Nyt halutaan estää alkoholistien tehohoito
Kenen hoito perutaan seuraavaksi? Jos vaikka työttömien ja eläkeläisten niin säästöä tulee.
Kommentit (82)
ratkaista päihdeongelmansa ihan itse, koska vain hän voi lopettaa juomisen ja itsensä vahingoittamisen juomalla. Mitä iloa kenellekään on rapajuoposta ja eikö se henkilökin jo elintavoillaan osoita, ettei oma elämä paljoa kiinnosta.
Kannattaapa laittaa iso osa budjetista juoppojen hoitoon, joita oma terveys ei kiinnosta minkään vertaa. Suomessa ulkoistetaan kaikki ongelmat ja nyt ilmeisesti hoitohenkilökunnankin pitäisi taikoa henk. koht. päihdeongelmat pois.
alkoholisteja esim. tupakoiviin, ylipainoisiin ym. itselleen sairauksia aiheuttaviin ryhmiin, koska näillä rappiojuopoilla ei melko varmasti ole mitään mahdollisuutta tervehtyä, mutta ylipainoiset ja tupakoijat käyvät töissä ja pystyvät toimimaan osana yhteiskuntaa. (Eivät siis kaikki, mutta periaatteessa - alkoholistilta taas vaaditaan se raitistuminen sairaudesta parantumisen lisäksi, että he olisivat samassa tilanteessa.)
En kannata, että tehohoito kiellettäisiin alkoholisteilta kokonaan, mutta vieroitusoireiden jälkeen pitäisi ohjata joko katkolle tai sitten tehdä selvän ihmisen kanssa sopimus siitä, että jos elämäntyyli ei muutu, niin seuraavalla kerralla ei enää tehohoitoa tule. (Ja että se seuraava kerta tulee varmasti.) Tavallaan että annetaan yksi mahdollisuus, mutta jos muutosta ei tapahdu ihmisessä itsessään, niin ei sitä loppua pitäisi keinotekoisesti pitkittää.
Tosiasia on se, että tahto ei riitä. Kyllä meillä on varaa jos tahdomme. Kyse on vain siitä mihin ja miten rahat käytetään.
Tosin olen sitä mieltä että ensimmäisen tehohoidon päätyttyä alkoholistilla pitäisi panostaa siihen, että hän pääsee kuiville, eikä joutuisi takaisin tehohoitoon. Jos alkoholisti avusta huolimatta valitsisi pullon, häntä ei enää tehohoidettaisi.
"Hoitoa kaikille niin paljon kuin vain haluaa". Yrittäkää nyt arvon pahvit tajuta, että johonkin on raja vedettävä! Jos ihmisellä ei ole mitään mielenkiintoa omaa terveyttään ja ympäristöään kohtaan niin miksi häntä on väkisin pidettävä hengissä?
Kyllä noille juopoille tarjotaan mahdollisuutta hoitoon, mutta kun ei kiinnosta niin ei! Ei tarvitse edes teholle joutua, jotta tarjotaan. Jo on helvetti ettei yksilöllä itsellän ole mitään vastuuta itsestään!
77
Pakkoko oli hankkiutua raskaaksi, kun tiedossa on kuitenkin, että siinä on riskejä.
Ihan oikeesti, miten te voitte olla noin saatanan kylmiä ihmisiä?
joista itse lähtisi terveydenhuollossa säästämään?
terveydenhuollon varojen oikeudenmukaisesta jaosta. Esim minulla on sairaus, johon olisi ollut halvempi, mutta ei niin hyvää tulosta tuova hoitomuoto, mutta sain kalliimmam ja paremman. Molemmilla hoitomuodoilla olisi ollut samanlainen vaikutus eliniän odotteeni nousemiseen, mutta nyt olen saamastani hoidosta johtuen toimintakykyisempi kuin halvemmalla hoidolla.
Samoin monet vammaiset tarvitsevat apuvälineitä ym ja niitä saa tietyn rajoitetun määrän. Vanhukset saavat virtsankarkailuun vaippoja tietyn määrän. Ym esimerkkejä on.
Palataan sairauteeni. Minulle kustannettiin tärkeä hoito kerran, joka paransi elämänlaatuani huomattavasti. Jos menen nyt sössimään saavutetun hoitotulehduksen piittaamattomuusuudellani, minulle kerrottiin jo, että en tule saamaan yhteiskunann kustantamana samantasoista hoitoa toista kertaa. Ihan reilua. En sössi, ellen tule aivan hulluksi.
Kenen hoito perutaan seuraavaksi? Jos vaikka työttömien ja eläkeläisten niin säästöä tulee.
Edellinen viesti on mielestäni turhaa purnausta.
Koska.
