Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Satu -> Sadun vai Satun?

Vierailija
18.11.2010 |

Noniin, kieli-ihmiset!

Ystäväni nimi on Satu. Ystäväpiiristämme kaikki muut sanovat aina että Sadun, Sadulle, Sadusta.

Itse ainoana sanon että Satun, Satulle, Satusta.

Että kumminko on oikeasti oikein?

Eihän Tatua tai Ritaakaan sanota että Tadun tai Ridan...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitten ihan oikean "kieli-ihmisen" vastaus kysymykseen.

Toisin kuin valtaosa tämän ketjun vastaajista väittää, erisnimi Satu taipuu Sadun-Sadulle- Sadusta. Seuraavana lainaus Pirkko Leinon kirjasta Suomen kielioppi (Otava 2004) "Erisnimien taivutus noudattaa yleensä vastaavantyyppisten yleisninmien taivutusta: Satu:Sadun, Sampo: Sammon, Kyllikki: Kyllikin."

Toki nimen kantaja voi toivoa, että nimi taivutetaan tästä poikkeavasti, mutta edellämainittu taivutusohje on suomen kieliopin mukainen ja Kotuksen suosittelema.

T: Satu

ton etunimitaivutustestin mukaan se on Satun eikä Sadun.

Näistä i-loppuisisita sen verran, että Meri ja Helmi tosiaan taipuvat toisin kuin vastaavanlaiset yleisnimet. Eli: Meri-Merin, Helmi-Helmin, Tuuli-Tuulin, Onni- Onnin. E:hen ja i:hin päättyvät etunimet taipuvat pääosin näin. Tähänkin sääntöön löytyy poikkeus Säde-Säteen.

En jaksaisi koko Leinon kirjaa tänne kopioida, kun ap kuitenkin kysyi vain minun nimeni taivuttamisesta.

-Satu

Vierailija
22/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vanhempi versio tuosta Leinon kieliopista eikä siinä puhuta a- tai o-loppuisista nimistä. Kai ne saa taivuttaa kuten tykkää. Jonkin "Taian" kuulostaa kyllä hölmöltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne taivutetaan ilman astevaihtelua: Inton ja Taikan.

Vierailija
24/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvi-Suvin jne..mutta anoppi ja ukon sisko taivuttivat Suven, Suvelle jne. Murteessahan se olis sudelle, suden. Anna mun kaikki tyhmät kestää.

Vierailija
25/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi lastensadusta muoto olisi "sadun päähenkilönä...." Mutta kyllä ihmisnimet taipuvat aina kuten Satun. Mutta entä Pilvi? Että onko se sit Pilvin? Ku jotkut senkii taivuttaa Pilven...

näin ainakin minä sanon.

Vierailija
26/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja inhoan jos joku vääntää väärin nimeni, eli sanoo Satun, Satulle tms. Se on Sadun! Korjaan aina, jos joku vääntää sen "junttimuotoon". =D Ja yleensä ne vääntäjät ovat landelta tai mummoja.

Joskus ihmiset ovat väitelleet asiasta kanssani. Taivutus riippuu paljon mielestäni asuinpaikasta.

Olen aina asunut Helsingissä ja kaikki kyllä täällä sanovat Sadun. Mm. jokaikinen opettaja sekä peruskoulussa, lukiossa että yliopistossa. Samoin kaikki kaverini.

Vierailija
27/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taivutettaisiin ilman astevaihtelua. Tästä enemmän Kielikellon numerossa 3/2002. Artikkelissa suositellaan, että nimet Ilta, Into, Kunto, Outi, Pirta, Taika, Taito, Touko, Tähkä, Ulpu, Varpu, Virpa ja Virpi taivutettaisiin ilman astevaihtelua. Näistä osa on kielikorvalle aika haastavia.

-Satu

Vierailija
28/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi taivuttaa Suvin tai Suven.

Vierailija
29/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi lastensadusta muoto olisi "sadun päähenkilönä...." Mutta kyllä ihmisnimet taipuvat aina kuten Satun. Mutta entä Pilvi? Että onko se sit Pilvin? Ku jotkut senkii taivuttaa Pilven...

näin ainakin minä sanon.

Taivutussäännöt on kuitenkin aika tyhjentävästi selitetty tässä ketjusssa. Ärsyttävää, kun järkevästi argumentoituun viestiketjuun jonkun tyhjäpään täytyy tulla änkkäämään, että "näin ainakin minä sanon." muita viestejä edes lukematta.

Vierailija
30/30 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimet taipuvat useinkin eri tavoin kuin vastaavat yleissanat (vrt. Aarre : Aarren), mutta Sadulle-taivutusta on perusteltu sillä, että nimen kaunis merkitys halutaan säilyttää taivutuksessakin tunnistettavana.

Tämä kielipoliisin sivulta