Millainen vaitiolovelvollisuus on neuvolahoitajien välillä
Olisin kysynyt tietääkö joku millainen on sairaalan tai Terveyskeskuksen sisällä olevan henkilökunnan keskinäinen vaitiolovelvollisuus? Onko oikeus puhua keskenään toisen hoitajan "asiakkaan" asioista?
Tilanne seuraavanlainen:
Olen joskus kuukausia sitten pyytänyt omalata nla TH:lta numeroa neuvolasykologille koskien perheessä olevaa sairaudesta johtuvaa asiaa. Siis ei mielenterveysasiaa vaan ihan fyysistä sairautta joka kuitenkin aiheuttanut stressiä. En kuitenkaan sitten alunperin soittanut tuolloin kun pyysin puh. numeroa koska tuntui ettei sittenkään ollut tarvetta. Sittemmin paljon myöhemmin (monien kuukausien päästä) kuitenkin päätin soittaa ja pari kertaa kävin juttelemassa. Tästä en kuitenkaan sanonut mitään nla:ssa.
Nyt sitten oli ollut eskarin ja neuvolan yhteinen palaveri ja eskarissa olivat sitä mieltä että oli jokin (pieni?) asia josta halusivat ottaa puheeksi kokouksessa, mahdollisesti liittyen "koulukypsyyteen". Kokous on ollut joskus (vähintään kk sitten, en tarkkaan tiedä koska).
Neuvolassa minulle ei osattu sanoa mistä oikeastaan ovat eskarissa huolestuneita. Nla hoitaja sanoi että hän ei viitteitä sellaisesta ole testeissään huomannut eikä tiedä mistä on varsinaisesti kyse. Minulle ei ole kukaan eskarin puolelta sanonut asiasta mitään. Asia tuli täysin järkytyksenä.
Käynti neuvolaan oli perheen toisen lapsen kanssa ihan muuta asiaa hoitamaan jolloin th hoitaja sanoin että eskari opettaja oli sanonut että voisin kysyä "koulukypsyys"-asiasta nlapyskologilta kun nyt siellä kerran käyn. Sairaus josta olen puhunut psykologilla ei koske eskarilaista vaan ihan toista perheenjäsentä. Kysyin että miten ihmeessä ollaan eskarissa tietoisia siitä että käyn siellä?
Sain kierteleviä selityksiä. Olin jo melko tuohtunut asiasta vedoten vaitiolovelvollisuuteen.
Lopulta th sanoi että ei opettaja ollutkaan näin sanonut vaan hän itse ajatteli että lähetettä ei tarvita vaan että olsi kätevämpi että samalla kun nyt kuitenkin siellä käyn otan asian puheeksi.
Hän ei ainakaan myöntänyt että olisi eskarikokouksessa maininnut että olen käynyt nla psykologilla.
Kertoi sitten että oli puhunut asiasta toisen nla hoitajan kanssa ja he yhdessä olivat miettineet että olisi paljon helpompi että kysyisin asiaa nla psykologilta eikä laitettaisi lähetettä.
Toisella nla hoitajalla emme ole ikinä käyneet lasten neuvolan kautta.
En ymmärrä miksi asiasta ylipäänsä piti puhua toisen nevolahoitajan kanssa?
Jolla ei ole hoito-suhdetta lapsiini.
sain vastauksen että kyllä he yhdessä miettivät asioita. Minun mielestäni nyt ei kuitenkaan ollut kyse kovinkaan monimutkaisesta asiasta että sitä tarvitsee useamman henkilön voimin miettiä.
Ja miksi ei voitu toimia ihan normaalin käytännön mukaan eli jos ovat sitä mieltä että lapsi tarvitsee lähetteen tutkimuksiin niin laittavat sitten lähetteen? Miksi asiaa piti alkaa miettimään "miten nyt tehdään" tyyliin muiden hoitajien kanssa?
En edes ole varma mitä minun pitäisi psykologilta kysyä.
En myöskään ymmärrä miksi ensin väitetään että opettaja olisi ehdottanut näin ja sitten sanotaan että olikin itse th vaan miettinyt että tehdään näin... tulee vaan sellainen olo että onko siellä kokouksessakin ehdotettu että asia kerrottaisi minulle näin.
Ei tunnu kivalta että minun henkilökohtaisia asioita näin puidaan.
Etenkin kun helposti voi saada käsityksen että kyse on vaikka mielenterveyshäiriöstä, perheen sisäisestä parisuhde ongelmasta tms kun kyse on siis siitä että yhdellä perheenjäsenellä on sairaus mistä johtuen halusin puhua jonkun kanssa. En silti halua että koko tk on tietoinen siitä sillä mielestäni se ei muille kuuluu eikä varsinaisesti edes omalle nla hoitajalle koska en ole hänelle kertonut että käyn siellä.
Vai olenko väärsässä?
Mielipiteitä?
Jotenkin vaan jäi tosi ikävä olo koko asiasta.
Kommentit (84)
Ensiksikin on erittäin moitittavaa, että neuvolan th valehteli sinulle. Sitähän se oli, kun väitti eskariopen pyytäneen ottamaan asia esille psykologilla.
Miksi th ei tee lähetettä psykologille, konsultoi sitten kollegan kanssa tai ei, vaan valehtelee lapsen äidille? Lasketaanko lähetteiden määrää neuvolassa ja pyritään vähentämään vai?
Kehottaisin ap:tä ottmaan yhteyttä th:aan ja kekustelemaan aiheesta uudelleen. Pyydäå lähete ja selvitä, mitä psykologin kanssa pitäisi puhua. Tämän jälkeen, kysy, miksi hän suoraan valehteli.
Sijaistoiminto tai ei lähinnä halusin tietää onko se siis yleinen käytäntö että voidaan puhua kollegoiden kesken ihan nimellä ja täysin tunnistettavasti. Ja ilmeisesti siis on.
Tiedän että joillain muilla aloilla joilla on myös vaitiolovelvollisuus näin EI saisi tehdä.
(Olen itse sellaisella alalla joten kokemusta on.)
No meillä on jo ennestään kaksi erityislasta.
Joiden eteen olen joutunut taistella.
Tässä uudessa tapauksessa lähinnä on se että kukaan EI ollut sanonut mitään minulle suoraan päin vastoin kehuttu miten hyvin menee, miten hyvin on sanallisesti kehittynyt etc. Myös erityisopettaja joka on käynyt tekemässä testejä kertoi kaiken olevan hyvin.
Itselläni on vaikea uskoa että nyt olisi mistään suuremmasta ongelmasta kysymys.
Opettajat eivät tee diagnoseja joten mielestäni äidin käynnit psykologilla ei heille kuulu.
Eikä heidän tarvitse asiasta tietää.
neuvolakäyntejä ei tämän ikäisen lapsen kanssa ole kuin 1 krt/vuosi joten en tiedä tarvitseeko TH:nkaan ihan kaikkea tiedä koska hän ei tee diagnooseja lähinnä lähettää eteenpäin asiantuntijalle.
En kuitenkaan ymmärrä jos kerran on selkeä toimintamalli miksi sitä ei ole nyt noudatettu.
AP
Siis juuri tuolta minusta tuntui että on vaan omituista puuhaa!
Ja en ymmärrä miksi minulle tahattomasti tai tahallisesti sanottiin asia väärin ja sitten korjataan. kai nyt th itse muistaa mitä itse on sanonut eikä tarvitse sanoa että opettaja (jonka siis ei pitäisi tietää psyk käynneistä) sanoneen näin?
Kiitos ymmärryksestä!
Omituista että väitetään jonkun muun sanoneen mitä itse on tullut sanotuksi.
Kysy vielä asiasta.
ylilääkäriin yhteydessä (siis neuvolan) suosittelen lämpimästi, että käyt hänen kanssaan läpi raportit, mitä henkilökunta on käyntisi jälkeen kirjoittanut. Hänen läsnäollessa saat oikaista perättömyydet näistä raporteista.
Ikävä kuulla, että sinullekin on käynyt näin, mutta järjestelmä poimii välittömästi "syyniin" jos ongelmista menee puhumaan ja valitettavasti lapsesi (jonka koulukypsyyttä nyt epäillään) saattaa joutua vastaamaan tästä koko kouluikänsä.
Olet käynyt luottamuksellisia keskusteluja, jotka ovat levinneet kolmansille osapuolille, olkootkin, että samassa talossa tai terveydenhuoltohenkilökunnalle. Se, että he voivat konsultoida toisiaan, tarkoittaisi, että joka kuudes työssäkävijä voisi ottaa periaatteessa kantaa teidän perheenne tilanteeseen (kun ovat terveydenhuollon ammattilaisia ja saattavat omata "asiaasi koskevaa "tietoa")
Puhalla peli poikki kun vielä voit, aloita neuvolasta.Voimia!
tuttuni on käynyt samaa läpi jo monta vuotta. Eli ensimmäisenä arkipäivänä neuvolaan selvittämään mitä käynneistäsi on kirjattu ylös. Alkaa hahmottumaan kuka on sanonut ja tehnyt ja kontaktoinut minne jne...
kantsinut mennä yksityiselle tai muuta kautta jutteleen omista asioista. Järjestelmä vuotaa kuin seula ja nyt lapsesi on veikkaanpa, että vain ja ainoastaan, noista hänestä riippumattomista syistä erityistarkastelun kohteena.
Surullista, mutta nyt näyttää, että alkuperäisten murheiden lisäksi, sinulla on uusi vastoinkäyminen käsiteltävänä.
Kiitos ymmärryksestä!
Eipä mitään, hyvä jos minusta oli jotain tukea. Vielä parempi neuvo taitaa olla tuo yhdeydenotto ja tietojenne tarkistus ylilääkärin luona. Tsemppiä selvittelyyn!
terveydenhuoltohenkilöstöllä on oikeus vain niiden asiakkaiden tietoihin, joihin on asiakkuussuhde. Esim. neuvolassa ei saa toisen terveydenhoitajan kanssa keskustella tyyliin : laiton Matin äidille lähetteen psykologille. He voivat kyllä keskustella ja vaihtaa mielipiteitään muuta tyyliin: mitä sinun mielestäsi kannattaisi tehdä, kun minulla on yksi asiakas, joka....Eli puhua pitää niin, että ei tunnisteta kenestä on kysymys.
Jos epäilet tietosuojan rikkomista, ottaisin yhteyttä kyseisten työntekijöiden esimieheen ja jos sieltä ei ymmärrystä heru, kysyisin neuvoa potilasasiamieheltä.
Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että asiaankuulumattomille henkilöille ei anneta tietoja.
Siinäpä se jippo onkin, että kenelle asia kuuluu. Esim. kouluissa - ainakin joissakin - ollaan nykyisin tosi tarkkoja tuon asian kanssa.
En ole th-alalla, mutta tuntuu kummalliselta, että juteltaisiin tuollaisista asioista (pienellä paikkakunnalla varsinkin) nimellä mainiten kollegankaan kanssa.
Kyllä minäkin ottaisin yhteyttä sinne ylilääkärille ja tiukkaisin, onko tämä nyt ihan niin kuin pitää vai olisiko hänen syytä vähän ohjeistaa alaisiaan. Ei ole kenenkään etu, että th henkilökunta ihan tyhmyyttään aiheuttaa lisää ongelmia jo ennestään rasittuneille ihmisille.
Kiitos, oli kiva ja helpottavaakin kuulla että on myös muita jotka ovat sitä mieltä etten ole ihan hölmö kun reagoin tähän asiaan.
Mielestäni on kuitenkin normaalia reagoida jos jostain asiasta jää ikävä olo.
Ihmetyttää se kun th alkoi oikein selittämään että ei ope sitä pahalla sanonut eikä juoruamismielessä vaan ihan ystävällisesti. ja kun kysyin että miten ihmeessä ope tietää että olen (kaksi kertaa) käynyt psykologilla alkoi selittämään että joku on varmaan nähnyt minut siellä ja kertonut opelle siitä. aika omituiselta tuntuu nuo selitykset kun sitten myöhemmin sanotaankin että ei se ope sanonutkaan mitään sellaista vaan hän itse oli ajatellut asian näin kun oli kollegan kanssa keskustellut. Jotenkin ihmetyttää että mikä tässä oikein on kun th "keksii"/muistaa väärin keskustelun ja jopa kertoo millä tarkoituksella joku muu henkilö tässä fiktiivisessä keskustelussa kertoi asiasta.
