Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kuulla kokemuksia runsaista harjoitussupistuksista. Tuntuu, että kellään muulla ei ole

Vierailija
30.11.2010 |

sellaista kuin mulla :( Siis että tulee napakoita supistuksia vähintään 10 päivässä ja tullut jo viikolta 12 asti! Nyt siis viikolla 24+2. Rakenneultran aikoihin ei ollut tapahtunut mitään kohdunkaulalle. Sen jälkeen ei tietoa. Siis supistuksia tulee joka pissakäynnin yhteydessä, ja yölläkin herään niihin vähintään kerran yössä. Tulee liikkeessä ja tulee levossa... Onko kellään muulla ollut samanlaista ja onko ennakoinut liian aikaista synnytystä. Itselläni nyt esikoinen kyseessä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syntyivät rv

41+2

40+3

41+0

:)

Vierailija
2/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On supistellut aikaisemmissakin raskauksissa ja silti molemmat on syntyneet ihan ajallansa. Nyt viikkoja 25 ja lääkäri parin viikon päästä ja vähän kyllä jännittää, että onko kohdunsuulla tapahtunut mitään. Mulla myös noi supistelut alkaneet jo paljon ennen kuin edes mahaa on näkynyt ja jatkuneet koko raskauden ajan. Ja ei tosiaan ole väliä onko rasituksessa vai levossa. Joku lääkäri joskus sanoi mulle, että on vain supistusherkkä kohtu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysäistä neuvolasta, jos pääsisit labraan ottaa streptokokki Agalactie testin. Se jos on postiivinen niin aiheuttaa myös paljon supistuksia. Mulla oli ekassa ja nyt tässä raskaudessa se positiivinen. Sitä ei hoideta raskauden aikana mitenkään, mutta synnytyksessä annetaan antibioootti suoraan suoneen, jotta ei tarttuisi vauvaan synnytyksen aikana. Muuten se on ihan harmiton, eikä aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä, se vain on omasssa elimistössä mikä aktivoituu vain raskauden aikana.

Se on yllättävän yleinen, mut neuvolat on ihmeen nihkeitä antaa lähetettä siihen testiin. Mut kannattaa kysäistä tosiaan. Voihan se olla et sulla on vain supistusherkkä kohtu.

Mulla on molemmissa raskauksissa supistellut alusta asti todella paljon, kurjaahan se on mut kun tietää et se johtuu siitä niin ei sille itse mitään voi. Eka muksu syntyi kuitenkin ihan täysiaikaisena 39+2. Tämäkin raskaus on edennyt jo viikolle 32.

Harvalla kuitenkaan ne harkkarisupitukset mitään tekee, mut hyvä on tietysti välillä tarkastaa tilanne ettei mitään muutoksia ole tapahtunut kohdunsuulla.

Vierailija
4/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sellaisia vaan, että vatsa kovettuu. Jos on kipuja, niin ne eivät ole harjoitussupistuksia, vaan kohdunsuu avautuu ja silloin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan, koska kaikki ei ole silloin ok.

Vierailija
5/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi perusteella selvästi vielä enemmän kuin sinulla eli todella napakoita, kipeitä ja usein. Olin töissä sairaalassa ja hoitajat pyysivät, että menisin ihan synnytysosastolle ettei tarvitse heidän osastollaan synnyttää ;).

Molemmat syntyivät 40 raskausviikolla eli 40+3 ja 40+4.

Vierailija
6/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on rv 31 eikä kohdunkaulalla ole tapahtunut mitään. Välillä saattaa olla ihan koko illan maha kivikova ja todella tukala olo.

Vierailija
7/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan noin sata päivässä. Ja ne olivat selvästi kipeitä. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään, mutta varmuuden vuoksi mut laitettiin sairaslomalle fyysisestä työstä rv 26. Supistelu alkoi joskus viikolla 16. Lepäilin sitten, supisteli edelleen, mutta vähemmän, ehkä 20 kertaa päivässä. Synnytin sitten 42. raskausviikolla!

Vierailija
8/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverilla supisteli myös paljon ja hänellä sitten supistukset pehmensivät ja avasivat kohdunsuuta. Joutui saikulle ja synnytti viikolla 37. Eli aika mahdotonta sanoa, koska kipeät supistukset aiheuttaa haittaa ja koska ei.

Vierailija
9/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan 1-2h putkeen 3min välein ja useamman kerran päivässä. Esikoisesta välit oli epäsäännöllisemmät, kuopuksen kanssa minuutintarkkoja välejä. Supisteli joka päivä, joskus aniharvoin oli rauhallisempia päiviä ja jatkuin rv10-12 alkaen raskauden loppuun asti. Kohdunsuulla ei kuitenkaan muutoksia missään vaiheessa ja esikoinen syntyi 40+1 ja kuopus 39+5.

Mutta ikinä ei voi tietää etukäteen tai toisen puolesta onko supistukset aiheuttaneen muutoksia kohdunsuulla vai ei. Mars lääkäriin tarkistamaan tilanne! Ja muista juoda paljon vettä!

Vierailija
10/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaloittivat mm. kävelemistä reilusti, kun siis käveleminen supisteli hurjasti.

Eivät kolmen ensimmäisen lapsen kohdalla vaikuttaneet kohdunkaulaan. Syntyivät viikoilla 39+2, 37+6 ja 40+0.

