Miehelle tarjottiintyöpaikkaa ulkomailta; saa itse valita
valitseeko asuinpaikaksi Yhdysvallat, Italian, Brasilian vai Kiinan. Kokemuksia ei ole mistään maasta, joten kertokaapas kokemuksia, jos olette jossain noista asuneet? Kielitaitona meillä kummallakin ne tavalliset enkku, saksa ja ruotsi.
Kommentit (47)
mä lähtisin mihin tahansa, paitsi Kiinaan. Kaikissa muissa maissa olen matkaillut ja Brasiliassa asunutkin, joten sikäli se ja sama. Kiinaan en haluaisi vaikean kielen enkä sen maan politiikan takia. Lykkyä tykö teille, minkä maan ikinä valitsettekin :)
Onnea, varmasti kiva kun saa valita mihin lähtee. Mies kenties Nokialla töissä?:)
Ei ainakaan Brasiliaa, siellä taitaa olla aika turvatonta. Tuota joskus mietittiin, enkä itse lähtisi pienten lasten kanssa. Haluan olla vapaa menemään ja tulemaan, enkä halua kantaa mitään asetta :/ Tosin riippuu mihin sinne muuttaa, meidän tapauksessa maailman väkivaltaisin kaupunki.
Muut kolme maata varmasti kivoja.
Onnea, varmasti kiva kun saa valita mihin lähtee. Mies kenties Nokialla töissä?:)
Ei ainakaan Brasiliaa, siellä taitaa olla aika turvatonta. Tuota joskus mietittiin, enkä itse lähtisi pienten lasten kanssa. Haluan olla vapaa menemään ja tulemaan, enkä halua kantaa mitään asetta :/ Tosin riippuu mihin sinne muuttaa, meidän tapauksessa maailman väkivaltaisin kaupunki.
Muut kolme maata varmasti kivoja.
Me asuttiin ihan pienten lasten kanssa Brasiliassa, eikä koskaan ollut ongelmia turvallisuuden suhteen. Ainoa iso ongelma oli mielettömät liikenneruuhkat.
tuo kakkonen
se, että matkat Suomeen on niin pitkiä. Valitsisisin ehkä noista Italian matkan takia, mutta en osaa sanoa sitten lasten kouluista ja muuten sen maan tasosta yhtään mitään. Muuten USA ok.
laskuista. Hirveästi ei kyseinen maa kiinnosta ja kieli on myös oma ongelmansa.
Lisää vinkkejä ja kokemuksia?
- onko mukana lapsia, täytyykö heille hommata päivähoitoa tai koulupaikkoja? Yhdysvalloissa julkiset koulut ovat joko aika kehnoja tai sitten niihin on vaikea päästä. Yksityiskoulut voivat olla tosi kalliita, samoin päivähoito. Maksaako työnantaja nuo vai pitääkö teidän ne maksaa?
- Lapsien kannalta kannattaa miettiä myös turvallisuutta. Toki expattien eristetyssä koloniassa on turvallista missä päin maailmaa tahansa, mutta se on myös aika ryydyttävää elämistä. Tältä kannalta ajatellen Italia on noista turvallisin (missä päin Italiaa?)
- Kielitaito on myös iso kysymys. Kiinassa ja Brasiliassa pärjää hyvin huonosti englannilla. Toki voit opetella kantonin kiinaa tai portugalia, mutta varsinkin ensinmainittua tuskin ehdit opetella edes auttavasti parin vuoden aikana - olisiko kiva olla ihan ummikkona? Portugali on kielenä helpompi, mutta Brasiliassakin olisit ekan vuoden aika pihalla.
- Etäisyys. Jos sinulla tai miehelläsi on tiiviit perhesiteet Suomeen ja/tai sairasteleva äiti tm. täällä, jota pitäisi päästä katsomaan edes kerran puolessa vuodessa, kannattaa valita Italia. Matkat ovat pitkiä ja kalliita, ja työnantaja tuskin maksisi kovin tiheästi lippuja ainakaan koko perheelle.
Eli summa summarum: nyt perheellisenä valitsisin Italian, mutta jos meitä olisi vain minä ja mies, muuttaisin Kiinaan tai Brasiliaan.
- kannattaa myös tarkkaan selvittää, onko miehen työnantaja valmis maksamaan myös perheen terveydenhoitokulut. Se on iso tekijä varsinkin Yhdysvalloissa, joissa terveysvakuutukset ovat todella kalliita - mutta tarpeellisia.
tai pohjois-Carolina. Italiassa tasa Venetsia.
t.ap
tai pohjois-Carolina. Italiassa tasa Venetsia. t.ap
Se on ihana kaupunki, joskin aika kylmä talvisin ja asunnot kalliita (ja keskusta-alueella huonokuntoisia).
Siinä on tosi kivaa seutua ympäristössä, Slovenian sekä Kroatian puolella ja Pohjois-Italiassa.
-9/10-
olen tosin ollut siellä vaan 2 viikkoa lomamatkalla mutta en tykännyt paikasta.
Ja pakko tähän nyt todeta erääseen toiseen keskusteluun viitaten että ei USAan, koska siellä on niin huonot suihkut että alapää jää pesemättä :DD (joo, oli pakko)
No mutta oikeasti, kannatan Italiaa, kun se on kuitenkin euroopassa ja sama raha käytössä jne. Ja lämmintä suurimman osan vuodesta.
Ei siellä mitään yksityiskouluja tarvita. Itse olen sielläkin asunut ja todella hyviä koulualueita lapsilla ollut. Pitää vain muuttaa alueelle, jossa on kunnon koulut. Ihan niinkuin kaikkialla muuallakin maailmassa.
t.ap
Ei siellä mitään yksityiskouluja tarvita. Itse olen sielläkin asunut ja todella hyviä koulualueita lapsilla ollut. Pitää vain muuttaa alueelle, jossa on kunnon koulut. Ihan niinkuin kaikkialla muuallakin maailmassa.
t.ap
muutatte, että palkka vastaa maan asumiskustannuksia ja saatte kunnon asunnon,
kunnon alueelta ja kunnon vakuutukset, muuttoedut, lomamatkat, jne. ei voi verrata palkkaa Suomeen mitenkään. Ottakaa selvää millaisia sopimuksia muut ovat tehneet, ettei tule mitään ihme yllätyksiä.
Asunnot voi olla tosi kalliita jos vuokraatte, tai ostatteko?
heinä elo voi olla 40C. Muuten todella ihana. Kaikki 4 vuodenaikaa löytyy, mutta talvella tulee lunta n. 7 päivänä ja se sulaa yleensä pois jo seuraavana pvnä. Eli talvitakki tarvitaan, mutta lumiukon tekoon pitää lähteä heti kun lunta alkaa tulla ja kerätä lumi koko pihalta ennenkuin sulaa pois. Kevät ja syksy on ihanan valoisia ja parasta aikaa. Minusta NC oli paras tähän astisista asuinpaikoistani. Mikä teillä olisi kaupunki?
perustelut:
- italialaiset pitää lapsista (jos teillä niitä on)
- ilmasto on suurimman aikaa miellyttävä
- helpot etäisyydet ja naapurimaissakin voi käydä päiväreissulla
- halvat lentoyhteydet Suomeen, nopeat ja toimivat.
- Eurooppalainen maa, helpompi sopeutua
- italiaa on helppo oppia ja voit jo aloittaa alkeet täällä
- uskoisin (en tiedä) julkisten terveyspalveluiden toimivan ja olevan Suomen tasoa.
Yhdysvallatkin voisi menetellä, mutta lapset pitää kuskata joka paikkaan ja terveydenhoito on kallista.
Brasilian ja Kiinan tiputtaisin pois, ihan liian eksoottisia minulle. Naisihmisenä sinä varmaan hoidat myös perheen asioita päivisin, joten onkohan Brasilia on liian macho-maa suomalaisnaiselle?
perustelut:
- italialaiset pitää lapsista (jos teillä niitä on)
- ilmasto on suurimman aikaa miellyttävä
- helpot etäisyydet ja naapurimaissakin voi käydä päiväreissulla
- halvat lentoyhteydet Suomeen, nopeat ja toimivat.
- Eurooppalainen maa, helpompi sopeutua
- italiaa on helppo oppia ja voit jo aloittaa alkeet täällä
- uskoisin (en tiedä) julkisten terveyspalveluiden toimivan ja olevan Suomen tasoa.Yhdysvallatkin voisi menetellä, mutta lapset pitää kuskata joka paikkaan ja terveydenhoito on kallista.
Brasilian ja Kiinan tiputtaisin pois, ihan liian eksoottisia minulle. Naisihmisenä sinä varmaan hoidat myös perheen asioita päivisin, joten onkohan Brasilia on liian macho-maa suomalaisnaiselle?
naiselle, mutta eiköhän siitäkin selvittäisi :D Italia on muuten tosi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta kieliprobleema saattaa tulla sielläkin eteen. Tosin lyhyt matka Suomeen houkuttelee.
Lapsia meillä on 3 alakoululaista.
Täällä on tullutkin hyviä kommentteja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kiitokset!
t.ap
http://www.expatrium.fi/
sivuilta ihmisten jo kirjottamia juttuja. Ei tartte alkaa uutta keskustelua kun haet "HAKU" toiminnolla keskusteluja joita on käyty paljonkin juuri ihmisten muuttoaikeista. Siellä on varmaan paljon hyvää tietoa ja saatte ajattelemisen aihetta moneen asiaan, mikäliittyy aiheeseen.
Venetsia on tuskin Italiaa lainkaan, koska siellä on enemmän turisteja kuin paikallisia. Englannilla pärjää ainakin alkuun. Italian kielen oppiminen ei ole mikään ongelma ja kuten joku jo totesi, kieliopinnot voi aloittaa jo Suomessa (löytyy tosi hyviä kirjoja itseopiskeluunkin, esim. Cari Amici).
Lyhyt etäisyys Suomeen ja lentokenttä lähellä on nekin etuja, joita ei välttämättä muualla ole. Eurooppaan on aina helpompi sopeutua, kun tavat on lähellä omia. Riippuu tietysti ulkomaanjakson pituudestakin, mutta jos vuosista puhutaan, niin varmaan Venetsia silloin helpoin.
- onko mukana lapsia, täytyykö heille hommata päivähoitoa tai koulupaikkoja? Yhdysvalloissa julkiset koulut ovat joko aika kehnoja tai sitten niihin on vaikea päästä. Yksityiskoulut voivat olla tosi kalliita, samoin päivähoito. Maksaako työnantaja nuo vai pitääkö teidän ne maksaa? - Lapsien kannalta kannattaa miettiä myös turvallisuutta. Toki expattien eristetyssä koloniassa on turvallista missä päin maailmaa tahansa, mutta se on myös aika ryydyttävää elämistä. Tältä kannalta ajatellen Italia on noista turvallisin (missä päin Italiaa?) - Kielitaito on myös iso kysymys. Kiinassa ja Brasiliassa pärjää hyvin huonosti englannilla. Toki voit opetella kantonin kiinaa tai portugalia, mutta varsinkin ensinmainittua tuskin ehdit opetella edes auttavasti parin vuoden aikana - olisiko kiva olla ihan ummikkona? Portugali on kielenä helpompi, mutta Brasiliassakin olisit ekan vuoden aika pihalla. - Etäisyys. Jos sinulla tai miehelläsi on tiiviit perhesiteet Suomeen ja/tai sairasteleva äiti tm. täällä, jota pitäisi päästä katsomaan edes kerran puolessa vuodessa, kannattaa valita Italia. Matkat ovat pitkiä ja kalliita, ja työnantaja tuskin maksisi kovin tiheästi lippuja ainakaan koko perheelle. Eli summa summarum: nyt perheellisenä valitsisin Italian, mutta jos meitä olisi vain minä ja mies, muuttaisin Kiinaan tai Brasiliaan.
etta et ole koskaan maassa asunut. Enta noissa muissa?
Mina en ole mihinkaan lahdossa mutta kiinnostaisi kuulla maassa asuneiden kommentteja ja kokemuksia.
Perahikian Pirkon luulemuksista ei ole mitaan hyotya kenellekaan.
Naurettavaa kuvitella aina automaattisesti että kyse olisi Nokiasta, joka ei ole edes Suomen suurin kansainvälinen firma, saati kovin pienessä kansainvälisten firmojen joukossa.