Satu -> Sadun vai Satun?
Noniin, kieli-ihmiset!
Ystäväni nimi on Satu. Ystäväpiiristämme kaikki muut sanovat aina että Sadun, Sadulle, Sadusta.
Itse ainoana sanon että Satun, Satulle, Satusta.
Että kumminko on oikeasti oikein?
Eihän Tatua tai Ritaakaan sanota että Tadun tai Ridan...
Kommentit (30)
on vanhempi versio tuosta Leinon kieliopista eikä siinä puhuta a- tai o-loppuisista nimistä. Kai ne saa taivuttaa kuten tykkää. Jonkin "Taian" kuulostaa kyllä hölmöltä...
Suvi-Suvin jne..mutta anoppi ja ukon sisko taivuttivat Suven, Suvelle jne. Murteessahan se olis sudelle, suden. Anna mun kaikki tyhmät kestää.
olisi lastensadusta muoto olisi "sadun päähenkilönä...." Mutta kyllä ihmisnimet taipuvat aina kuten Satun. Mutta entä Pilvi? Että onko se sit Pilvin? Ku jotkut senkii taivuttaa Pilven...
näin ainakin minä sanon.
ja inhoan jos joku vääntää väärin nimeni, eli sanoo Satun, Satulle tms. Se on Sadun! Korjaan aina, jos joku vääntää sen "junttimuotoon". =D Ja yleensä ne vääntäjät ovat landelta tai mummoja.
Joskus ihmiset ovat väitelleet asiasta kanssani. Taivutus riippuu paljon mielestäni asuinpaikasta.
Olen aina asunut Helsingissä ja kaikki kyllä täällä sanovat Sadun. Mm. jokaikinen opettaja sekä peruskoulussa, lukiossa että yliopistossa. Samoin kaikki kaverini.
taivutettaisiin ilman astevaihtelua. Tästä enemmän Kielikellon numerossa 3/2002. Artikkelissa suositellaan, että nimet Ilta, Into, Kunto, Outi, Pirta, Taika, Taito, Touko, Tähkä, Ulpu, Varpu, Virpa ja Virpi taivutettaisiin ilman astevaihtelua. Näistä osa on kielikorvalle aika haastavia.
-Satu
olisi lastensadusta muoto olisi "sadun päähenkilönä...." Mutta kyllä ihmisnimet taipuvat aina kuten Satun. Mutta entä Pilvi? Että onko se sit Pilvin? Ku jotkut senkii taivuttaa Pilven...
näin ainakin minä sanon.
Taivutussäännöt on kuitenkin aika tyhjentävästi selitetty tässä ketjusssa. Ärsyttävää, kun järkevästi argumentoituun viestiketjuun jonkun tyhjäpään täytyy tulla änkkäämään, että "näin ainakin minä sanon." muita viestejä edes lukematta.
Etunimet taipuvat useinkin eri tavoin kuin vastaavat yleissanat (vrt. Aarre : Aarren), mutta Sadulle-taivutusta on perusteltu sillä, että nimen kaunis merkitys halutaan säilyttää taivutuksessakin tunnistettavana.
Tämä kielipoliisin sivulta
Näistä i-loppuisisita sen verran, että Meri ja Helmi tosiaan taipuvat toisin kuin vastaavanlaiset yleisnimet. Eli: Meri-Merin, Helmi-Helmin, Tuuli-Tuulin, Onni- Onnin. E:hen ja i:hin päättyvät etunimet taipuvat pääosin näin. Tähänkin sääntöön löytyy poikkeus Säde-Säteen.
En jaksaisi koko Leinon kirjaa tänne kopioida, kun ap kuitenkin kysyi vain minun nimeni taivuttamisesta.
-Satu