Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aamulla päiväkodin pihassa.

Vierailija
24.11.2010 |

Vein aamulla ekaluokkalaistani kouluun. Samassa talossa olevan päiväkodin pihalla oli lapset ulkoilemassa. Täällä Etelä-Suomessa on kunnon lumimyräkkä. Tuuli on todella pureva ja kova. Siellä ne kaikkein pienimmät istuivat pulkissa tai kuomuttomissa tuplarattaissa. Kyllä tuntui kurjalta katsella niitä pieniä! Ulkoilu aika on varmasti pitkä istua paikallaan. Kun olisi ollut edes jotain suojaa tuiskua ja tuulta vastaan, mutta ei. Isommat lapset leikkii ja touhuaa ja varmasti viihtyvät tässäkin kelissä.

Kyllä olin onnellinen oman 10 kuukautisen puolesta joka istui lämpimässä autossa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänään jätetään aamupäiväulkoilu väliin kurjan sään vuoksi. Ja tämä siis juuri pienten alle 3-vuotiaiden kohdalla.

Että taas on rajua yleistystä. Useimmissa paikoissa mennään kyllä maalaisjärjen mukaan. Nykyaikaisissa rakennuksissa ei tarvita mitään erityisiä tuuletustaukoja. Jotain vikaa ilamstoinnissa jos talo on pakko tyhjentää ilmanlaadun vuoksi.

Vierailija
22/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tuossa toistit juuri sen, mitä minäkin jo sanoin. Lapset isketään lumeen järjestelmän tarpeista, ei lapsen.

Tosin eipä taida olla yhtään puoluetta, joka kannattaisi esim. veronkorotuksia julkisten palveluiden laadun parantamiseksi. Tekin hurskastelijat kauhistelette toisissa keskusteluissa, miten Suomessa teitä menestyjiä rangaistaan hirmuveroilla. No arvatkaapa, mihin ne verorahat muun muassa menevät?

Missäs minä muka vaadin yksilöhoitoa päiväkotiin? Hä? Lues nyt kunnolla siellä.

Totesin vaan, että tuota se on päiväkodeissa, koska ne ovat laitoksia, joiden on tultava toimeen ja annettava perushoitoa niillä resursseilla, mitä heillä on. Ja pienten lasten kohdalla se ei ole minusta riittävää tai hyvää, minkä takia olen omat lapseni hoitanut leikki-ikäisiksi asti kotona.

PS: mistä päättelet, että olen kommentoinut missään mitään veroista? Eri keskusteluissa on eri kirjoittajat. Minä muuten maksan jo nyt aika kovaa veroprosenttia ja mielelläni nostaisin sitä siitäkin, koska tuen julkisin varoin kustannettavia palveluita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänään jätetään aamupäiväulkoilu väliin kurjan sään vuoksi. Ja tämä siis juuri pienten alle 3-vuotiaiden kohdalla. Että taas on rajua yleistystä. Useimmissa paikoissa mennään kyllä maalaisjärjen mukaan. Nykyaikaisissa rakennuksissa ei tarvita mitään erityisiä tuuletustaukoja. Jotain vikaa ilamstoinnissa jos talo on pakko tyhjentää ilmanlaadun vuoksi.

Lapsia kohti on esim. stadissa laskettu tietty neliömäärä, joka ei ole iso. Jos kaikki ovat paikalla ja koko päivän sisällä, ilma on tosi kehnoa.

Siksi ikkunat pannaan auki ulkoilun ajaksi, ilma vaihtuu ja raikastuu paljon tehokkaammin kuin pelkän ilmastoinnin avulla.

Vierailija
24/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain lämmintä pyllyn alle pulkkaan? Tai laittaa ne vaunut tuulelta ja lumelta suojaisaan paikkaan?

Itse jos ulkoilen vauvan kanssa tälläisellä säällä, niin varmasti suojaan lumelta ja tuulelta.

Tuolla asenteellako siellä pienten ryhmässä työskennellään ( että pienten paikka on kotona )? Täysiä tuntuu pientenkin ryhmät olevan, joten oletettavaa on, että aika monta alle 1 vuotiasta on tälläkin hetkellä päiväkodissa. Eli vauvoista ei tarvitse kunnolla huolehtia, koska heidän vanhempansa ovat tehneet arvovalinnan palata töihin? Kannattaisikohan harkita alan vaihtoa?!

Ap ( joka todellakin hoitaa alle 3 vuotiaat lapsensa kotona ja osaa olla kiitollinen tästä mahdollisuudesta )

Vierailija
25/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät oikeasti tiedä päiväkotiolosuhteista mitään. Tuskin kukaan on jäänyt katselemaan sen päiväkodin viereen onko ne pienet pihalla 15 min vain 1,5 h.

Minä olen ainakin ollut oman lapseni päivähoitoon erittäin tyytyväinen. Lapsi aloitti pienten ryhmässä ja siellä varsinkin oli upeat hoitajat ja päivärytmi hyvin joustava. Kauniilla säällä ulkoiltiin pitkään, huonommalla vähemmän ja pienimmät (ei-kävelevät) olivat usein aamupäivällä vaunuissa nukkumassa.

Vierailija
26/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänään jätetään aamupäiväulkoilu väliin kurjan sään vuoksi. Ja tämä siis juuri pienten alle 3-vuotiaiden kohdalla. Että taas on rajua yleistystä. Useimmissa paikoissa mennään kyllä maalaisjärjen mukaan. Nykyaikaisissa rakennuksissa ei tarvita mitään erityisiä tuuletustaukoja. Jotain vikaa ilamstoinnissa jos talo on pakko tyhjentää ilmanlaadun vuoksi.

Lapsia kohti on esim. stadissa laskettu tietty neliömäärä, joka ei ole iso. Jos kaikki ovat paikalla ja koko päivän sisällä, ilma on tosi kehnoa.

Siksi ikkunat pannaan auki ulkoilun ajaksi, ilma vaihtuu ja raikastuu paljon tehokkaammin kuin pelkän ilmastoinnin avulla.

Vierailija
27/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä pk-seudulla vanhemmat tulee silmille, jos ei olla ulkoiltu. Että kyllä se on yksi suurimmista syistä sille, että ulkoillaan lähes säällä kuin säällä. Pitää kuunnella asiakkaita nimittäin

Vierailija
28/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät oikeasti tiedä päiväkotiolosuhteista mitään. Tuskin kukaan on jäänyt katselemaan sen päiväkodin viereen onko ne pienet pihalla 15 min vain 1,5 h. Minä olen ainakin ollut oman lapseni päivähoitoon erittäin tyytyväinen. Lapsi aloitti pienten ryhmässä ja siellä varsinkin oli upeat hoitajat ja päivärytmi hyvin joustava. Kauniilla säällä ulkoiltiin pitkään, huonommalla vähemmän ja pienimmät (ei-kävelevät) olivat usein aamupäivällä vaunuissa nukkumassa.

Olin hoitovapaalla, kunnes juniori oli 2,5 -vuotias. Sen jälkeen molemmat kävivät päiväkotia. Nyt vanhin on jo koulussa.

Sivusta olen seurannut hyvinkin tarkkaan päiväkodin arkea, koska se on naapuritalossa ja näen sen pihalle kotini ikkunoista.

Ihania hoitajat olivat. Mutta eivät he mitään voi sille, että järjestelmä on jäykkä ja huonosti resursoitu.

Kehotan sinua sen sijaan lopettamaan itsepetoksesi. Mene joskus sinne päiväkotiin seuraamaan muutamaksi päiväksi menoa. Hoitajat tekevät (useimmat, eivät kaikki) parhaansa, mutta kun joukossa on niitä ihan pieniäkin...

Vierailija
29/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä pk-seudulla vanhemmat tulee silmille, jos ei olla ulkoiltu. Että kyllä se on yksi suurimmista syistä sille, että ulkoillaan lähes säällä kuin säällä. Pitää kuunnella asiakkaita nimittäin

Vierailija
30/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kohti on esim. stadissa laskettu tietty neliömäärä, joka ei ole iso. Jos kaikki ovat paikalla ja koko päivän sisällä, ilma on tosi kehnoa. Siksi ikkunat pannaan auki ulkoilun ajaksi, ilma vaihtuu ja raikastuu paljon tehokkaammin kuin pelkän ilmastoinnin avulla.

Iso osa päiväkodeista toimii tiloissa, joita EI ole rakennettu varta vasten päiväkodeiksi. Täällä stadissa esimerkiksi moni päiväkoti on tavallisissa asuintaloissa. Niiden ilmastointia ei mitenkään ole mitoitettu siihen, että isohkon perheasunnon tiloissa pyörii nelihenkisen perheen sijasta parikymmentä lasta, jotka hikipäässä leikkivät ja peuhaavat...

Joten kyllä: arkea on, että ilma on huono, jos lapset ovat koko päivän sisällä.

Vierailija
31/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä usko että olisivat noin kauan jaksaneet teeskennellä varsinkin kun niitä totuttelijoita riitti ennen meitä ja jälkeenkin.

Ja mitään pahaa sanottavaa ei ole noista hoitajista. Erittäin lapsirakkaita ihmisiä joille lapsen paras näytti olevan se tärkein juttu.

Toisaalta omassa kunnassani päivähoitoresurssit eivät ole äärimmäisen tiukaksi vedettyjä. Jokaisessa päiväkodissa on mm. oma vakisijainen.

jotka eivät oikeasti tiedä päiväkotiolosuhteista mitään. Tuskin kukaan on jäänyt katselemaan sen päiväkodin viereen onko ne pienet pihalla 15 min vain 1,5 h. Minä olen ainakin ollut oman lapseni päivähoitoon erittäin tyytyväinen. Lapsi aloitti pienten ryhmässä ja siellä varsinkin oli upeat hoitajat ja päivärytmi hyvin joustava. Kauniilla säällä ulkoiltiin pitkään, huonommalla vähemmän ja pienimmät (ei-kävelevät) olivat usein aamupäivällä vaunuissa nukkumassa.

Olin hoitovapaalla, kunnes juniori oli 2,5 -vuotias. Sen jälkeen molemmat kävivät päiväkotia. Nyt vanhin on jo koulussa.

Sivusta olen seurannut hyvinkin tarkkaan päiväkodin arkea, koska se on naapuritalossa ja näen sen pihalle kotini ikkunoista.

Ihania hoitajat olivat. Mutta eivät he mitään voi sille, että järjestelmä on jäykkä ja huonosti resursoitu.

Kehotan sinua sen sijaan lopettamaan itsepetoksesi. Mene joskus sinne päiväkotiin seuraamaan muutamaksi päiväksi menoa. Hoitajat tekevät (useimmat, eivät kaikki) parhaansa, mutta kun joukossa on niitä ihan pieniäkin...

Vierailija
32/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyisten säädösten mukaan ilmastoinnin pitää olla samaa luokkaa, on se tila suunniteltu päiväkodiksi tai ei. Just oli iso ilmastointiremontti vanhassa liiketilassa, kun siitä tuli päiväkotiryhmäntila

Vierailija
33/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastemme päiväkotiin. Nuorin aloitti hoidon vuoden vanhana ja alusta saakka on kuunneltu lapsen tarpeita. Siitä kertoo sekin, että lapset innosta hihkuen haluavat päiväkotiin. Huonolla säällä eivät ulkoile välttämättä ollenkaan tai varmasti lyhyemmän ajan.

Vierailija
34/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienten ryhmässä on muitakin lapsia..

Mutta esim. 7 kirjoitti kuinka hoitaja oli tullut pienten puolelta -siis isompien puolelle tarkoitti, ja mainittu myös että koska oli vain 1 pieni niin olisi voinut nostaa pystyyn sen lapsen. "päiväkoti ei ollut vielä mennyt kiinni ja lapsi oli niitä viimeisimpiä."

Joten tässä taopauksessa kuitenkin hoitajan olisi pitänyt pystyä nostamaa lapsi pulkasta koska hänen omasta ryhmästään oli vain se yksi lapsi.

Ryhmien tätejä ei enää yhdistetä pihalla lähellä sulkemisaikaa, joten se keskustelussa oleva toinen täti olisi pärjännyt hänen vastuullaan olevien vielä olevien muutamien lasten kanssa ilman toisen ryhmän aikuista.

Se toinenhan tuli vasta kun ei viitsinyt olla kahden viimeisen lapsen kanssa, vaikka olisi omalla pikkupihalla voinut kävelyttää tai pitää loppuajan sisällä jos ulkoilua oli ollut kauankin.

Yksilölliset tarpeet otettuna huomioon ei ole kiellettyjä jos tilanne sen sallii.

Vierailija
35/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki onkin ihan oma maailmansa noissa päivähoitojutuissa jos tähän palstaan on uskomista.

Siitä saa kyllä syyttää ihan äänestäjiäkin, pakkoko antaa äänensä kokkareille, jotka pitävät kuntaveroprosentin väkipakolla alhaisena ja julkiset palvelut sen vuoksi jostain aivan syvältä.

Lapsia kohti on esim. stadissa laskettu tietty neliömäärä, joka ei ole iso. Jos kaikki ovat paikalla ja koko päivän sisällä, ilma on tosi kehnoa. Siksi ikkunat pannaan auki ulkoilun ajaksi, ilma vaihtuu ja raikastuu paljon tehokkaammin kuin pelkän ilmastoinnin avulla.

Iso osa päiväkodeista toimii tiloissa, joita EI ole rakennettu varta vasten päiväkodeiksi. Täällä stadissa esimerkiksi moni päiväkoti on tavallisissa asuintaloissa. Niiden ilmastointia ei mitenkään ole mitoitettu siihen, että isohkon perheasunnon tiloissa pyörii nelihenkisen perheen sijasta parikymmentä lasta, jotka hikipäässä leikkivät ja peuhaavat...

Joten kyllä: arkea on, että ilma on huono, jos lapset ovat koko päivän sisällä.

Vierailija
36/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kultaista keskitietä ei meinaa löytyä.

Vanhempiakin on erilaisia.

Joku haluaa, että ulkoillaan paljon ja toinen ei halua ulkoilua lainkaan.

Sitä yksilöllisyyttä voi toteuttaa siellä kotona, ei päivähoidossa.

Vierailija
37/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa kun oltiin tutustumassa ja oli 11 astetta pakkasta niin yksikin vauva äitiyspakkauksen puvussa istui koko ulkoilun ajan maassa, välillä kaatui sellaisen viemärin päälle joka oli muuta pihaa paljon alempana (silloin oli paljon lunta ja siitä kohtaa oli sulanut) eikä kukaan hoitajista edes ollut lähellä. Nostin vauvan ja laitoin edes pulkkaan ettei ihan jäädy. Lapsella oli äitiyspakkauksen vihreä haalari vaan päällä.

Pari min tästä eräs n. 2 v poika lähti portista ulos pyykin hakijan kanssa samalla avauksella. Se pyykinhakija tms. ei huomannut et poika tuli samalla ulos eikä hoitajiakaan ollut missään. pelastin pojan aika varmalta nopealta kuolemalta. Kukaan hoitajista ei puhunut mulle eikä hoitanut lapsia, kaikki jutteli keskenään tosi kaukana... Eli kaksi mahdollisesta kuolemaan seurannutta tapahtumaa noinkin pienen ajan sisällä, mitäköhän muuta siellä päiväkodissa olis tapahtunut. No oma lapsi ei mennyt sinne hoitoon... Ilmapiiri oli muutenkin kamala ja katosta näki että oli kosteus tullut läpi. Karmea paikka.

Vierailija
38/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa olin joka päivä kun 1,5-vuotias totutteli olemaan päiväkodissa Enkä usko että olisivat noin kauan jaksaneet teeskennellä varsinkin kun niitä totuttelijoita riitti ennen meitä ja jälkeenkin. Ja mitään pahaa sanottavaa ei ole noista hoitajista. Erittäin lapsirakkaita ihmisiä joille lapsen paras näytti olevan se tärkein juttu. Toisaalta omassa kunnassani päivähoitoresurssit eivät ole äärimmäisen tiukaksi vedettyjä. Jokaisessa päiväkodissa on mm. oma vakisijainen.

Olin hoitovapaalla, kunnes juniori oli 2,5 -vuotias. Sen jälkeen molemmat kävivät päiväkotia. Nyt vanhin on jo koulussa. Sivusta olen seurannut hyvinkin tarkkaan päiväkodin arkea, koska se on naapuritalossa ja näen sen pihalle kotini ikkunoista. Ihania hoitajat olivat. Mutta eivät he mitään voi sille, että järjestelmä on jäykkä ja huonosti resursoitu. Kehotan sinua sen sijaan lopettamaan itsepetoksesi. Mene joskus sinne päiväkotiin seuraamaan muutamaksi päiväksi menoa. Hoitajat tekevät (useimmat, eivät kaikki) parhaansa, mutta kun joukossa on niitä ihan pieniäkin...

Mielestäni muuten sanoin aika selvästi, että hoitajista ei minullakaan ole pahaa sanottavaa.

He eivät kuitenkaan voi kauheasti sille mitään, jos lapsia on liikaa suhteessa hoitajien määrään.

Vierailija
39/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on varmaan tosi moni lapsi kuollut tai pahasit loukkaantunut ennen sun vierailua ja sen jälkeen.

Vierailija
40/43 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyisten säädösten mukaan ilmastoinnin pitää olla samaa luokkaa, on se tila suunniteltu päiväkodiksi tai ei. Just oli iso ilmastointiremontti vanhassa liiketilassa, kun siitä tuli päiväkotiryhmäntila

Olen ollut kiertävänä lastenhoitajana töissä tämän alueen kaikissa kahdeksassa päiväkodissa, ja ylläripylläri: jokaisessa on ilmastointi huono.

Ja se on yksi syy, miksi lapset mielellään pannaan ulkoilemaan, jos ei nyt juuri vettä sada kaatamalla. Tänään ulkoiltiin lyhyesti myös.

Toinen syy on, että ulkona tarvitaan hiukan vähemmän hoitajia, eli joku voi käydä vanhempien kanssa palaveria, toinen on tauolla, kolmas ehkä valmistelee jotain.

Kolmas syy on siivous ja kunnossapito. Niitä on helpoin toteuttaa, kun lapset ovat ulkona. Näin varsinkin pienten ryhmässä.

Neljäs on, että lapset tietysti hyötyvät myös itse liikunnasta ja raittiista ilmasta.