Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen vaitiolovelvollisuus on neuvolahoitajien välillä

Vierailija
19.11.2010 |

Olisin kysynyt tietääkö joku millainen on sairaalan tai Terveyskeskuksen sisällä olevan henkilökunnan keskinäinen vaitiolovelvollisuus? Onko oikeus puhua keskenään toisen hoitajan "asiakkaan" asioista?

Tilanne seuraavanlainen:

Olen joskus kuukausia sitten pyytänyt omalata nla TH:lta numeroa neuvolasykologille koskien perheessä olevaa sairaudesta johtuvaa asiaa. Siis ei mielenterveysasiaa vaan ihan fyysistä sairautta joka kuitenkin aiheuttanut stressiä. En kuitenkaan sitten alunperin soittanut tuolloin kun pyysin puh. numeroa koska tuntui ettei sittenkään ollut tarvetta. Sittemmin paljon myöhemmin (monien kuukausien päästä) kuitenkin päätin soittaa ja pari kertaa kävin juttelemassa. Tästä en kuitenkaan sanonut mitään nla:ssa.

Nyt sitten oli ollut eskarin ja neuvolan yhteinen palaveri ja eskarissa olivat sitä mieltä että oli jokin (pieni?) asia josta halusivat ottaa puheeksi kokouksessa, mahdollisesti liittyen "koulukypsyyteen". Kokous on ollut joskus (vähintään kk sitten, en tarkkaan tiedä koska).

Neuvolassa minulle ei osattu sanoa mistä oikeastaan ovat eskarissa huolestuneita. Nla hoitaja sanoi että hän ei viitteitä sellaisesta ole testeissään huomannut eikä tiedä mistä on varsinaisesti kyse. Minulle ei ole kukaan eskarin puolelta sanonut asiasta mitään. Asia tuli täysin järkytyksenä.

Käynti neuvolaan oli perheen toisen lapsen kanssa ihan muuta asiaa hoitamaan jolloin th hoitaja sanoin että eskari opettaja oli sanonut että voisin kysyä "koulukypsyys"-asiasta nlapyskologilta kun nyt siellä kerran käyn. Sairaus josta olen puhunut psykologilla ei koske eskarilaista vaan ihan toista perheenjäsentä. Kysyin että miten ihmeessä ollaan eskarissa tietoisia siitä että käyn siellä?

Sain kierteleviä selityksiä. Olin jo melko tuohtunut asiasta vedoten vaitiolovelvollisuuteen.

Lopulta th sanoi että ei opettaja ollutkaan näin sanonut vaan hän itse ajatteli että lähetettä ei tarvita vaan että olsi kätevämpi että samalla kun nyt kuitenkin siellä käyn otan asian puheeksi.

Hän ei ainakaan myöntänyt että olisi eskarikokouksessa maininnut että olen käynyt nla psykologilla.

Kertoi sitten että oli puhunut asiasta toisen nla hoitajan kanssa ja he yhdessä olivat miettineet että olisi paljon helpompi että kysyisin asiaa nla psykologilta eikä laitettaisi lähetettä.

Toisella nla hoitajalla emme ole ikinä käyneet lasten neuvolan kautta.

En ymmärrä miksi asiasta ylipäänsä piti puhua toisen nevolahoitajan kanssa?

Jolla ei ole hoito-suhdetta lapsiini.

sain vastauksen että kyllä he yhdessä miettivät asioita. Minun mielestäni nyt ei kuitenkaan ollut kyse kovinkaan monimutkaisesta asiasta että sitä tarvitsee useamman henkilön voimin miettiä.

Ja miksi ei voitu toimia ihan normaalin käytännön mukaan eli jos ovat sitä mieltä että lapsi tarvitsee lähetteen tutkimuksiin niin laittavat sitten lähetteen? Miksi asiaa piti alkaa miettimään "miten nyt tehdään" tyyliin muiden hoitajien kanssa?

En edes ole varma mitä minun pitäisi psykologilta kysyä.

En myöskään ymmärrä miksi ensin väitetään että opettaja olisi ehdottanut näin ja sitten sanotaan että olikin itse th vaan miettinyt että tehdään näin... tulee vaan sellainen olo että onko siellä kokouksessakin ehdotettu että asia kerrottaisi minulle näin.

Ei tunnu kivalta että minun henkilökohtaisia asioita näin puidaan.

Etenkin kun helposti voi saada käsityksen että kyse on vaikka mielenterveyshäiriöstä, perheen sisäisestä parisuhde ongelmasta tms kun kyse on siis siitä että yhdellä perheenjäsenellä on sairaus mistä johtuen halusin puhua jonkun kanssa. En silti halua että koko tk on tietoinen siitä sillä mielestäni se ei muille kuuluu eikä varsinaisesti edes omalle nla hoitajalle koska en ole hänelle kertonut että käyn siellä.

Vai olenko väärsässä?

Mielipiteitä?

Jotenkin vaan jäi tosi ikävä olo koko asiasta.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä johtuuko lakimiehen luonteestani vai mistä, mutta mä olisin täysin herne nenässä. Ne sun asiat ei tosiaan kuulu kenellekään muulle! Lastesi omalle neuvola tädille maks, mutta jos konsultoi muita, niin sitten nimettömästi. Eskariin asiasta ei ole mitään aihetta mainita yhtään mitään, ellei tilanne olisi esim, niin että olisit "vaarallisesti masentunut" tms. asioita joilla vaikutusta lapsiin. Tietoja vuotaneet saa välittömästi potkut jos niin haluat.

Vierailija
42/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole mikään tietosuoja varmaan ylittynyt kun sekä terkka että pykologi käyttävät samaa potilastietojärjestelmää, eli koneelle levähtää molmpien tekstit. Samoin kun neuvolalääkärin käynnit.

Yhteinen potilaskertomus on tehty vamaankin meidän eduksemme, sillä kokonaisvaltaien hoito ja seurata on yksissä kansissa.

Ja kun ap on allekirjoittanut , että esikoulu ja neuvola voivat vaihta keskenään tietoja, jotta lapsen kouluun siityminen olisi mahdollisimman joustavaa niin tokihan tuo neuvolapygoligilla käynti tulee näissä yhtisissä palavereissa esille.

Mikä siinä on niin hirveää, että joku saa tietää joonkun käyttävän neuvolpygologin tai perhetyöntekijän palveluita ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, han oli allekirjoittant tämän " sujuvasti kouluun " palaaveri lapsun , eli jossa nimen omaan kysytään voiko eskariope+ neuvola vaihtaa tietoja tämän lapsen asioissa. Eiköhän ne sitten vaihda näitä tietoja ??? vai mistä luulet heidän palaveeraavaan??

Ja neuvola terkan ei tarvitse konsultoida kenenkään kanssa mitään kun katsoo vain potilasteitoja joissa näkyvät tosiaan nämä käynnit ykologilla, lääkärillä sekää muilla terkkareilla. Terkkarin vaihtuessa taataan näin tedonkulku.

en tiedä johtuuko lakimiehen luonteestani vai mistä, mutta mä olisin täysin herne nenässä. Ne sun asiat ei tosiaan kuulu kenellekään muulle! Lastesi omalle neuvola tädille maks, mutta jos konsultoi muita, niin sitten nimettömästi. Eskariin asiasta ei ole mitään aihetta mainita yhtään mitään, ellei tilanne olisi esim, niin että olisit "vaarallisesti masentunut" tms. asioita joilla vaikutusta lapsiin. Tietoja vuotaneet saa välittömästi potkut jos niin haluat.

Vierailija
44/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ossa sallii neuvolan ja eskarin vaihtavan tietoja lapseen liittyen ei tosiaan tarkoita sitä, että saisi vaihtaa tietoja myös liittyen äitiin!

Neuvolan tädit saa paljon tietoa perheestä, eikä sitä tietoa ole tarkoitettu juoruiltavaksi..... Neuvolan täti ei saa myöskään esim.lääkärille kertoa muuta, kuin mitä on hoidon kannalta tarpeen. Jos ap:n lapset menee lääkäriin valittamaan vaikkapa korviaan niin ei tietyst ole oikeutta kertoa samalla psykologista.

Millä perustein ajattelisit eskarissa olevan tarpeen tietää, jos äiti on käynyt psykologilla?

Vierailija
45/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiini caseja sairaalassa oppimistarkoituksessa EI käsitellä nimellä!

Röntgenkuvista, testituloksista yms on aina poistettu nimi. Tämän tiedän omakohtaisesta kokemuskesta.

Ei ole kyse vakavasta masennuksesta vaan siitä että halusin käsitellä muutaman asian jotta niistä ei tulisi ongelmaa. Psykologi on sanonut minulle että koska minulla EI ole masennusta, EIKÄ mielenterveyshäiriötä niin en voisi käydä yksityisellä muuta kun omalla kustannuksella.

Ja ne asiat joita luottamuksellisesti käsitellään neuvolapsykologilla EI todellakaan kuulu näkyä neuvolan koneella. Näin on minulle sanottu!

Ei kirjata tietokoneelle vaan psyk omiin muistiinpanoihin!

Kiitos sinulle jolla juristi-luonne! :)

Aika hurjia väitteitä jotkut täällä kyllä antavat miten huonosti asiat ovat etc.

No onneksi ei tunneta oikeassa elämässä joten jätän nuo kommentit sikseen.

Jotenkin tuntuu että täälläkin jos kertoo että on käynyt psykologilla niin heti leimataan että on "kamalat" ongelmat.

Kiitos vaan mutta juuri tänään soitin eskarin erityislastentarhaopettajalle kysymään asiasta ja hän ei osannut sanoa asiasta yhtään mitään mutta halusi painottaa miten tasapainoinen ja ulospäinsuuntautunut eskari lapseni on. Ja sanoi vielä että selvästi on osattu käsitellä sairaus hyvällä tavalla.

AP

Vierailija
46/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko itse terkkareita tms? Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että jos on salassapitovelvollisuus, niin silloin ihan tosissaan pitää miettiä mitä puhuu. Eikä siinä auta mitkään laput mitä ap on allekirjoittanut. Ei hän niillä ole antanut avointa valtakirjaa kertoa asioistaan...

Vierailija
47/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaisi ensin tutustua pykäliin ennen kuin mesoaa täällä. Neuvola on koko perheen neuvola, ei vain sen lapsen! Konsultoinnin voi tehdä myös ihan nimellä, se ei ole laitonta tai väärin. Kai tiedät, että röntgenlääkärit konsultoivat ihan nimellisiä asiakkaita, samoin terveyskeskuslääkärit ja hoitajat. Eskariin saa mainita, jos vanhemmat eivä ole kirjoittaneet lappua siitä, että lapsen kannalta tarpeellisia tietoja ei saa luovuttaa.

Potilasasiamiehet tukehtuvat töihin kaltaistesi takia. Uhoa on, tieto puuttuu.

Vierailija
48/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksi salassapitovelvollista puhuu oman työpaikkansa asiakkaista, vaikka terveydenhoitaja ja psykologi, ei salassapitovelvollisuutta rikota.

Laki sanoo näin "Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon."

Sivullisena ei pidetä samassa työpaikassa työskentelevää kollegaa, tästä on olemassa ihan oikeuden päätöksiä.

Vierailija
49/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan "luonne ei tee lakimiestä" terveydenhoidon alalla? Mitä kohtaa salassapidosta et ymmärrä? On toki oikeus vaihtaa tietoja, mutta ei mitä tahansa tietoja! Etkö ymmärrä sitä? Vai saako mielestäsi ihan kaikki tiedot joita neuvolan tädillä sattuu olemaan, niin kertoa eteenpäin muille neuvolan tädeille ja eskariin?

Vierailija
50/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko itse terkkareita tms? Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että jos on salassapitovelvollisuus, niin silloin ihan tosissaan pitää miettiä mitä puhuu. Eikä siinä auta mitkään laput mitä ap on allekirjoittanut. Ei hän niillä ole antanut avointa valtakirjaa kertoa asioistaan...

Lain perustelujen mukaan saa keskustella kollegan kanssa, mutta sinulla näyttää olevan toisenlaista tietoa.

Vierailija
51/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan "luonne ei tee lakimiestä" terveydenhoidon alalla? Mitä kohtaa salassapidosta et ymmärrä? On toki oikeus vaihtaa tietoja, mutta ei mitä tahansa tietoja! Etkö ymmärrä sitä? Vai saako mielestäsi ihan kaikki tiedot joita neuvolan tädillä sattuu olemaan, niin kertoa eteenpäin muille neuvolan tädeille ja eskariin?

Kerropa "lakimiehenluonne", miksi ihmeessä lain perusteluissa ei kielletä ap:n kertomaa toimintaa. Neuvolassa lapsen äidin mielenterveysongelmat ovat mitä relevantein asia kerrottavaksi lapsen kanssa toimivalle psykologille!

Vierailija
52/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa keskustella kollegan kanssa ja pitää keskustella kollegan kanssa. Mutta se ei tarkoita, että saisi keskustella kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä! Hoidon kannalta oleellisesta tiedosta (ja mahdollisesti oleellisesta) saa tietysti keskustella, mutta ei "ns kiva. juoruta tiedosta". Sanoin moneen kertaan, että mikäli ap:n tapauksessa olisi kyse tilanteesta, jolla olisi oikeasti vaikutusta lapseen, niin voisi keskustella. Näillä tiedoilla ko. tilannetta ei kuitenkaan ole, vaan neuvolan täti on täysin asiattomasti maininnut äidin käyvän psykologilla.

Vierailija
53/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Meidän pojan "tapaus" on menossa ihan nimillä ja muilla henkilötiedoilla työryhmään, jossa on paikalla neuvolan th, lastenlääkäri, neuvolapsykologi, toimintaterapeutti, erityislastentarhanopettaja... Mitähän muita niitä nyt vielä oli. Jotakuinkin kaikki eri alojen edustajat, jotka lapsia ylipäätään hoitavat. Näistä th, toimintaterapeutti ja lastenlääkäri on pojan tavanneet.

Mulle on ihan yks hevon hailee, vaikka kävisivät läpi kaikkien kolmen lapsen ja vaikka molempien vanhempien sairaushistorian kivikauteen saakka läpi, jos poika saa apua ja meidän asiat etenee johonkin suuntaan edes.

Vierailija
54/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon aikaa te kuvittelette terveydenhuoltohenkilökunnalla olevan teidän asioistanne keskusteluun? Luuletteko tosiaan, että heillä on aikaa salata ja eritellä joka ikinen tiedonmurunen erikseen ja miettiä, millä tavalla juuri se liittyy käsiteltävänä olevaan asiaan?

Jos minulta kysytään konsultaatiota jostakusta potilaasta, niin avaan hänen koko sairaskertomuksensa. Siihen lävähtävät ruudulle kaikki tekstit psykiatriasta gynekologiaan, vaikka kyse olisi pelkästä korvasta. Lisäksi avaan röntgentiedostot ja näen yhdellä silmäyksellä, mitä ihmisestä on ikinä sairaalassa kuvattu. Laboratoriovastauksetkin tulevat kaikki pötkössä erottelematta, mikä liittyy juuri käsiteltävänä olevaan asiaan. Vähintäänkin ylimalkaisesti plaraan kaiken läpi.

Ei kellään ole aikaa ruveta seulomaan sieltä teksteistä oleellisia ja epäoleellisia tietoja ja järjestellä niitä jotenkin erikseen nähtäville. Sitäpaitsi jos minua konsultoidaan, niin minä päätän mikä on oleellista ja mikä epäoleellista - on aivan mahdollista, että sieltä psykiatrian tai gynekologian tekstistä löytyy jotain oleellista korvavaivaan liittyvää, vaikkei konsultoija sitä olisikaan tullut ajatelleeksi.

Oletteko miettineet sitä, minkälainen poru siitä sitten syntyy, jos olenkin häveliäisyydessäni jättänyt lukematta ne "asiaan liittymättömät" sairaskertomusosiot ja sieltä olisikin löytynyt joku tärkeä tieto. Jos potilas vaikka kuolee vuotoon, vaikka vuototaipumus olisi ollut luettavissa sieltä gynekologian lehdeltä, mutta korvakupongilla siitä ei ollut mainintaa?

Voi olla, että joskus joku jossakin lukee jotakin myös aiheetta. Väitän kuitenkin, että ehdottomasti suurin osa sairaskertomusten lukemisesta tapahtuu silkasta velvollisuudentunnosta ja potilaan parhaaksi vaikkei potilas sitä itse ymmärtäisikään.

Tietosuojalainsäädäntö on nykyisin niin tiukka, että se jopa joskus haittaa ja huonontaa potilaan hoitoa oleellisesti. Varsinkin silloin, kun potilas on psyykkisesti sairas eikä ymmärrä antaa suostumusta sairaskertomustietojen käsittelyyn toisessa laitoksessa tai kun hän on tiedoton eikä suostumusta voida sen takia pyytää. Monet turhat ja potilaalle haitalliset tutkimukset ja informaatiokatkokset olisivat vältettävissä, kun tietoja voitaisiin yksiköiden välillä vaihtaa helpommin ilman että joka asiaan pitää olla yksilöity suostumuslappu potilaan allekirjoituksella. Joskus potilaan henki voi olla kiinni tiedosta, jota ei saada hankittua allekirjoituksen puuttuessa.

Vierailija
55/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä oli kyse eskarin ja neuvolan välisestä koulukypsyyteen liittyvästä asiasta....Mahtaako siksi toisekseen korvavaivat ja äidin psykologilla käynnit kenenkään lääketieteen ammattilaisen mielestä mitenkään kuulua yhteen? On eri asia lukea tiedot koneelta, kun käsittelee niitä hoidon yhteydessä, kuin tarkoituksellisesti luovuttaa tietoja eteenpäin!

Vierailija
56/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he hoivat koko perhettä. Äidin käynnit psykologilla ovat koko perheen ja samalla lasten kannalta todella tärkeitä jaettavia muiden asiantuntijoiden kesken.

Vierailija
57/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heille kuuluu kaikki meidän perheen asiat. Ei hitto. Järkyttävää ajattelua täällä. Jos minun lapset voi hyvin, niin mitkään muut asiat ei kuulu neuvolaan.....

Vierailija
58/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisista asioistaan keskustella neuvolassa, jos ne sitten kuuluvat kaikille?

Vierailija
59/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja systeemin hyvinvointi liittyy lapseen

jos heille kuuluu kaikki meidän perheen asiat. Ei hitto. Järkyttävää ajattelua täällä. Jos minun lapset voi hyvin, niin mitkään muut asiat ei kuulu neuvolaan.....

Vierailija
60/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä, liittyvätkö ne vai eivät liity ei pysty arvioimaan kukaan muu kuin se ammattilainen, jonka tietoon molemmat asiat pitää antaa.

Älkää hyvät ihmiset pimittäkö niitä tietojanne, koska itse siitä joudutte kärsimään, jos kaikki oleellinen informaatio ei saavuta teitä hoitavaa tahoa. Ette pysty aina itse välttämättä arvioimaan, mikä kaikki voi vaikuttaa mihinkin.

Ja kun kerta psykologia ja psykiatria mainittiin, niin ne vaikuttavat usein hyvin oleellisesti esim. siihen, miten potilas pystyy huolehtimaan hoidostaan, kuinka hän toipuu vaikkapa leikkauksesta jne. Paranemisen kannalta potilaan psyykkinen vointi ja motivoituneisuus kuntouttaa ja hoitaa itseään ovat usein ensiarvoisen tärkeitä seikkoja. On järjetöntä tehdä vaikkapa suurta toimenpidettä potilaalle, jolla ei ole minkäänlaista motivaatiota siihen kuntoutukseen, jota toimenpiteestä toipuminen edellyttää. Potilaan psyykkisistä ongelmista johtuen pieleen menneestä kuntoutumisvaiheesta voi seurata se, että lopputulos on huonompi kuin mitä se olisi ollut jos ei olisi tehty mitään.