Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän perheessä hyödynnettiin isyyslomat?

Vierailija
08.11.2010 |

Meillä mies hoiti vauvaa ja myöhemmillä lomilla myös isompia sisaruksia. Teki kotitöitä ym. Vietti aikaa perheen parissa. Ei yhtään baarireissua, varpajaista tms. Töihin palatessaan hän tarjosi herkkuja työkavereilleen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eli opettelimme yhdessä vauvanhoidon aakkosia. Ihmettelimme vaunujen toimintaperiaatteita, arvuuttelimme "mitähän tämä itku tarkoittaa", vaihdoimme vuorotellen vaippoja ja syötimme vauvaa. Pidimme paaaaaljon sylissä pientä.

Isä osaa nyt tehdä kaikkea muuta paitsi imettää ja on äärimäisen hyvä esimerkiksi rauhoittamaan vauvan. Annoin viimeksi tänään vauvalle isän käytetyn t-paidan haisteltavaksi, ja pieni nukahti sen alle :)

Minun mielestäni isyysvapaalla pitäisi kai keskittyä vauvanhoitoon ja uuden ihmeen opetteluun. Toki sen voi hyödyntää muutenkin, kukin tavallaan.

Käsipareja ja sylejä ei kai voi olla liikaa ,kun toinen on vielä ihan pieni...

Vierailija
2/22 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Kela maksoi isyysloman ajalta tukea, mutta koska ei saatu sijaista, oli pakko mennä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli isyysraha helpottaa kivasti taloutta. Rahat on nostettu. Joka päivä mies kyllä on töissä ollut, mutta kaikki isyysvapaat silti pitänyt.

Vierailija
4/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimimäärän lomia ja vielä joskus palkatontakin päälle. Ja todellakin ollut silloin perheen kanssa (tai puuhastellut esim kodin pikku remppahommia tms).

Vierailija
5/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi osa isyyslomasta/vanhempainvapaasta meni reissatessa koko perheen voimin Vuokatissa kahteen otteeseenkin.

Ja mies jäi hoitovapaalle kolmen lapsen kanssa, kun minä palasin töihin. Kertaakaan ei töistä palatessa ollut sellaista tilannetta, että ruoka ei olisi ollut valmiina pöydässä.

Vierailija
6/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvaiheessa mies on pelkästään tiellä. Joskus kuukauden kuluttua voisi ottaa ensimmäisen pätkän, kun käytännöt ja päivärytmi on löytynyt.

Vierailija
7/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä niin, sektion ja sitkeän virtsiksen takia olin aika väsynyt. Viimeisen lomaviikon mies piti myöhemmin. Tarkoitus oli ihan antaa miehen mennä ulkomaille kalaan, mutta sitten matka peruuntui meistä riippumattomista syistä:-). Ei mua olis haitannut miehen kalastusloma.

Vierailija
8/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on pitkät kesälomat ja mä synnytin kaikki lapset kesällä.

Vierailija
9/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoiti vauvaa ja myöhemmillä lomilla myös isompia sisaruksia. Teki kotitöitä ym. Vietti aikaa perheen parissa. Ei yhtään baarireissua, varpajaista tms. Töihin palatessaan hän tarjosi herkkuja työkavereilleen.

Onko joku viettänyt isyysloman ryypäten? Mun mies oli kotona ja hoiti vauvaa, oli vuoden hoitovapaallakin.

Vierailija
10/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvaiheessa mies on pelkästään tiellä. Joskus kuukauden kuluttua voisi ottaa ensimmäisen pätkän, kun käytännöt ja päivärytmi on löytynyt.

Totttakai heti alusta, isommat sisarukset tarvitsevat hoivaa myös.

Vierailija
11/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kohdalla mies on pitänyt varpajaiset ja sen jälkeen hoitanut isompia ja pyörittänyt taloa minun kanssani, että saan keskittyä vauvan hoitoon. Tosin tämä kolmas oli niin helppo vauva (tai minä vain niin rutinoitunut äiti), että mietimme kannattaako miehen pitää isyyslomaa ainakaan kokonaan, vai pitäisikö vain vaikka viikon lapsen synnyttyä siltä varalta että joudun jäämään sairaalaan ja miehen pitää vahtia isompia.

Olen kuullut juttuja miehistä jotka lähtevät isyyslomalla etelään kavereidensa kanssa, mutta toivon että ne ovat vain urbaanilegendaa!

Vierailija
12/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 2 viikkoa isyyslomalla heti lapsen synnyttyä. Se aika hyödynnettiin uuteen tulokkaaseen tutustumiseen ja puuttuvien tarvikkeiden ostamiseen.

Yhden viikon hän piti juuri ennen hänen vanhempainvapaavuoronsa+isäkuukautensa alkamista. Silloin olimme molemmat kotona, mutta mies oli päävastuussa vauvan hoidosta, jotta se sujuisi sitten hyvin minun mennessä töihin.

Vierailija
13/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole pitänyt isyyslomaa, oli vuosilomalla lapsen syntymän jälkeen jonkin aikaa. Mutta en nähnyt järkeä että kaksi aikuista ihmistä hoitaa yhtä nukkuvaa vastasyntynyttä.

Vierailija
14/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oliko se kaksi. Ei siitä mitään hyötyy ainakaan ollut.

No, ex se nykyään on.

Vierailija
15/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyyslomalla. Isäkuukauden vietti kotona lasten kanssa kun äiti oli töissä.

Vierailija
16/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totttakai heti alusta, isommat sisarukset tarvitsevat hoivaa myös.

kirjoittaja ei ole ajatellut asiaa useampilapsisen perheen kannalta.

Meillä ekan lapsen kohdalla mies piti ensin kaksi viikkoa lapsen syntymän jälkeen heti, sitten viikon yhdistettynä talvilomaan. Isäkuukauden piti myös. Pian syntyvän toisen lapsen kohdalla mies pitää kolme viikkoa lapsen syntymän jälkeen, jotta voidaan auttaa esikoinen tottumaan kuopukseen ja antaa minulle imetysrauha alkuun kuopuksen kanssa.

Vierailija
17/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole pitänyt isyyslomaa, oli vuosilomalla lapsen syntymän jälkeen jonkin aikaa. Mutta en nähnyt järkeä että kaksi aikuista ihmistä hoitaa yhtä nukkuvaa vastasyntynyttä.

Jos olisin mies, minua harmittaisi kun joutuisin heti vauvan tulon jälkeen töihin. Tahtoisin ehdottomasti aikaa lapseen tutustumiseen. Aina myöskään vastasyntyneet eivät ole niin helppoja, mutta vaikka olisivatkin haluaisin ihmetellä uutta syntynyttä lastani.

En ymmärrä miksei sitä etua käytä kun semmoinen on saatu, onhan se hyväksi isän ja lapsen suhteelle. Se muutenkin kehittyy erilailla vauvan syntymän jälkeen, äiti on saanut tunnustella vauvaa jo mahassa.

Vierailija
18/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä meille ei tulekaan enempää lapsia kuin yksi.

Vierailija
19/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies piti 2 viikkoa isyyslomaa ja rakensi koko loman ajan meille taloa, teki n. 15-16 tuntisia päiviä raksalla. Kaikki on kotiinpäin :)

ja lapsia meillä kolme.

Nyt joulun aikaan pitää vielä viikon isyyslomaa ja isäkuukauden sitten kesällä, pitääkin pitkät lomat silloin, ensin 4 viikkoa kesälomaa ja isäkuukausi päälle :)

Vierailija
20/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies piti vapaat heti vauvan synnyttyä eikä aika todellakaan mennyt hukaan. Olin synnytyksen jälkeen niin kipeä (eppari ym.), että ekan viikon mies hoiti kaiken paitsi imetyksen. En olisi millään selvinnyt yksin.