A. Alkoholisti on omavalintaisesti päättänyt juovansa. Jos ja kun siitä tulee ongelma, on se hänen itse selvitettävä.
B. Henkilö joka ei osaa säännöstellä omaa juomistansa eikä näin ollen pysty huolehtimaan itsestään. Miksi se olisi poiisin tai jonkin muun tahon hoidettava. Kyseessä on kaikesta huolimatta oma valinta. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti pidä juoda alkoholia.
C. Pelastuslaitoksella on varmasti parempaakin tekemistä kuin kuskata sitä "makea" tai "raaka-arskaa" viikonlopusta toiseen selviytymisasemalle.
Ja näitä arjen sankareita sitten pitäisi vielä erikseen hyysätä. 1990 luvulla alkoi ylenmääräinen ymmärtäminen. Kaikkea piti "ymmärtää" (kato ku sitä halattiin pienenä liikaa tai liian vähän) huolehditaan siitä. Samat henkilöt ruuhkauttavat terveyskeskuksia, uhkailevat henkilökuntaa. Oletko milloin viimeksi käynyt esim. sosiaalivirastossa kun alkoholisti on eri mieltä tuistaan. (Kaljaa tms on saatava ja on centit loppu).
Jos mietityttää niin voin joskus kertoa mielipiteeni huumeiden käyttäjistä ;)
pitkäaikaissairaitakaan. Joka kerta saadaan tapella, että isämme saa edes perushoitoa jatkuviin keuhkokuumeisiin. Vaikka sairaus ei ole itseaiheutettu ja vaikka potilas sitä haluaa ja on järjissään. Puhekyky menee pahan infektion aikana täysin ja siinä sitä sitten olet täysin hoitohenkilökunnan armoilla. Tehohoitoon ei siis enää mennä, se on jo sovittu, mutta perushoitoakin saa vaatimalla vaatia.
Pitää omaistenne puolta, olkaa aktiivia kun he joutuvat sairaalaan! Kukaan muu ei tee sitä puolestanne...
On niin turhauttavaa hoitaa alkkiksia, joilla ei itsellään ole mitään motivaatiota muuttaa elämäntapaansa! Miksi hoitaa suurilla tehoilla ihmistä, joka korkkaa kossupullon päästessään sairaalasta ulos ja on taas viimeistään kuukauden päästä tehohoidossa? Avauksessa tarkoitetaan näitä tapauksia eikä niitä, jotka kerran kännissä törttöilevät. Tavallinen tallaaja ei uskokaan kuinka ison siivun nuo tapajuopot terveydenhuollosta lohkaisevat.
noin puolet potilaista tuli alkoholin takia. Suurimalla osalla haimatulehdus. Kyllä joskus mietti mitä järkeä tässä on.
Kunta kustantaa tukiasuntoja, maksaa rästiin jääneitä vuokria, ottaa sisään sairaalaan ja tekee mahahuuhtelun aina kun tämä yksi on vetänyt vähän liikaa viinaa ja pillereitä sekaisin. Kaikki tuet ja hoidot saa, uuden kämpän avaimet tuodaan jopa ovelle saakka. Mitään ei tarvitse huolehtia itse, päätä vaan silitetään!
Kyseessä nelikymppinen, jo teininä alkoholisoitunut mies, jolla aviottomia lapsia pitkin Suomea.
eikä niitä siksi tarvitse yhteiskunnan varoilla hoitaa.
Mites laskettelussa/ autourheilussa /tanssitunnilla jne. tulleet vammat. Nekin ovat itseaiheutettuja kun ihminen itse on valinnut ja päättänyt laskettelemaan lähteä. Ei siis hoitoa ainakaan yhteiskunnan varoilla.
Entä ylipainoiset tai normaalipainoisetkin joiden ruokavaliossa paljon kovia rasvoja ym. riskejä. Pitäiskö heidänkin itseaiheutetut verenpainetaudit, korkeat kolesterolit ja infarktit hoitaa yhteiskunnan varoilla.
Ei kai tuossa alkoholin käytössä sen kummampaa valintaa ole kuin noissa muissakaan valinnoissa joista voi seurata hoidon tarvetta.
Alkoholismi on kuitenkin sairaus. Ei kait kukaan huvikseen juo itseään tehohoitokuntoon?
Ikävää on se, että toisten lääkärien asenteeseen vaikuttaa alkoholismi paljon. Jos alkoholisti menee ihan muussa asiassa lääkäriin. Lääkäri ei halua hoitaa asiaa kunnolla, koska ihminen on juoppo.
Onhan se alkoholistikin potilas, jolla voi olla muitakin sairauksia/vammoja kuin alkoholin aiheuttamat. Ikävää, että lääkärin oma mileipide alkoholisteista paistaa liiaksi läpi.
Vaikka lapsesi. Mieti sitä. Päihdeongelma on käsittääkseni itsessäänkin SAIRAUS.