Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miski joku syö keittiössä?? Suomen rumin keittiö kisassa esim. tämä

Vierailija
11.11.2010 |

http://www.keittiotieto.fi/suomen-rumin-keittio/kilpailukuva/380

Onhan toki ruma, mutta ihan hyvin siellä olisi tilaa kokata jos ton hiton pöytäsysteemin rahtaisi johonki kuuseen.

Onko yleinenkin käytäntö syödä keittiössä? Ja johtuuko se siitä että asunto on pieni, vai onko niin paljon tavaraa ettei pöytä mahdu muualle? Minimalistina minun on vaikea ymmärtää miten tohon on päädytty.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä virkkeessa XD

Vierailija
42/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tosi pienenä asunin herttoniemessä vanhempien kanssa ja keittiö oli sellainen kapea huone. Pöytä oli silloin olohuoneessa, sellainen oma ruokailualue. Muissa asunnoissa (siis myös kerrostaloissa) on ollut joku avara tila keittiön lähettyvillä, johon olen yleensä saanut pöydän. Mutta kuitenkiin niin, ettei se ole ollut itse keittiössä. Ja ihan suomalaisita asunnoista on siis kyse.

oletko urpo? oletko koskaan käynyt esimerkiksi rintamamiestalossa?

just meinasin kysyä, että mihinkähän meillä rintsikassa sijoitettais "ruokasali" tai edes olkkariin ruokapöytä... Ok, oon kyllä suunnitellut, että voitais olkkariin laittaa pukkijaloille väliaikainen ruokapöytä, jos on enemmän vieraita, mutta ei sinne kyllä pysyvästi mitään kunnon ruokapöytää sopisi.

Ap ei oo tosiaan tainnut käydä kovin monessa suomalaiskodissa.

eikös rintamamiestaloissa oo ihan yleisesti ruokailuhuone, siinä keittiön ja olkkarin välissä

Ajattele nyt, kun alunperin noissa taloissa ei ole yleensä yläkertaa rakennettu, niin käytännössä on ollut 2 h + k. Miksei siinä nyt joillakin saata ruokailuhuonekin olla, mutta jos talossa on vaan ne 2 huonetta yläkerrassa ja 2 alakerrassa, niin monella varmaan on sille muutakin käyttöä. Meillä siellä on mun työhuone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö on iso ja sen vieressä on ns. piian huone, joka on meillä työhuoneena. Sinne ei isä ruokapöytä mahtuisi.

Vierailija
44/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siellä on mun työhuone.

Vanhemmat, kaverit, minä, mies; kaikki käy kodin ulkopuolella töissä -ap

Vierailija
45/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei todellakaan tyypillinen sellainen, ja siinä oli käytävämäinen ruokailutila keittiön ja olohuoneen välissä.

Sen sijaan, kun olen asunut 30-luvulla rakennetussa kerrostalossa, 80-luvun lopulla rakennetussa rivitalossa, kahdessa 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa, 90-luvun alussa rakennetussa pt:n puolikkaassa, 60-70-luvun taitteessa rakennetussa omakotitalossa ja nyt 90-luvun alussa rakennetussa 2-kerroksisessa rivitalossa, on näissä kaikissa ensimmäistä lukuunottamatta ollut ruokapöydän paikka keittiössä. Tuossa ensimmäisessä oli keittokomero, ja pöytä oli sijoitettu olohuoneeseen, jossa ei sille tosin liikoja tilaa jäänyt. Omakotitalossa ruokailutila oli erotettu ruoanlaittotilasta kätevällä, molempiin suuntiin avautuvalla kaapistosysteemillä, jossa oli "työpöytätiski" yläkaappien alapuolella. Mutta siis rehellisesti keittiötä oli tuokin.

Todella hämmästelen että tämä käytäntö on ap:lle jotenkin outo. Mitä olen ihan uusissakin asunnoissa - sekä omakoti-, rivi-, kerros- että paritaloissa - käynyt, on ruokapöytä yleensä ihan keittiön yhteydessä.

Vierailija
46/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tosi pienenä asunin herttoniemessä vanhempien kanssa ja keittiö oli sellainen kapea huone. Pöytä oli silloin olohuoneessa, sellainen oma ruokailualue. Muissa asunnoissa (siis myös kerrostaloissa) on ollut joku avara tila keittiön lähettyvillä, johon olen yleensä saanut pöydän. Mutta kuitenkiin niin, ettei se ole ollut itse keittiössä. Ja ihan suomalaisita asunnoista on siis kyse.

oletko urpo? oletko koskaan käynyt esimerkiksi rintamamiestalossa?

just meinasin kysyä, että mihinkähän meillä rintsikassa sijoitettais "ruokasali" tai edes olkkariin ruokapöytä... Ok, oon kyllä suunnitellut, että voitais olkkariin laittaa pukkijaloille väliaikainen ruokapöytä, jos on enemmän vieraita, mutta ei sinne kyllä pysyvästi mitään kunnon ruokapöytää sopisi.

Ap ei oo tosiaan tainnut käydä kovin monessa suomalaiskodissa.

eikös rintamamiestaloissa oo ihan yleisesti ruokailuhuone, siinä keittiön ja olkkarin välissä

Ajattele nyt, kun alunperin noissa taloissa ei ole yleensä yläkertaa rakennettu, niin käytännössä on ollut 2 h + k. Miksei siinä nyt joillakin saata ruokailuhuonekin olla, mutta jos talossa on vaan ne 2 huonetta yläkerrassa ja 2 alakerrassa, niin monella varmaan on sille muutakin käyttöä. Meillä siellä on mun työhuone.

ja yläkerratkin on valmiiksi rakennettu jo alunperin.

Vierailija
47/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarkkaan ajattelen, niin useammassa "rintsikassa" (omituinen lyhennös, kun tietää mitä tuo sana yleensä tarkoittaa) on kyllä keittiön lisäksi tavallaan kaksi oleskelutilaa, joista toinen lienee alunperin tarkoitettu ruokailutilaksi ja toinen olohuoneeksi. En kyllä nyt ihan heti hoksaa yhtään, jossa tällaista huonetta ei olisi, mutta useimmat varmaan nykyään käyttävät sitä makuu- tai työhuoneena, koska rintamamiestalojen keittiöön useimmiten ruokapöytä mahtuu.

T. se erikoisessa rintamamiestalossa lapsuutensa elänyt

Vierailija
48/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ja kaikilla tutuillani kerrostaloissa oli ruokapöytä keittiösä..olohuonehan olisi ollut yhtä kalustehelvettiä jos sinne vielä pöytäryhmänkin tunkee.

Mitä omiin koteihin tulee, niin kolmessa pöytä on survottu olohuoneseen, koska keittiöön se ei olisi mahtunut(KK). Jahka ostimme talon, pidimmme olohuoneessa isompaa pöytää, koska tilaa piisasi. PAri vuotta sitä katseltiin ja siirsimme pöyd'n ja ruokailun keittiöön, minua ärsytti tuijottaa pöytäryhmää olohuoneesa. Jonain päivänä minulla on ruokasali..

Mutta siis, kyllä useimmat pitävät pöydän keittiössä jos suinkaan mahtuu.

Vierailija
49/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

himmeä ketju...

Se rintsikan keittiön viereinen huone on perinteisesti tarkoitettu makuuhuoneeksi, ei ruokahuoneeksi. YLäkerrassa on monesti ollut joko kaksi lisähuonetta tai vuokralle tarkoitettu keittiö + huone.

Tässä vanha pohjakuva

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Asutushallitus1543.j…

Vierailija
50/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en tykkää, että ruokapöytä on keittiössä. Me asutaan ihan tavallisessa rivitalossa vuokralla, mutta olohuone on niin iso, että suuri ruokapöytä mahtuu sinne vallan hyvin. Meillä on 6-henkinen perhe, ja pöytä on sen mukainen. Keittiömmme on kuitenkin melko pieni (tosin useimmat naapurit ovat silti ahtaneet pöytänsä keittiöön) mutta mielestäni se sopii paljon PALJON paremmin vaikka sitten olohuoneeseen.

Vierailija
51/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt rintamamiestalossa. Tiedän, miltä sellainen näyttää ulkoapäin, mutta ei käsitystä millainen pohjapiirros tms. niissä on. En tunne ketään, joka rintamamiestalossa asuisi, joten en ole sellaisessa käynyt. Tuntemattomien luona ei ole tapana käydä.

Olen 33v. ja asunut suurimman osan elämästäni kaupungissa, jossa noita taloja kyllä on, mutta ei ole tullut käytyä. En silti koe olevani mitenkään tynnyrissä kasvanut tai pihalla tästä maailmasta, ei vaan nyt kukaan tuttu satu sellaisessa asumaan. Minkä mä sille mahdan.

Ja mitä tuohon keittiöasiaan tulee, niin monessa asunnossa keittiö on niin suuri, että ruokapöytä on suunniteltukin olevan siellä. Ainakin vähänkään vanhemmissa asunnoissa. Nykyään taitaa olla vallalla taas tuo että ruokailutila on olohuoneen puolella.

Vierailija
52/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin keittiöni olisi maailman kaunein paikka!!!

Vierailija
53/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siellä on mun työhuone.

Vanhemmat, kaverit, minä, mies; kaikki käy kodin ulkopuolella töissä -ap

Siis varmaan ap on tyytyväinen, kun on saanut porukan riitelemään jostain ruokailuhuoneen paikasta. Ei hissiä omakotitalossa (siis onhan toki joihinkin sellainen asennettu), ei vide... Koetahan laittaa vähän parempaa...

Vierailija
54/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä hissikommentilla tarkoitin vanhempia kerrostaloja joissa ei ole hissiä, koska en silloin tiennyt mikä tämä mystinen rintsikkatalo on. Niitä kerrostaloja on esim. vanhassa Vuokissa, Hertsikassa ja Kantsussa. Miksi olen muka jotenkin tyhmä, kun en ymmärrä tätä keittiö+ruokailutilaratkaisua, kun en kerta sellaista ole usein nähnyt. Yhdellä kaverilla ainoastaan. Mutta siis ilmeisesti onkin yleistä, sori.

Vierailija
55/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iMiksi olen muka jotenkin tyhmä, kun en ymmärrä tätä keittiö+ruokailutilaratkaisua, kun en kerta sellaista ole usein nähnyt. Yhdellä kaverilla ainoastaan. Mutta siis ilmeisesti onkin yleistä, sori.

[/quote]

Enkä ole väittänyt sinua tyhmäksi. Vain provoilijaksi.

Vierailija
56/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen muka jotenkin tyhmä, kun en ymmärrä tätä keittiö+ruokailutilaratkaisua, kun en kerta sellaista ole usein nähnyt. Yhdellä kaverilla ainoastaan. Mutta siis ilmeisesti onkin yleistä, sori.

Enkä ole väittänyt sinua tyhmäksi. Vain provoilijaksi.

eli sinä "kauhukeittiön" omistaja joka uuden keittiön toivossa oli postannut kuvan nettiin, siirrä se pöytä jonnekin muualle niin johan tulee tilaa. Ihan siis siksi, koska et voita uutta keittiötä kuitenkaan eli joku muu ratkaisu täytyy keksiä. Jos tavaraa on siellä muualla niin paljon ettei mahdu niin sitten sitä roinaa on liikaa ja siitä olisi hyvä hankkiutua eroon. Oma sisäinen ohjeeni on, jos et ole sitä käyttänyt menneem kuukauden aikana, tuskin edes tarvitset. -ap

Vierailija
57/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaraa on siellä muualla niin paljon ettei mahdu niin sitten sitä roinaa on liikaa ja siitä olisi hyvä hankkiutua eroon. Oma sisäinen ohjeeni on, jos et ole sitä käyttänyt menneem kuukauden aikana, tuskin edes tarvitset. -ap

Sesonkivaatteisiin? Lasten kesäleluihin? "Menneen vuoden aikana" ymmärtäisin.

Vierailija
58/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tiedän omasta ja tuttavapiirinkin (ja lapsuudenkodin) perusteella, että useimmilla suomalaisilla on ruokapöytä MYÖS keittiössä, siellä syödään aamu- ja iltapalat, sekä jotkut arkiateriat. Nuorena ja perheettömänä ei minullakaan ollut varaa asuntoon jossa olisi ollut ruokailuryhmälle tilaa muualla kuin keittiössä, enkä yhtään tykännyt siitä kun piti vieraille tarjota ruokaa keittiössä!

Kyllä tuolla kuvan söpöjen kaksosten perheelläkin toivottavasti on ruokapöytä myös erikseen?

Vierailija
59/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaraa on siellä muualla niin paljon ettei mahdu niin sitten sitä roinaa on liikaa ja siitä olisi hyvä hankkiutua eroon. Oma sisäinen ohjeeni on, jos et ole sitä käyttänyt menneem kuukauden aikana, tuskin edes tarvitset. -ap

Sesonkivaatteisiin? Lasten kesäleluihin? "Menneen vuoden aikana" ymmärtäisin.

minimalistina minulla ei ole erikseen kesä, kevät, syksy ja talvileluja vaan vain leluja. Sesonkivaatteisiin en tietenkään sovella, vaan siis yleiseen roinaan. Viimeisen 3 vuoden aikana olen muuttanut 4 kertaa, ja omat tavarani mahtuvat aina kahteen matkalaukkuun. Siihen sitten huonekalut ja astiat päälle, mutta niillä mennään. -ap

Vierailija
60/64 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap siis aivan ilmiselvästi mainostaa OMAA keittiökuvaansa,jotta voittaisi kilpailun!!

Kaikki muu höpötys vain hämäystä,eikö?? :D