Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten me selvittiin hengissa?

Vierailija
04.11.2010 |

Kun olin lapsi, autoissa ei ollut turvavoita, turvakaukaloista puhumattakaan. Pyorailykyparaa ei oltu keksitty.

Kenkakaupassa jalat lapivalaistiin etta loytyi sopivat kengat.

Leikittiin elohopealla kun kuumemittari meni rikki.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenkäkupoissa oli röntgen-laite, joka oli tarkoitettu lasten kenkien koon arviointiin! Siis että uudet kengät jalassa otettiin rtg-kuva, ja katsottiin kuvasta onko kengät sopivat :)

Vierailija
22/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin pieni ei lapsille ollut mitään istuimia. Olen vähän ihmeissään kuunnellut sitä kun nykylapsille pitää olla niitä istuimia senkin jälkeen kun ei enää ole vauva. Mun aikana ristiin menevä turvavyö laitettiin menemään kainalon alta jolloin se tuli parempaan kohtaan eikä kaulalle. Ja takapenkillä oli pelkkiä lantiovöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenkäkupoissa oli röntgen-laite, joka oli tarkoitettu lasten kenkien koon arviointiin! Siis että uudet kengät jalassa otettiin rtg-kuva, ja katsottiin kuvasta onko kengät sopivat :)

Vierailija
24/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuolla ylempänä joku kirjoitti siihen tyyliin, että vanhoissa autoissa ei nopeus riittänyt mihinkään eli niillä ei muka edes voinut ajaa kovaa.

Ennen ajettiin myös enemmän humalassa.

Niin ja?

Vaikka jollain autolla pääsis 250 niin ajaako meistä moni niin?

Kyllä minäkin väitän että aikasemmin ajettiin kovempaa.

Eikä sitä tartte ajaa kuin 60 alueella n. satasta ja tekee väistöliikkeen, pahassa kelissä ja alla paskat renkaat niin johan mennään!

Omassa lapsuudessa (80- luvulla) oli normaalia että pari kolme ipanaa tungettiin yksiin turvavöihin. ;)

Vierailija
25/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä ei tupakoitu normioloissa, tosin kylllä silloin kun kävi vieraita.

Meillä luettiin lapsille mm. iltasadut, minulle luettiin muistaakseni vielä noin 10-vuotiaana iltasatu (vaikka siis opin lukemaan 4-vuotiaana).

Vanhemmat eivät leikkineet kanssamme, mutta kyllä esim. lautapelejä pelasivat kanssamme mittavastikin. Samoin isovanhemmat pelasivat kanssamme ja mummi leikkikin.

Tukkapöllyä saimme, mutta esim. selkäsaunoja äitini vastusti voimakkaasti.

Vm 1974

Vierailija
26/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ennenkin on selvitty hengissä, mutta moni on myös kuollut tai vammautunut. Isäni kertoi miten hänen lapsuudessaan (40-50-lukua) emännillä pyykkituvassa oli pienet lapset siellä tietysti mukana, ja lakanoita mankeloitiin sellaisella suurella mankelipöydällä, jossa siis lakana levitettiin pöydälle ja mankelin rulla kulkea jurrutti siinä eestaas päällä. Yhdellä ehken parivuotiaalla pojalla jäikin sormet sen rullan alle ja murtui rystysistä sormenpäihin, kun hän siinä vieressä seistessään otti pöydän reunasta tukea. Ei minkäänlaisia turvareunoja, -suojuksia saati mitään automaattista pysäytystä, eikä edes erityisesti lapsia vahdittu sellaisten laitteiden vieressä, kiellettiin koskemasta ja siinä se.

Mopoilla tai moottoripyörillä saati polkupyörillä ei käytetty kypäriä. Autoilla ajettiin pienemmässä tai suuremmassa kännissä ilman turvavöitä. Veneissä ei pelastusliivejä kellään. Lasten kanssa lähdettiin lomamatkalle viisi auton takapenkillä ja pienin äidin sylissä etupenkillä, kaikki matkatavarat myös siellä seassa tai takana hattuhyllyllä. Vähän isommat pojat leikki junaratojen varsilla niin vaarallisia leikkejä että ihme etteivät kuolleet tai jopa junat suistuneet raiteiltaan, kun metallinpalasia tahallaan laitettu kiskoille. Tai tekivät pieniä kokeiluja räjähteillä tai leikkivät tulitikuilla, eikä juuri kukaan välittänyt missä päivänsä ovat kunhan illalla ovat kotona syömässä.

Tosin kyllä 50-luvullakin on vaihdellut perheittäin miten lapsia on valvottu. Esimerkiksi minun isoisä oli opettaja ja työssään välillä valvoi uinteja, ja tiedosti kyllä sen hukkumisvaaran ja valvonnantarpeen. Ja oli oman pohjaan painuneen lapsensakin kerran sukeltanut tutusta rannasta, ja saanut elvytettyä henkiin.

