G: Onko sopivaa imettää hääjuhlissa ruokapöydässä?
Kommentit (154)
Jos sinun vauvasi syö tuntikausia niin kannattaisiko käydä lääkärissä. Teillä on varmaan joku isompi ongelma.mahdollisesti tunneiksi vessaan yksinään... Miksi ylipäätään kutsua naisia vauvoineen jos ei heitä juhlaväen joukkoon tahdo, kun kerran lienee itsestään selvää kaikille mitä vauvat syövät ja miten? Minä itse kutsun vain ihmisiä jotka todella tahdon paikalle, ja hyväksyn heidät paikalle juuri sellaisina kuin ovat. Eihän se Kerttu-mummon kahvinryystäminenkään varmaan kenenkään juhlatunnelmaa kohota, saati dementoitunut Pentti-eno juttuineen, mutta jos heidät päätän kutsua, heitä kohdellaan kutsuvieraina!
Mutta naurattaa tällaiset kommentit. "Minun vauvani eivät...". Niin sinun vauvasi eivät :)
Ei minun esikoinenkaan kauaa syönyt, hörppäsi nopeasti :) Mutta kuopus, kunnon nautiskelija! Kyllä siinä tunti ainakin helposti vierähti :)kun muutkin syövät? Itse jäisin tuollaisen tissitakiaisen kanssa suosiolla kotiin, jos tuntitolkulla pitää imettää julkisilla paikoilla.
Ja toisekseen, ei minunkaan tarvitse kotiin linnottautua siksi että lapsi syö kauemmin. miksi ihmeessä pitäisi? Minä kun imetän, ei sitä tissiä näy missään vaiheessa. Jos joku saa kiksejä kuvitellessaan miten lapseni maito juo, ei ole minun asiani.
Häissä en ole koskaan imettänyt. Ei ole häät ikinä osunut kohdalle silloin kun itselläni on ollut vauva.
Varmastikin paikasta kuin paikasta löytyy jokin muukin paikka tuolle toiminnalle. Kyllä imettävän äidin täytyy osata ottaa huomioon myös muut ihmiset; eivät kaikki tykkää katsella imetyspuuhia ruokailun lomassa.
Jos sinun vauvasi syö tuntikausia niin kannattaisiko käydä lääkärissä. Teillä on varmaan joku isompi ongelma.mahdollisesti tunneiksi vessaan yksinään... Miksi ylipäätään kutsua naisia vauvoineen jos ei heitä juhlaväen joukkoon tahdo, kun kerran lienee itsestään selvää kaikille mitä vauvat syövät ja miten? Minä itse kutsun vain ihmisiä jotka todella tahdon paikalle, ja hyväksyn heidät paikalle juuri sellaisina kuin ovat. Eihän se Kerttu-mummon kahvinryystäminenkään varmaan kenenkään juhlatunnelmaa kohota, saati dementoitunut Pentti-eno juttuineen, mutta jos heidät päätän kutsua, heitä kohdellaan kutsuvieraina!
Mutta naurattaa tällaiset kommentit. "Minun vauvani eivät...". Niin sinun vauvasi eivät :)
Ei minun esikoinenkaan kauaa syönyt, hörppäsi nopeasti :) Mutta kuopus, kunnon nautiskelija! Kyllä siinä tunti ainakin helposti vierähti :)kun muutkin syövät? Itse jäisin tuollaisen tissitakiaisen kanssa suosiolla kotiin, jos tuntitolkulla pitää imettää julkisilla paikoilla.
Ja toisekseen, ei minunkaan tarvitse kotiin linnottautua siksi että lapsi syö kauemmin. miksi ihmeessä pitäisi? Minä kun imetän, ei sitä tissiä näy missään vaiheessa. Jos joku saa kiksejä kuvitellessaan miten lapseni maito juo, ei ole minun asiani.
Häissä en ole koskaan imettänyt. Ei ole häät ikinä osunut kohdalle silloin kun itselläni on ollut vauva.
Ja minä tiedän paremmin kuit muut, mikä on hänelle hyväksi. Kuten jo sanoin, en ole häissä tms. juhlissa imettänyt, koska ei tarvetta ole ollut. Mutta jos joskus menisin häihin vauvan kanssa, ensisijaisesti katsoisin jonkun rauhallisen nurkkauksen missä imettäisin, vessaan en kuitenkaan mene. En minäkään vessassa syö. Ja toisekseen inhottavaa olla vessassa syöttämässä sillä välin kun muut jonottavat vuoroaan.
Ravintolassa olen kyllä imettänyt, ei häiritse minua jos jotakin muuta häiritsee.
Kuten ei ole sopivaa ruokapöydässä paskominenkaan. Vaikka sekin on ihan luonnollinen asia.
