Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen vaitiolovelvollisuus on neuvolahoitajien välillä

Vierailija
19.11.2010 |

Olisin kysynyt tietääkö joku millainen on sairaalan tai Terveyskeskuksen sisällä olevan henkilökunnan keskinäinen vaitiolovelvollisuus? Onko oikeus puhua keskenään toisen hoitajan "asiakkaan" asioista?

Tilanne seuraavanlainen:

Olen joskus kuukausia sitten pyytänyt omalata nla TH:lta numeroa neuvolasykologille koskien perheessä olevaa sairaudesta johtuvaa asiaa. Siis ei mielenterveysasiaa vaan ihan fyysistä sairautta joka kuitenkin aiheuttanut stressiä. En kuitenkaan sitten alunperin soittanut tuolloin kun pyysin puh. numeroa koska tuntui ettei sittenkään ollut tarvetta. Sittemmin paljon myöhemmin (monien kuukausien päästä) kuitenkin päätin soittaa ja pari kertaa kävin juttelemassa. Tästä en kuitenkaan sanonut mitään nla:ssa.

Nyt sitten oli ollut eskarin ja neuvolan yhteinen palaveri ja eskarissa olivat sitä mieltä että oli jokin (pieni?) asia josta halusivat ottaa puheeksi kokouksessa, mahdollisesti liittyen "koulukypsyyteen". Kokous on ollut joskus (vähintään kk sitten, en tarkkaan tiedä koska).

Neuvolassa minulle ei osattu sanoa mistä oikeastaan ovat eskarissa huolestuneita. Nla hoitaja sanoi että hän ei viitteitä sellaisesta ole testeissään huomannut eikä tiedä mistä on varsinaisesti kyse. Minulle ei ole kukaan eskarin puolelta sanonut asiasta mitään. Asia tuli täysin järkytyksenä.

Käynti neuvolaan oli perheen toisen lapsen kanssa ihan muuta asiaa hoitamaan jolloin th hoitaja sanoin että eskari opettaja oli sanonut että voisin kysyä "koulukypsyys"-asiasta nlapyskologilta kun nyt siellä kerran käyn. Sairaus josta olen puhunut psykologilla ei koske eskarilaista vaan ihan toista perheenjäsentä. Kysyin että miten ihmeessä ollaan eskarissa tietoisia siitä että käyn siellä?

Sain kierteleviä selityksiä. Olin jo melko tuohtunut asiasta vedoten vaitiolovelvollisuuteen.

Lopulta th sanoi että ei opettaja ollutkaan näin sanonut vaan hän itse ajatteli että lähetettä ei tarvita vaan että olsi kätevämpi että samalla kun nyt kuitenkin siellä käyn otan asian puheeksi.

Hän ei ainakaan myöntänyt että olisi eskarikokouksessa maininnut että olen käynyt nla psykologilla.

Kertoi sitten että oli puhunut asiasta toisen nla hoitajan kanssa ja he yhdessä olivat miettineet että olisi paljon helpompi että kysyisin asiaa nla psykologilta eikä laitettaisi lähetettä.

Toisella nla hoitajalla emme ole ikinä käyneet lasten neuvolan kautta.

En ymmärrä miksi asiasta ylipäänsä piti puhua toisen nevolahoitajan kanssa?

Jolla ei ole hoito-suhdetta lapsiini.

sain vastauksen että kyllä he yhdessä miettivät asioita. Minun mielestäni nyt ei kuitenkaan ollut kyse kovinkaan monimutkaisesta asiasta että sitä tarvitsee useamman henkilön voimin miettiä.

Ja miksi ei voitu toimia ihan normaalin käytännön mukaan eli jos ovat sitä mieltä että lapsi tarvitsee lähetteen tutkimuksiin niin laittavat sitten lähetteen? Miksi asiaa piti alkaa miettimään "miten nyt tehdään" tyyliin muiden hoitajien kanssa?

En edes ole varma mitä minun pitäisi psykologilta kysyä.

En myöskään ymmärrä miksi ensin väitetään että opettaja olisi ehdottanut näin ja sitten sanotaan että olikin itse th vaan miettinyt että tehdään näin... tulee vaan sellainen olo että onko siellä kokouksessakin ehdotettu että asia kerrottaisi minulle näin.

Ei tunnu kivalta että minun henkilökohtaisia asioita näin puidaan.

Etenkin kun helposti voi saada käsityksen että kyse on vaikka mielenterveyshäiriöstä, perheen sisäisestä parisuhde ongelmasta tms kun kyse on siis siitä että yhdellä perheenjäsenellä on sairaus mistä johtuen halusin puhua jonkun kanssa. En silti halua että koko tk on tietoinen siitä sillä mielestäni se ei muille kuuluu eikä varsinaisesti edes omalle nla hoitajalle koska en ole hänelle kertonut että käyn siellä.

Vai olenko väärsässä?

Mielipiteitä?

Jotenkin vaan jäi tosi ikävä olo koko asiasta.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiakas haluaa asiallista kohtelua. Me teimme tietojen siirtokiellon juuri siksi, että asioitamme retosteltiin ja väänneltiin juuri samalla tavalla kuin tässä jutussa on tehty.

Eikö luottamuksen rakentaminen perheeseen ole olennaista, jos sitä halutaan kokonaisuutena "tukea"? Miksi "tuki" pitää muuttaa irvikuvakseen ja ärsyyntyä, jos perhe haluaa avoimuutta?

Vierailija
2/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sen takia, kun minun asioitani kerrotiin puhelimitse kaikille jotka halusivat tiedustella vointiani osastolla. Ei sitten vaan tullut mieleen sairaanhoitajille, että ihan kaikkea en kaikille halua kertoa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen sanon kyllä, että oman kokemuksen mukaan yhdessäkään perheessä, missä ei ole salattavaa, ei tiedonsiirtoa kielletä.

Kyllä tietyt hälytyskellot alkavat soida siinä vaiheessa kun lasta koskeva tiedonsiirto kielletään. Ei meitä hoitohenkilökuntaa kiinnosta kenestäkään juoruilla tai etsiä kohua, ihan lasten parasta sitä ajatellaan ja sen pohjalta mieteitään mitä tietoa siirretään ja kenelle.

On on nyt peräti naiivia väittää, etteikö siellä neuvolassa ja muualla th-alalla olisi juoruilevia ja jopa pahantahtoisia ihmisiä.

Aika oireellinen tuo "hälytyskellot alkavat soida". Hyvä esimerkki sellaisesta toisten asioiden tonkimisen tarpeesta ja vallankäytön halusta, mitä alalla usein on.

Kiellän nykyisin kaiken mahdollisen tiedonsiirron periaatteessa. Soikoon sitten kenen kellot soivat.

Perheessämme ei ole toistaiseksi sellaisia sairauksiakaan, että kenelläkään olisi tarvetta niistä tietää. Joten katson, ettei siirtoihin ole syytä.

Vierailija
4/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuuluu neuvolaan =) Ihan totta. On meillä oikeus sentään yksityisyyteen eikä tosiaan kaikki kuulu. EIKÄ sitten varsinkaan ESKARIIN!

olet käynyt hänen luonaan? On ajatellut, että th: n on hyvä tietää lapsia hoitaessaan? Aivan TAVALLISTA ja LUVALLISTA tiedonsiirtoa. En nyt kykene ymmärtämään miksi hermostut noin kovasti.

Poliisi tietää sen, mitä vastaat. Selkeä ero. Älä lavertele turhia, tuskin kerrot poliisille kävelleesi päin punaista, jos sinua haastatellaan todistajana.

Vierailija
5/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa ihmetellessään moista käytäntöä.

On ihan totta, että työntekijät (minkä alan vaan) puhuvat kollegiaalisesti ja off the record monenlaisista jutuista, mutta jos asiakkaiden asioita aletaan liian paljon miettimään salassa ja keskenään, niin ei siinä enää auteta oikeasti asiakasta. Ap:lle jäi epäselväksi monta asiaa alkuperäisestä keskustelusta - niin sen ei pitäisi mennä. Saattaa olla, että alunperin hyvä tarkoitus jäi pimentoon väärien menettelytapojen takia.

Vierailija
6/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus olisi ihan kiva "tilittää" jostain asioista ilman, että onko se kerrottu luottamuksellisesti vai ei...

Tosin tämän ketjun perusteella pidän ensi kerralla mielessä, että vaan aivan pakolliset ja sitten kiitos ja hei...

Vierailija
7/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herne tosi syvälle nenuun jos tuo olisi käynyt minun kohdalleni. Toisaalta olen kyllä pyrkinyt pitämään huolen siitä että asiat jotka vähääkin haluan "salata" hoidatan yksityisellä puolella.

Se mikä minua ihmetyttää tässä keskustelussa eniten, on tietyn tyyppisen "juoruilun" salliminen ja peittely konsultaatioon.

Olen aina kuvitellut että konsultaatio on jotakin sellaista jota kirjallisesti pyydetään toiselta asiantuntijalta joka sitten tutustuu aineistoon ja joka kirjallisesti antaa oman lausuntonsa tapauksesta. Kuvittelin ettei konsultaation nimikkeellä kulje mitkä tahansa kahvipöytäkeskustelut kollegan kanssa.

Vierailija
8/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorastaan pöyristyttävää miten monet sairaanhoitajat täällä tilittävät sitä, miten heillä on oikeus "konsultoida". On on, mutta pitäisi kai vähän miettiä mitä se konsultoiminen on! Kahvipöydässä voi keskustella anonyymisti ja joskus se lienee työssä jaksamisenkin kannalta välttämätöntä. Tuo ap:n tilanne vaan kuulostaa niin juuri sellaiselta tyypiltä, joka ei ole YHTÄÄN miettinyt mitä asioita kertoo eteenpäin ja mitä ei. Ei luultavasti ole mitenkään tarkoituksellisestkikaan asioita laverrellut eteenpäin, mutta ei myöskään mitenkään miettinyt että mitä kertoo. Törkeää salassapidon rikkomista!

Vierailija
9/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatoiminta alkaa mennä aika mahdottomaksi sirkukseksi. Th-alan ihmiset pitävät itseään joinakin ihme "systeeminpyörittäjinä". Melkoista vallanhalua ja vallankäytön yritystä tulee esille koko ajan. Ja homma tulee ensi vuoden alusta vain lisääntymään, kun uusi neuvolalaki astuu voimaan.

Kehoittaisin ketjun aloittajaa ottamaan terveyskeskuksen ylilääkäriin yhteyttä asiassa, kuten joku jo aiemminkin oli ehdottanut. Tämä voisi (mahdollisesti) myös estää uusien vastaavien tapausten syntymisen tässä terveyskeskuksessa.

Itse en muuten vie lapsiani muuta kuin neuvolan lääkärintarkastuksiin. On toiminut varsin hyvin.

Vierailija
10/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herne tosi syvälle nenuun jos tuo olisi käynyt minun kohdalleni. Toisaalta olen kyllä pyrkinyt pitämään huolen siitä että asiat jotka vähääkin haluan "salata" hoidatan yksityisellä puolella.

Se mikä minua ihmetyttää tässä keskustelussa eniten, on tietyn tyyppisen "juoruilun" salliminen ja peittely konsultaatioon.

Olen aina kuvitellut että konsultaatio on jotakin sellaista jota kirjallisesti pyydetään toiselta asiantuntijalta joka sitten tutustuu aineistoon ja joka kirjallisesti antaa oman lausuntonsa tapauksesta. Kuvittelin ettei konsultaation nimikkeellä kulje mitkä tahansa kahvipöytäkeskustelut kollegan kanssa.

Konsultaatio voidaan tehdä kirjallisesti tai suullisesti. Ennen konsultaatioa kerätään potilaasta ja hänen ongelmastaan tiedot, tiivistetään ne olennaiseen, ilmaistaan ne konsultantille ja loppuun laitetaan kysymys. Tärkeintä on olennainen kysymyksenasettelu.

Kaiken maailman muut ihmettelyt ja päivittelyt eivät ansaitse konsultaation nimeä. Hoitajilla kummasti niihin tosin riittää aikaa, lääkäreillä ei niinkään.

Vierailija
11/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ikäänkuin lastenvalvoja vai? Mitkäköhän on neuvolan tehtävät ihan virallisesti? Pitäisi varmaan hieman lisätä terveydenhoitajien koulutusta, jos he lähtevät "hoitamaan koko perhettä".... Toki huomioivat koko perheen ja ohjaavat tarvittaessa eteenpäin, mutta tuo omaaloitteinen puuttuminen ja minä tiedän mikä on parasta ajattelu on kyllä aika paksua.

Tämän ketjun perusteella ajattelin kysyä tutulta terviksen opettajalta, että eikö sairaanhoitajille oikeasti opeteta kunnolla sitä mitä salassapito tarkoittaa ja mikä ero on konsultaatiolla ja lavertelulla?

Vierailija
12/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska olet antanut luvan tiedonsiirtoon niin asialle et voi nyt mitään tehdä!

Jos minä olisin ap, niin laittaisin välittömästi kiellon ettei mitään tietoja saa siirtää yhtään minnekään.

Vierailija
13/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea koko ketjua, mutta voin kertoa että;

Terveydenhuoltoalalla yleensä on tapana konsultoida kollegoita potilaiden tilanteesta ja kyllä siinä saattaa ihan nimetkin tulla julki etenkin jos on samassa paikassa työskentelevä th. Eri asia jos olisi toisen neuvolan th.

Toisekseen, uskon että terkka näkee jo koneeltaan, että olet käynyt psykologilla ja näkee sieltä myös psykologin lausunnon mitä olette jutelleet.

Nykyaikaa nääs.

Vierailija
14/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten te sitä perhesysteemiyksikköä, tai miksikä sitä nyt nimitättekään, sitten oikein hoidatte? Mitä tarkoittaa tämä tällainen "kokonaisvaltainen tukeminen" tai mikälie? Kaipaisin konkreettisia esimerkkejä.

Vierailija
15/84 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ikäänkuin lastenvalvoja vai? Mitkäköhän on neuvolan tehtävät ihan virallisesti? Pitäisi varmaan hieman lisätä terveydenhoitajien koulutusta, jos he lähtevät "hoitamaan koko perhettä".... Toki huomioivat koko perheen ja ohjaavat tarvittaessa eteenpäin, mutta tuo omaaloitteinen puuttuminen ja minä tiedän mikä on parasta ajattelu on kyllä aika paksua. Tämän ketjun perusteella ajattelin kysyä tutulta terviksen opettajalta, että eikö sairaanhoitajille oikeasti opeteta kunnolla sitä mitä salassapito tarkoittaa ja mikä ero on konsultaatiolla ja lavertelulla?

Neuvolan tuki suunnataan koko perheelle. Huomiota kiinnitetään parisuhteeseen ja vanhemmuuteen, johon olennaisena osana kuuluu isän rooli ja vastuu vanhempana. Neuvola tukee vanhempia valmistautumaan vanhemmuuteen ja lapsen tuomiin muutoksiin perheessä sekä edistää terveellisiä elintapoja.

Neuvolassa pyritään havaitsemaan lapsiperheiden erityisen tuen tarpeet mahdollisimman varhain ja järjestämään tarkoituksenmukainen tuki ja apu. Lastenneuvolat tekevät moniammatillista yhteistyötä muiden lapsiperheiden parissa työskentelevien kanssa.

