Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rikun päihteidenkäyttö alkoi 16-vuotiaana kannabiksesta. Huumeidenkäyttäjät väittävät, ettei porttiteoria ole totta, mutta kyllä se on

Vierailija
06.09.2024 |

hän sanoo. 

Toi on totta että se tavallaan on portti myös muihin huonoihin asioihin, mut nois asiois pitäis aina kiinnittää huomiota mikä se oikeasti on mikä koukuttaa ja miksi. Koska itse koukuttava asia ei ole kannabis, vaan se on se henkinen puoli siinä. 

Toiseks, Suomessa kannabista käytetään väärin, sitä ei käytetä sen oikeaan tarkotukseen, vaan lähinnä sen takia että pää saadaan sekaisin. 

Kolmanneks, siihen ois hyvä perehtyy MIKSI henkilö pakenee ja mitä hän pakenee kun hän saavuttelee jatkuvasti jotain muuta tilaa kuin sitä missä hän normaalisti on.

Neljänneks, mun käsittääkseni kannabista on monia lajeja, ne ei oo samanlaisii kaikki. Eli seki puoli esille

Se kannabis itsessään ei koukuta ketään yhtään mihinkään tai vie mihinkään muualle. Ne on ihan muut asiat mitkä sen tekee. 

Mä en polta, nää on vaan faktoja. Sen takia nämä "Vedin kannabista yhet sauhut ja samantien piikki lensi itsestään hihaan" artikkelit on naurettavia. 

Niitä lähestytään väärin ja asiat kerrotaan väärin.

Kun ihminen ajautuu tohon maailmaan, se pakenee aina itsessään jotain ja sillä on huono seura. Se ei oo itse se kannabis.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010549157.html?utm_term=Autofeed&utm_…

Kommentit (258)

Vierailija
1/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai se on totta: nälkä kasvaa aina syodessä...

Vierailija
2/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä varmaan käy noin. Itse käytin kannabista nuorena opiskelijana, nyt hyvä ammatti ja ainoana päihteenä viinilasillinen noin kerran tai kaksi kuukaudessa.

N31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, yleensä se on just toisinpäin.

Vierailija
4/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen, että usein se kannabista kokeileva on muutenkin altis päihteille. Ensiksi alkoholi, sitten kannabis ja siitä se sitten etenee... Jos minä päättäisin syystä x poltella yhden jointin, niin en varmasti kokeilisi muuta, kun käytän alkoholia ehkä kerran vuodessa, on vakituinen hyvä työpaikka, perhe ja ikää jo 35v.

Vierailija
5/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumausaineiden kasvattaminen/valmistaminen omaan käyttöön, hallussapitäminen ja käyttäminen laillisiksi.

Myyminen voisi olla jatkossakin kiellettyä. Sopiva kompromissi.

Vierailija
6/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Opiskeluaikoina moni möyhytteli, mutta nykyään ovat töissä ja perheellisiä.

Vierailija
7/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, yleensä se on just toisinpäin.

Tämä onkin nurinkurinen huumemaiilma tämä...

Vierailija
8/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka parikymppisenä poltteli ja jopa kasvatti omansa. Nyt on vakavasti masentunut. Jotain vikaa se teki aivoille. 

Vierailija
9/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen dokannut ja narkannut koko ikäni. Duunit ja kämpät ja perheet meni, ainoat hyvät asiat jotka kirkkaina elämäni hetkinä olin onnistunut aikaansaamaan.

Olen apn kanssa täysin samaa mieltä. Tämä ei ole oma vikani vaan syy on aina jossain muussa kuin yksilössä. Minä olen se uhri tässä!

M40

Vierailija
10/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Opiskeluaikoina moni möyhytteli, mutta nykyään ovat töissä ja perheellisiä.

Ne olivat niitä, joilla muuten sitten asiat hyvin ja järki päässä. Osa jäänyt päihdehelvettiin, mutta varmasti muutenki jo asiat päin helvettiä ja altis kaikelle huonolle ja huono kaveripiiri.

