin tyhmempiä kun eivät pysty kieliä oppimaan???
Jos näin on, niin sitten varmaan olisi järkevä antaa opiskella lisää englantia ruotsin tuntien tilalle. Parempi yksi hyvin osattu kieltä kuin kaksi huonosti osattua kieltä.
Rakkaassa naapurimaassamme Ruotsissa on mahdollista ottaa toisen kielen tilalle englannin lisätunteja. Siellä kun ei ole pakkosuomea...
En kyllä tiedä mistä repäisit tilastosi että enemmmistö ei osaa englantia mutta jos suomalaisten enemmistö tai edes jotkut ovat niin tyhmiä etteivät pysty oppimaan englantia heidän on aivan turha lukea ruotsia koska se vain sotkee ja oppivat kumpaakin kieltä vähemmän kuin voisivat jos voimavarat keskitettäisiin edes yhden kielen auttavaan hallintaan.
Ne haluaa nuolla RKP:tä ja toisaalta vihreitä sen takia, että saavat niiden avulla aina hallituksen muodostettuaa ja hallituksessa niillä ei sitten ole paskanvertaa valtaa kuten nyt vaikka ydinvoimapäätös osoitti. Se oli ihan se ja sama mitä vihreät höpötti kun istuivat hallituksessa niin niin vaan esittelivät uuden ydinvoimaluvan eduskunnalle ja sieltä se sitten tuli.
Ja huom yksi tärkeä seikka: kun vaalirahan saaminen on nykyisin kovin hankalaa, niin hyvin pesty raha ruotsinkielisiltä säätiöiltä on entistä houkuttelevampaa. Nehän tukevat auliisti niitä poliitikkoja, jotka kannattavat pakkoruotsia ja ruotsin kielen vahvaa asemaa.
Taas sellaista *****jauhantaa että ei voi muuta kun nauraa! =D Onneksi itellä ei tuollaisia asenneongelmia ole! Kivat teille!
No sinähän varsinainen ydinfyysikko olet. Siis oletko kuullut kuinka hyvin esim Usa:ssa, Englannissa, Turkissa, Kreikassa, Saksassa, Ranskassa, Sveitsissä jne jne osaavat muita kieliä? Eli et ole. Missään muualla ei lueta näin paljon vieraita kieliä, ei missään ja suomalaisten kieliosaaminen on sanoisinko vaatimattomasti maailman parasta vaikka oma kieli ei auta mihinkään suureen kieleen lainkaan. Sä olet ihan pihalla argumenttiesi kanssa, meinaatko, että jos ei osaa enkkuakaan kunnolla peruskoulun jälkeen niin sitten osaa ruotsia? Kaikkia ei kielet kiinnosta eikä peruskoulu nyt niin hirveän hyvin opeta kieliä puhumaan, se on enemmän teoriaa. Kyllä saksalaiset on niin idiootteja kun eivät osaa edes englantia, kuten ranskalaiset puhumattakaan nyt vaikka turkkilaisista, jotka eivät osaa eivätkä takuulla opi mitään.
Eikä kukaan ole pakosta puhunut mitään. Toisen kielen pitäisi tietenkin olla vapaaehtoista, sen kaikki tosin jo tietää, että Ruotsia ei moni valitsisi. Venäjä olisi todennäköinen ja fiksuin valinta tietenkin ajatellen työelämää, ruotsilla ei valitettavasti tee yhtään mitään tai minä en ole koskaan tehnyt vaikka olen liike-elämässä toiminut koko ikäni. Sanoisin, että järjestys olisi venäjä/saksa/ranska/ruotsi ja jos kiinan saisivalita niin sekin saattaisi olla ruotsia ennen. RKP tietää tuon ja siksi tuosta pakosta pidetään henkeen ja vereen kiinni.