Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väittää, että omakotitaloasuminen tulisi halvemmaksi

Vierailija
10.11.2010 |

kuin että asuisimme tässä kt-asunnossamme, 4 h + k + s, vähän alle 100 m2.

Yhtiövastike ja vedet neljältä ovat yhteensä n. 320 €/kk + sähkö, joka on n. 40-50 €/kk sekä autopaikka 40 €/vuosi, eli asumismenot n. 370 €/kk kaikkineen.

Mitä menoja omakotitaloasujalla on ja mitä luokkaa ne ovat, jos ajatellaan että olisi suunnilleen samankokoinen asunto? Sähkö, lämmitys, jätemaksut tms., pihanhuollosta aiheutuvat kulut, kiinteistöverot... mitä kaikkea on ja mitä luokkaa tulisivat olemaan tai mitä luokkaa asumismenot/kk ovat teillä, omakotitaloissa asuvat?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuluja: sähkö 215€/kk (sisältää lämmityksen+saunan+ kulutussähkön), jätemaksu 6€ /kk (lajittelemme), vesimaksu n 13€/kk (2 aik+ 2 lasta), kiinteistövero yht n 440€/v, eli n. 40€/kk. Takkapuut yht n 150€ /v, n 12 €/kk Yht n. 295€/kk.

Pihan huoltoon menee n 100€/kesä. Muihin huoltoihin n 200€ (tämä hatusta vedetty arvio sisältäen ilmavaihtojärjestelmän suodattimet jne.)

Asuimme aiemmin uuudessa 100 neliöisessä rivarissa ja asumiskulut olivat samalla tasolla. Rivaria etsimme nytkin pitkään, mutta lopetimme, kun tajusimme että etsimässämme kokoluokassa yhtiövastikkeet olivat vähintään 300€/kk, tähän vielä sähköt päälle...

Eli on tämä omakotitalo ainakin meille edullisempaa.

Vierailija
22/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin mahdollista jäädä kokonaan ilman vakuutuskorvausta! Eikä nyt muutenkaan ole mitään järkeä jättää muutaman kympin nuohousta tekemättä,jos samaan aikaan makselee satasien vakuutusmaksuja.Nuohooja myös huoltaa öljypolttimen öljylämmitystaloissa ja se taas vähentää lämmityskuluja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta 250m2 talostamme alle satasen kuussa, siihen sisältyy myös irtaimisto ja matkavakuutukset koko perheelle.

Vierailija
24/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo omakotitalojen rempat aina ole kalliimpia kuin kerrostaloissa! Meillä oli tulossa kerrostaloon putkiremppa, arvio osuudesta olisi meille ollut reilut 20 000€, ostettiin okt johon tehtiin putkiremppa, hintaa tuli reilut 6000€.

Vierailija
25/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaillaan yli kolmen tonnin laskua siitä että heidän kerrostalossaan rempataan parvekkeet. Ja tädillä ei itselläään edes ole parveketta... Kyllä risoo.

nuo omakotitalojen rempat aina ole kalliimpia kuin kerrostaloissa! Meillä oli tulossa kerrostaloon putkiremppa, arvio osuudesta olisi meille ollut reilut 20 000€, ostettiin okt johon tehtiin putkiremppa, hintaa tuli reilut 6000€.

Vierailija
26/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrostalossa. Lämmitys ja vesi n. 100 euroa kuussa, lisäksi vero, vakuutus, sähkö ja jätemaksu.

Vierailija
27/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaillaan yli kolmen tonnin laskua siitä että heidän kerrostalossaan rempataan parvekkeet. Ja tädillä ei itselläään edes ole parveketta... Kyllä risoo.

ymmärrän ärtymyksenne.

Meille on tulossa kanssa julkisivuremontti ja todella odotan sitä, koska se tekee talosta paremman näköisen ja asuntojen arvo ei sillä ainakaan vähene.

Vanhojen talojen putkiremontit on kyllä hirveän hintaisia! onneksi meidän talo on sen verran nuori että tuota ei ole luvassa ainakaan 15 vuoteen toivottavasti

Vierailija
28/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitys ja vesi n. 100 euroa kuussa, lisäksi vero, vakuutus, sähkö ja jätemaksu.

Vierailija
29/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan 120 neliön omakotitalossa, takka, puusauna ja sähkölämmitys löytyy.

Sähkö on noin 100 € kuussa, Vesilaskut n. 70 €/3 kk, nuohooja 50 €/vuosi, Jätehuolto n. 5 € /kk, vakuutukset pari sataa vuodessa.

1970-luvulla rakennettu talo, viimekesänä vaihdeltiin tapetteja jne. Vielä ei ole tarvis ollut lattioita uusia tai muutakaan. Pikkurempoilla pääsee pitkälle ja niissäkin säästää halutessaan.

Vierailija
30/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Pirkanmaalla, yhdessä Tampereen "nukkumakunnista". Omakotitalo n.190m2, 1 hehtaarin tontilla, maalämpö ja oma vesi. Sähkö n.250eur/2kk, jätemaksut 40eur / kk, kiinteistövero n.900eur.

Tuosta kun summaa niin asumismenot 240eur/kk

Vierailija
31/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vertailussa voidaan tapauksesta riippuen päästä siihen, että okt-asuminen on halvempaa.

Kustannuksissa pitää kuitenkin huomioida myös ainakin nämä jo aiemminkin osittain mainitut kustannukset:

- remontit (vastuun jakautuminen kerrostalossa)

- vakuutukset (edelleen vastuun jakautuminen)

- asunnon hinta (jos haluttu okt on vaikkapa 30 000 euroa kalliimpi vaihtoehtoinen kerrostaloasunto, kestää joitakin vuosia "kuolettaa" tuo ero kuukausikustannuseroissa, esim. jos kuukausittaisten kustannusten ero on 100 euroa okt:n hyväksi = vuodessa 1200 = kuoletusaika 25 vuotta)

- työ (yhtiössä asumisella maksetaan palvelusta, eli siitä, että joku toinen tekee puolestasi huoltotyöt, pihatyöt yms. Kuukasikustannusten ei siis kuulukaan olla edullisempia, koska työ maksaa.)

Vierailija
32/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse 125 neliöisessä, neljä vuotta vanhassa rivarissa. Vanhempani asuvat 130 neliöisessä, 70-luvun ok-talossa. Molemmissa on kaukolämpö.

Ollaan vertailtu kuluja ja aika samoissa ovat. Vastikkeeni on 290 euroa/kk, sis. lämmityksen, langattoman laajakaistayhteyden, jätehuollon, yhteisten piha-alueiden huollon, kaksi autokatospaikkaa, ilmanvaihtolaitteiden suodatinten vaihdon, jne. Sähköä kuluu talvisaikaan n. 50-60 euroa/kk. Vakuutus 120 euroa/vuosi (sis. matkavakuutuksen). Vesimaksu 30 euroa/kk. Itse minun ei yksin asuvana naisena tarvitse kuin luoda lumesta pieni pihatie ja huoltaa oma pihani.

Vanhempani joutuvat itse hoitamaan parkkialueen ja pihansa lumi- ym. työt, huolehtimaan nettiyhteyden toimivuudesta, jne. Ja 70-luvun talossa on jo yhtä ja toista rempattavaa. Jos isäni ei osaisi itse tehdä noita kunnostustöitä, niin tulisi aika kalliiksi.

Isä sanoo, että 70-80-luvuilla heillä tuli kaukolämmön ansiosta okt-asuminen tosi halvaksi. Nykyään kaukolämpö ei ole enää ihan yhtä edullinen omakotiasujalle.

Okt-asuminen tulee varmaan kalliimmaksi siinä tapauksessa, jos talo on yli 10 vuotta vanha eikä osaa itse tehdä remontteja vaan pitää ostaa ulkopuoliselta. Isäni osaa ammattimiehenä tehdä itse jopa lvi-työt, vain sähkötyöt täytyy teettää ulkopuolisella.

Vierailija
33/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa itse ne remontit - ettekö muka maksa rahoitusvastikeita ollenkaan?? Vanhemmissa taloyhtiöissä korjataan kaikenlaista eikä niitä makseta vastikkeella vaan lainalla. Omakotitalossa saat itse valita koska ja minkä hintaisen remontin teet vai teetkö itse, noissa muissa yhtiökokous päättää, ulkopuolinen tekee ja osakkeenomistaja maksaa.

Tosin meillä ei ole tarvinnut tehdä okt:ssa mitään, ekassa talossa asuttiin 8v ja toisessa nyt jo 4,5 vuotta takana. Kun kerran hyvin tekee....

Vierailija
34/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa itse ne remontit - ettekö muka maksa rahoitusvastikeita ollenkaan?? Vanhemmissa taloyhtiöissä korjataan kaikenlaista eikä niitä makseta vastikkeella vaan lainalla.

jossa olisi tullut noita kalliita remontteja kuten putkistojen uusiminen. Yksi maalaustyö on maksettu ja muistaakseni maksoimme sen ihan kerralla taloyhtiölle, en muista tarkkaan.

ne kustannukset kuitenkin jakautuu usealle omistajalle, eikä yhden tarvitse varautua maksamaan vaikka koko talon kattoa

Kannattaa kerrostalossakin hakeutua noihin yhtiökokouksiin päättämään eikä vain odottaa että joku muu päättää ja tuo laskun käteen.

Vierailija
35/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä okt:ssa nimenomaan se rakennuksen vakuuttaminen on hemmetin kallista lystiä,ei niinkään irtaimiston vakuuttaminen

Omakotitalossa on vakuutusturva usein oltava kunnossa jo lainankin saamisen edellytyksenä ja tietenkin myös esim. tulipalon vuoksi, koska yksin olet vastuussa.

Vierailija
36/36 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa itse ne remontit - ettekö muka maksa rahoitusvastikeita ollenkaan?? Vanhemmissa taloyhtiöissä korjataan kaikenlaista eikä niitä makseta vastikkeella vaan lainalla.

jossa olisi tullut noita kalliita remontteja kuten putkistojen uusiminen. Yksi maalaustyö on maksettu ja muistaakseni maksoimme sen ihan kerralla taloyhtiölle, en muista tarkkaan. ne kustannukset kuitenkin jakautuu usealle omistajalle, eikä yhden tarvitse varautua maksamaan vaikka koko talon kattoa Kannattaa kerrostalossakin hakeutua noihin yhtiökokouksiin päättämään eikä vain odottaa että joku muu päättää ja tuo laskun käteen.

putkiremontti jossain kerrostalossa on todella kallis, neliöhinta on paljon korkeampi kuin okt:ssa, kun maksetaan tietysti ne yhteiset tilatkin. Maksetaan joko kerralla tai sitten pikkuhiljaa korkeana vastikkeena.

Jos neliöhintaa laskee, uudehko okt voi olla edullisempi asuttava. Riippuu niin remonttiaikataulusta ja tuurista. Lisäksi okt on yleensä isompi ja neliöt tietysti maksavat paitsi hankintahinnassa, myös ylläpitokuluissa. Mutta onpa jossain 150 m2 kerrostaloasunnossakin aika hulppea vastike, jos ei ole yhtiöllä vuokratuloja tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi