Miski joku syö keittiössä?? Suomen rumin keittiö kisassa esim. tämä
http://www.keittiotieto.fi/suomen-rumin-keittio/kilpailukuva/380
Onhan toki ruma, mutta ihan hyvin siellä olisi tilaa kokata jos ton hiton pöytäsysteemin rahtaisi johonki kuuseen.
Onko yleinenkin käytäntö syödä keittiössä? Ja johtuuko se siitä että asunto on pieni, vai onko niin paljon tavaraa ettei pöytä mahdu muualle? Minimalistina minun on vaikea ymmärtää miten tohon on päädytty.
Kommentit (64)
että silloin ruokapyötä on eri tilassa mutta heti nurkan takana kuitenkin.
Mutta Suomessa syödään keittiössä ja sillä siisti. Onneksi itselläni on iso keittiö. Minusta välimatkaa jääkaapilta pöytään saa olla max. kaksi metriä, samoin pöydästä tiskikoneelle. Minulla kun ei ole sisäkköä talossa.
rintamamiestaloissa? JA totta, en kauheesti kyläile, en. Omaa kokemusta on vain kerrostaloista ja rivitaloista joissa olen asunut. Ilmeisesti pitää sitten alkaa ajattelemaan että on normaalia syödä keittiössä? Omista kavereista vain yksi syö keittiössä, mutta heillä mahtuu sinne ihan hyvin.
-ap
Eli on kai sinunkin ymmärrettävä, ettei meillä ole ruokailutilaa erikseen. Oleskelen muuten myös paljon makuuhuoneessa eli samassa tilassa, missä nukun. Itse asiassa siellä on myös tämä tietokone eli ei kirjastoa/työhuonettakaan, hui!
asuttteko sitten kaikki jossain rintamamiestaloissa? JA totta, en kauheesti kyläile, en. Omaa kokemusta on vain kerrostaloista ja rivitaloista joissa olen asunut. Ilmeisesti pitää sitten alkaa ajattelemaan että on normaalia syödä keittiössä? Omista kavereista vain yksi syö keittiössä, mutta heillä mahtuu sinne ihan hyvin.
-ap
kaikki asu rintamamiestalossa (minä kyllä asun), mutta kun tosiaan niitä on joka puolella Suomea, niitä on PALJON ja ovat lähes kaikki samanlaisia, niin yleensä jokainen suomalainen on ainakin kerran elämässään käynyt semmoisessa...
asuttteko sitten kaikki jossain rintamamiestaloissa? JA totta, en kauheesti kyläile, en. Omaa kokemusta on vain kerrostaloista ja rivitaloista joissa olen asunut. Ilmeisesti pitää sitten alkaa ajattelemaan että on normaalia syödä keittiössä? Omista kavereista vain yksi syö keittiössä, mutta heillä mahtuu sinne ihan hyvin.
-ap
kaikki asu rintamamiestalossa (minä kyllä asun), mutta kun tosiaan niitä on joka puolella Suomea, niitä on PALJON ja ovat lähes kaikki samanlaisia, niin yleensä jokainen suomalainen on ainakin kerran elämässään käynyt semmoisessa...
kuinka vanha olet ap? asutko ihan oikeasti Suomessa? etkö ihan totta ole koskaan käynyt rintamiestalossa? alkaa kyllä kuulostamaan provolta, ei kukaan voi olla noin pihalla arkitodellisuudesta...
Olen ilmeisesti ihan ulapalla 0_o
mä olen asunut 20-luvulla rakennetussa kerrostalossa, 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja 2000-luvulla rakennetussa kerrostalossa. nyt asumme 90-luvulla rakennetussa rivarissa eikä meillä koskaan ole ollut omaa ruokailuhuonetta. isovanhempani asuivat 200-neliöisessä omakotitalossa, eikä heillä ole erillistä ruokaluhuonetta.
Suomessa nyt vain on tapana syödä keittiössä.
rintamamiestaloissa? JA totta, en kauheesti kyläile, en. Omaa kokemusta on vain kerrostaloista ja rivitaloista joissa olen asunut. Ilmeisesti pitää sitten alkaa ajattelemaan että on normaalia syödä keittiössä? Omista kavereista vain yksi syö keittiössä, mutta heillä mahtuu sinne ihan hyvin. -ap
Yleensä keittiössä on tilaa erikseen varattu sitä ruokapöytää varten jos ei ole kyse mistään keittokomerosta. Eiköhän se yleisin malli suomessa ole se että ruokapöytäkumminkin on siellä keittiössä...
Aika kummalta kuulostaa että ap tuota ihmettelee. Tosiaan taidat kyläillä aikas vähän, tai sulla on jotain yläluokkaisia tuttuja joilla kaikilla on erikseen se ruokailuhuone.
kuinka vanha olet ap? asutko ihan oikeasti Suomessa? etkö ihan totta ole koskaan käynyt rintamiestalossa? alkaa kyllä kuulostamaan provolta, ei kukaan voi olla noin pihalla arkitodellisuudesta...
Olen ilmeisesti ihan ulapalla 0_o
Jos sua kiinnostaa, millainen on rintamamiestalo, niin blogeissa Diagnoosi: sisustusmania, Kootut murut ja Vihreä talo esitellään rintamamiestaloa. (Ei kun en ookaan ihan varma, onko Kootuissa muruissa rintsikka, enkä jaksa tarkistaa.)
Linkittäkää joku. Onko se sellainen 50-luvun kerrostalo jossa on n 3 kerrosta, ei hissiä ja kaikki huoneet sellaisia ovellisia huoneita joita yhdistää käytävä mitä kautta pääsee sitten toiseen huoneeseen??
SISKI, en jaksa mennä takaisin ja korjailla kirjoitusvirheitä. -ap
Linkittäkää joku. Onko se sellainen 50-luvun kerrostalo jossa on n 3 kerrosta, ei hissiä ja kaikki huoneet sellaisia ovellisia huoneita joita yhdistää käytävä mitä kautta pääsee sitten toiseen huoneeseen??
http://www.kase.fi/kylat/toholampi/Harkaneva/Kuvat/rintamat.jpg
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/Kellari_ka…
siis MISTÄ ihmeestä sä puhut O_o
tää on rintamamiestalo:
http://www.kase.fi/kylat/toholampi/Harkaneva/Kuvat/rintamat.jpg
"Rintamamiestalo
Ratkaisuksi asuntotarpeeseen syntyi 1½-kerroksinen, puurakenteinen ja harjakattoinen omakotitalo, ns. rintamamiestalo, jossa yhden rakennuksen keskellä olevan savupiipun ympärille sijoitettiin kaikki asuntilat. Nelijakoisessa alakerrassa oli eteinen eli porstua, kaksi huonetta ja keittiö. Keittiö oli erotettu muista asuintiloista, toisin kuin perinteisessä maalaistuvassa. Yläkerrassa oli kaksi päätyhuonetta, jotka voitiin rakentaa asuinkäyttöön myöhemminkin. Talossa oli usein myös kellarikerros"
Ei, se on 50-luvun omakotitalo.
tosin se on jo jotain 80 vuotta vanha. Olin väärässä, olen käynyt rintamamiestalossa, tosin viimeksi varmaan 15v sitten. Mummon ja vaarin rintsikkaa on myös rempattu ja siinä on erillinen keittiö ja ruokailutila. En muista/tiedä miten oli aikaisemmin. -ap
me asuttiin ennen rintamamiestalossa, ja tehtiin siihen ruokailuhuone. Eli Keittiön vieressä ollesta "kamarista" tuo tehtiin, kun väkeä oli niin paljon, ettei iso ruokapöytö mahtunut keittiöön enää.
Ei, se on 50-luvun omakotitalo.
tosin se on jo jotain 80 vuotta vanha. Olin väärässä, olen käynyt rintamamiestalossa, tosin viimeksi varmaan 15v sitten. Mummon ja vaarin rintsikkaa on myös rempattu ja siinä on erillinen keittiö ja ruokailutila. En muista/tiedä miten oli aikaisemmin. -ap
rintsikkaan saa rempattua vaikka millaiset tilat, mutta jos pitää alkuperäisen huonejaon (siis alakerrassa) ja kaikki huoneet on käytössä, niin ei oikein onnistu. Rintamamiestalossa huoneet on pieniä.
No ei perskules sentään! Mummolla ja vaarilla on tollanen talo
...jos se on 80 vuotta vanha (rakennettu n. 1930), se ei ole rintamamiestalo. Rintamamiestalot rakensivat sotien jälkeen kotiin palanneet rintamamiehet kodeiksi perheilleen. Tiedätkö, milloin Suomi oli viimeksi sodassa?
joskus tosi pienenä asunin herttoniemessä vanhempien kanssa ja keittiö oli sellainen kapea huone. Pöytä oli silloin olohuoneessa, sellainen oma ruokailualue. Muissa asunnoissa (siis myös kerrostaloissa) on ollut joku avara tila keittiön lähettyvillä, johon olen yleensä saanut pöydän. Mutta kuitenkiin niin, ettei se ole ollut itse keittiössä. Ja ihan suomalaisita asunnoista on siis kyse.
oletko urpo? oletko koskaan käynyt esimerkiksi rintamamiestalossa?
just meinasin kysyä, että mihinkähän meillä rintsikassa sijoitettais "ruokasali" tai edes olkkariin ruokapöytä... Ok, oon kyllä suunnitellut, että voitais olkkariin laittaa pukkijaloille väliaikainen ruokapöytä, jos on enemmän vieraita, mutta ei sinne kyllä pysyvästi mitään kunnon ruokapöytää sopisi.Ap ei oo tosiaan tainnut käydä kovin monessa suomalaiskodissa.
siinä keittiön ja olkkarin välissä
ja kyllä syömme keittiössä. Keittiö on iso ja sen vieressä on ns. piian huone, joka on meillä työhuoneena. Sinne ei isä ruokapöytä mahtuisi. Keittiön ja muiden huoneiden välissä on pitkä eteinen ja ruokaa ja astioita olisi aika rasittavaa kantaa nykyiseen olohuoneeseemme, josta saisi ainoan mahdollisen järkevän ruokasalin.
kuinka vanha olet ap? asutko ihan oikeasti Suomessa? etkö ihan totta ole koskaan käynyt rintamiestalossa?
alkaa kyllä kuulostamaan provolta, ei kukaan voi olla noin pihalla arkitodellisuudesta...