Kariesbakteeri/Martina pureskeli lapsensa ruoan
"Martina kertoo 7 päivää -lehdessä, että oli antanut kanakeitosta maistiaisia tyttärelleen. Äiti pureskeli palaset suussaan valmiiksi pieniksi, mutta yksi jäi silti jumiin."
(http://www.iltalehti.fi/viihde/2010111812721150_vi.shtml)
Eikö neuvolan opit mene perille, ei samaa lusikkaa tai ei saa nuolla lapsen tuttia puhtaaksi. Näin siirretään se karies lapsen suuhun eli todella typerää mennä pureskelemaan lapsen ruoka etukäteen.
Tämä siis muille opiksi, ettei toimita kuten edellä..
Kommentit (38)
eikö reikiä tulekaan hampaisiin jos syö liikaa karkkia???
jos totta niin ei se ainakaan minussa mitään isoa ihmetystä herätä kyseisessä tapauksessa. Tapansa kait kullakin, oksettavatkin sellaiset.
se pitää saada tartuntana jostain. Eli käytännössä äiti/isä antaa sen "lahjana" lapselleen :/. Voi näitä "kun mulle ei tullut niin ei tule kenellekään"- tyyppejä... :((. Älkää laittako näitä omia uskomuksianne eteenpäin enää lapsillenne vaan kertokaa miten asia ihan oikeasti on!
Sielläkin uskotaan että ei tarvitse käyttää kortsua kun ei se HIV viime kerrallakaan tarttunut!
HIV ja karies ovat molemmat mikrobien (virus ja bakteeri) aiheuttamia sairauksia, joihin ei ole parantavaa hoitoa! Tartuttaisivatkohan nämä kariesmamma HIV:n tahallaan lapseen, jos he sen saisivat?
Joskus ihmetyttää, että eikö lapsilla ole mitään ihmisarvoa! Kuinka moni aikuinen hyväksyisi syödäkseen jonkun toisen suussa jäystettyä ruokaa. Hyi hyi hyi!
että oon muutaman kerran maistanut ruokaa samalla lusikalla millä vauva syö, mutta ei tulis mieleenkään pureskella vauvan ruokaa omassa suussani. Ajatuskin siitä on vain niin ällöttävä.
Minä en ainakaan paineita moisesta ota! Äidilläni on ollut aina huonot hampaat (paljon reikiä) ja on puhdistanut tuttini suussaan, pureskellut ruokaani pienemmäksi jne. ja minulla ei edelleenkään ole ainuttakaan reikää hampaissa.
Mä ne todellakaan usko tuon karies-bakteerin uskomattomaan tuhovoimaan. Meillä on ihan sama juttu, minulla ja äidilläni on samanlainen, kova valkoinen hammasluu eikä reikiä, isälläni ja veljelläni taas on todella kellertävä, heikko ja reikiintyvä hammasluu. Tai sylkikanta tai mikä tahansa mikä koko purukalustoon tuolla tavalla vaikuttaa.
Ihan samalla tavalla isäni on meidän molempien lusikat lapsena nuollut, mutta kas kummaa, toinen lapsista on hyvähampainen ja toinen huonohampainen. Ja se ero on nähtävissä ihan paljaalla silmällä, aina ollut.
Niin ja veljeni on vielä paljon pedantimpi hampaiden hoitaja kuin minä, joka pesen ne kun muistan.
ja ehkä Martina on vain puraisut kanapalan pienemmäksi, mitä tekee varmasti jokseenkin jokainen vanhempi joskus. Minä ainakin esim saatan puraista karkista puolet ja antaa lapselle toisen puolen..
Eihän juttu olisi ollut yhtään mässäävä ja keskustelua herättävä, jos se olisi kirjoitettu presiis niinkuin se on tapahtunut
ja ehkä Martina on vain puraisut kanapalan pienemmäksi, mitä tekee varmasti jokseenkin jokainen vanhempi joskus. Minä ainakin esim saatan puraista karkista puolet ja antaa lapselle toisen puolen..
Eihän juttu olisi ollut yhtään mässäävä ja keskustelua herättävä, jos se olisi kirjoitettu presiis niinkuin se on tapahtunut
en vaan haluaisi kenenkään puraisemaa ruokapalaa sen enempää kuin karkkiakaan, enkä siksi pysty lapsellekaan niin tekemään.
antaa suustaan ruokaa toiselle, edes omalle lapselleen. Että siinä mielessä en ihmettele yhtään tuota ketjun aloittanutta keissiä.
oikeasti yläluokkaisten perheiden meininkiä se, joka väittää, että kaikki vanhemmathan omasta suustaan antavat lapselleen ruokaa...
Molemmat lapset ovat jossain vaiheessa kuitenkin moiskautelleet suukkoja äiskän suulle. Tarttuuhan se siinäkin se karies jos on tarttuakseen.
Samoin ainakin mun lapset on vauva-aikana olleet keittiössä kanssani silloin kun olen täyttänyt tiskikonetta. Vaikka kuinka vahtisi, niin aina sieltä jonain kertana on kumpikin onnistunut likaisen astian suuhunsa tyrkkäämään.
Huono säkä jos se tarttuu, mutta toistaiseksi molemmilla reiättömät hampaat.
Mulla itselläni ei karies-bakteeria edes ole (eikä reikiä ollut koskaan) ja miehelläkin ainoat reiät tulleet joskus teininä. Mies huolehtii omista hampaistaan tarkemmin kuin minä. Minä en edes pese iltaisin tahnalla hampaita.
karieksesta, vaan sivistyneistä tavoista. Huvitti tosi paljon, kun mun veljen ex piti tosi eroottisena, että nappaa ruokapaloja veljen lautaselta ja maisteli samasta lasista. Kertoi tytöstä ihan tietynlaisia asioita. Ei ihme, että siitä tuli ex.
mutta siitä on sentään jo yli 70 vuotta... auts
Minä en ainakaan paineita moisesta ota! Äidilläni on ollut aina huonot hampaat (paljon reikiä) ja on puhdistanut tuttini suussaan, pureskellut ruokaani pienemmäksi jne. ja minulla ei edelleenkään ole ainuttakaan reikää hampaissa.
Mä ne todellakaan usko tuon karies-bakteerin uskomattomaan tuhovoimaan. Meillä on ihan sama juttu, minulla ja äidilläni on samanlainen, kova valkoinen hammasluu eikä reikiä, isälläni ja veljelläni taas on todella kellertävä, heikko ja reikiintyvä hammasluu. Tai sylkikanta tai mikä tahansa mikä koko purukalustoon tuolla tavalla vaikuttaa. Ihan samalla tavalla isäni on meidän molempien lusikat lapsena nuollut, mutta kas kummaa, toinen lapsista on hyvähampainen ja toinen huonohampainen. Ja se ero on nähtävissä ihan paljaalla silmällä, aina ollut. Niin ja veljeni on vielä paljon pedantimpi hampaiden hoitaja kuin minä, joka pesen ne kun muistan.
isoista paloista pois ja anto lapselleen loput, tuskin se on sitä ruokaa suussaan möyssänny.
Ja taas täällä piikitellään Martinaa, että oma olo paranisi...
mä oon onnellinen vaan et se lapsi ei tukehtunu siihen kanaan..
mä oon onnellinen vaan et se lapsi ei tukehtunu siihen kanaan..
itse vastaavan kokeneena, tunsin myötätuntoa vanhempia kohtaan ja huojennusta siitä, että lapsi on kunnossa. vastaava en soisi kenenkään kokevan.
"Martina kertoo 7 päivää -lehdessä, että oli antanut kanakeitosta maistiaisia tyttärelleen. Äiti pureskeli palaset suussaan valmiiksi pieniksi, mutta yksi jäi silti jumiin." (<a href="http://www.iltalehti.fi/viihde/2010111812721150_vi.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/viihde/2010111812721150_vi.shtml">http://www.iltalehti.fi/viihde/2010111812721150_vi.shtml</a>) Eikö neuvolan opit mene perille, ei samaa lusikkaa tai ei saa nuolla lapsen tuttia puhtaaksi. Näin siirretään se karies lapsen suuhun eli todella typerää mennä pureskelemaan lapsen ruoka etukäteen. Tämä siis muille opiksi, ettei toimita kuten edellä..
on sitten vahvemmat hampaat kuin äidilläsi.
Joillakin hampaisiin tulee reikiä hyvin helposti vaikka miten hyvin hoitaisi hampaitaan. Joillekin taas ei tule vaikka kuinka pahasti laiminlöisi hampaiden hoitamisen.
Etukäteen ei voi tietää millaiset hampaat lapselle tulee.
herpes, parodontiitti, helikobakteeri