Neljännen lapsen kanssa olin sairaslomalla viikosta 22 eteenpäin nelisen viikkoa. Tuossa kohtaa (vko 22) oli kohdunkaula lyhentynyt ylhäältä päin ja lepo katsottiin tarpeelliseksi. Siinä kohtaa tosin supisteli ihan kaikki, tyyliin en voinut tiskikonetta kunnolla täyttää, kun supistelu iski pahasti.

Levon jälkeen tilanne tasoittui.

Neljäs lapsi syntyi viikolla 39+0, mutta hän syntyi sektiolla, joten olisi todennäköisesti mennyt tuosta yli.

Viidennessä raskaudessa supistuksia ei ollut samassa määrin kuin edellisissä. Syynä todennäköisesti kylläkin silloinen astmalääkitys, jonka sivuvaikutus on juuri harjoitussupistusten ehkäisy :). Kerrankin hyvä sivuvaikutus.

Mutta kannattaa tosiaan tarkistella aika ajoin, etteivät vaikuta kohdunkaulan kypsyyteen.

Vierailija
11/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti. Maha oli koko ajan kivikova! JA sattui mahdottomasti kaikki liikkuminen, olo oli järkyttävän tukala.

Aina kun kävin jossain tarkastuksessa, minulle todettiin että "huomaatko että sulla on just nyt supistus+" - ai on vai? Kun ei vasta kun pari kuukautta ollut vatsa tällainen...

Ja kummassakin raskaudessa sama

eka syntyi 42+0 ja toinen 40+3

Vierailija
12/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin toisen lapsen raskauden puolessa välissä jotain supistuksia ehkäisevää lääkitystä, enpä tuota muistanutkaan. Juuri vasta palautui mieleen.

Vierailija
13/28 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tuli 2vk ennen laskettua aikaa, toinen suunnilleen laskettuna.

Molemmissa supistukset alkoivat ennen puolta väliä raskautta.

Niin kauan kuin ei kohdun seudulla tapahdu muutoksia, niin suppareita saa tulla vaikka kuinka paljon. Näin sanoi lääkäri. Kurjiahan ne tietenkin on, kun ainakin minulla olivat oikeinkin napakoita.

Vierailija
14/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

illan aikana. Kiitos kaikille! Se on vaan kumma kun tuttavapiirissä kyselee, niin kukaan ei ole suurinpiirtein supistusta kokenutkaan ennen synnytystä. Itse ähkin päivittäin - ja useasti :) Tosiaan, minullakin lääkäri sanoi (pari kertaa yksityisellä juostuani, viikoilla 16 ja 19...) että rouva ottaa nyt iisisti, koska nämä eivät todellakaan näytä vaikuttavan kohdunkaulaan. Kun vielä rakenneultrakin näytti normaalia, niin kaipa tässä voi relata... :)

Vierailija
15/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vko 12-14 ja siitä sitten synnytykseen saakka. Molemmat lapset syntyivät rv 38. Kolmannessa raskaudessa supistuksia ei ollut juuri ollenkaan ja vauveli syntyi vko 40. Olisi nuo voineet syntyä vko 38 ilman runsaita suppareitakin, kun ne ekat lapset olivat isompia kuin tämä ainoa yli la:n mennyt..

Lääketieteen mukaan käsittääkseni eivät ennakoi mitään, ovat vai ominaisuus jollain? Lienee sitten sattumaa, mihin viikkoon se synnytys osuu?

Vierailija
16/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan supisti 10 minuutin välein yli vuorokauden putkeen. Olin saikulla varmuuden vuoksi 8 viikkoa supistusten takia.

Lähempänä 30. viikkoa supparit vähenivät selvästi ja loppuraskaus menikin paljon rauhallisemmin. Vauva syntyi 39+6.

Vierailija
17/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tieda voiko niita kutsua harjoitussupistuksiksi, koska kohdunkaula on aina pehmentynyt, lyhentynyt ja alkanut avautua, ja olen maannut joka raskaudessa kuukausien vuodelevossa (osin sairaalassa) ja saanut supistuksia vahentavia laakkeita. Lapset syntyneet viikolla 37, eli hiukan sen jalkeen kun laakitys on lopetettu ja olen saanut nousta seisomaan. Mulla noita oli tosin satoja paivassa, ei vaan esim. 10, jopa laakkeidenkin kanssa. Ei ole ollut streptokokkia, testattu on. Joillain ihmisilla on vain hypersupisteleva kohtu.

Vierailija
18/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudessa, kivuttomat supistukset alkoivat 12-15 viikolla. Ilman vuodelepoa sujui raskaudet tuonne 36-38 viikolle jolloin synnytykset tapahtuivat.

Kolmas raskaus oli poikkeus, syntyi tasan la.

Vierailija
19/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai suppareita aikaan, lopussa jopa pullataikinan veivaus sai minut hieman ottamaan välillä lepoa,hih. Lapsi synty 39. Hoitoalalla olin töissä ja olihan se rankkaa, mutta kaikki meni ok.

Vierailija
20/28 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut strepton aiheuttaman tulehdus, joka vaati penisiliinikuurin.

En päässyt enää supistusten takia liikkeelle.

Nukkuminenkin oli tuskaista.

Kohdunkaula oli lähtenyt lyhenemään ja ennenaikaisen synnytyksen vaara oli välitön.

Vuodelevossa loppuraskaus.

Antibiootit synnytyksen yhteydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme