ÄÄh mitä yllättäviä menoja yrittäjälle voi tulla?
Olen tässä hoitovapaalla ollessani pyöritellyt ajatusta ryhtyä yrittäjäksi. Jotenkin sillä on aina peloiteltu niin paljon, että uskallus puuttuu, vaikka nyt hoitovapaalla ollessa ei sitä ansionmenetystä käytännössä ole juurikaan.
Kommentit (60)
Eikö se Kelan päiväraha nimenomaan määräydy maksetun vakuutuksen mukaan?
vaikka et ole saanut maksua omista tuotteistasi
Yllättävää kyllä, arvonlisäverot tulevat monelle yrittäjälle yllätyksenä.
sillä yritykset eivät maksa arvonlisäveroa.
Itselläni näkyy kaikki tulot ja menot suoraan tiliotteella joten vaikea on käsittää mitä muuta se tilinpito muka vaatii? Laskut löytyy koneelta jos joku niitä haluaa tutkistella. Siis mikä siinä tilinpidossa niin ihmeellistä on?
Itselläni näkyy kaikki tulot ja menot suoraan tiliotteella joten vaikea on käsittää mitä muuta se tilinpito muka vaatii? Laskut löytyy koneelta jos joku niitä haluaa tutkistella. Siis mikä siinä tilinpidossa niin ihmeellistä on?
kuitit pitää eritellä vähennyksiin, tulonhankkimisiin jne. Omat otot yms. pitää myös eritellä. Jos tuloihin kuulu alvit, niin ei siinä mikään tiliote riitä. Hyvä kirjanpitäjä takaa sen, ettei tule mätkyjä. Oletko ap varautunut siihen, että sairastut, kaikki asiakkaat eivät kyllä ymmärrä, jos yhtäkkiä jätätkin siivouskeikan väliin. Ensimmäisenä vuonna kannattaa varautua mainostamiskuluihin, jollei ap.llä ole asiakaspiiriä valmiina.
http://www.siivoustyot.fi/ Buahahaaaa "yritykset eivät maksa arvonlisäveroa" oletko pikkuisen tyhmä? Toivottavasti et ole yrittäjä...
työaikojen ja lastenhoidon yhteensovittaminen ei ole helppoa, mitä jos hoitaja/lapset sairastuvat, sovittuja keikkoja on hankala perua.
kuitit pitää eritellä vähennyksiin, tulonhankkimisiin jne. Omat otot yms. pitää myös eritellä. Jos tuloihin kuulu alvit, niin ei siinä mikään tiliote riitä. Hyvä kirjanpitäjä takaa sen, ettei tule mätkyjä. Oletko ap varautunut siihen, että sairastut, kaikki asiakkaat eivät kyllä ymmärrä, jos yhtäkkiä jätätkin siivouskeikan väliin. Ensimmäisenä vuonna kannattaa varautua mainostamiskuluihin, jollei ap.llä ole asiakaspiiriä valmiina.
Minun ei kyllä tarvitse 'eritellä' kuitteja. Tiliotteesta näkyy paljonko harvat hankinnat ovat maksaneet ja kuititkin löytyvät mapista. Puhelinkulut saa verottajan jopa arvioida jos niitä on vähän, kuten minulla on. Vaikka kylläpä nekin sieltä tiliotteelta löytyvät. Ja miten niin tiliote ei riitä jos tuloihin kuuluu alvit? Se on aina se sama 23 prosenttia joka laskun loppusummassa. Vähän tyhmä pitää olla jos ei osaa sitä itse laskea.
vaan yrittäjä, jolla 20 vuotta ollut yritys ja olen todennut, että hyvä(huonokin ollut) kirjanpitäjä säästää itsensä takaisin+neuvoo vielä sinuakin säästämään. Maksamistasi alveista vähennetään ne alvit, mitä itse joudut maksamaan, kuten tässä tapauksessa pesuaineista yms. Kukahan tässä nyt on tyhmä? Verottaja ei tee puolestasi työtä, vaan jos meinaat saada kaikki vähennykset, niin ne on itse sinne veroilmoitukseen merkattava.
<a href="http://www.siivoustyot.fi/" alt="http://www.siivoustyot.fi/">http://www.siivoustyot.fi/</a> Buahahaaaa "yritykset eivät maksa arvonlisäveroa" oletko pikkuisen tyhmä? Toivottavasti et ole yrittäjä...
oltiin totuuden jäljillä, mutta ei ihan perillä kuitenkaan.
Yrittäjä ei maksa arvonlisäveroa tuotteista tai palveluista jotka ovat osa sen eteenpäin myymää tuotetta tai palvelua.
ALV maksetaan jokaisesta tuotteesta vain kerran ja sen maksaa siis loppukäyttäjä. Yrittäjä ei maksa näin ALV:ta ostamastaan tavarasta joka myydään eteenpäin.
maksamansa ja saamansa alvit ja sitä ei tehdä läjäyttämällä verotoimistoon tiliotteet.
Kyllä toiminimellä riittää ihan yksinkertainen kriajnpito; tulot ja menot vain omiin sarakkeisiin ja se on siinä. Toiminimen rahat ovat yksityisiä rahoja, joita saa pyöritellä justiinsa kuten haluaa, kunhan huolehtii maksunsa ja kuittinsa.
Kyllä toiminimellä riittää ihan yksinkertainen kriajnpito; tulot ja menot vain omiin sarakkeisiin ja se on siinä. Toiminimen rahat ovat yksityisiä rahoja, joita saa pyöritellä justiinsa kuten haluaa, kunhan huolehtii maksunsa ja kuittinsa.
tottakai ne omat otot pitää eritellä, ne ovat palkkaasi, josta maksat verot, jos ostat jotain liiketoimitaan kuuluvaa, niin se laitetaan vähennyksiin. Oletko SINÄ yrittäjä ja kuinka kauan olet toiminut?
Itselleni ei tuota vaikeuksia vähentää maksamiani alveja itse tilittämistäni alveista, eikä kolmen kuukauden jaksona niitä maksuja mitään valtavaa kasaa tule. Tiliotteesta on helpompi katsoa tulot ja menot, koska siinä näkyvät nimenomaan toteutuneet tulot, koska jos asiakas ei maksa, olisi aika hullua maksaa niistäkin laskuista alvit verottajalle, muista veroista puhumattakaan. Minulla ei ole mitään omaa käyttöä, koska toimiala ei sellaista salli. Paperinpyöritys on hyvin yksinkertaista.
tottakai ne omat otot pitää eritellä, ne ovat palkkaasi, josta maksat verot, jos ostat jotain liiketoimitaan kuuluvaa, niin se laitetaan vähennyksiin. Oletko SINÄ yrittäjä ja kuinka kauan olet toiminut?
Olen kirjannut tilikirjaani tulot ja menot alveineen. Kuitit on kansiossa. Veroilmoitukseen sitten eritellyt ohjeiden mukaisesti kaiken. Hyvin on sujunut. Ennakkoverotettavan tulonhan arvioin minä etukäteen, veroilmoitusta laskiessa sen arvion tarkkuus sitten tulee esiin. Minulle on veroviraststa annettu ohjeet, joita noudatan.
ja eritellä firman pyörittämiseen menevistä menoista, koska ne saa vähennyksiin, jolloin maksat vähemmän veroja.
Ei toiminimen rahoja ihan miten vaan kannata pyöritellä, omat otot on sun palkkaasi, josta maksat verot. Järkevä yrittäjä laittaa verovähennyksiin kaiken mahdollisen ja se ei onnistu, jos rahat on sikinsokin.
yrittäjähän ei saa mitään palkallista sairaslomaa, ja Kelalla on odotusaika ennen kuin saa sitä pientä Kelan päivärahaakaan.
Kuulostaapa omituiselta, että asiakkaat eivät maksa laskujaan? 10 tonneja perinnässä? Minkäköhän alan yrityksestä on kysymys? Ettei vaan olisi näitä yritystietokantoja tuottava huijausyritys?
Tottakai tavoite pitää olla kannattavuus, mutta tyhmähän olis, jos ei tappioon ole varautunut. Suurin osa yrityksistä tekee tappiota hyvän aikaa, ennenkuin on alkuinvestoinnit saatu katettua ja asiakaskuntaa kerrytetty ja tilauksia alkaa oikeasti tulla riittävästi
Nyrkkisääntö kaupan ja palvelualoilla, 2 vuotta tappiota.
En ymmärtänyt miten aiempi kommentoija sanoi, että toiminimi ei tee tappiota. Kyllä mun toiminimi teki, ensimmäiset 1½ vuotta.
Ja tilitoimistolle kirjanpito. Ei kannata ajatella, että pienen yrityksen kirjanpito "kannattaa" tehdä itse. jos on tosissaan pieni yritys, niin se hintakaan kirjanpidosta ei ole kuin 40-50 euroa kk. Ei maksa vaivaa opetella alvituksia, verotiliä, tasetta, tilinpäätöstä ja veroilmoituksen tekoa, jos ne ei ole ennestään tuttuja. Niitten opettelu OIKEIN vie ihan todella paljon aikaa.