Vierailija
27/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin ap:n viestissä lukee?!?!?

taidan just nyt olla aikasten tyhymä :O

Vierailija
28/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin ap:n viestissä lukee?!?!?

taidan just nyt olla aikasten tyhymä :O

Vierailija
29/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvalaitteita. Takapenkillä istuttiin kamalissa roppanoissa ilman turvavöitä. Penskat juoksentelivat 70- ja 80- luvuilla pihoilla yksinään ja kulkivat kouluun, yksin.

Äiti on syntynyt -50 ja kertoi, miten joku penska aina hukkui jatkuvasti jne. Eikä niitä vanhempia voi siitäkään syyllistää, koska elämä meni pellolla, navetassa ja kotona jumalatonta penskalaumaa ruokkiessa. Siellä sisarukset ja naapurinpenskat leikkivät ties missä ja kun joku sattui kuolemaan, se oli vain kohtalo! Nykyaikana ei voi lastaan päästää koulutielle yksinään, ettei joku olisi syyllistämässä. Ei voi olla aamulla yksin tai iltapäivällä yksin.

Toki autoja on paljon ja liikennekuri taas höltymään päin. Penskat kahlaavat tuolla autoviidakossa yksinään. Ennen sentään oli yhteisöllisyys ja ketään ei jätetty yksin. Nyt on ihan normaalia, että naapurin pikku-Paavo on yksinään monta tuntia kotona. Naapureita ei kiinnosta eikä muitakaan.

Näin se männöö.

Vierailija
30/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ollut tutteleita eikä muita! Jos äidiltä ei tullut maitoa, vauvalle syötettiin jotain kauralitkua tai raakaa lehmänmaitoa. Sitten täällä haukutaan naisia, jotka eivät imetä/eivät pysty jne. Kun silloin olisi ollut edes sitä Tuttelia!

Vauva pysyi hengissä, jos Luoja soi! Kyse oli hengissäpysymisestä, nyt huudetaan korvat punaisena purkkiruuan tai korvikkeen haitallisuudesta. En tiedä itkiskö vai nauraisko...

Äidin naapurista oli palanut talo. Olivat penskoja silloin. Perheellä oli lapsia ja pieni vauva. Äidillä sen järkytyksen takia loppui rintamaito ja juottivat sitä kauralitkua vauvalle. Vauva kuoli. Ja kun olsi sitä äidinmaidonkorviketta ollut, se vauva olisi säilynyt hengissä!!!

Äidin perhekin eli välillä perunalla ja nauriilla. Kokeilkaa itse!!

Vierailija
31/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun niillä autoilla ei lujaa päässyt, jos verrataan nykyautoihin

ole vain wanhojen ja nykyisten autojen huimista nopeuseroista, vaan myös rakenteellisista eroista ja niiden suhteesta nopeuteen.

Ei ne mitään taivaallisen turvallisia värkkejä olleet, vaikka niillä ei kahtasataa päässytkään.

Vierailija
32/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vaan luettiin, leikittiin ja askarreltiin kuten myös kavereiden kodeissa.

vm. 75

Vanhemmat eivät viettäneet aikaansa lapsilleen lukien.

Vanhemmat eivät leikkineet lastensa kanssa, vaan lapset leikkivät keskenään.

Vanhemmat eivät viettäneet aikaansa lasten kanssa pelaillen ja askarrellen

Vierailija
33/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin pieni ei lapsille ollut mitään istuimia. Olen vähän ihmeissään kuunnellut sitä kun nykylapsille pitää olla niitä istuimia senkin jälkeen kun ei enää ole vauva. Mun aikana ristiin menevä turvavyö laitettiin menemään kainalon alta jolloin se tuli parempaan kohtaan eikä kaulalle. Ja takapenkillä oli pelkkiä lantiovöitä.

Vierailija
34/49 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli muuten joskus 70-luvulla vasta, kun maanteille tuli nopeusrajoitukset. Eli niillä autoilla sai ajaa niin kovaa kuin halusi.

Meillä oli Saab96:ssa (semmoinen "pyöreä" 2-ovinen saab) turvaistuimet. Pienempänä oli oikein kaukalo ja isompana mulla ja sisaruksella koroketyynyt. Takapenkillä oli 3-piste vyöt. Tämä tapahtui 70-luvulla.

vm73

Vierailija
35/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu luultavasti ei pysynyt hengissä.

Vierailija
36/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- autot, automatkat eivät yleisiä

- nopeudet alhaisia

- liikennettä huomattavasti vähemmän kuin nyt

Ja kuten joku sanoi, kuolihan silloin ihmisiä.

Maailma muuttuu, Eskoseni!

Vierailija
37/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki eivät valitettavasti säilyneet hengissä.

Vierailija
38/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuoli jo 3 ennen lukioikää...

Vierailija
39/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman turvavöitä liikenneonnettomuuksissa kuoli enemmän ihmisiä.

Ilman pyöräilykypäröitä useampi ihminen sai kallovamman.

jne jne jne

Sinä nyt vaan satuit selviämään hengissä ;-)

Vierailija
40/49 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne turvavyöt vähensivätkin kuolemia. On taatusti nytkin asioita, joista myöhemmin ihmetellään, että miten ne oli sallittuja, kun huomataan, että vaikka hiusvärit aiheuttavat syöpää. Noin esimerkkinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän