Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle tarjottiintyöpaikkaa ulkomailta; saa itse valita

Vierailija
11.11.2010 |

valitseeko asuinpaikaksi Yhdysvallat, Italian, Brasilian vai Kiinan. Kokemuksia ei ole mistään maasta, joten kertokaapas kokemuksia, jos olette jossain noista asuneet? Kielitaitona meillä kummallakin ne tavalliset enkku, saksa ja ruotsi.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.expatrium.fi/" alt="http://www.expatrium.fi/">http://www.expatrium.fi/</a&gt;

sivuilta ihmisten jo kirjottamia juttuja. Ei tartte alkaa uutta keskustelua kun haet "HAKU" toiminnolla keskusteluja joita on käyty paljonkin juuri ihmisten muuttoaikeista. Siellä on varmaan paljon hyvää tietoa ja saatte ajattelemisen aihetta moneen asiaan, mikäliittyy aiheeseen.

t.ap

Vierailija
2/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8:lle: jenkeissä joko New Jersey tai pohjois-Carolina. Italiassa tasa Venetsia.

t.ap

Italia, ehdottomasti. Tai paikasta riippuen Brasilia (siellä on mulla sukulaisia, ja turvatonta ei ole ollenkaan - paitsi joillakin ihan tietyillä slummialueilla, jonne ei olekaan mikään pakko mennä).

Kaikki Kiinassa käyneet tai asuneet tutut ovat olleet helisemässä kulttuurieron ja kielimuurin kanssa. Jo parin kuukauden oleskelu on koettu tosi, tosi raskaaksi. Muita miinuksia on hygienia, isommissa kaupungeissa huono ilma ja saasteet, väenpaljous, oudot ruuat (ei muuten ole sitä samaa kuin kiinalaisissa ravintoloissa Euroopassa ;-)), oudot tavat ja sitten se, että kaikki koko ajan tuijottavat, seurailevat ja kohtelevat sua kuin kiehtovaa eläintarhan eläintä! Plussapointti olisi se, jos lapsesi oppisi kiinaa - sillä kielellä on tulevaisuudessa paljon käyttöä, kun Kiinasta tulee seuraava supervalta...

Pohjois-Carolinasta kotoisin oleva tuttavani sanoo että koko osavaltiossa on vain yksi isompi ja avaramielisempi yliopistokaupunki, jossa hän pystyisi asumaan; loput on sitä äärikonservatiivista, superuskovaista Jenkkien böndeä, jossa kukaan ei tiedä yhtään mitään mistään, kirkossa käydään pari kertaa viikossa, kaikki on GREAT pepsodenthymyllä mutta selän takana paheksutaan syntiseksi, oudoksi, kommariksi jne. Hyvin vaikea eurooppalaiselle löytää samanhenkistä seuraa esim. keskivertonaapurustosta. New Jerseyllä taas on huono maine (suunnilleen Jenkkien Vantaa): rikollisutta, köyhyyttä, machoja ja pissiksiä, mutta onhan siinä tietysti New York aika lähellä jos alkaa ahdistaa...

Venetsia on kiva ja kaunis, tosin kesäkuumalla joskus vähän ahdistava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elämä on erilaista Italiassa verrattuna USAhan, jos ajatellaan eurooppalaista elämäntyyliä ja siihen sopeutumista?

Se riippuu ihan 100% mistä alueesta puhutaan. USA on ihan valtavan iso maa ja alueellisia, kulttuurisia ja sosioekonomisia eroja on todella paljon.

Mutta noin rankasti yleistäen Jenkeistä: keskiverto-osavaltion keskiverto keskiluokkainen perhe

a) tekee paljon töitä, pitää paljon vähemmän lomia, esim. se että perheenisä tekee kahta duunia on ihan tavallista (kotiäitiys on myös yleistä)

b) käy kirkossa vähintään kerran viikossa, ja uskonto on muutenkin aika näkyvä osa elämää

c) ei ole koskaan matkustanut juuri missään, ei ainakaan USA:n ulkopuolella, ja on vähän tietämätön muun maailman, politiikan ja historian suhteen.

Ja tasapuolisuuden vuoksi on toki lisättävä myös että:

d) on supersosiaalinen, ystävällinen, äänekäs ja ottaa helposti kontaktia.

Vierailija
4/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on usein myös kammottavan huonot julkiset palvelut, esim liikenne, ja julkisten koulujen opetuksen taso voi olla ihan käsittämättömän matala. Paikasta riippuen voi joutua varautumaan siihen, että lapsi on lähetettävä yksityiskouluun, koulumatkaa voi tulla, ja koulumaksut voivat nousta korkeiksi. Tosiaan myös sairausvakuutukset ovat hirvittävän hintaisia, mutta sellaiset jutut saattaa työnantaja hoitaa?

Vierailija
5/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mandariinin kiina ole yhtään niin vaikeaa kuin ylempänä annettiin ymmärtää.

Vierailija
6/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma siellä kaikki tuijottaa ja seuraa koko ajan, hanavettä ei voi juoda, ja ravintoloissakin on juotava lähinnä kaljaa tai kokista. Epäsiistiä, saasteista, rottia jopa ravintoloissa sisällä. Samoin työtä tehdään yötä päivää, se on kiinalainen työkulttuuri.

Vierailija
7/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on usein myös kammottavan huonot julkiset palvelut, esim liikenne, ja julkisten koulujen opetuksen taso voi olla ihan käsittämättömän matala. Paikasta riippuen voi joutua varautumaan siihen, että lapsi on lähetettävä yksityiskouluun, koulumatkaa voi tulla, ja koulumaksut voivat nousta korkeiksi. Tosiaan myös sairausvakuutukset ovat hirvittävän hintaisia, mutta sellaiset jutut saattaa työnantaja hoitaa?

Eihan ap ole mihinkaan inner city ghettoon menossa. Ihan tavallisilla keskiluokkaisilla asuntoalueilla on aivan hyvat koulut, tiedan mista puhun enka vaan toistele mitaan opittua mantraa. Yksityiskoulut ovat suurimmaksi osaksi uskonnollisia ja sinne menee lapset perheista joille sen uskonnon arvot ja tavat ovat tarkeita.

Vierailija
8/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinaa voin suositella: Ayi tekee kotityöt eli siivouksen, pyykkauksen ja kokkauksen, maksaa noin 100 euroa kuussa (tekee 5 päivää viikossa) viikonlopuista ehkä 10 euroa per päivä, niin voi lähteä kaksin miehen kanssa humpuuttelemana.

Kampaamokäynti alkaen 2 euroa, saa hieronnat ja kaikki siihen. Manikyyri noin 10e, tosi hyvänä pysyy vaikka kuukauden lakat. HIustenpidennys 200 euroa, letti jatkoilla.

Lyhyt matka Aasian menomestoille, halvat lennot. Hyvät shoppailumahikset, esim Reimatec-pukuja 10 kappalehintaan (ne kun tehdään Kiinassa). Hyvää ruokaa ja halvalla, perusateria harvoin yli 3e oluineen aikuiselta!

Itse asunut kohta 5 vuotta Kiinassa 5 lapsen kanssa, lapset kv koulussa, puhyvat hyvää englantia kaikki.

Itse en Jenkkeihin tai Brasiliaan lähtisi.

Vierailija
9/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muualla Aasiassa suomalaisetkin oppivat nopeasti riistämään työvoimaa. Eikö yhtään hävetä pitää kotiorjaa 100 euron kuukausipalkalla? Teidän kukkarossa ei tuntuisi missään maksaa paremmin, mutta olisi kotiorjalle iso raha.

Vierailija
10/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitseeko asuinpaikaksi Yhdysvallat, Italian, Brasilian vai Kiinan. Kokemuksia ei ole mistään maasta, joten kertokaapas kokemuksia, jos olette jossain noista asuneet? Kielitaitona meillä kummallakin ne tavalliset enkku, saksa ja ruotsi.

Kai se riippuu siitäkin!

Vierailija
11/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- onko mukana lapsia, täytyykö heille hommata päivähoitoa tai koulupaikkoja? Yhdysvalloissa julkiset koulut ovat joko aika kehnoja tai sitten niihin on vaikea päästä. Yksityiskoulut voivat olla tosi kalliita, samoin päivähoito. Maksaako työnantaja nuo vai pitääkö teidän ne maksaa? - Lapsien kannalta kannattaa miettiä myös turvallisuutta. Toki expattien eristetyssä koloniassa on turvallista missä päin maailmaa tahansa, mutta se on myös aika ryydyttävää elämistä. Tältä kannalta ajatellen Italia on noista turvallisin (missä päin Italiaa?) - Kielitaito on myös iso kysymys. Kiinassa ja Brasiliassa pärjää hyvin huonosti englannilla. Toki voit opetella kantonin kiinaa tai portugalia, mutta varsinkin ensinmainittua tuskin ehdit opetella edes auttavasti parin vuoden aikana - olisiko kiva olla ihan ummikkona? Portugali on kielenä helpompi, mutta Brasiliassakin olisit ekan vuoden aika pihalla. - Etäisyys. Jos sinulla tai miehelläsi on tiiviit perhesiteet Suomeen ja/tai sairasteleva äiti tm. täällä, jota pitäisi päästä katsomaan edes kerran puolessa vuodessa, kannattaa valita Italia. Matkat ovat pitkiä ja kalliita, ja työnantaja tuskin maksisi kovin tiheästi lippuja ainakaan koko perheelle. Eli summa summarum: nyt perheellisenä valitsisin Italian, mutta jos meitä olisi vain minä ja mies, muuttaisin Kiinaan tai Brasiliaan.

etta et ole koskaan maassa asunut. Enta noissa muissa? Mina en ole mihinkaan lahdossa mutta kiinnostaisi kuulla maassa asuneiden kommentteja ja kokemuksia. Perahikian Pirkon luulemuksista ei ole mitaan hyotya kenellekaan.

sä et ole saanut jenkkien kouluista tuollaista kokemusta, niin muut ei ole sit voinut saada?

Olen kuullut ihan vastaavaa jenkeissä asuvalta kuin mitä eka kirjoitti. Täsmennän; julkisten koulujen tasot voivat vaihdella (paljonkin).

Vierailija
12/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsisin tuon vaihtoehdon. Ja sitten siihen vaikka tämän asunnoksi:

http://realestate.aol.com/resale-homes/5244_Holly_Ridge_Farm_Rd-Raleigh…

Asunnot on täällä edullisia, ja ruokailutilakin tulee kaupan päälle! =D Tosin tuolla päin näyttää olevan tollaisia kaksikerroksisia taloja, tykkään rancheista paljon enemmän.

Ja täältä valkkaat koulun lapsille:

http://www.greatschools.org/search/search.page?c=school&lc=e&q=raleigh&…

Muutat sille koulun aluelle niin lapsesi menee sitten siihen kouluun. Ellei sitten ole yksityinen koulu, silloin voit asua missä vaan.

Meillä oli kanssa mahdollisuus muuttaa sinnepäin, mutta mentiin vielä etelämpää. Täällä etelässä on paljon uskonnollisia ihmisiä, mutta kouluissa lapset ei sille altistu, ja en itse ole joutunut erikoisemmin selittelemään sitä etten käy kirkossa. Kerran joku kysyi, ja ennen kuin edes ehdin vastata sama kysyjä jatkoi että johtuuko se erilaisesta kasvatuksesta etten käy kirkossa? Juu, just siitä =D En tosin ole supersosiaalinen muutenkaan enkä koita tuntea naapureita. Ei sellainen ole mikään pakko.

Vierailija
13/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilla yhtään astmaattista taipumusta, en lähtisi sinne. Myös kielimuuri on Kiinassa aikamoinen, siis jos haluaa muidenkin kuin muiden expattien kanssa seurustella tai kiertää maata.

Mitä minä superallerginen ja astmaattinen olen Kiinassa käynyt ja asunutkin pidempään, niin enpä ole koskaan lääkitystä tarvinnut, Suomessa "Puhtaassa" ilmassa sitten tulee vedeltyä astmapiippua aamuin-illoin

Peruspuhekieli, jolla tulee toimeen riittävästi, oppii nopeasti, vaikka ei mikään kielinero olisikaan. Nuorempi polvi osaa englantiakin ,ei vain uskalla puhua. Mitä siitä että tuijotetaan, itse moljotan takaisin ja otan valokvuia, jos minua tai lapsiani kuvaavat. Jos liian ahdasmielisenä lähtee, niin toki sitä voi päätyä pelkkään expatti-porukkaan valittelemaan kurjaa kohtaloaan, mutta avoimin silmin kun lähtee eikä turhia pelkää tai tee ennakkokäsityksiä ja luuloja itselleen turhista olemattomista jutuista...

Vierailija
14/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muualla Aasiassa suomalaisetkin oppivat nopeasti riistämään työvoimaa. Eikö yhtään hävetä pitää kotiorjaa 100 euron kuukausipalkalla? Teidän kukkarossa ei tuntuisi missään maksaa paremmin, mutta olisi kotiorjalle iso raha.

Toi 100 euroa on iso raha siellä, lisäksi saa päälle asunnon & ruoan. Vuodessa saa 13kk palkan, ei tarvi maksaa veroja. Annetaan joskus bonuksia, mutta jos liikaa maksaa tai muuten tuttavalliseksi ryhtyy laskee työntaso. Paikalliset maksaa noin 50-60 verran samoista jutuista.

Vierailija
15/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsisin tuon vaihtoehdon. Ja sitten siihen vaikka tämän asunnoksi:

<a href="http://realestate.aol.com/resale-homes/5244_Holly_Ridge_Farm_Rd-Raleigh…" alt="http://realestate.aol.com/resale-homes/5244_Holly_Ridge_Farm_Rd-Raleigh…">http://realestate.aol.com/resale-homes/5244_Holly_Ridge_Farm_Rd-Raleigh…;

Asunnot on täällä edullisia, ja ruokailutilakin tulee kaupan päälle! =D Tosin tuolla päin näyttää olevan tollaisia kaksikerroksisia taloja, tykkään rancheista paljon enemmän.

Ja täältä valkkaat koulun lapsille:

<a href="http://www.greatschools.org/search/search.page?c=school&lc=e&q=raleigh&…" alt="http://www.greatschools.org/search/search.page?c=school&lc=e&q=raleigh&…">http://www.greatschools.org/search/search.page?c=school&lc=e&q=raleigh&…;

Muutat sille koulun aluelle niin lapsesi menee sitten siihen kouluun. Ellei sitten ole yksityinen koulu, silloin voit asua missä vaan.

Meillä oli kanssa mahdollisuus muuttaa sinnepäin, mutta mentiin vielä etelämpää. Täällä etelässä on paljon uskonnollisia ihmisiä, mutta kouluissa lapset ei sille altistu, ja en itse ole joutunut erikoisemmin selittelemään sitä etten käy kirkossa. Kerran joku kysyi, ja ennen kuin edes ehdin vastata sama kysyjä jatkoi että johtuuko se erilaisesta kasvatuksesta etten käy kirkossa? Juu, just siitä =D En tosin ole supersosiaalinen muutenkaan enkä koita tuntea naapureita. Ei sellainen ole mikään pakko.

joo tuolta päin ja yleensäkin etelävaltioista saa ison talon tuohon hintaan, meillä päin vastaavasta talosta sais maksaa vähintän kaksinkertaisen hinnan, eikä taitais ihan silläkään vielä lähteä :(

ja joku moitti NJ, en minäkään tykkää mutta mun kokemukset nimenomaan south jerseystä, pohjoisessa nycin kupeessa ihan erilaista. todella kallista etenkin jos nyt tuohon NC vertaa.

Vierailija
16/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan puuta heinaa etta julkisiin kouluihin on vaikea paasta. Kaikki siina koulpiirissa asuvat niihin paasevat.

Tietysti sina tiedat paremmin kun olet joltakin kuullut, mina olen taalla lapseni kouluttanut.

On nakojaan totta mita mina olen kuullut etta suomalaiset tietaa Amerikan asiat paremmin kuin amerikkalaiset itse.

Vierailija
17/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinaa voin suositella: Ayi tekee kotityöt eli siivouksen, pyykkauksen ja kokkauksen, maksaa noin 100 euroa kuussa (tekee 5 päivää viikossa) viikonlopuista ehkä 10 euroa per päivä, niin voi lähteä kaksin miehen kanssa humpuuttelemana. Kampaamokäynti alkaen 2 euroa, saa hieronnat ja kaikki siihen. Manikyyri noin 10e, tosi hyvänä pysyy vaikka kuukauden lakat. HIustenpidennys 200 euroa, letti jatkoilla. Lyhyt matka Aasian menomestoille, halvat lennot. Hyvät shoppailumahikset, esim Reimatec-pukuja 10 kappalehintaan (ne kun tehdään Kiinassa). Hyvää ruokaa ja halvalla, perusateria harvoin yli 3e oluineen aikuiselta! Itse asunut kohta 5 vuotta Kiinassa 5 lapsen kanssa, lapset kv koulussa, puhyvat hyvää englantia kaikki. Itse en Jenkkeihin tai Brasiliaan lähtisi.

Siellä vaan elelee asuinalueellaan vartijoiden ympäröimänä. Aina pitää olla autokuski, jos jonnekin haluaa mennä. Ja jos lapset on koulussa ja ayi tekee kotityöt, ni mitä ihmettä sitä itse tekee? Istuu kaiket päivät kampaajalla, meikkaajalla ja kynsien laitossa, käy shampanjalounaalla muiden kotirouvien kanssa jne jne. Boring, sanon minä.

Vierailija
18/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä perusteluita jo tulikin.

Vierailija
19/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voisi liikkua itsekseen, tarvitsee oman kuljettajan jne.

Suurissa kaupungeissa on hyvä ja kattava edullinen julkinen liikenne. Vai onko nyt kyse siitä että valkoinen nainen ei alistu julkiseen kulkuneuvoon? Voi siellä ajokortinkin hankkia ja ajaa omalla autolla. Helpompaakin on miltä ehkä kuulostaa.

Vierailija
20/47 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voisi liikkua itsekseen, tarvitsee oman kuljettajan jne. Suurissa kaupungeissa on hyvä ja kattava edullinen julkinen liikenne. Vai onko nyt kyse siitä että valkoinen nainen ei alistu julkiseen kulkuneuvoon? Voi siellä ajokortinkin hankkia ja ajaa omalla autolla. Helpompaakin on miltä ehkä kuulostaa.

Aja sinä vaan Kiinan suurkaupungissa omalla autolla. Voi olla aika venäläistä rulettia ja jos kolariin joudut (mikä hyvin todennäköistä) niin heikoilla olet ulkomaalaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi