11-vuotiaani joutuu korvaamaan koulukirjan.
Uudessa enkun kirjassa (kierrätettävä) oli tuhottu suttaamalla yksi aukeama. Muuten kirja on ok, mutta oli ollut tylsä tunti, ja aukeama oli sutattu tahallaan. Ihan vaan piirrelty aku ankka -hahmoja..
Aika karua laittaa 11-vuotias maksamaan KOKO kirja, vai mitä olette mieltä? Korvaus on kyllä paikallaan, itse olisin ajatellut kyllä jotain muuta kuin uuden kirjan ostoa..:(
Kommentit (61)
Huolehdit siitä, että lapsesi ei enää tällaista tee! Vaikka itse olisit sitä mieltä, että rangaistus on kohtuuton (mitä se ei ole), niin et sano siitä sanaakaan lapselle. Muuten hän ei opi läksyään.
Parasta oppia jo tuossa iässä (miten ei muuten ole vielä oppinut?), että jos jotain rikkoo tahallaan niin sen myös korvaa. Vai haluatko lapsestasi graffitimaalarin tai kirkonpolttajan?
Missä koulussa ollaan noin fiksuja? Helvetin hyvä, että kunnat ovat alkaneet välittämään omaisuudestaan kun kakarat hajottaa kaiken nykyään. Maksa kiltisti ja ole onnellinen, sillä se pienentää sinunkin veroeurojasi joskus tulevaisuudessa. Sano sille, että piirtää ensi kerralla irtopaperiin.
Joku kirjoitti, että peruskoulun pitäisi olla ilmainen ja siksi tahallaan rikottujakaan kirjoja ei pitäisi joutua korvaamaan. Tämä ei pidä paikkaansa. Jos tahallaan turmelee toisen omaisuutta, joutuu korvaamaan. Suurimmalle osalla ihmisistä tämä on selvä asia. Ja on kyllä täysin laillista.
Toinen juttu on sitten se, pitääkö koululaisen maksaa koko summa omasta pussistaan. Senhän päättävät vanhemmat. Muistan itse kouluaikana hukanneeni nokkahuilun ja äiti osti uuden tilalle. Ei ollut puhettakaan, että minun olisi pitänyt maksaa se omista säästöistäni, minulle riitti nuhtelu ja paha mieli nokkahuilun hukkaantumisesta. Äiti ajatteli aivan oikein, että se on tarpeeksi suuri rangaistus minulle, näki varmaan, että minua harmitti. Tosin en ollutkaan hukannut nokkahuilua tahallani.
Yleensä korvataan koko kirja ja sen suttuversion saa itselle.
Meilläkin ekaluokkalainen oli tylsällä tunnilla pistellyt reikiä sellaiseen istumatyynyyn joka maksoi 20 euroa. Opettaja ilmoitti asiasta (ei pyytänyt korvaamaan) jolloin tietenkin laitoimme pojan maksamaan tyynyn omista rahoistaan ja pyytämään anteeksi. Meillä pojalla sattui olemaan rahaa sillä hetkellä enemmän, joten rangaistus ei ihan kamalalta tuntunut. Minä suhteuttaisin korvaussumman lapsen rahoihin ja maksaisin itse osan jos tuntisin että koko summa on liian iso rangaistus. Minusta kasvattavinta on juuri se, että korvaa sen minkä on rikkonut. en ymmärrä mikä olisi kasvattavampi tapa hoitaa asia?
Peruskoulun tulee lain mukaan olla ilmainen. Lapsi on koulussa opettajan valvonnassa. Ainakin meilläpäin kouluissa hankitaan tarkoituksella muutamia ylimääräisiä kirjoja, koska aina niitä häviää ja rikkoontuu, eli seuraavalle luokalle ei koskaan ole jakaa yhtä montaa kirjaa kuin edellisellä luokalla oli, vaan ainoastaan osa säilyy kierrätettävinä.
mutta luuletko, ettei lapsesi joudu korvaamaan, jos vaikka varastaa musiikkiluokasta kitaran tai sahaa puutyötunnilla opettajanpöydän halki?
ei tarkoita, että opiskeluvälineet olisivat omia. Kirjat saa lainaksi ja totta kai ne korvataan. meillä lähtee lasku kotiin, jos ei kirjaa tule oma-aloitteisesti kouluun.
Olisin toivonut jotain kasvattavampaa ratkaisua, kuin tämä rahalla kaikki hoituu juttu..
ap
mut jos poika on jo pitkään säästänyt rahojaan, niin oppiipahan sitten ettei kannata toisen omaisuutta mennä tärvelemään!
Ainakin meilläpäin kouluissa hankitaan tarkoituksella muutamia ylimääräisiä kirjoja, koska aina niitä häviää ja rikkoontuu, eli seuraavalle luokalle ei koskaan ole jakaa yhtä montaa kirjaa kuin edellisellä luokalla oli, vaan ainoastaan osa säilyy kierrätettävinä.
Siksi että taulapäävanhemmat eivät opeta lapselle, että jos jotain toisen omaa rikkoo tai hävittää, ne pitää korvata. Nämä kyllä ovat mielestäni ihan kasvatuksen kulmakiviä. Ei kunta ole mikään hyväntekeväisyyslaitos vaan ihan meidän veronmaksajien rahoilla ylläpidetty. On vastuutonta ja röyhkeää olla noin välinpitämätön yhteisestä omaisuudestamme.
Peruskoulu on ilmainen niille, jotka huolehtivat tavaroistaan. Tosin nykyään olen vahvasti sitä mieltä, että vanhempien pitäisi maksaa jokaisen 7-vuotiaan aloittaessa koulun noin 1000 euroa kunnalle, ja tämän summan saisi sitten takaisin, kun lapsi on peruskoulun suorittanut. Tuosta 1000 eurosta olisi hyvä sitten lunastaa kaikki vahingot ja korvaukset, kun nykyään esim. luokista varastetaan liimoja, tusseja, värejä ja sinitarraa, ja vanhemmat vain nauravat ilmoituksesta ja toteavat, että aina niitä häviää. Kuka hullu nyt niitä laskee?
näytti opelle ja sai puhtaamman kirjan tilalle. Kirjan sutanneelle tuli siinäkin tapauksessa seuraamuksia. Kirjoja ei ollut tarkastettu kovin tarkasti palautuksen yhteydessä.
Lapseni sai muuten toisest aineesta käytetyn kirjan, joka oli kauttaaltaan sutattu. Jouduin teippaamaan koko kirjan, jotta saisin sen pysymään kuosissa. Miksi sitten se kirja aitettiin kiertoon, jos tätä paremmassa kunnossa olevaa ei voi laittaa?
Yritätkö nyt täällä perustella, että kaikkea yhteistä omaisuutta pitäisi saada tärvellä ihan niin paljon kuin huvittaa, koska onhan joku jo maalannut graffiteja siltaan aikaisemminkin tms? Ehkä sen edellisen kirjan töhrijää ei saatu kiinni. Tai ihan sama, miten se edes tähän liittyy? Ihan älytöntä mankumista, samoin kuin tuo peruskoulun ilmaisuus -juttu jonka joku aiemmin mainitsi. Ei se, että joku on ilmaista tarkoita että sitä voisi mielinmäärin tärvellä ja sotkea ilman mitään korvausvastuuta.
Täällä kirjaston lastenkirjoista ei mene myöhästymismaksua, mutta kyllä sotketun tai hukatun kirjan joutuu korvaamaan.
että teoista ollaan vastuussa. Jos minun lapseni olisi sutannut koulun kirjan, siitä olisi puhuttu tiukkaan sävyyn ja aika kauan. Lapsi olisi ilman muuta maksanut sen kirjan omista rahoistaan. Kummallisen välinpitämättömiä vanhempia on nykyään yllättävän paljon. Vanhemmat eivät opeta lapsia kunnioittamaan auktoriteetteja ja sääntöjä. Ajatellaan, että ei tämä sääntö minua ja meitä koske.
Lapseni sai muuten toisest aineesta käytetyn kirjan, joka oli kauttaaltaan sutattu. Jouduin teippaamaan koko kirjan, jotta saisin sen pysymään kuosissa. Miksi sitten se kirja aitettiin kiertoon, jos tätä paremmassa kunnossa olevaa ei voi laittaa? ap
jossa on rumia töherryksiä. Se laskee opiskelumotivaatiota. Lapseni ei sellaista huolinut, kun sellainen oli jaossa. Sai paremman tilalle. Sivujen repeäminen kulumisen vuoksi saattaa olla normaalia kulumista, ei ilkivaltaa. Sellainen kirja on vielä luettavissa.
Juuri näin! Hyvä!
Missä koulussa ollaan noin fiksuja? Helvetin hyvä, että kunnat ovat alkaneet välittämään omaisuudestaan kun kakarat hajottaa kaiken nykyään. Maksa kiltisti ja ole onnellinen, sillä se pienentää sinunkin veroeurojasi joskus tulevaisuudessa. Sano sille, että piirtää ensi kerralla irtopaperiin.
joudutte korvaamaan koko kirjan. Te opitte, että koulukirjoja ei sutata ikinä eikä koskaan, koska ne ovat yhteistä omaisuutta. Se on hyvä opetus. Kirjaston kirjojakaan ei sutata, koska on tylsää. Ei myöskään seiniä saa spreijata koska on tylsää. Ei edes ihan vähän, vaikka olisi kuinka tylsää.
Ja sekö on jotenkin lieventävä seikka, että tunti oli ollut tylsä..?
Idioottimaista se oli. Mutta poika on säästänyt kauan rahaa, 30 euroa siitä mokasta tuntuu paljolta. Sehän on melkein neljän kuukauden viikkorahat!!
Silloinhan lapsi sisäistää opetuksen! Kai sinä haluat lapsesi kasvattaa yhteiskuntakelpoiseksi? Miten luulet, että hän pärjää armeijassa, jos auktoriteettien ja sääntöjen kunnioitus on nyt tuota luokkaa?
ottakaa ehjästä kirjasta kopio ja liimatkaa se sutatun aukeaman päälle! Kukaan ei edes huomaa eroa kunnolla.
Ei kuulosta kovin kasvattavalta..
Kehtaisiko open kanssa neuvotella?
käytännölliseltä kyllä!
lapsesi kanssa opiskelumotivaatiosta. Lapsesi asenteessa on joku pielessä, jos hän ajattelee että tunti on niin tylsä, että tunnilla saa piirrellä kuvia eikä tarvitse opiskella.
se toisen repimä. Se kun oli huomattavasti pahemmassa kunnossa, pitäisikö maksaessa mainita että tämä oli sitten tullessaan jo revitty ja sotkettu? ap
jokaisesta saamissaan kirjoissa olevasta töherryksestä tai muusta viasta. Sillä vastuu siirtyy edellisille kirjan haltijoille. Kannattaa selata kirjat jo samana päivänä kun ne saa syksyllä ja ilmoittaa vioista heti. Sen jälkeen on vähän huonompi todistaa, että töherrys ei ole itse tehty.
Kehtaisiko open kanssa neuvotella?