Vierailija
11/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on kuitenkin se eka päihde. Ja se on myös eniten tappava. Kaikki päihteet on huono homma.

Vierailija
12/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilven poltto ja alkoholin juominen on sellaisia juttuja, että sun täytyy HALUTA vetää niitä. 

Maistuvat niin pahalle ja polttelukaan harvalta onnistuu sujuvasti ensihönkäisyllä.

Sitä täytyy HALUTA.

ei päihteiden käyttö ole mitään kokeilua, vähän kuin peilin edessä testaat että kammataanko tänään tukka oikealle vai vasemmalle.

Päihteiden käyttö edellyttää että itse HALUAT sitä.

Vierailija
13/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei se ole mikään huumeidenkäyttäjien väittämä, vaan ihan tutkittu juttu.

Ja ylipäätään, jos tuohon porttiteoriaan haluaa uskoa, miksi Rikun päihdeongelmat alkoivat juuri kannabiksesta, koska varmasti sitä ennen alkoholi on ollut kuvioissa mukana.

Päihdeongelma on oire varsinaisesta ongelmasta ja aine mihin koukuttuu vaihtelee.

Vierailija
14/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä varmaan käy noin. Itse käytin kannabista nuorena opiskelijana, nyt hyvä ammatti ja ainoana päihteenä viinilasillinen noin kerran tai kaksi kuukaudessa.

N31

Kuulut niihin, jotka eivät käytä päihteitä paetakseen esimerkiksi pahaa oloa (ahdistusta, masennusta..), kuten tuntemani nuoret tekevät. Päihteisiin pakenemisesta seuraa helvetti.

Vierailija
15/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne olivat niitä, joilla muuten sitten asiat hyvin ja järki päässä. Osa jäänyt päihdehelvettiin, mutta varmasti muutenki jo asiat päin helvettiä ja altis kaikelle huonolle ja huono kaveripiiri.

Aivan. Ei ole olemassa porttihuumeita vaan ihmisiä, joilla on todella huono motiivi päihteiden käytölle. Pahan olon lievitysyritykset johtavat paljon useammin ongelmiin kuin pelkkä hupikäyttö.

Vierailija
16/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuollaiset tarinat kelpaa huume valistajalle. Pitää käydä huonosti.

Vierailija
17/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden joka parikymppisenä poltteli ja jopa kasvatti omansa. Nyt on vakavasti masentunut. Jotain vikaa se teki aivoille. 

Kun on valmiiksi sitä mieltä että kannabis on jotenkin syy niin siihen keksii vaikka minkälaisen tarinan. Kun suurin haitallisuus on laittomuus niin aika selvää mitä kannabiksen kanssa pitäisi tehdä.

Vierailija
18/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ei ole olemassa porttihuumeita vaan ihmisiä, joilla on todella huono motiivi päihteiden käytölle. Pahan olon lievitysyritykset johtavat paljon useammin ongelmiin kuin pelkkä hupikäyttö.

Eikä ole mitään fysiologista tai pharmakologista mekanismia miksi esim kannabiksen käyttäminen johtaisi haluamaan muita päihteitä.

Vierailija
19/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mitään fysiologista tai pharmakologista mekanismia miksi esim kannabiksen käyttäminen johtaisi haluamaan muita päihteitä.

Kun tykkää kannabiksen vaikutuksesta niin sekään ei saa haluamaan muita aineita joilla on aivan erilainen vaikutus. Porttiteoria on niin ontuva teoria että ihmettelen miten sillä saatiin kannabis laittomaksi. Nyt kun tiedetään että teoria oli keksitty niin se ei tee yhtään helpommaksi saada kannabista lailliseksi tai edes sallituksi.

Vierailija
20/258 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti moni nistiksi päätyvät kokeilee/käyttää kannabista aiemmin kuin kovia huumeita. Mutta monet heistä on myös kokeillut tupakkaa ja alkoholia, mutta niitä harvoin kuvaillaan porttihuumeiksi.