Olin töissä Saudi-Arabiassa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (49)
Mersistä olisin kysynyt, mutta olikin vanha ketju.
Saako kulkea risti kaulassa? Mitä tapahtuu jos niin tekee?
ja risti kaulassa en muutenkaan kulje, joten ei tietoa.
Seksuaaisdesti ei häiritty kertaakaan, huumoria kyllä laskettiin vieraidenkin kanssa.
ap.
minulla oli raamattu mukana ja risti kaulassa en muutenkaan kulje, joten ei tietoa. Seksuaaisdesti ei häiritty kertaakaan, huumoria kyllä laskettiin vieraidenkin kanssa. ap.
oli heille siis ihan ok?
Ostitko sielta hienon auton ja toit tullessa? :) kaahailitko paljon autolla, kun siellahan ei sakot paljoa ole...joku 20euroo tmv
Ja tietysti kiinnostaa, oliko sinulla kuinka hyvä palkka? Tuliko asunto työsuhde-etuna? Oliko luksus asunto? Oliko sairaala, vai missä olit töissä hieno? Oliko potilaat paikallisia vai ei paikallisia? Kiva jos vastaat :)
Ostitko sielta hienon auton ja toit tullessa? :) kaahailitko paljon autolla, kun siellahan ei sakot paljoa ole...joku 20euroo tmv
asunto oli ihan kiva, tilava kaksio. Palkat oli eriäätin hyvät, tienasin muutamassa vuodessa asunnon hinnan. Sairaala oli tavallinen, asiakkaista prinsessoista beduiineihin. Olin sisätautiosastolla.
Tavaroitani ei tarkastettu kun tulin maahan, en tiedä millaista se nykyisin olisi.
ap.
ei naiser saa ajaaa autoa siellä.
ap.
Vai jossain ulkomaalaisille tarkoitetulla, adiatulla ja vartioidulla alueella?
Tutustuitko paikallisiin vai lähinnä muualta tulleeseen siirtotyövoimaan?
Jouduitko julkisilla paikoilla käyttämään huivia tai burkhaa tms?
Mitä ajattelet siitä, että olit tienaamassa rahaa maassa, joka ei noudata ihmisoikeuksia, jossa naisena asema on erittäin heikko ja jossa vammaiset ovat tabu?
Oletan, että seurustelit etupäässä työtoverien ja expattien kanssa, koska ulkomaalaisena naisena tutustuminen islamilaisiin täkäläisiin olisi ollut aika hankalaa...?
Eli miten saudit suhtautuivat pohjoismaalaiseen naiseen? Aika paljon saa lukea siitä, että esim. kotitalousapulaisiksi tulevia filippiinoja kohdellaan kuin orjia ja rasismi on selkeää - mutta miten on länsimaalaisten kanssa?
-11-
Minkälaista kielitaitoa vaaditaan? Onko muita vaatimuksia, muuta kuin koulutus? Oliko vaikea sopeutua? Mikä oli vaikeinta ja kamalinta? Entä mikä hienointa?
Miten kulutit vapaa-aikasi? Teitkö esimerkiksi retkiä minnekään? Missäpäin Saudi-Arabiaa olit?
Olen käynyt Saudeissa kerran ja se riitti. Kuljin kasvot paljaaja ja miehet räkivät päälleni, onko maassa vielä sama tapa? Lisäksi kauppakeskuksen infossa oli mies töissä ja kun menin pyytämään apua niin mies katsoi kattoon eikä suostunut puhumaan naiselle, onko yhä sama meno? Minulle riitti kerta ja siitä on jo aikaa todella paljon. Säälittävä sovinismin kehto, naisten asema ainakin silloin oli samaa luokkaa kuin koiralla eli ei mitään arvoa.
paikallisiin tutustumista rajoitti heidän huono kielitaitonsa, se ei ollut kiellettyä ja muutamat tulivatkin tutuiksi. Oli siellä lääkäriden ja sairaahoitajien välisiä romansseja, yleensä osapuolet tulivat muualta.
Minä menin sinne normaalin haun kautta, olin alussa punaisella ristillä Jordaniassa.
Vastaan seuaavaksi kysymykiin puolen tunnin päästä, kiire töissä..
Olen saudin kanssa naimissa ja toissa saudeissa. Saudeihin paasee perhevierailulle, tyoviisumilla tai pyhiinvaellukselle miespuolisen saattajan kera. Monimutkaisempaa tosin hakea hajji-viisumia tai tyoviisumia. Sairaanhoitajille rekrytointia enemman, mutta muilla aloilla on naisilla tyolaampaa jarjestaa viralliset asiat. Paikalliset miehet eivat tule rakimaan paalle, vaikka nainen ei verhoaisi hiuksia huivilla ja kulkisi kasvot paljaana. Pankeissa ja monissa muissa julkisissa paikoissa miehet antavat tilaa ja palvelu on jopa parempaa naisille. Kenenkaan vieraan miehen kanssa keskusteleminen julkisella paikalla ei ole toki suotavaa ja on syyta arvioida, missa naisena voi kavella turvallisesti ilman kidnappausriskia. Muutamia ulkomaalaisia naisia on jopa kidnapattu ja uutisten vahaisesta maininnasta huolimatta Al Qaida toimii Saudi Arabiassa. Yksin liikkuvaa naista pidetaan usein halpana flirttailun kohteena tai ajatellaan jotain olevan vialla. Viimeisin aloite naisten oikeudesta ajaa autoa on kerannyt satoja tuhansia allekirjoituksia ja tullee menemaan lapi saudiparlamentissa.
Internetissa voi hallituksen tietoturvapalvelun filtteri estaa kirjoittelun aroista, todellisista asioista. Korruptio korkealla tasolla on yleista ja julkisista rakennusprojekteista rahat katoavat prinssien taskuun. Alkuperainen ja todellinen budjetti saattaa olla 1 miljoona rialia, mutta loppubudjetiksi mainitaan 10 miljoonaa rialia. 9 miljoonaa katoaa tuntemattomaan. Julkisten palveluiden budjetti on mitoitettu matalaksi hyodyntaen aasialaista halpatyovoimaa, ja loppubudjetti yllattaen moninkertaisesti enemman. Viranomaiset ottavat laitonta rahaa valista. Joihinkin yhteiskunnan palveluihin on myonnetty rahaa, mutta naita palveluita kuten jatteiden keraamista ja kierratysta ei todellisuudessa tapahdu. Virkamiehet hamuavat rahat. Myos viranomaisten lahjonta paatosten tekemiseksi on yleista samoin kuin uskonnollisten tahojen vaientaminen rahalla. Ulkomaiset yritykset, mm. rakennusyritykset ovat usein tietoisia ihmisoikeusrikkomuksista ja korruptiorikoksista, mutta sopimukset saadakseen ovat hiljaa. Muuten nama menettaisivat suuria hankkeita ja rahaa.
Expat-tyontekijat elavat usein omassa autuudessaan eivatka ole laheskaan aina tietoisia asioista, jotka tapahtuvat ymparilla. Saudi-Arabia on yha keskiaikainen feudaaliyhteiskunta, jossa tietyt ns. aatelissuvut patevat, paikalliset laiminlyovat saantoja ja moraalisia velvoitteita, Naiset ovat passiivisia toimimaan omien oikeuksiensa eteen eivatka naiset mahdollisuuksistaan huolimatta ole jarjestaneet mielenosoituksia.
Saudi Arabiassa tuskastuttavinta on apartheidia muistuttava sukupuolten jaottelu myos tyopaikkojen kuin ravintoloiden ja virastojen osalta. Rukoushetkien aikaan kaikki kuolee ymparilla ja kaupat seka palvelupisteet ovat suljettu. Arabiemiraatteja tuskin voi verrata Saudi Arabiaan paitsi Sharjahin aluetta, jossa naisen on suotavaa pukeutua konservatiivisemmin ja kulkea ulkona yhdessa perheen kanssa. Bahrain on eurooppalaisempi ja naisilla vapautta hengittaa. Uutisoinneista huolimatta on bahrain ollut viime viikkoina ainakin paakaupungin osalta rauhallinen.