Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten me selvittiin hengissa?

Vierailija
04.11.2010 |

Kun olin lapsi, autoissa ei ollut turvavoita, turvakaukaloista puhumattakaan. Pyorailykyparaa ei oltu keksitty.

Kenkakaupassa jalat lapivalaistiin etta loytyi sopivat kengat.

Leikittiin elohopealla kun kuumemittari meni rikki.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten oli ok tupakoida sisällä/autossa, vaikka lapset olivat mukana.

Vanhemmat eivät viettäneet aikaansa lapsilleen lukien.

Vanhemmat eivät leikkineet lastensa kanssa, vaan lapset leikkivät keskenään.

Vanhemmat eivät viettäneet aikaansa lasten kanssa pelaillen ja askarrellen.

Jos lapsena piirsin kivellä iskän autoon hymyileviä aurinkoja, sain sellaisen tukkapöllyn ja luunapin, etten tehnyt sitä toiste.

Vierailija
2/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai häiriköiksi. Eräskin tuttu sai ADHD-diagnoosin vasta kolmikymppisenä.

En myoskaan tiennyt/tuntenut yhtaan autistista tai ADHD lasta. Jos niita oli niin ehka ne piilotettiin jonnekin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsena piirsin kivellä iskän autoon hymyileviä aurinkoja, sain sellaisen tukkapöllyn ja luunapin, etten tehnyt sitä toiste.

Vierailija
4/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- autot, automatkat eivät yleisiä

- nopeudet alhaisia

- liikennettä huomattavasti vähemmän kuin nyt

Ja kuten joku sanoi, kuolihan silloin ihmisiä.

Maailma muuttuu, Eskoseni!

ennen ajettiin hiljaa?

Eipä kuule ihan pidä paikkaansa.

Riippuu tietysti iästäsi...

Minun nuoruudessani autoja ei ollut joka talossa todellakaan.

Vierailija
5/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivat selvinneet.

Vierailija
6/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilyttiin tosiaan hengissä. Kaikki eivät.

Vierailija
7/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotiaasta alkaen usein yksinäni 3h junamatkan. Vanhemmat saattoivat junaan ja täti oli toisessa päässä vastassa. Eikä sitä kukaan ihmetellyt yhtään. Ja tämä tapahtui 1980 luvun loppupuolella ettei edes milloinkaan sota-ajalla.

Vierailija
8/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä ei tupakoitu normioloissa, tosin kylllä silloin kun kävi vieraita.

Meillä luettiin lapsille mm. iltasadut, minulle luettiin muistaakseni vielä noin 10-vuotiaana iltasatu (vaikka siis opin lukemaan 4-vuotiaana).

Vanhemmat eivät leikkineet kanssamme, mutta kyllä esim. lautapelejä pelasivat kanssamme mittavastikin. Samoin isovanhemmat pelasivat kanssamme ja mummi leikkikin.

Tukkapöllyä saimme, mutta esim. selkäsaunoja äitini vastusti voimakkaasti.

Minä olen siis syntynyt 1967.

Vierailija
9/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti elossa...

Vierailija
10/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku autismi tai ADHD olisi kauheasti lisääntynyt, vai epäileekö ap niitä kenties keksityiksi diagnooseiksi, ennenhän ne oli ihan vaan tyhmiä ja huonosti käyttäytyviä, äidin syytä.

Vierailija
11/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viela ajettiin hitaammin niin miten niita lapsia sitten kuoli niin kamalasti?

Tilastoja?

Vierailija
12/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista ja MBD oli ensimmäisiä diagnooseja.

Vierailija
13/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän esimerkiksi tyypin joka on näkövammainen, koska vanhemmat pitivät tärkenä että lapsen kädentaidot kehittyvät kalikkaa vuoleskellessa. Ja niinhän siinä kävi et näkö lähti sen puukon kanssa värkätessä. Moniko teistä ostaisi nelivuotiaalle puukon ja jättäisi hänet yksin sen kanssa? Mä en vois kuvitellakaan.

Vierailija
14/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajettiin huomattavasti kovempaa.

- autot, automatkat eivät yleisiä

- nopeudet alhaisia

- liikennettä huomattavasti vähemmän kuin nyt

Ja kuten joku sanoi, kuolihan silloin ihmisiä.

Maailma muuttuu, Eskoseni!

Vierailija
15/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen jotkut selvisi hengissä, vaikka lääkärit ei tajunneet pestä käsiään, kukaan ei tiennyt bakteerien tai viruksien olemassaolosta, ei ollut antibiootteja, joku selvisi hengissä siitäkin, kun päähän porattiin reikä että pahat henget pääsee pois aiheuttamasta harhoja ja päänsärkyä..ihan turhaan siis olemme missään asiassa edistyneet.

Vierailija
16/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jopa kovempaa. Kyllä niillä vanhoilla autoillakin pääsee kovaa vauhtia kun joku tuossa kirjoitti ettei muka pääsisi no jos tarkoitetaan jotain Fiat 500 niin sillä nyt ei kovin kovaa ajettu. Mutta olihan niitä muitakin autoja.

Tiet olivat huonokuntoisempia, autoissa ei samanlaisia turvalaitteita kuin nykyisin, ei edes turvavöitä, renkaat huonokuntoisempia jne.

Vielä 1990-luvun alussa Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa yli 1000 ihmistä vuodessa, nykyisin noin 350.

ja viela ajettiin hitaammin niin miten niita lapsia sitten kuoli niin kamalasti?

Tilastoja?

Vierailija
17/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja?

Vaikka jollain autolla pääsis 250 niin ajaako meistä moni niin?

Kyllä minäkin väitän että aikasemmin ajettiin kovempaa.

Eikä sitä tartte ajaa kuin 60 alueella n. satasta ja tekee väistöliikkeen, pahassa kelissä ja alla paskat renkaat niin johan mennään!

Omassa lapsuudessa (80- luvulla) oli normaalia että pari kolme ipanaa tungettiin yksiin turvavöihin. ;)

Vierailija
18/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosiaan, mun vanhemmat aina kertoo, että mun ollessa vauva/taapero (70-80-l. vaihteessa) äiti ja isi suunnilleen tappelivat pitkillä matkoilla siitä, kumpi pääsee ajamaan, koska toisen homma oli istua takapenkillä ja hyppyyttää mua seisoma-asennossa sylissä koko ajan. En kuulemma viihtynyt muuten :D

Turvavyöpakko takapenkille tuli kun olin ehkä 6v. Kaverin hyväosaisella perheellä oli jo tuota aiemmin takana kolme turvavyötä ja peräti istuinkoroke nuoremmalle (n. 2v) lapselle, olivat tosi edistyksellisiä.

Vierailija
19/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole niitä pikkuserkkuja, joita voisi olla ilman tuota kauheaa tapahtumaa. Kaikki eivät selviä.

Vierailija
20/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo oli vahinko. joskus 70-luvulla tapahtui. eivät kaikki selvinneet siitä huolettomuudesta hengissä. Nykyään onneksi monessa asiassa ollaan huolellisempia ja tarkempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi