Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen vaitiolovelvollisuus on neuvolahoitajien välillä

Vierailija
19.11.2010 |

Olisin kysynyt tietääkö joku millainen on sairaalan tai Terveyskeskuksen sisällä olevan henkilökunnan keskinäinen vaitiolovelvollisuus? Onko oikeus puhua keskenään toisen hoitajan "asiakkaan" asioista?

Tilanne seuraavanlainen:

Olen joskus kuukausia sitten pyytänyt omalata nla TH:lta numeroa neuvolasykologille koskien perheessä olevaa sairaudesta johtuvaa asiaa. Siis ei mielenterveysasiaa vaan ihan fyysistä sairautta joka kuitenkin aiheuttanut stressiä. En kuitenkaan sitten alunperin soittanut tuolloin kun pyysin puh. numeroa koska tuntui ettei sittenkään ollut tarvetta. Sittemmin paljon myöhemmin (monien kuukausien päästä) kuitenkin päätin soittaa ja pari kertaa kävin juttelemassa. Tästä en kuitenkaan sanonut mitään nla:ssa.

Nyt sitten oli ollut eskarin ja neuvolan yhteinen palaveri ja eskarissa olivat sitä mieltä että oli jokin (pieni?) asia josta halusivat ottaa puheeksi kokouksessa, mahdollisesti liittyen "koulukypsyyteen". Kokous on ollut joskus (vähintään kk sitten, en tarkkaan tiedä koska).

Neuvolassa minulle ei osattu sanoa mistä oikeastaan ovat eskarissa huolestuneita. Nla hoitaja sanoi että hän ei viitteitä sellaisesta ole testeissään huomannut eikä tiedä mistä on varsinaisesti kyse. Minulle ei ole kukaan eskarin puolelta sanonut asiasta mitään. Asia tuli täysin järkytyksenä.

Käynti neuvolaan oli perheen toisen lapsen kanssa ihan muuta asiaa hoitamaan jolloin th hoitaja sanoin että eskari opettaja oli sanonut että voisin kysyä "koulukypsyys"-asiasta nlapyskologilta kun nyt siellä kerran käyn. Sairaus josta olen puhunut psykologilla ei koske eskarilaista vaan ihan toista perheenjäsentä. Kysyin että miten ihmeessä ollaan eskarissa tietoisia siitä että käyn siellä?

Sain kierteleviä selityksiä. Olin jo melko tuohtunut asiasta vedoten vaitiolovelvollisuuteen.

Lopulta th sanoi että ei opettaja ollutkaan näin sanonut vaan hän itse ajatteli että lähetettä ei tarvita vaan että olsi kätevämpi että samalla kun nyt kuitenkin siellä käyn otan asian puheeksi.

Hän ei ainakaan myöntänyt että olisi eskarikokouksessa maininnut että olen käynyt nla psykologilla.

Kertoi sitten että oli puhunut asiasta toisen nla hoitajan kanssa ja he yhdessä olivat miettineet että olisi paljon helpompi että kysyisin asiaa nla psykologilta eikä laitettaisi lähetettä.

Toisella nla hoitajalla emme ole ikinä käyneet lasten neuvolan kautta.

En ymmärrä miksi asiasta ylipäänsä piti puhua toisen nevolahoitajan kanssa?

Jolla ei ole hoito-suhdetta lapsiini.

sain vastauksen että kyllä he yhdessä miettivät asioita. Minun mielestäni nyt ei kuitenkaan ollut kyse kovinkaan monimutkaisesta asiasta että sitä tarvitsee useamman henkilön voimin miettiä.

Ja miksi ei voitu toimia ihan normaalin käytännön mukaan eli jos ovat sitä mieltä että lapsi tarvitsee lähetteen tutkimuksiin niin laittavat sitten lähetteen? Miksi asiaa piti alkaa miettimään "miten nyt tehdään" tyyliin muiden hoitajien kanssa?

En edes ole varma mitä minun pitäisi psykologilta kysyä.

En myöskään ymmärrä miksi ensin väitetään että opettaja olisi ehdottanut näin ja sitten sanotaan että olikin itse th vaan miettinyt että tehdään näin... tulee vaan sellainen olo että onko siellä kokouksessakin ehdotettu että asia kerrottaisi minulle näin.

Ei tunnu kivalta että minun henkilökohtaisia asioita näin puidaan.

Etenkin kun helposti voi saada käsityksen että kyse on vaikka mielenterveyshäiriöstä, perheen sisäisestä parisuhde ongelmasta tms kun kyse on siis siitä että yhdellä perheenjäsenellä on sairaus mistä johtuen halusin puhua jonkun kanssa. En silti halua että koko tk on tietoinen siitä sillä mielestäni se ei muille kuuluu eikä varsinaisesti edes omalle nla hoitajalle koska en ole hänelle kertonut että käyn siellä.

Vai olenko väärsässä?

Mielipiteitä?

Jotenkin vaan jäi tosi ikävä olo koko asiasta.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus yli 6 kk sitten kysynyt voisiko nla psykologille soittaa koska haluaisin kysyä apua miten selittää sisaruksille lapsen sairaudesta ja muutenkin mitä kannattaa tarkkailla ja ylipäänsä asiantuntijan neuvoja.

Sitten kävi kuitenkin niin etten ehtinyt soittaa ja arki oli muutenkin hyvin TASAISTA sitten kun vihdoin ja viimein saatiin se oikea diagnoosi.

Neuvolassa kysyttiin tuolloin olenko soittanut psykologille jolloin sanoin että EN ole sillä tällä hetkellä asiat tuntuvat sujuvan, ja haluan keskittyä ihan tavalliseen meille nykyään "normaaliin arkeen".

Koska neuvolan testeissä yms yhteyksissä eivät myöskään nähneet mitään poikkeavaa niin tuntui etten sillä hetkellä tarvinnut soittaa.

No nyt sitten syksyllä halusin pari kertaa käydä juttelemassa psykologin kanssa koska tuntui että hän voi antaa ihan ulkopuolisen näkökulman. Tuntuikin siltä että oli ihana jonkun kanssa saada vaan puhua joka jaksoi kuunnella eikä ala heti joko vaihtamaan puheenaihetta, vähättelemään lapsen sairautta eikä myöskään säikähdä asiaa niin että minun sitten pitää olla lohduttajana (näin nimittäin on usein käynyt kun olen kertonut asiasta ystäville).

Voin kertoa että sellaisissa sairaaloissa ja sellaisilla osastoilla joilla selvitetään monimutkaisia tai vakavia lapseen sairauteen liittyviä asioita usein hoitajat melko pian kysyvät haluaako puhua jonkun (psykologin tai papin) kanssa. Se on aika rutiinia. EI tästäkään mene tieto neuvolaan saatikka eskariin.

Jos olisinkin kertonut neuvolassa että käyn seurakunnan diakonian luona puhumassa niin logiikalla että kaikki pitää olla th.n tiedossa nin sekin tieto pitäisi sitten jakaa kollegoiden kesken.

Sen jälkeen kun soitin psykologille en ole käynyt neuvolassa joten en ole myöskään heille asiasta sanonut.

Minulle sanottiin että psyk. käynnit kirjataan vaan psyk. omiin muistiinpanoihin.

Nyt kävin neuvolassa ihan toisen lapsen kanssa jolloin sitten selvisi tämä em.

Kuten jo aiemmin sanoin ollaan eskarissa tietoisia lapsen sairaudesta. Ja olen myös muille eskarilaisten vanhemmille kertonut tilanteesta sekä muille lapsille heille sopivalla tavalla.

Sairaus ei siis näy ulospäin.

AP

Vierailija
82/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet käynyt hänen luonaan?

On ajatellut, että th: n on hyvä tietää lapsia hoitaessaan? Aivan TAVALLISTA ja LUVALLISTA tiedonsiirtoa.

En nyt kykene ymmärtämään miksi hermostut noin kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuuluu neuvolaan =) Ihan totta. On meillä oikeus sentään yksityisyyteen eikä tosiaan kaikki kuulu. EIKÄ sitten varsinkaan ESKARIIN!

On ajatellut, että th: n on hyvä tietää lapsia hoitaessaan? Aivan TAVALLISTA ja LUVALLISTA tiedonsiirtoa.

Vierailija
84/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee siis th: ta ja psykologia.

Se, mitä tietoa saa siirtää neuvolasta eskariin, on sitten eri asia. Tähän en ota kantaa kun käytäntö on minulle vieras, lisäksi riippuu siitä mihin kaikkeen sinulta on kysytty lupa.

Toisekseen sanon kyllä, että oman kokemuksen mukaan yhdessäkään perheessä, missä ei ole salattavaa, ei tiedonsiirtoa kielletä.

Kyllä tietyt hälytyskellot alkavat soida siinä vaiheessa kun lasta koskeva tiedonsiirto kielletään. Ei meitä hoitohenkilökuntaa kiinnosta kenestäkään juoruilla tai etsiä kohua, ihan lasten parasta sitä ajatellaan ja sen pohjalta mieteitään mitä tietoa siirretään ja kenelle.

Kaikki kuuluu neuvolaan =) Ihan totta. On meillä oikeus sentään yksityisyyteen eikä tosiaan kaikki kuulu. EIKÄ sitten varsinkaan ESKARIIN!