Perintö ja tuet
Mietin mitenkähän käy työttömän tukien, jos olen saamassa lähitulevaisuudessa 50 000 euroa perintö henkivakuutuksen muodossa. Ainakin toimeentulotuki lähtee, jos en osaa sumplia. Lisäksi perintönä tulisi noin kahdensadan tonnin arvoin järvenrantatontilla oleva omakotitalo ja metsää, nämäkin varmasti vaikuttavat?
Kommentit (32)
No et sä voi mitään ”sumplia” vaan toimeentulotuki lähtee. Se on viimesijaisin tukimuoto
Sumplijahan tietenkin kieltäytyy perinnöstä että voi jatkaa tukien nostoa
Työttömyyteen liittyvä tuki juoksee normaalisti. Asumistukeenkaan ei ilmeisesti vaikuta muilla kuin eläkkeen saajilla omaisuus. Toimeentulotukea tuskin heruu moneen vuoteen.
Millä sä aattelit maksaa perintöveron
Vierailija kirjoitti:
Sumplijahan tietenkin kieltäytyy perinnöstä että voi jatkaa tukien nostoa
Jos kieltäytyy perinnöstä, niin ilman muuta se vaikuttaa tukien myöntämiseen.
Ja tuossa vaiheessa ap. ei ole mitään enää tehtävissä, perintöhän on verottajan tiedossa ja Kela saa tiedot verottajalta.
Ja seuraavan kerran kun ap. hakee tukia, häntä kehoitetaan jakamaan kuolinpesä, eikä tukia tule.
Vaikuttaahan se. Talo myyntiin, osta oma mikä on sopiva ja missä haluat asua. Säästöjä jää mutta asumistukea saa myös omistusasunnon kustannuksiin. Elelet niillä rahoilla aikasi ja sitten takaisin ttt piiriin kun rahat on käytetty. Omistusasunnossa saa asua, mutta huvilaa/mökkiä ei saa omistaa, ne on myytävä.
Vierailija kirjoitti:
Millä sä aattelit maksaa perintöveron
Varmaan maksaa tuolla henkivakuutuksella.
Joo tuet loppuu siihen kunnes oot käyttänyt muut rahat ja myynyt omaisuuden mitä pystyy myymään.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyteen liittyvä tuki juoksee normaalisti. Asumistukeenkaan ei ilmeisesti vaikuta muilla kuin eläkkeen saajilla omaisuus. Toimeentulotukea tuskin heruu moneen vuoteen.
Juuri näin, ap ei menetä kuin satasen kuussa.
Olin tt-tuen asiakas 2008-2016 ja muutenkin ajatellut työttömänä akateemisena päättää päivänä lähivuosina joten ei sinänsä kiinnostanut enää raha-asiat.
Tuli perintöä n. 80k€ ja toimeentulotuen ja asumistuen maksatus loppui vaikka päätöksiä oli pidemmälle ajalle, piti sitten sillä elää. Ja tuli joku kiinteistö mutta myin sen välittäjän kautta.
Eli vaikkei silloinkaan vielä ollut mitään reaaliaikaisia tulorekistereitä niin jotenkin ne heti saivat sen tietää ja siihen loppui Kelan asiakkuus.
Mulla on samoja ongelmia. Perintö on paljon pienempi. Juuri ja juuri rahana alle sen mikä kiinostaa verottajaa. Työttömällä kun ei saa olla yhtään ylimääräistä niin mietin mitä tässä tekisi? Sitäkään ei uskalla ostaa paljon. Jos käy huonosti niin syyttävät törkeästä vaikka omaan käyttöön se menisi. Toki kavereille voin tarjota mutta sekin lasketaan pahimmassa tavassa levittämiseksi.
On tämä niin vaikeaa kun köyhänä ei osaa päättää miten toimisi pienen perinnön kanssa. Ehkä se pitää jemmata kaappiin ja tuhlata vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Olin tt-tuen asiakas 2008-2016 ja muutenkin ajatellut työttömänä akateemisena päättää päivänä lähivuosina joten ei sinänsä kiinnostanut enää raha-asiat.
Tuli perintöä n. 80k€ ja toimeentulotuen ja asumistuen maksatus loppui vaikka päätöksiä oli pidemmälle ajalle, piti sitten sillä elää. Ja tuli joku kiinteistö mutta myin sen välittäjän kautta.
Eli vaikkei silloinkaan vielä ollut mitään reaaliaikaisia tulorekistereitä niin jotenkin ne heti saivat sen tietää ja siihen loppui Kelan asiakkuus.
Jep, sama juttu, mutta itse lopetin samantien kaikkien tukien hakemisen kun perintö tuli, koska tiesin kyllä että ihan turha edes yrittää.
Työttömyystukeen ei ole vaikutusta, mutta jätät sitten hakematta toimeentulotukea tai jos on jo sisällä, vedät pois niin eivät sorki tulevan perinnön vuoksi, siis myönnä takaisinmaksettavana. Asumistukeen pitää muistaa ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samoja ongelmia. Perintö on paljon pienempi. Juuri ja juuri rahana alle sen mikä kiinostaa verottajaa. Työttömällä kun ei saa olla yhtään ylimääräistä niin mietin mitä tässä tekisi? Sitäkään ei uskalla ostaa paljon. Jos käy huonosti niin syyttävät törkeästä vaikka omaan käyttöön se menisi. Toki kavereille voin tarjota mutta sekin lasketaan pahimmassa tavassa levittämiseksi.
On tämä niin vaikeaa kun köyhänä ei osaa päättää miten toimisi pienen perinnön kanssa. Ehkä se pitää jemmata kaappiin ja tuhlata vähitellen.
Miten niin ei työttömällä saa olla yhtään ylimääräistä? Mulla on sijoituksissa 400 000 ja velaton asunto. Ei se peruspäivärahaan mitään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, ap ei menetä kuin satasen kuussa.
Riippu siitä saako myös työttömyysetuutta ja ei se toimeentulotuki työttömyysetuuden päällekään ole mikään vakio.
Minulla on onneksi ulosotossa n. 60k€ korkoineen.
Pitää olla suht iso perinnön osuus jotta kuittaisi nuo kaikki. Eli ei huolta tukien menettämisestä, luulisin. Menkööt voudille jos menee.
Laita rahat kiinni esim asumiseen, niin niitä ei lasketa? Säästyvät eläketurvaksesi näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei asiat niin huonosti ole, että sen takia lopettaisit elämäsi. Olet työtön eli et sairaseläkkeellä. Sinulla on mahdollisuus hankkia monenlaista sisältöä elämääsi.
Olen itse joutunut masiksen takia eläkkeelle jo kauan sitten, kun olin 30 v.
Ihan hyvin menee nyt, vaikka olen jo vanha ja akateeminen ura jäi haaveeksi.
Välillä oikein kouraisee, kun hoksaan ettei ole enää paljon vuosia jäljellä tätä elämää.
Työmarkkinatukeen saattaa vaikuttaa. Siinä on tarvehankinta.
Ja tuon jälkeen vielä käsi ojossa odottamassa tukia?