G: Onko sopivaa imettää hääjuhlissa ruokapöydässä?
Kommentit (154)
hääpari saa päättää, haluaako häävieraan istua tissit paljaana pöydässä pilaamassa muiden juhlaa.
KUKA istuu tissit paljaana imetystilanteessa? Olen kolme vauvaa imettänyt, enkä ole koskaan elämäni aikana törmännyt tällaiseen käytökseen. Meidän piireissämme vauvat imetetään vaikkapa juhlapöydässä, mutta siten, ettei YHTÄÄN MITÄÄN näy.
MITEN ihmeessä se voi häiritä ketään? Onko vauvan syöminen jollakin tapaa kuvottava asia? Onko se pelkkä ajatuskin siitä tissistä siellä huivin sisällä piilossa niin kovin ahdistava? : D
hääpari saa päättää, haluaako häävieraan istua tissit paljaana pöydässä pilaamassa muiden juhlaa.
Olisipa mielenkiintoista nähdä sinut imettämässä omaa vauvaasi, niin hämmentävän kuvan viestisi antoi imettämisestä! ;D
Ja muuten, tuossa toisessa samaa aihetta käsittelevässä keskustelussa ainakin joku kovaan ääneen vaati, että imetys on ehdottomasti kiellettävä vaikka morsian antaisi luvan.
että en myöskään mummoni hautajaisissa viime kevään, lapsen ollessa n. 3kk, imettänyt pöydässä vaikka siinä istuikin vain omat vanhempani ja sisarukseni.
Jos sinun vauvasi syö tuntikausia niin kannattaisiko käydä lääkärissä. Teillä on varmaan joku isompi ongelma.mahdollisesti tunneiksi vessaan yksinään... Miksi ylipäätään kutsua naisia vauvoineen jos ei heitä juhlaväen joukkoon tahdo, kun kerran lienee itsestään selvää kaikille mitä vauvat syövät ja miten? Minä itse kutsun vain ihmisiä jotka todella tahdon paikalle, ja hyväksyn heidät paikalle juuri sellaisina kuin ovat. Eihän se Kerttu-mummon kahvinryystäminenkään varmaan kenenkään juhlatunnelmaa kohota, saati dementoitunut Pentti-eno juttuineen, mutta jos heidät päätän kutsua, heitä kohdellaan kutsuvieraina!
Mutta naurattaa tällaiset kommentit. "Minun vauvani eivät...". Niin sinun vauvasi eivät :)
Ei minun esikoinenkaan kauaa syönyt, hörppäsi nopeasti :) Mutta kuopus, kunnon nautiskelija! Kyllä siinä tunti ainakin helposti vierähti :)
juhlissa muiden ruokailun lomassa alkaa tissejään esille kaivelemaan? Miksi sitä ei voisi tehdä sivummalla? Vai millaisessa nurkattomassa häkissä nää juhlat pidetään?
vähän riippuu, jos istuu vähän syrjemmällä eikä siinä lähisukulaisten pöydässä, johon ihmiset katselevat vähän väliä, niin miksei voi imettää huomaamattomasti. Siis niin kuin normaalit ihmiset imettävät julkisella paikalla, ei tarvitse esitellä itseään siinä samalla sen enempää. Jos joku pöydässä olija selkeästi häiriintyy tilanteesta, niin sitten imettäjä voisi mielestäni vaihtaa paikkaa, yleensä löytyy joku tila, johon voi imetyksen ajaksi siirtyä (ei kuitenkaan wc, ei lapsen tarvitse siellä syödä!).
Jos sinun vauvasi syö tuntikausia niin kannattaisiko käydä lääkärissä. Teillä on varmaan joku isompi ongelma.mahdollisesti tunneiksi vessaan yksinään... Miksi ylipäätään kutsua naisia vauvoineen jos ei heitä juhlaväen joukkoon tahdo, kun kerran lienee itsestään selvää kaikille mitä vauvat syövät ja miten? Minä itse kutsun vain ihmisiä jotka todella tahdon paikalle, ja hyväksyn heidät paikalle juuri sellaisina kuin ovat. Eihän se Kerttu-mummon kahvinryystäminenkään varmaan kenenkään juhlatunnelmaa kohota, saati dementoitunut Pentti-eno juttuineen, mutta jos heidät päätän kutsua, heitä kohdellaan kutsuvieraina!
Mutta naurattaa tällaiset kommentit. "Minun vauvani eivät...". Niin sinun vauvasi eivät :)
Ei minun esikoinenkaan kauaa syönyt, hörppäsi nopeasti :) Mutta kuopus, kunnon nautiskelija! Kyllä siinä tunti ainakin helposti vierähti :)
kun muutkin syövät? Itse jäisin tuollaisen tissitakiaisen kanssa suosiolla kotiin, jos tuntitolkulla pitää imettää julkisilla paikoilla.
mitä sinun lapsesi tekevät..?
Mikä tarve saa ihmisen pyrkimään loukkaamaan toisia omilla kirjoituksillaan, sen sijaan että järkevästi keskustelisi ja perustelisi omat näkemyksensä? Onko jollakin todellakin noin rajoittunut tietämys, vai onko tarkoitus vain provoilla?
Oletteko ITSE siis imetystilanteissa vetäisseet tissit esille, vai miksi kuvittelette imettäjien tekevän niin?
MIksi se tissi siellä pashminan sisällä, 100 %:sesti piilossa maailmalta, pelottaa ja kuvottaa teitä niin? Kyllä tässä olisi itsetutkiskelun paikka,ei ole ihan normaalia reagoida piilossa olevaan tissiin noin voimakkaasti. : ) Onko oma minäkuva jotenkin hukassa?
juhlissa muiden ruokailun lomassa alkaa tissejään esille kaivelemaan? Miksi sitä ei voisi tehdä sivummalla? Vai millaisessa nurkattomassa häkissä nää juhlat pidetään?
MIKSI ne tissit pitäisi kaivaa esille? Vauva laitetaan pashminan sisälle ja tissi laitetaan siellä vauvan suuhun. Kukaan ei näe vauvaa eikä tissiä. Näin meidän piireissämme imetetään ja ihan missä vaan.
Mikä siinä on niin ahdistavaa?
Oletteko ITSE siis imetystilanteissa vetäisseet tissit esille, vai miksi kuvittelette imettäjien tekevän niin?
MIksi se tissi siellä pashminan sisällä, 100 %:sesti piilossa maailmalta, pelottaa ja kuvottaa teitä niin? Kyllä tässä olisi itsetutkiskelun paikka,ei ole ihan normaalia reagoida piilossa olevaan tissiin noin voimakkaasti. : ) Onko oma minäkuva jotenkin hukassa?
juhlissa käyttäydytään juhlien vaatimalla tavalla ja imetykset ja vaippojen vaihtamiset eivät kuulu ruokapöytään.
oli juttua täällä kuvineen äideistä jotka imettää tissit paljaana, oli silloin juttu muistaakseni turun sanomissa ja tosiaan kuva naisesta isoine tisseineen. Paita nostettu tissien yli kaulalle ja siinä auvoisesti imetti. Tällaista en ymmärrä.. lehteen vielä kuva (joka sitten pyöri täällä netissäkin). Sellainen on outoa! muuten jokaisella on oikeus imettää ihan missä tilanteessa vaan, jos jollekulle ei sovi niin voi poistua (se kelle ei sovi). Esim. Boob merkkiset imetyspaidat mahdollistaa täysin huomaamattoman imetyksen. Vatsaa ei näy, eikä tissiä lainkaan.
ja fiksu juhlien järjestäjä kyllä huomioi että on jonkinlainen "taukotila" jossa tällaiset asiat voi rauhassa hoitaa. Ei vessassakaan ole kiva imettää.
Olen ollut isoäitini hautajaisissa kun vauva oli 2 kk vanha eikä kyllä tullut mieleenkään ruveta ruokapöydässä imettämään. Muistotilaisuus oli seurakuntatalossa jossa onneksi löytyi kerhohuoneita vauvan rauhalliseen ruokailuhetkeen.
Vielä, kun lisäät, että muutkaan = oma äiti, anoppi, siskosi ja veljiesi vaimot, eivät olisi imettäneet vastaavassa tilanteessa. Huomaat, että oikeasti olet vain kasvatuksesi tulos ja ympäristösi negatiivisuus imettämistä kohtaan on opetettu ja lapsuudesta.
