Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa hyviä käytöstapoja mitä on hyvä tietää

Vierailija
26.11.2010 |

Minä aloitan, aiheena illallinen

- monen ruokalajin illallisella aloitetaan aina uloimmista aterimista

- kun nainen poistuu pöydästä miehet nousevat seisomaan

- keittoa syödään lusikan pitkältä sivulta, kallistaen, eikä sitä laiteta kokonaan suuhun

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- illallisella leipää ei voidella kerralla ja haukata vaan siitä taitetaan käsin yksi suupala kerrallaan, ja voidellaan joka pala erikseen

eikä ennen jokaista suupalaa, älytöntä hienostelua ja sottaamista tuommonen.

juu, olen nähnyt joidenkin noin tekevät mutta en aio omaksua tuota tapaa, ei ole mikään kiva ja sivistynyt tapa.

ja sit siitä voidellusta taitetaan suupala kerrallaan. TÄlle on ihan järkiperuste: Se voidellaan kerralla, jotta sun ei tarvi joka välissä kurkotella voikipolle tai toiseten ojennella sitä eikä myöskään varastoida yököttävää voikönttiä lautasenreunalla. Sit ne palat taas taitetaan leivästä suupaloiksi siksi, ettei muiden tarvitsisi katsella sitä rumaa hampaanjälkeä leivässä.

Vierailija
22/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee lasten lisäksi myös aikuiseksi luettavia miehiä.

Kädet pestään vessakäynnin jälkeen ja ulkoa sisälle tultaessa ja aina ennen ruoalaittoa tai syömistä.

Tervehdittäessä katsotaan silmiin ja sanotaan reippaalla ja kuuluvalla äänellä Päivää tai Moi tai mitä nyt sanotaankin. Jos kätellään, kädenpuristuksen pitää olla jämäkkä, ei löysä tai liian luja.

Kun mennään ovesta ulos, katsotaan tuleeko takaa joku muukin ja jos tulee, pidetään ovea auki eikä anneta sen sulkeutua toisen naamaa päin, varsinkin jos toisella sattuu olemaan kantamuksia käsissään.

Kun saadaan jotain joltakin, sanotaan kuuluvalla äänellä Kiitos! ja hymyillään ja katsotaan silmiin.

Kun halutaan joltain jotakin, pyydetään kauniisti eikä käsketä.

Nämä kaikki (ja paljon muutakin) on hyvä tietää, sekä lasten että varsinkin aikuisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seistään oikeassa reunassa, jotta kiireisimmät (joskus voi joutua juoksemaan että ehtii jatkoyhteyteen, kuten junaan, ajoissa)pääsee vasemmalta ohitse.

Kun tavataan tuttuja kaupungilla, siirrytään kadulla syrjemmälle eikä jäädä keskelle jalkakäytävää pitämään torikokousta.

Vierailija
24/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä minäkin olin tulossa kirjoittamaan.

Lisäisin vielä, että jos vaikka tönäistään vahingossa, pyydetään anteeksi, eikä örähdellä. Yleensäkin vieraillekin ihmisille saa puhua. Esim. "anteeksi, pääsisinkö ohi" tai "minun pysäkkini on tässä". Ei vain örähdellä ja mulkoilla.

Työkavereita tervehditään, samoin naapureita. Ainakaan tervehdykseen ei koskaan jätetä vastaamatta. Toisia ihmisiä ei aleta "kouluttaa" käytöstapojen puuttumisen vuoksi. Seurassa ei pyöritellä silmiä. Monesti hyvä ohje on olla sanomatta mitään, jos ei ole myönteistä sanottavaa. Tätä tietysti sovelletaan tilanteen mukaan.

Vierailija
25/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai huomaamattaan etuilee, pyydetään anteeksi. Jos voi auttaa toista (vanhusta kaupassa, äitiä tai isää lastenvaunuineen pysäkillä jne), autetaan.

Toisen puhetta ei saa keskeyttää.

Vierailija
26/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei rynnitä ensimmäisenä ovelle ellei ole sattunut olemaan ensimmäisenä paikalla siinä pysäkillä. Eli vaikka mitään jonosysteemiä ei olekaan, katsotaan kuka tai kuinka monta oli ennen minua pysäkillä ja mennään suht siinä järjestyksessä sisään.

Vierailija
27/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaa ovista poistuville tietä siirtymällä sivummalle ja vasta sitten mennään ovesta sisään, kun kaikki ulostulijat ovat päässeet pois. Ei siis rynnitä sisään heti kun ovet aukeavat.

Vierailija
28/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsi suun edessä...

Vierailija
29/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tunkevat jopa hissiin ennen kuin kaikki ovat päässeet ulos! Kaikkiin ulko-oviin sama sääntö: sisällä olijat ensin ulos.

Vierailija
30/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selän takana tai sanomatta ilkeästi kenelläkään.

Vierailija
31/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tahditonta kysyä 1) palkkaa 2) lainan määrää 3) asunnon hintaa 4) vaatteiden, huonekalujen ym hintoja. Erittäin hyvän ystävän kanssa näistä voi puhua, mutta silloinkin varovasti ja mielummin vasta jos toinen itse kertoo.

Vastaavasti on tahditonta kertoa kuinka kallis asunto, auto tai tavaroita itsellä on.

On myös huonoa käytöstä jatkuvasti puhua asioiden ja tavaroiden hinnoista ja vertailla ääneen kuinka kallista tai halpaa jokin on.

Vierailija
32/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikkialla ois hyvä olla tuijottamatta ihmisiä "liian" pitkään. tyyliin kävelet ohi ja toinen oikein kääntää päätään vielä perääsi. jos niin kiinnostaa toinen ihminen niin voisi vaikka tervehtiä tai hymyillä, varsinkin jos tuijotettava tervehtii. kaiken maailman mulkoilijat puistattaa...

Vierailija
33/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kättelevät seisten. Naiset voivat istua kätellessään.

Jos toivotat toiselle "Hyvää viikonloppua" "Hyvää joulua" tmv. ja hän vastaa "Kiitos samoin" niin sinun kuuluu vastata vielä tähän "Kiitos"

Vierailija
34/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kauan sitten 1950-luvulla asti kaikki naiset saivat istua, mutta eivät enää nykyään.

Vierailija
35/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain laitetaan pyytäjän lautasen viereen.

Vierailija
36/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kauan sitten 1950-luvulla asti kaikki naiset saivat istua, mutta eivät enää nykyään.

Mä olen useinkin kätellyt istualtani ja luullut, että se on meidän naisten etuoikeus :) Samoin olen kätellyt hanskat kädessä, koska käsitykseni mukaan naisille tämä on sallittua.

Vierailija
37/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu sanoa "ole hyvä". Yllätttävän monelta tämä unohtuu. Samoin on kohteliasta katsoa kassatätiä silmiin.

Vierailija
38/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä useimmiten istunut aloillani. Vain työhaastattelutilanteessa nousen kättelemään miestä.

Vierailija
39/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen useinkin kätellyt istualtani ja luullut, että se on meidän naisten etuoikeus :) Samoin olen kätellyt hanskat kädessä, koska käsitykseni mukaan naisille tämä on sallittua.

Olen tosiaan luullut minäkin, että se on naisille sallittua.

Vierailija
40/45 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös se, kun kaupassa avautuu uusi kassa edellisten (jonoisten) rinnalle, viimeisimpinä jonossa olevat EIVÄT rynni uuden kassan ensimmäisiksi (=etuile aikaisemmin jonottamaan tulleiden eteen).

Itsestäänselvä juttu, mutta tuntuu olevan joillekin todella vaikea ymmärtää.