Ensin sujautetaan maidonkerääjä toiseen rintaan rintaliivin suojiin (jos ei sujauteta, maito kastelee liivinsuojan, paidan ja valuttaa vielä pitkät raidat pitkin mahaa), sitten kaivetaan rinta esiin imetyspaidan ja imetysliivien suojista, jotta voin asentaa rintakumin paikalleen. Rintakumi ei pysy, jos sitä ei asenneta huolella ja niin, että reunat koskevat ihoon eikä paitaan tai liiviin. Sen jälkeen vauva otetaan syliin imetysasentoon, mutta toisella kädellä on pidettävä kiinni rintakumin reunoista, ettei se pongahda pois vauvan imiessä ja heitä maitoa ympärillä istuvien päälle. Välillä toki näin tapahtui kaikesta huolimatta. Molemmat lapseni imivät aina vähintään 20 minuuttia yhdestä rinnasta, sitten vaihdettiin. Nopeimmillaan imetys kesti 30 minuuttia, yleensä kuitenkin 45 minuuttia. Rintaa vilahteli kiitettävästi näkyviin sekä alussa että lopussa, maitoa tirskui rintakumista ainakin lopussa, vaikka siis nopeasti liinaan sen osasinkin pyyhkiä.
Kolme lasta imettänyt kaverini sanoi aina ihaillen, että ihmettelee, miten olen noin taitava tässä välineurheilussani. Kokemus opettaa. Niin, sitten kun yksi rinta on syöty ja asianmukaisesti piilotettu, otetaan se maidonkerääjä pois toisesta, valutetaan maidot tuttipulloon ja siirretään kerääjä toiseen rintaan, jotta imetystä voidaan jatkaa. Jälleen vilahtelee rintaa, rintakumia ja maitoakin saattaa lentää suihkutisseistäni...
Niin, en ikinä imettänyt julkisesti, paitsi kerran kuopuksen kanssa ja se olikin viimeisiä kertoja, joita häntä imetin. Lapseni joutui sairaalaan, ja jouduimme olemaan ikuisuuden odotustilassa. Tuttipullomaidot loppuivat, joten tein tuon edellä kuvaamani operaation, koska paikalla oli vain kaksi äitiä lapsineen sekä toisen vauvan isä. Tämä isä kyllä vähän tuijotti, koska vaimonsa siis syötti tuttipullosta jo vähän isompaa lasta enkä usko, että kovin monella ihmisellä imetys on ihan näin monimutkaista.
Yleensä keräsin maitoa maidonkerääjillä kotonakin, ja sitten tarjosin julkisissa paikoissa sitä maitoa tuttipullosta vauvalle. Jos olin kylässä, siirryin makuuhuoneeseen imettämään. Omien vanhempienikin luona imetin olohuoneen viereisessä pikkuhuoneessa, koska siellä ei ollut pelkoa sohvien kastumisesta maitoon. Omassa kodissani imetin kyllä sohvalla, jos muita äitejä tai ystäviäni tuli kylään, mutta lapsettomien sinkkujen tullessa siirryin makuuhuoneen puolelle.
Ehkä tästä johtuen en ihan hyvällä katso imettämistä ruokapöydässä hautajaisissa tai häissäkään, paitsi jos pöydässä on vain omia sukulaisia ja imetys on hyvin huomaamaton tapahtuma. Tosi usein nämä juhlaimettäjät imettävät aika isoa lasta (yli 7 kk), joka osaa kiemurrella, vastustella ja pahimmillaan juosta karkuun. Siinä se äiti usein sitten juoksee tissi paljaana veijarin perässä enkä vain tajua, miksi ihmeessä ei voinut olla imettämättä, kun se toinen osapuoli ei sitä edes halua ja kun tilanne on aika kiusallinen (ihmisiä juhlavaatteissa ja puheenpito kesken eräässä tapauksessa). Miksi ei tällaisen ison kanssa voi tosiaan vetäytyä eteistilaan, missä on mukavia sohvia (ja sinne kuului puhekin) tai salin taaimpaan nurkkaan, missä oli ylimääräisiä pöytiä ja tuoleja, näkyi puheenpitäjä ja kuuluikin hyvin? Miksi aina vain ajatellaan itseään, ei edes sitä lasta? Omat rinnat olivat varmaan räjähtää, pumppua ei otettu mukaan tai ei edes omisteta ja juhlakalusta tai muista juhlijoista nyt ei ole väliä, kun maailman luonnollisinta tapahtumaa yritetään saada aikaan... Täytyy sanoa, että amerikkalaiset komediat tulivat mieleen, kun esitaapero konttaa villiä vauhtia pöytien alta ja äiti toinen rinta hölskyen perässä... Nauratti meitä muita, mutta ei äitiä. Puheenpitäjäkin joutui keskeyttämään, kun veijari huusi niin kovaa, kun äitinsä sai kiinni (ihan siinä puheenpitäjän vieressä).
Niin, huomaamaton imetys on ok, mutta mikä on yhdelle huomaamatonta, ei ehkä ole sitä toiselle. Tähän saakka kaikki imettävät äidit itseäni lukuunottamatta vakuuttavat imettävänsä erittäin huomaamattomasti. Yleensä näin tekevätkin kaveripiireissä, mutta miksiköhän näitä kriisitilanteita tulee aina juhlissa.
T. Muutamia noloja imetystilanteita todistanut yksissä häissä, yksissä 50-vuotisjuhlissa ja yksissä valmistujaisjuhlissa. Ei onneksi sama äiti-vauva-pari kertaakaan. :)
Onhan vauvan vaippojen vaihtaminenkin luonnolista. Eikä sekään ole sopivaa juhlapöydässä. Vai onko sekin?
Mikä ihme siinä on, että se vauva pitää raahata kaiken maailman juhliin mukaan? Äidit siis ovat itsekkäitä ja vaativat päästä niihin, niinkö?
Jos lapsi on rinnalla koko ajan, eikä pärjää hetkeäkään ilman niin silloin pitää pysyä kotona. Olen kolme lasta imettänyt eikä sellaista juhlaa ole ollut, missä en olisi voinut siirtyä syrjemmälle imettämään.
Onhan vauvan vaippojen vaihtaminenkin luonnolista. Eikä sekään ole sopivaa juhlapöydässä. Vai onko sekin?
Mikä ihme siinä on, että se vauva pitää raahata kaiken maailman juhliin mukaan? Äidit siis ovat itsekkäitä ja vaativat päästä niihin, niinkö?
Jos lapsi on rinnalla koko ajan, eikä pärjää hetkeäkään ilman niin silloin pitää pysyä kotona. Olen kolme lasta imettänyt eikä sellaista juhlaa ole ollut, missä en olisi voinut siirtyä syrjemmälle imettämään.
kun vauva tulee. Onhan se aina hyvä että menee syrjemmälle imettämään. Mutta oikeasti, ei ihme ole että jotkut luulee elämän loppuvan vauvan syntymään...
en yhtään ihmettele lapsettomia häitä.
Enkä ymmärrä, miten joku voi rinnastaa paskomisen ja ruokailun samanvertaisiksi, mutta kukin tyylillään.
ne olisi taatusti lapsettomat. Niissä ei mikään imetyspiiri kokoontuisi.
Enkä ymmärrä, miten joku voi rinnastaa paskomisen ja ruokailun samanvertaisiksi, mutta kukin tyylillään.
Onhan vauvan vaippojen vaihtaminenkin luonnolista. Eikä sekään ole sopivaa juhlapöydässä. Vai onko sekin? Mikä ihme siinä on, että se vauva pitää raahata kaiken maailman juhliin mukaan? Äidit siis ovat itsekkäitä ja vaativat päästä niihin, niinkö? Jos lapsi on rinnalla koko ajan, eikä pärjää hetkeäkään ilman niin silloin pitää pysyä kotona. Olen kolme lasta imettänyt eikä sellaista juhlaa ole ollut, missä en olisi voinut siirtyä syrjemmälle imettämään.
koska mun mielestä on aivan soveliasta imettää juhlissa ruokapöydässä. Koskaan en ole törmännyt mihinkään tissien-esittely-imetykseen, vaan kaikki ovat imetyksen juhlissa hoitaneet huomaamattomasti. Itsekin olen juhlissa imettänyt ruokapöydässä, jos vielä täysimetyksellä oleva vauva on halunnut rintaa kesken ruokailun (muuten olisi pitänyt vetäytyä 15-45 minuutiksi muualle imettämään ja sitten palata pöytään kylmän ruoan ääreen/toteamaan, että lautanen on jo viety pois). Isompaa imeväistä, jolle on voinut jo antaa muutakin syötävää, kuin rintaa, olen mennyt sivummalle imettämään ruokailun jälkeen.
ne olisi taatusti lapsettomat. Niissä ei mikään imetyspiiri kokoontuisi.
vauva otetaan matkaan. Mutta nyt valastui tämäkin asia ja omiin häihini ei tuoda edes vauvoja. Ei mitään imetyspiirejä minunkaan häihini.
Onneksi hääpari saa päättää, ketä kutsuu.
että joku mamma imettää ruokapöydässä niin silloin mamman pitäisi mennä sivummalle imettämään kun se kerran on mahdollista.
NYT KAIKKI vastaamaan ja kunnon persutelut mukaan!
Pitääkö pulloruokitun vauvan mennä syrjemmälle syömään?
asia on jotenkin hävettävää tai sopimatonta niin minusta on syytä katsoa vähän peiliin. Imettää ei tarvitse rinnat paljaana ja näkyvästi, sen voi tehdä huomaamattomamminkin