Ja oikeastaan, hei, eihän se äiti sinua silloin 70-80-luvulla imettänytkään, vaan olit pullolapsi. Ja niin oli muuten miehen kohdallakin. Ei anoppi imettänyt ja toisaalta ei ne sinun siskosikaan, kälyistä puhumattakaan ole imettäneet kuin 1-2 kk.
Näistä vanhoista opeista ja tabuista pitäisi päästä irti. Anoppi jaksaa aina jauhaa siitä, kuinka raskaus (tai raskaana olevan ruumis) oli "hävettävä" asia 70-luvulla. Pukeuduttiin kaapuihin, ettei vaan maha erottuisi. Tästä on jo päästy, mutta imetyksen kanssa olisi vielä paljon opittavaa. Toki imetys pitäisi tehdä suojatusti asiaankuuluvalla vaatetuksella jne.
että en myöskään mummoni hautajaisissa viime kevään, lapsen ollessa n. 3kk, imettänyt pöydässä vaikka siinä istuikin vain omat vanhempani ja sisarukseni.
ja fiksu juhlien järjestäjä kyllä huomioi että on jonkinlainen "taukotila" jossa tällaiset asiat voi rauhassa hoitaa. Ei vessassakaan ole kiva imettää.
Olen ollut isoäitini hautajaisissa kun vauva oli 2 kk vanha eikä kyllä tullut mieleenkään ruveta ruokapöydässä imettämään. Muistotilaisuus oli seurakuntatalossa jossa onneksi löytyi kerhohuoneita vauvan rauhalliseen ruokailuhetkeen.
imettävä häiritsee kuin avokaula-aukkoinen nainen.
Sen voi hoitaa myös huomaamattomasti, tiesittekös.
Olkoonkin kuinka luonnollinen asia, mutta ketään ei voi olettaa sietävän katsella imettämistä. Se on yksinkertaisesti epäsopivaa käytöstä, eikä todellakaan kuulu ruokapöytään juhlissa, jos nyt ei muutenkaan suotavaa esim ravintolassa. Kyllä joku muu paikka löytyy varmasti imettämiselle juhlapaikalta.
Se ei ole hää/hautajaisseurueen vika että jollain on mukana pieni vauva. Silloin pariskunnan pitää keskenään miettiä miten saavat molemmat syötyä jos se vauva ei nuku tai ole muuten tyytyväisenä. Esim. isä työntelee vauvaa vaunuissa ja hyssyttää sen ajan että äiti saa jotain syötyä ja äiti imettää sitten jossain sivummalla.
Moni suhtautuu imettäjään ihan luontevasti, mutta toisaalta läheskään kaikki eivät, varsinkin iäkkäämmät ihmiset monesti ihmettelevät julki-imetystä vaikka mitään "tissit paljaana" meininkiä ei olisikaan. Ja koska ei voi tietää, on kohteliasta imettää sivummalla. Jos vauva on tuntikausia rinnalla olevaa sorttia, kannattaa varmaan miettiä sitä omaa osallistumista niihin juhliin.
Ja puhun nyt ihan ruokapöydästä ruokailun aikana, kun kaikkien on tavallaan pakko olla siinä pöydässä. Ei ole pakko eristäytyä vessaan koko juhlan ajaksi, ei aterian aikana varmaan löytyy joku vähän syrjäisempikin paikka missä imettää. Mutta sen ruokailun ajan asian pystyy kyllä järjesteämään niin, että ei juuri siinä fileen ja konjakkikastikkeen aikana ole pakko imettää ja jos on, niin sitten jää ne fileet ja konjakkikastikkeet lautaselle, ei voi mitään.
tätä imetys julkisella paikalla -kohua. Olen vielä (hetken aikaa) raskaana, ja odotan kyllä ihmetellen näitä tilanteita. Itse en välttämättä kokisi miellyttäväksi imettää kaikkien nähden, mutta en myöskään häiriinny siitä, jos joku tekee sen huomaamattomasti, juuri vaikka huivin tai liinan avulla, niin että mitään ei näy. Ehkä jos joku oikein rinnan esiin läväyttää niin hieman ihmettelisin, mutta eipä sekään minua haittaisi, lähinnä ihmettelisin kyseistä naista että miksi niin sen haluaa tehdä mutta hei, ei ole minulta pois, eikä musta mitenkään ällöttävää tai häiritsevää, vauvan syöminen on kuitenkin yksi maailman luonnollisimmista asioista.