Synttäri asiaa! Lapsi haluaa kutsua synttäreille kaikki, paitsi ei yhtä... :(
Suunnittelemme tässä ekaluokkalaisen synttäreitä ja tietysti kysyin lapseltani ketä haluaa kutsua. No, lapsi haluaa kutsua koko luokkansa, luokalla 14 lasta, paitsi ei yhtä tyttöä. :( Koetin kysyä lapselta, että miksi ei halua kutsua tätä tyttöä, sain vastaukseksi, että tyttö on outo...? Mitään muuta ei halua/osaa kerto tuosta tytöstä. :(
Selitin lapselle, että kyseiselle tytölle tulee varmasti paha mieli, kun kaikki muut saavat kutsun. Siitä huolimatta ei halua kutsua. :( Tyttäreni oli kaksi viikkoa sitten tämän tytön synttäreillä ja kun hain tyttäreni sieltä pois, tytön äiti sanoi, että koko luokan kutsuivat, mutta vain kaksi tuli.... :( Surullista....
En tienytkään, että lapset (noin pienet) osaavat olla noin julmia toisille.... :( Itselläni on aina ollut se periaate, että jos kutsu saadaan, mennään synttäreille, vaikka ei olisikaan se mieluisin kaveri.
Mutta siis tähän ongelmaan takaisin... Mitä teen? Mielestäni on väärin, että yhtä ei kutsuta, jotenkin taas tuntuu pahalta mennä tässä asiassa "tyttäreni yli".... Vinkkejä??
Kommentit (96)
tosiaan vasta ekaluokkalaisesta, niin kyllä mä määräisin että tämä yksikin tyttö on kutsuttava, ja varsinkin kun on itse ollut kutsuttuna hänen synttäreilleen. Kyllä ton ikäiset tarttee vielä ohjeistusta ja opastusta siihen, että ketään ei saa syrjiä.
eli kaikki kutsutaan tai sitten muuten vaan vähemmän, yhtä ei jätetä.
Ilman muuta kutsutte. Siinähän on hyvä tilanne seurata millainen kaveri se tyttö on. Lapset kaipaavat ohjeistusta kaveriasioissa.
Tietysti myös tuo tyttö kutsutaan. Tai sitten kutsutte vain muutaman parhaan kaverin. Noista vaihtoehdoista laittaisin ainakin oman lapseni valitsemaan.
Mikään ei ole ällöttävämpää kuin että vanhemman avustuksella tuolla tavoin kiusataan ja syrjitään yksittäistä lasta.
etenkään jos tyttäresi on ollut hänen synttäreillään. Sinun tehtäväsi aikuisena on päättää tämä asia. Tai sitten ette kutsu kuin 5-6 lasta,jolloin muitakin jää kutsumatta. Ihanko oikeasti sun pitää kysyä tuota asiaa täältä, että oma rohkeus ei riitä olemaan aikuinen?
oli hieman samanlainen ongelma, vastasin tytölleni: kutsut kaikki 20 lasta tai sitten vain 10, halusi siis pyytää koko luokan, paitsi yhden...
Me kutsuttiin pojan 7-v synttäreille kaikki pojat (myös se vähän outo) sekä pari tyttöä (nämä olivat kutsuneet poikani synttäreille). Ihan kaikkia lapsia emme voineet kutsua. Luokassa on 23 oppilasta.
Kaikki kutsutaan tai sitten rajoitetaan joukkoa pienemmäksi eli kutsutaankin vain esim. 8 lasta. Missään nimessä aikuinen ei voi sallia tuollaista kiusaamista. Tuo on juuri sitä kiusaamisen pahinta laatua, kun pieni tyttö on surullinen ja masentunut, mutta ei itsekään oikein tiedä, miksi. Opettaja ei voi puuttua ja muut vanhemmat vähät välittävät, kunhan vain oma lapsi ei ole siinä asemassa.
Itse selittäisin omalle lapselleni, miltä hänestä itsestään tuntuisi, jos olisi ainoa, jota ei kutsuttaisi ja asettaisin vaihtoehdot: kutsutaan siis kaikki tai sitten vain esim. 8.
Tuossa tilanteessa tekisin niin, että joko kutsutaan koko luokka, tai sitten sanoisin että saa kutsua esim. 7 vierasta, koska täyttää 7. Tuollaisen selityksen ymmärtää muut lapset eikä se tunnu niin pahalta kuin olla ainoa jota ei kutsuta.
Surullista jos vanhemmat tukevat erilaisen lapsen syrjimistä.
joko kutsutaan kaikki tai sitten kutsuu esim. vain 5 kaveria synttäreilleen.
Sinun vanhempana täytyy näyttää esimerkkiä!
Ymmärrän kyllä sinua, mutta ekaluokkalainen on vielä piei, eikä ymmärrä, miten pahalta tuo toisesta saattaa tuntua. Itse sinuna kutsuisin ehdottomasti kaikki lapset, en jättäisi vaihtoehtoa, jossa yksi jää kutsumatta. Toisaalta synttäreillä pitäisi sitten olla vähän varuillaan, ettei tätä yhtä syrjitä.
Sano tytöllesi, että koska hänkin oli olllut tän tytön synttäreillä olisi todella epäkohteliasta jättää hänet kutsumatta. Voit myös jutella kiusaamisesta ylipäätään, selittää että jos tuollaista syrjimistä on koulussakin, sen nimi on kiusaaminen ja se on tuhmaa. On sakarimaista asettua kiusaamista vastaan, eli tyttösi tapauksessa kutsua tämä hyljeksitty kaveri synttäreille.
Millaiset tilat teillä on,että voitte kutsua parikymmentä lasta? Mielestäni 5-6 lasta on aivan riittäväti, ei kai kenelläkään muutenkaan ole koko luokka kavereina.
kutsutte sen yhenkin tytön!! tuohan on muuten kiusaamista!
Ei aikuisetkaan kutsuisi sellaista henkilöä mihinkään juhliin, jos kyseinen henkilö olisi tempaissut turpaan.
tuolle tytölle se voisi olla todella surullista. Itse tekisin niin, että joko hän kutsuisi vain todella pienen porukan (selvästi esim puolet luokkalaisista) tai sitten kaikki. Yhdestä se ei voi jäädä kiinni.
että kutsumatta jätetty tyttö on kiusattu, ei kiusaaja...
Voimme kutsua kaikki, koska tilaa on, asumme 250neliön ok talossa. Ja luokallhan on vain tuo 14 lasta, joten ei mielestäni liikaa....
mitenköhän sitten tuo kutsukorttien vienti, annanko lapselle ja annan hänen jakaa ne luokassa? Vai vienkö kutsut opelle ja sanon opettajalle, että varmistaa, että tyttö jakaa kutsun kaikille? Kummin parempi?
Pelkään meinaa sitä, että tyttö hävittää tuon yhden tytön kutsun, eikä hän sitten saa sitä kutsua. ;( Toki koetan vielä puhua lapselleni, siitä että toiselle tulee todella paha mieli jos ei kutsuta....
Meillä vanhemmilla oli koululla pari viikkoa sitten tilaisuus, jossa esille nousi juuri tämän yhden tytön "syrjiminen". Kukaan ei ole kuulemma tänä vuonna kutsunut tuota tyttö synttäreille, kaikki muut kyllä. :( Lisäksi tämä yksi tyttö on kuulemma välitunneilla ym. omissa oloissaan. :( Olen koettanut rohkaista omaa lastani leikkimään tämän tytön kanssa, mutta yleensä saan vastaukseksi et ei kukaan muukaan leiki.... Olen myös sanonut, että voithan edes sinä leikkiä...
Olen myös miettinyt, että kutsuisin tämän yhden tytön äitinsä kanssa meille, joku lauantai, niin josko sitten alkaisivat leikkiä yhdessä, eikä tuota yhtä tyttöä enään koulussakaan niin syrjittäisi, kun olisi edes yksi kaveri. :) Voinko muuten pyytää? Minulla on sen äidin numero...
Jotenkin surullista, että noin pienet alkavat jo syrjiä toisia, ennen esikoisen koulun alku kuvittelin tyhmänä, että syrjiminen alkaa vasta yläasteella.... :(
ap
kutsu tekstiviestinä.
mä olin aikanaa tuo tyttö,ketä ei kutsuttu synttäreille,ja pahaa tekee vieläkin,ku muistelen sitä pettymyksen tunnetta! :(
aikuinen kuitenkin panee raamit synttärikutsuille. Minusta ylimalkaankin 14 lasta on liikaa, mutta se nyt on teidän asia.
Kyllä minä sanoisin, että meidän perheessä ei toimita noin syrjivästi yhtä lasta kohtaan, eli joko kaikki kutsut tai sitten valitset esimerkiksi vain 5 lasta.
Itse olen ollut koulukiusattu ja todellakin olen sitä mieltä,että joko kaikki kutsutaan tai sitten vain osa-ei niin,että yksi jätetään ulkopuolelle.Muutenkin aikuisten tulee vahtia,että lapset eivät kiusaa ketään ja puuttua tilanteisiin.Itselläni on sellainen olo,että aikuiset eivät monesti välittäneet tai huomanneet ja tuntui,että eikö nuokaan välitä musta,kun eivät auta.
Ja en ole mitenkään omituinen edes ollut koskaan.Ainut "poikkeavuus" oli se,että olin luokan lyhyin tyttö.Olin myös melko kiltti,enkä osannut olla niin pahantahtoinen takaisin,kun kiusaajat olivat.Luokassa oli nokkimisjärjestys,jossa en ollut kaikkein alimmalla tasolla.Pahanhajuinen tyttö ja "nysväksi"leimattu olivat alapuolellani ja heitä sorsittiin minua enemmän.Yläasteella eräs huonoitsetuntoinen poika oli jatkuvasti kimpussani.Hän otti minut hampaisiinsa.
Toivon että osaan kasvattaa lapseni niin,ettei hän jää jalkoihin.Mitä pitäisi tehdä,että oma lapsi ei joutuisi kiusatuksi?Toki opetan hänelle sosiaalisia taitoja ja puutun,jos hän ottaa esim. lelun toisen kädestä.Lapsi voi joutua kateudenkin vuoksi kiusatuksi:esim.jos on keskivertoa kauniimpi tai hyvä koulussa.