Harry Potter -kirjat: minkä ikäiselle voi lukea?
Vai pitääkö odottaa, kunnes itse lukee. Eskarilaiselle luen iltasaduksi ( ja pikkusiskolle, joka yleensä nukahtaa heti) ja tykkää kovasti. Kakkoskirja pian luettu, mutta onkohan siitä eteenpäin liian hurjaa?
Minkä ikäisille olette lukeneet ja antaneet lukea?
Kommentit (23)
itse lukemaan ja nyt 8-vuotiaana on edennyt jo 6. kirjaan. Pikkuveli 5v. on mielestäni liian nuori eikä hänelle ole Pottereita luettu, eikä kyllä kiinnostakaan.
Kirjat ovat kyllä paljon armollisempiackuin leffat, pelottavia kuvia ei isketä päin näköä.
Minulla taitaa olla turhan vilkas ja eläväinen mielikuvitus, sillä koen kirjat yleensä yleensä pelottaavammaksi ja muutenkin saan niistä paljon enemmän irti kuin elokuvista.
Suomenkielisiä pottereita on ole itse lukenut ollenkaan. Voihan se olla että ovat vähemmän pelottavia kuin alkuperäisteokset.
kuin elokuvat. Kirjoja lukiessa lapsen mielikuvitus on rajana ja se harvemmin on yhtä ahdistava, raju, väkivaltainen ym. kuin elokuvan kuva.
Meillä olen nyt 6-vuotiaalle vähän lukenut ekaa Potteria. Ajoittain lasta kiinnostaa, ajoittain ei.
Ikärajaksi K-11 on minusta turhan tiukka kirjoihin (elokuvissa sen sijaan ihan asiallinen).
Etenisin lapsen mukaan. Jos alat huomata oireita pelkäämisestä tms., niin jättäisin lukemisen siihen.
ollaan viitososassa.
Kirjat eroavat elokuvista siinä, että lapsi itse voi säännellä pelkoaan vaikuttamalla mielikuviin, joita tekstistä muodostaa. Elokuvissa kuvat tulevat valmiina naamalle.
Noin siis periaatteessa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirjoissa ON aika vahva tunnelma, ja niistä voi saada painajaisia, joten en lukisi eskarilaiselle vielä kuin ne pari ekaa kirjaa. Jännitys tihenee niissä koko ajan.
ensimmäisen osan ja puolet toisesta, sitten sanoi itse että on liian pelottava. Odotamme siis muutaman vuoden.
Minun melko herkille lapsilleni en olisi lukenut, mutta naapuri luki alle kouluikäiselleen ja poika oli hurjan innostunut.
Kyllähän ne muuttuvat yhä hurjemmiksi ja synkemmiksi ja surullisemmiksikin. Itse olen ajatellut, että sopivat luettavaksi suunnilleen sen ikäiselle kuin Harry kussakin kirjassa on.
Jos et ole varma, esilue kirja ensin. Sitten vaan ääneen lukeminen on vähän tylsempää...
saavat lukea sitten kun itse jaksavat kirjoja lukea.
Lapsi on nyt 12, ja luetaan Pottereita ties monettako kertaa.. Osaishan tuo vallan mainiosti itsekin lukea.
Lapsi ei ole ollut yhtään peloissaan ja tykkää kovasti. Vähän itseä arveluttaa, eikös seuraavassa tule jo ankeuttajia ja kuolonsyöjiä?
Täytyy myöntää, että ei ole ennen iltasadun lukeminen ollut näin hauskaa ja suosittua meillä. Eli suunnilleen kisaillaan miehen kanssa, kumpi saa lukea.
Kirjat ovat kyllä paljon armollisempiackuin leffat, pelottavia kuvia ei isketä päin näköä.
Onko kirjoissa ikäraja? :D
Me luetaan Sormusten herraa lapsille, ikää lapsilla 5 ja 6.
Minulle luettiin lapsena Grimmin veljeksiä alle kouluikäsenä.
Ihme holhoamista. Kai nyt lapsien kanssa voi puhua onko liian jännää, katsoa miten reagoi, haluaako kuunnella niitä yms.
En kestä tätä nykyajan holhoamista: kaikki vaan sensuuriin, katsotaan moottorisahamurhaajaa ja muumeja kun ikää lapsella 18.
oli lukenut 2 ekaa pulpettikirjoina ekaluokalla. Eipä tuo lupaa kysynyt eikä niistä traumoja saanut.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2010 klo 20:27"]
Vai pitääkö odottaa, kunnes itse lukee. Eskarilaiselle luen iltasaduksi ( ja pikkusiskolle, joka yleensä nukahtaa heti) ja tykkää kovasti. Kakkoskirja pian luettu, mutta onkohan siitä eteenpäin liian hurjaa?
[/quote]
Ei missään tapauksessa 5 vuotiaalle, eikä vanhemmallekaan. Niin pieni ei todellakaan ymmärrä sellaisen kirjan juonimaailmaa, vaan lapsi kasvaa kieroon! Vanhempi ehkä luulee ja ylpeilee sillä, että lapsi muka ymmärtää. Ei lapsi ymmärrä oikealla tavalla, vaan saattaa ihannoida niitä ilkimyksiä ja pahiksia, sekä oppii juonittelemaan hyvin ikävällä tavalla.
Miksi ihmeessä lasten missään ikävaiheesa olisi pakko lukea tuollaista taikuusmoskaa? Kouluissa ei enää opeteta Raamatusta ja Jumalasta juuri mitään ja suvivirret on kiellettyjä. Samaan aikaan kaikkien pitää lukea noin rankkaa kieroilua ja taikuushömppää. Lasten! Mikä kanaslliseepos Harry Potterista on tullut? Katsokaapa lasten harjoittamaa henkistä väkivaltaa ja kiusaamista kieroin tavoin ja miettikääpä sitten, kuinka jokaisen lapsen tulee viimeistään koulussa nämä Harry Potterit tuntea. Ei ole hyvä.
Mulle eka potter luettiin kun olin 6 ja siskolle luettiin kun oli 4.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2010 klo 20:27"]
[/quote]
Ei missään tapauksessa 5 vuotiaalle, eikä vanhemmallekaan. Niin pieni ei todellakaan ymmärrä sellaisen kirjan juonimaailmaa, vaan lapsi kasvaa kieroon! Vanhempi ehkä luulee ja ylpeilee sillä, että lapsi muka ymmärtää. Ei lapsi ymmärrä oikealla tavalla, vaan saattaa ihannoida niitä ilkimyksiä ja pahiksia, sekä oppii juonittelemaan hyvin ikävällä tavalla.
Miksi ihmeessä lasten missään ikävaiheesa olisi pakko lukea tuollaista taikuusmoskaa? Kouluissa ei enää opeteta Raamatusta ja Jumalasta juuri mitään ja suvivirret on kiellettyjä. Samaan aikaan kaikkien pitää lukea noin rankkaa kieroilua ja taikuushömppää. Lasten! Mikä kanaslliseepos Harry Potterista on tullut? Katsokaapa lasten harjoittamaa henkistä väkivaltaa ja kiusaamista kieroin tavoin ja miettikääpä sitten, kuinka jokaisen lapsen tulee viimeistään koulussa nämä Harry Potterit tuntea. Ei ole hyvä.
[/quote]
Turvattomuuden tunne lisääntyy moisella Potter-moskalla. Maailmassa riittää kaikkea pahaa ja kiusaamista muutenkin. Opettajat tietävät, miten lasten sosiaalinen käytös toisiaan kohtaan on koventunut, sekä henkinen maailmansa. Olisko jo aika miettiä, onko noilla Pottereilla ja vastaavilla mitään vaikutusta asiaan.
Ekaluokkalaiselle luettu kolme ekaa, kolmosella oleva on itse lukenut viisi ensimmäistä.
Yhdessä ollaan katsottu eka elokuva.
Itseasiassa Harry Potterit ovat erinomaisia kirjoja ja opettavat paljon suvaitsevaisuudesta.
Luen juuri 5 vuotta täyttäneelle pojalleni ensimmäistä kirjaa, mutta ajattelin edetä kuitenkin varoen, ja lapsen kommentteja seuraten. Siksi tulin myös lukemaan muiden kommentteja ikäsuosituksista.
Sarja muuttuu synkemmäksi sen edetessä, ja esim. 4. Kirjasta alkaen on ehdottomasti liikaa pojalleni vielä usean vuoden ajan. Jopa 3. Kirja voi olla liian pelottava.
Olen onnellinen siitä, että näin hyvä ja jo 20 vuotta suosionsa ylläpitänyt kirjasarja on kirjoitettu. Ja että saan jakaa sen lasteni kanssa.
Monesti lapset tykkäävät kirjoista, jossa päähenkilö on pari vuotta itseä vanhempi. Itse olen opettajana suositellut kirjoja mm. 3-4 luokan oppilaille (itse luettavaksi), ovat usein pitäneet. En varmaan eskarilaisille lukisi kovin pitkälle kys. sarjaa, ettei tule pelkoja. Mutta jos tyyli kiinnostaa, niin yrittäkää jotain nuoremmille suunnattua samasta lajityypistä!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2010 klo 20:46"]
Lapsi on nyt 12, ja luetaan Pottereita ties monettako kertaa.. Osaishan tuo vallan mainiosti itsekin lukea.
[/quote] eikö nuo potterit ole liian synkkiä? Ainakin meidän 10 vuotias pohtii "kuinka niissä murhataan niin paljon". Lisäksi luin netistä, että niistä on kritisoitu synkkyyden kasvamisesta. Itse luin ekan osan ja pidin sen maailmaa iloisena. Neljännen osan jälkeen kai synkkyys kasvaa.