Mietin myös että millä oikeudella meidän th kertoo toiselle th:lle että minä olen käynyt juttelemassa psyk. jos en edes itse ole kertonut omalle th:lle että siellä käyn. (Olin siis pyytänyt numeron ja sen jälkeen sanonut että en ole sittenkään soittanut. Nyt kun olin soittanut niin en ole käynyt neuvolassa joten en ole myöskään sanonut asiasta th:lle.)
Eikö kuitenkin neuvola pitäisi olla sellainen paikka jossa voi puhua mieltä painavia asioita jotka liittyvät perheeseen ja luottaa siihen ettei asista puhuta eteenpäin?
Ei oikein tunnu siltä että haluan jatkossa kertoa yhtään mitään luottamuksellista jos kerran sellaisistakin asioista joista EN ole sanonut kerrotaan eteenpäin toiselle th:lle (johon lapsillamme EI ole hoitosuhdetta).
Selvitin kuka on tk:n potilasasiamies, tämän on kuitenkin myös neuvolahoitaja (ei kuitenkaan sama kun meidän th) joten luulen että en hänelle puhu asiasta.
AP
mitään "heikkouksia" kannata käsitellä neuvoloissa ym. Aina on joku merkintä jossain, mistä voi myöhemmin tulla harmia!
Parasta vaan esittää keskivertoa perhettä joka asiassa...
ilman vanhempien lupaa= tietosuoja
Voi myös pyytää tietosuojavaltuutettua ottamaan kyseiseen terveyskeskukseen yhteyttä ja selvittämään asiaa.
Suomessa on nykyään ihan liikaa kaikkia kummallisuuksia hallinto- , tietosuoja- ja potilasasiakirjajutuissa. Ei sellaista tarvitse sietää. Tietosuojavaltuutettu voi selvittää asian ja arvioida, onko tässä menetelty oikein.
Kyllä lääkärit konsultoivat toisiaan jos tarvitsevat mielestään apua miten edetä tilanteessa. Konsultoidaan ongelmatapauksissa.
Tässä oli nyt kyse siitä että on JO OLEMASSA selkeä toimintamalli miten asiassa kuuluu edetä. Näin th itsekin sanoi eli päivähoito kertoo huolestaan nevolaan, neuvolahoitaja laittaa sitten vanhemman suostumuksella lähetteen nlapyskologille. Ja nlapsykologi ottaa kantaa sihhen onko ylipäänsä mitään ongelmaa!!!
Ei hoitajat sitä ratko!
En edelleenkään ymmärrä miksi toiselle neuvolahoitajalle on kerrottava että olen käynyt psykologilla tai meidän muiden lasten sairauksista.
Jos on selkeä toimintamalli niin toimitaan sen mukaan.
Ensinnäkin a) en ollut kertonut omallekaan nla hoitajalle että siellä käyn
b) nla hoitaja ei voi edes tietää tulenko enää ikinä käymään siellä sillä jatko vielä avoin
AP
Vain silloin terveydenhoitaja on rikkonut vaitiololupausta.
Mutta jos et ole kirjallisesti kieltoa tehnyt, on aivan normaalia, tavallista ja jopa suotavaa, että hoitajat osasto- tai yksikköpalavereissa käyvät läpi erilaisia hankalia tapauksia ja miettivät yhdessä auttamiskeinoja. Se on laillista, sitä tehdään oppimismielessä ja osin työnohjaustavoitteisesti.
Ja kyllä siellä puhutaan ihan teidän perheen henkilökohtaisista asioista samalla tavalla kuin vaikka sairaalassa lääkärit keskenään käyvät erilaisia caseja läpi, ihan tavallisia rutiinileikkauksiakin.
Kiitos, oli kiva ja helpottavaakin kuulla että on myös muita jotka ovat sitä mieltä etten ole ihan hölmö kun reagoin tähän asiaan. Mielestäni on kuitenkin normaalia reagoida jos jostain asiasta jää ikävä olo. Ihmetyttää se kun th alkoi oikein selittämään että ei ope sitä pahalla sanonut eikä juoruamismielessä vaan ihan ystävällisesti. ja kun kysyin että miten ihmeessä ope tietää että olen (kaksi kertaa) käynyt psykologilla alkoi selittämään että joku on varmaan nähnyt minut siellä ja kertonut opelle siitä. aika omituiselta tuntuu nuo selitykset kun sitten myöhemmin sanotaankin että ei se ope sanonutkaan mitään sellaista vaan hän itse oli ajatellut asian näin kun oli kollegan kanssa keskustellut. Jotenkin ihmetyttää että mikä tässä oikein on kun th "keksii"/muistaa väärin keskustelun ja jopa kertoo millä tarkoituksella joku muu henkilö tässä fiktiivisessä keskustelussa kertoi asiasta. Mietin myös että millä oikeudella meidän th kertoo toiselle th:lle että minä olen käynyt juttelemassa psyk. jos en edes itse ole kertonut omalle th:lle että siellä käyn. (Olin siis pyytänyt numeron ja sen jälkeen sanonut että en ole sittenkään soittanut. Nyt kun olin soittanut niin en ole käynyt neuvolassa joten en ole myöskään sanonut asiasta th:lle.) Eikö kuitenkin neuvola pitäisi olla sellainen paikka jossa voi puhua mieltä painavia asioita jotka liittyvät perheeseen ja luottaa siihen ettei asista puhuta eteenpäin? Ei oikein tunnu siltä että haluan jatkossa kertoa yhtään mitään luottamuksellista jos kerran sellaisistakin asioista joista EN ole sanonut kerrotaan eteenpäin toiselle th:lle (johon lapsillamme EI ole hoitosuhdetta). Selvitin kuka on tk:n potilasasiamies, tämän on kuitenkin myös neuvolahoitaja (ei kuitenkaan sama kun meidän th) joten luulen että en hänelle puhu asiasta. AP
Herranjumala, miten oikein kuvittelet työntekijöiden työtään tekevän? Yksinään ja hiljaisina, ei koskaan puhuen muiden neuvolan työntekijöiden kanssa?
Neuvola haluaa auttaa perhettänne, jossa kirjoitustesi perusteella on aika pahasti asiat vinossa.
mut osittain juuri siksi mä olen sitä mieltä, että sä kehität nyt itsellesi sijaistoimintoa. Se on psykologinen reaktio siihen, että sulla on stressaava tilanne, etkä sä tiedä, miten sä sen haltsaisit, mihin tarttuisit ja selviätkö ylipäänsä ollenkaan. Silloin sitä tarttuu johonkin muuhun ja panee itsensä kuvittelemaan,e ttä se joku muu on olennaista. Kuten pulu tiellä alkaa hädissään nokkia hiekanjyviä kadulta kun linja-auto lähestyy. Mä olen ollut tuossa tilanteessa itsekin. Se on ymmärrettävää. Mut silti se on vain sijaistoiminto. Selvitä nyt itsellesi, mikä on oleellista.
Pelottaako sua, että uslla onkin yhtäkkiä kaksi erityislasta? EHkä, ehkä ei, mutta kyllä te siitäkin selviätte, jos näin on - tai siis olette selvinneet jo tähänkin asti. Sama lapsihan se on. Ja voi olla, että asiassa ei ole mitään.
Mut ei sun voimat VOI riittää kaikkeen. Anna niiden terveudenhoitajien olla, niiden toiminta ei ole sun ongelma (eikä minusta sekään ole ongelma, että ne tietävät sinun käytneen psykologilla - ei siinä mitään pahaa ole - ja kyllähän sekin voi vaikuttaa moneen asiaan muissa lapsissa, jos äidillä on stressiä, vaikka se sit johtuisikin niinkin "hyväksyttävästä syystä" kuin yhden lapsen sairaus. Ja joka tapauksessa, terveydenhoitajat ei ole sun vastuullasi, ne lapset on. Kun sä et mitenkään voi keritä ja jaksaa kaikkia sen sairaan lapsen (tai niiden erityisten lasten) lisäksi niin keskity niihin lapsiin.