Vierailija
16/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, sun mielestä juttu oli yksinkertainen, eikä siihen tarvittu terveydenhoitajien välistä konsultaatiota, mutta heidän mielestään ilmeisesti ei. Heillä on ihan yhtäläinen oikeus ammatilliseen mielipiteeseen kuin sullakin. Toisekseen mä en ymmärrä, miksi sä haluaisit väen väkisin järeämpää toimenpidettä (lähetettä) kuin sitä, että pohditaan oman väen kesken?

Lisäksi mä en ymmärrä, että miksi sulle on niin kauheata että joku voi epäillä että teidän perheessä jollakulla ois mielenterveyshäiriö tai parisuhdeongelmia ja mikä ero sillä on siihen, että jollakulla teidän perheessä on fyysistä sairautta ja sitä kautta stressiä. Ongelma kuin ongelma, kaikki niistä voi vaikuttaa esim lapsen koulukypsyyteen ihan samalla lailla.

Vierailija
17/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei vaitiolovelvollisuuden rikkomista ole tapahtunut.

Oletko allekirjoittanut jonkun lapun siitä voiko neuvola ja päivähoito vaihtaa tietoja?

Jos se yhtään lohduttaa niin kyllä saman työpaikan kollegoiden kesken voidaan käydä konsultaatiokeskusteluja nimiä mainitsemattakin, tyyliin mites kannattais tehdä kun on tällainen lapsi ja äiti sitä ja tätä.

Vierailija
18/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(AP tässä taas)

Nyt kuitenkin oltiin konsultoitu kollegaa niin että kaikki oli selvillä että asia koskee minua ja perhettäni.

Sen olen allekirjoittanut että eskari ja neuvola saavat toisiaan konsultoida. Joten se on tottakai ok.

Tottakai lapsen asiat käydään läpi. En kuitenkaan halua että neuvola kertoo sellaisia asioita jotka liittyy toiseen lapseen tai minuun vaan keskittyvät siihen lapseen jota asia koskee.

Mielestäni kuitenkin se on aivan eri asia että MINÄ olen pari kertaa käynyt neuvolapsykologilla johtuen IHAN ERI asiasta. Mielestäni sellainen asia kuuluu minulle ja psykologille ei muille. Aivan sama mistä syystä siellä käyn. Perheessä siis henkilö jolla on fyysinen sairaus ja tällä hetkellä tämä vaatii minulta paljon. Tästä ei ole kuitenkaan aiheutunut parisuhde tms ongelmaa. Psykologilla halusin käydä siis paineita purkamassa jotta ei tulisikaan mitään ongelmia. En kuitenkaan tunne että olisi tarpeellista että tästä asiasta nyt yleisesti TK:n sisällä keskusteltaisi.

Voin sanoa että tämä on sellainen paikka että huhut leviää kulovalkeaan tapaan ja siksi en halua että kohta kerrotaan että meillä on ties mikä mielenterveyshäiriö.

Omalle nla hoitajalle EN ollut sanonut että olen käynyt. Pyysin hyvin kauan sitten numeron ja tuon jälkeen kerroin etten ollut soittanut (mm ajanpuute). Tuon jälkeen emme ole käyneet neuvolassa ennekuin tällä viikolla jolloin minulle sanottiin tästä asiasta.

Omituista minusta tässä oli:

- TH väittää aluksi että eskariopettaja ehdotti että käyn samalla kun "kuitenkin psyk käyn niin puhumassa myös toisen lapsen asioista" ihan kuin olisi ollut yleisesti tunnettu asia että siellä käyn ja sitten kun ihmettelin asiaa mistä moinen tieto on mennyt eskariin asia muutettiinkin ettei niin ollut mennytkään

-ymmärrän hyvin että asioista konsultoidaan nimettömiä tapauksia. Kuitenkin mietityttää se että miksi konsultoidaan niin että kerrotaan minusta ja perheestäni ties mitä henkilölle joka ei tee meidän suhteen ratkaisuja

Kysyin th:lta mikä olisi normaali toimenpide jos eskarissa jotain ongelmaa epäillään. Se olisi ollut että mahdollisesti laitetaan lähete psykologille.

En tietenkään halua järeämpiä toimenpiteitä mutta pitäisihän minun tietää MISTÄ asista siis kysyn psykologilta. Asiasta ei siis olla eskarin toimesta sanottu minulle mitään! TH ei osannut sanoa koska ei ole huomannut lapsessa mitään poikkeavaa. Psyk. ei ole ikinä tavannut lasta.

AP

Vierailija
19/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) miten ihmeessä sä luulet, että jonkun teidän perheen jäsenen fyysinen sairaus (joka vielä aiheuttaa stressiä sulle) voi olla vaikuttamatta yhdenkään teidän perheenjäsenen elämään ja olotilaan? Etenkin jos pohditaan lapsen kehitykseen liittyviä juttuja, niin aivan kaikki liittyy aivan kaikkeen. Ei siis voi ajatella, että joku asia "koskisi vain toista lasta".Kyllä ne kaikki asiat koskevat kaikkia.

2) miksi ihmeessä et kysy siellä eskarissa, että mikä heitä huolettaa.

3) en tiedä, kuka on ensimmäisenä tiennyt, että sinä käyt psykologilla ja missä vaiheessa jutut ovat sekoittuneet, mutta minusta se ei nyt ollenkaan ole tässä tärkein asia. Sulla on nyt kaksi perheenjäsentä, joilla on joku ongelma, keskity nyt hyvä ihminen niiden ongelmien ratkomiseen äläkä tee lisää ongelmia jonkun neuvolaterveydenhoitajien ja eskarilaisten neuvonpitotavoista, kun kaikki tahot vielä käyttäytyvät ihan asiallisesti, sua ei ole kukaan syyttänyt mistään eikä mitään fiktiivistä tai paantahtoista juorua ole lähtenyt liikkeelle.

Terveydenhoidon tiimeissä muuten keskustellaan ihmisistä ihan nimilläkin ja niitä papereita luetaan yhteisvoimin, jotta kaikki voivat antaa informed opinion. Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että asiaankuulumattomille henkilöille ei anneta tietoja.

Vierailija
20/84 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nimenomaan lasten hyvinvoinnin kannalta olen joutunut taistelemaan.

Voin sanoa sen verran että jotta sairaus ylipäänsä otettiin tosissaan niin jouduin ihan itse taistelemaan kuukausi tolkulla.

Kyse ei ole siitä että ei saisi puhua siitä että yhdellä lapsella on jokin sairaus. Siitä olen itsekin sanonut eskarissa.

Eskarilaisen hyvinvoinnista liittyen on puhuttu siellä hoitopaikassa joka on vastussa perheenjäsenen seurannasta ja siellä todettu kyseessä oleva tasapainoinen lapsi joka ei ole näyttänyt kärsivän tilanteesta.

1. ok. jos kokouksessa sitten käydään läpi asia niin että sisaruksella on tämä sairaus onko voinut vaikuttaa asiaan niin se on ok.

Mutta se että ÄITI on käynyt PARI kertaa psykologilla puhumassa asiasta EI minun mielestäni kuulu asiaan.

2. Olen kysynyt tähän asti varmaan kerran viikossa onko kaikki mennyt hyvin, miten päivä on mennyt etc, on ollut vasu keskustelu jolloin sanottiin kaiken olevan hyvin.

En ole nyt voinut kysyä asiaa koska 1 henkilö on lomalla ja muut eivät ole huomanneet mitään.

3. Kuten sanoin jos tuntisit perheemme tietäisit miten paljon olemme joutuneet taistella että oikea diagnoosi löytyi sairaalle lapselle. Alunperin leimattiin että "ylihuolehtiva äiti keksii" kunnes voin sanoa että diagnoosi oli hyvin karua kuultavaa. Sellainen henkilö joka itse on kokenut tämän tietää varmaan mistä puhun.

AP