Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vauvan kääntämisestä kieltäytyä?

Vierailija
24.11.2010 |

Menossa rv 34 ja vauva viihtyy edelleen väärin päin :( Onko täällä joku jolla ollut sama tilanne? Suostuitteko kääntämiseen, onnistuiko, sattuiko?

Entä onko joku siitä kieltäytynyt, miten mahtavat suhtautua sairaalassa jos siitä kieltäytyy?

En kuitenkaan haluaisi hätäsektiota sen takia että synnytys käynnistyisi...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvii mitenkään perustella.

Itse kävin aikoinaan kääntämisyrityksessä, joka oli erittäin epämukava kokemus -eikä vauva edes kääntynyt. Jos uudelleen tulisi eteen, niin vakavasti harkitsisin suostuisinko. Ihan pelkästään operaation epämukavuuden takia, perätilavauva syntyi sektiolla ja sen jälkeen kaksi muuta alakautta joka oli kuitenkin mielestäni "mukavempi" tapa synnyttää.

Vierailija
2/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni prosentti kääntyy, ja ne jotka kääntyy, molskahtaa usein sitten kuitenkin takaisin samaan asentoon. Ja se on epämiellyttävää sekä äidille ja vauvalle.

Mutta joo, voi siis kieltäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit hyvin sanoa EI!

Vierailija
4/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäiseni oleili peppu alaspäin aina rv 38 asti. Kontrollissa äitiyspolilla oli sitten kääntynyt. SYntyi rv 41+6.

Menossa rv 34 ja vauva viihtyy edelleen väärin päin :( Onko täällä joku jolla ollut sama tilanne? Suostuitteko kääntämiseen, onnistuiko, sattuiko? Entä onko joku siitä kieltäytynyt, miten mahtavat suhtautua sairaalassa jos siitä kieltäytyy? En kuitenkaan haluaisi hätäsektiota sen takia että synnytys käynnistyisi...

Vierailija
5/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kieltäydyin tuossa pari kk sitten. Ei ne siihen mitenkään ihmeellisesti suhtautuneet, eivätkä yritä saada suostuteltua siihen jos äiti ei halua. Mutta ole jämäkkä sen tahtos kanssa, epäröintiin voivat reagoida.

Mun perustelut oli yksinkertaisuudessaan siinä että kun on koko raskauden ( mulla oli koko raskauden samassa perätilassa) ollut siinä, niin saa olla loppuunkin ja mä haluan myös sektion, kiitos.

Näin mä sen ilmaisin ja vaikka lääkäri yritti puhua kokeilemaan alatiesynnytystä, sanoin vain ei kiitos. Ja oli hyvä että sanoin, vika paino-arvio heitti yli kilolla ja tyttö oli yli 4 kiloa syntyessään!

Iso merkitys on myös sillä, että jos vauva on koko raskauden perätilassa, eikä ole kova siellä mahassa pyöriskelemään ( kuten mulla), niin monesti käy että se joko ei käänny yritysestä huolimatta, tai sitten pyörähtää takaisin käännöksen jälkeen...

Vierailija
6/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytöllä oli lopulta syntyessään napanuora 2 x kaulan ympäri ja kerran koko vartalon ympäri. En halua edes kuvitella mitä väkisin kääntämisestä olisi voinut seurata... :-(

Keskimmäiseni oleili peppu alaspäin aina rv 38 asti. Kontrollissa äitiyspolilla oli sitten kääntynyt. SYntyi rv 41+6.

Menossa rv 34 ja vauva viihtyy edelleen väärin päin :( Onko täällä joku jolla ollut sama tilanne? Suostuitteko kääntämiseen, onnistuiko, sattuiko? Entä onko joku siitä kieltäytynyt, miten mahtavat suhtautua sairaalassa jos siitä kieltäytyy? En kuitenkaan haluaisi hätäsektiota sen takia että synnytys käynnistyisi...

Vierailija
7/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon hei vaikuttaa aika moni asia. Monella ei riittäisi tilat enää myöhemmin käännökseen rv 38.

Pitää olla riittävästi vettä, istukka hyvin ja lapsi ei vielä laskeutunut.

Ei ne aina edes lähde yrittämään.

Minulla oli viimesimmässä lapsi kääntynyt vasta lopussa ja viikolla 37 huomattiin moinen, ultrattiin heti seuraavana päivänä ja siitä laitettiin sairaalaan kääntöaika ja ultraaja sanoi että voin kotona koittaa tuuppia lasta kun näyttää aika hyvältä asennolta koittaa saada lapsi itse liikkeelle.

Viikonloppu meni mahaa töniessä tavalla jonka ultraaja vinkkasi ja makasin sillä kyljellä jota suositeltiin ja lapsi kääntyi itse.

Maanantaina soittivat sairaalasta että pääsen heti käännökseen, ultrasivat ja lapsi oli kääntyneenä.

Olisin ottanut kääntämisen. Pieni on riski että synnytys siitä käynnistyisi.

Vierailija
8/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalla voi olla jokin hyvä "syy" olla perätilassa.

Olen antanut kääntää perätilavauvan (oli epämiellyttävää) ja käännös onnistui mutta vauva kääntyi heti kotona takaisin :P

Ennen synnytystä oli kuitenkin molskahtanut pää menosuuntaan, ilman että olin huomannut.

Vierailija
9/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaksi käännösyritystä, kummatkin rv36. toinen lapsi kääntyi ja toinen ei. eikä ollut mitenkään kamala kokemus.

Mieluummin käännös kuin sen vuoksi sektioon.

Vierailija
10/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkokäännöksestä, ei onnistunut ja oli aika epämiellytävä kokemus. Nykyisessä asuinmaassani ei edes yritetä kääntää, lääkäri vain totesi että lapsella on aina syy olla väärinpäin eikä lähdetä riskeeraamaan -> perätila = sektio.

Vierailija
11/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin tehtiin selväksi, että vauvaa ei käännetä väkisin, jos ei ole kääntyäkseen. Mulla kumminkin viikkoja peppu alaspäin istunut poika kääntyi helposti ja pysyi pää alaspäin viikolle 41+3, jolloin syntyi normaalisti alateitse. Käännös oli hieman epämukava, mutta kivuton. Minulle sanottiin, että heti jos haluan, yritys lopetetaan.

Olen vallan tyytyväinen, sillä muuten olisin joutunut sektioon, sillä perätilaista en olisi alateitse halunnut synnyttää.

Vierailija
12/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuora voi olla liian lyhyt, ja revetä käännettäessä... näin kävi eräälle ystävälleni :( Onneksi vauva jäi kuitenkin eloon.

Vierailija
13/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkkinä että minulle tehtiin kääntöyritys, joka lopetettiin onneksi heti alkuunsa kipujen ja supistusten takia. Täysin turha yritys. Vauva ei kääntynyt ja sektiossa todettiin syyksi lyhyt napanuora. Olisi ilmeisesti pitänyt siltikin yrittää ja joidenkin mielestä luonnollisesti yrittää synnytystä alakautta, kun se on aina paras ja turvallisin synnytystapa, ja riskeerata lapsen terveys. Hieman välillä tuppaa hermostuttamaan "kaikkitietävät" kanssaäidit, joille itselleen jokin asia onnistunut helposti aina imetyksestä alatiesynnytykseen, laihduttamiseen ja kasvatusmenetelmiin & elämänhallintaan asti ja luulevat, että kyllä se onnistuu muiltakin, mutta kun eivät viitsi, ovat vain laiskoja ja toki vain hienostelun takia haluavat sektion. Heh, tulipahan kerrankin provosoiduttua. :D

Vierailija
14/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytöllä oli lopulta syntyessään napanuora 2 x kaulan ympäri ja kerran koko vartalon ympäri. En halua edes kuvitella mitä väkisin kääntämisestä olisi voinut seurata... :-(

Mulla sama juttu. Olis haluttu yrittää kääntää, mutta en suostunut. Painoarviokin heitti 1,3kg alakanttiin. Mikähän olisi ollut lopputulos, jos olisin suostunut perätilalapsen alatiesynnytykseen ja lapsen paino yli 4,5kg ja napanuora kaulan ympärillä :( huh!

Vierailija
15/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jollakin vauvalla on joskus katkennut selkäranka liian voimakkaassa käännösyrityksessä. Siinä on mulle riittävästi syytä kieltäytyä moisesta toimenpiteestä jos joskus ehdotetaan. Kaveri myöskin kertoi sen tuntuneen kivuliaalta ja epämiellyttävältä.

Vierailija
16/16 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva voi vielä kääntyä itsekseen, mulla kääntyi ihan yhtäkkiä rv 36 pari päivää ennen kuin olisi yritetty kääntämistä. Helpotus oli suuri! Ilmeisesti suurin osa kuitenkin kääntyy, jotkut vähän myöhemmin kuin toiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi