Osallistuuko teillä isä vauvan yöherätyksiin?
Osallistuuko teillä mies vauvan yöpuuhiin (vaipanvaihto, nukuttaminen, rauhoittelu...) arkiöisin vai lankeaako kaikki yöhoitovastuu äidille?
Itsellä välillä sapettaa niin pirusti, kun mies vaan kääntää kylkeä, kun itse rauhoittelee vauvaa toista kolmatta tuntia putkeen keskellä yötä...
Kommentit (31)
Miksi pitäisi? Saan itse vauvan imetettyä ja sit jatketaan unia. En tarvitse tähän miestä.
Esikoinen oli pullovauva, silloin mies viikonloppuisin hoiti toisen yösyötön, esikoinen tosin rupesi nukkumaan yöt heräämättä n. 4kk ikäisenä
jos vauva valvottaa tuolla tavalla tunteja öisin. Ja jos tuo kestää enemmän kuin pari kuukautta, joillain kestää pari vuottakin. Siitä tuhansien tuntien univajeesta, joka pitkässä ajassa kertyy, siitä ei toivu ihan nopeasti. Voi mennä vuosiakin, ennen kuin tuntee olonsa taas normaaliksi.
Juuri tämän takia en antaisi miehen herätä vauvan takia! Ei se univaje siellä töissä parane. Kotona voi vauvan kanssa nukkua univelat pois. Itsellä on ollut kolme vaativaa lasta ja hyvin olen pärjännyt. Ihme avuttomuutta jos äiti ei jaksa nousta yöllä vauvan takia.
Kävi rauhoittelemassa painajaiseen herännyttä, siivosi oksennuksia jne.
Suunnilleen 5+-50, kun kerran töissä ollaan molemmat. Eikä se kotiäitikään paljon päivällä voi levätä, jos on monta alsta, jotka ei nuku. päikkäreitä
jos vauva valvottaa tuolla tavalla tunteja öisin. Ja jos tuo kestää enemmän kuin pari kuukautta, joillain kestää pari vuottakin. Siitä tuhansien tuntien univajeesta, joka pitkässä ajassa kertyy, siitä ei toivu ihan nopeasti. Voi mennä vuosiakin, ennen kuin tuntee olonsa taas normaaliksi.
Juuri tämän takia en antaisi miehen herätä vauvan takia! Ei se univaje siellä töissä parane. Kotona voi vauvan kanssa nukkua univelat pois. Itsellä on ollut kolme vaativaa lasta ja hyvin olen pärjännyt. Ihme avuttomuutta jos äiti ei jaksa nousta yöllä vauvan takia.
ehkä silloin jos ei ole muita lapsia kuin se vauva. Useampi lapsi takaa sen, ettei koto oleva (=äiti) pysty nukkumaan päiväunia. Ei ainakaan jos on vähän vanhempi lapsi kyseessä tai lasten päikkärit eivät osu samaan kellonaikaan.
kotiäitikään nukkua univajeitaan pois. Minullakin on kotona kolmevuotias, joka ei ole vuoteen nukkunut päiväunia ollenkaan ja puolivuotias nukkuu kahdet tai kolmet 20 minuutin unet.
Jos vauva valvottaa tunteja kerrallaan, on minusta täysin kohtuullista olettaa, että myös työssä käyvä osallistuu yörumbaan. Silloin ei varmaan yleensä ole kiinni siitäkään, että imetys veisi useamman tunnin, vaan vauvaa pitää kanniskella, rauhoitella tms., johon mieskin hyvin voi osallistua.
t. 15
Miksi pitäisi? Saan itse vauvan imetettyä ja sit jatketaan unia.
Huvittaa aina tän tyyppiset kommentit. Varmaan jokainen tajuaa, että isän ei tarvitse herätä JOS lasta imetetään ja JOS hän ei tarvitse muuta rauhoittelua/hoitoa.
mutta kun molemmat vauvat ovat olleet sellaisia, että yöllä nukutaan lukuunottamatta ruokataukoja, jotka ilmaistaan ähinällä. Tissiä suuhun, ja taas nukutaan.
Jos taapero herää yöllä johonkin, niin mies käy ainakin sitä rauhoittelemassa ja laittaa takaisin nukkumaan, joten varmaan auttaisi vauvapuuhissakin, jos tarvetta olisi.
Miksi pitäisi? Saan itse vauvan imetettyä ja sit jatketaan unia.
Huvittaa aina tän tyyppiset kommentit. Varmaan jokainen tajuaa, että isän ei tarvitse herätä JOS lasta imetetään ja JOS hän ei tarvitse muuta rauhoittelua/hoitoa.
Ap kysyi, osallistuuko isä ja moni meistä vastasi, ettei osallistu, koska ei voi imettää. Ihan turha sitä miestäkin on herättää vain vaipanvaihtoa tai röyhtäytystä varten!
Jos sinä taas toimit eri lailla, niin ihan rauhassa. Varmaan jokainen tajuaa, että jos vauva on pulloruokinnalla, tilanne on toinen.
Varmaan jokainen tajuaa, että jos vauva on pulloruokinnalla, tilanne on toinen.
Itseasiassa minä en tajua. Isä lähtee aamulla töihin huolimatta siitä onko lapsi rinta- vai pulloruokinnalla ja äiti jää kotiin ja voi torkkua kun lapsikin. Itse otin esikoisen kainaloon kun vauva nukahti, laitoin piirrettyjä telkkariin ja torkuin. Miehellä se ei onnistuisi.
eli vauva sairas tai valvoo pidempään.
Mies lähtee aamulla töihin, minä en. 1 lapsi, jtoen voin levätä päivälläkin. Ja kun lapsi herää vain syömään ja minä imetän, niin samalla hoituu sitten vaipanvaihto ja röyhtäytys. Ihan turha herättää toista kun olen kuitenkin jo valmiiksi hereillä.