G: Miksi siedät miestä, joka ei tee vähintään puolia kotitöistä?
Kommentit (63)
Ei ehkä ole reilua jakaa niitä peruskotitöitä (ruoka, pyykit, tiskit, siivous, lapset), jos miehellä on kumminkin päävastuu omakotitalon huollosta, remontoinnista, ulkotöistä, autojen huollosta/korjauksesta, polttopuista, yms perinteisistä miesten töistä.
Meillä kotitöitä tekevät molemmat ja -hui- lapsetkin, vaikka päävastuu niistä onkin naisella. Miehen osuus näissä peruskotitöissä on loppujenlopuksi aika pieni.
Tämä sopii meille. Mies tienaa perheelle elannon, nainen hoitaa kotona lapset ja talouden. Tilanne toki olisi toinen, jos molemmat vanhemmat olisivat työelämässä. Tai jos asumismuoto olisi joku muu kuin vielä hieman kesken oleva omakotitalo.
mieluiten kaiken itse, niin tuleepahan hoidettua ne asiat kunnolla. Tiskit varmasti puhtaat, pyykit oikeassa asteessa pesty, imuroitu varmasti joka paikasta jne.. miehet kun on toisinaan vähän huolimattomia:) poikkeuksia tietysti on. Ja minä tykkään tehdä kotitöitä, ei siis mitään pakkopullaa. Mies käy töissä ja annan hänen huilata kun on kotona (raskas työ, yleensä 12 h päivä).
Siedän vain siksi, että maksaa ruuat ja asumiseen liittyvät menot. Omillani tosin ostan itselle ja lapsille vaatteet. Ja ruokaa jonkin verran.
Mutta ei tää hauskaa oo. Eikä niitä ns. miesten hommia todellakaan joka päivälle riitä, ne sentään tekee kun tarvii.
Silloinkin ku mä olen töissä,työnjako on sama. En tiiä kuin kauan mun pinna kestää.
lapsen hoito on kokopäivätyötä jo ilman siivousta.
kuulostaa vastausten perusteella aika yksinkertaiselta.
Kaikkia töitä ei tarvitse jakaa prikulleen tasan. Se tekee jolla on aikaa, oli kyseessä miesten tai naisten työt, tietenkin osaamisen mukaan.
Kotona lasten kanssa oleva (mies tai nainen), takuulla ehtii siivoilla yms. puolison ollessa töissä.
Ois aika härskiä, että tekisin vain puolet kotitöistä kotiäitinä ollessa, kun näihin menee vaan maksimissaan tunti, pari päivässä.
Jos ja kun palailet työelämään, tilanne ei tule enää muuttumaan. Mies on jo ehtinyt tottua siihen, ettei kotona tarvitse tehdä mitään eikä varmasti ala tekemään omaa osuuttaan.
Meillä minä teen kotityöt koska olen kotona. Mies on töissä muualla joten hänen ei tarvitse tehdä silloin kotitöitä.
Mielestäni reilua näin!
kaikista kotitöistä, pidän hyvin mahdollisena, että sinulla ei ole sitä miestä lainkaan, kun palaat työelämään. Fiksua olisi jo etukäteen puhua sen miehen kanssa siitä tulevasta muutoksesta.
Kuulostaa reilulta NYT. Jos ja kun palailet työelämään, tilanne ei tule enää muuttumaan. Mies on jo ehtinyt tottua siihen, ettei kotona tarvitse tehdä mitään eikä varmasti ala tekemään omaa osuuttaan.
Meillä minä teen kotityöt koska olen kotona. Mies on töissä muualla joten hänen ei tarvitse tehdä silloin kotitöitä.
Mielestäni reilua näin!
Elämässä on muutakin. Aina löytyy jotain valitettavaa.
Siksi että mies ei ole töiltään niin pitkää aikaa kotonaa että ennättäisi tehdä vielä puolet kotitöistäkin.
En koe että olisi reilua odotella jalat sohvalla että hän pääsee kotiin ja alkaa imuroimaan tai vaippaa vaihtamaan.
Tosin en myöskään tee itse kaikkia taloudenhoitoon liittyviä hommia, kuten halkojen hakkaamista, öljypolttimon huoltoa, vesivahingon korjaamista, autojen renkaiden vaihtoa, lumitöitä, rännien putsausta, ruohonleikkuuta, metsäojien raivausta, autotallin laajennuksen rakentamista, myrskyvahinkojen korjausta, paskakaivon tyhjennystä,,,,jne.
Omien lapsien kanssa oleminen, ruokkiminen ja leikkiminen kuuluu elämään ja nautin siitä.
Siksi teen koti"töitä" päivisin kun mies on omassa töissään.
Pyykkäämisen ja siivoamisen lisäksi saatan hioa ja maalata kellarin portaat, tapetoida makkarin, rakentaa kirjahyllyn (olen puuseppä).
Kun mies kotiutuu, vietämme aikaa yhdessä emmekä kumpikaan tee mitään tylsiä kotitöitä.
Hävettäisi suorastaan jos koko päivänä en saisi mitään aikaiseksi ja mies saisi työpäivänsä jälkeen vielä hoitaa kodinkin.
Kun me muut ollaan nautittu täällä sillä aikaa leppoisasta vapaasta.
Joten minä teen melkein kaikki kotityöt. On tietysti isä lapsilleen viettää aikaa lasten kanssa. Onko tämä outoa?
menee alle tunti, max 1,5 h jos on paljon vaatteiden korjauksia kotitöihin.
Mulla on ns duunilista, eli joka päivä teen jotain kotona, tänään esim pesin vessat ja siihen meni aikaa... n 15 min.
Ruuan tekemiseen tänään tulee menemään n 15 min, itse ruuan valmistamiseen menee enemmän aikaa, mutta lieden edessä tulen olemaan sen 15 min. Tässä auttaa 5 vkon ruokalista.
Musta on hyvä että kun mies tulee kotiin klo 16 on ruoka valmiina, lapsi herännyt päiväunilta ja koti siisti. Ruuan jälkeen voimme viettää yhdessä perhe-elämää kunnes lapsi menee nukkumaan. Musta olis tosi ikävää että mies alkais silittää lakanoita ruuan jälkeen ja me lapsen kanssa leikittäis kaksin. Perheen viihtyvyys tulee ykkösenä.
Koska mies tekee töissä paljon pitempää päivää kuin minä. Minä pääsen aamuvuorosta 14.30, mies kuuden jälkeen. En todellakaan ala laskea, minkä puolikkaan kotihommista voisin jättää toiselle illaksi...
Ja tosiaan ne "miesten työt" mies tekee kyllä, paitsi että minä maalasin kyllä kuopuksen huoneen seinät, siitähän sai tässä ketjussa krediittiä :D:D:D
Kun niin usein kuulee sanottavan että ihmiset eroavat liian helposti... minusta tämä olisi esimerkki juuri siitä.
kuinka paljon mies tekee kotitöitä tai nainen. Eikö olisi parempi tehdä niitä sulassa sovussa erittelemättä miehen töitä ja naisten töitä.
Minä olen viime kuukausina osallistunut huonosti kodinhoitoon pahan väsymyksen takia. Välillä taas olen tehnyt melkein kaikki kotityöt. Työt tekee se joka pystyy/jaksaa/ehtii. Tosin ei vaimon tarvitse juurikaan autoihin koskea tai asuntovaunuun. Ja pihan olen hoitanut aika pitkälle. Mutta en pidä sitä pahana.
Ja jos kotitöiden teko tulee parisuhteen kynnyskysymykseksi, epäilen kyllä taustalla olevan jotain muuta sellaista mitä ei halua paljastaa.
T. Mies joka pyrkii osallistumaan kotitöihin aktiivisesti työstä riippumatta
Jos ja kun palailet työelämään, tilanne ei tule enää muuttumaan. Mies on jo ehtinyt tottua siihen, ettei kotona tarvitse tehdä mitään eikä varmasti ala tekemään omaa osuuttaan.
Mun mies ei ehdi tehdä puolia kotitöistä. Mutta kun olin pari kuukautta sairaana, niin ihan ilman pyyntöä kyllä alkoi lataamaan tiskikoneen, käymään kaupassa, hoitamaan lasten iltatoimet, keittämään aamupuurot, jne. Vaikka ei sitä edelleenkään ehtinyt, mutta tinki sitten töistä ja unista.
Ja nyt kun oon vielä puolitoipilaana, niin tekee edelleen illalla ne hommat, mitä minä en ole päivän mittaan jaksanut. Ja näin siitä huolimatta, että tästä yli vuoden taaksepäin mies on tehnyt 12 - 15-tuntista työpäivää 7 päivää viikossa, eikä siten ole osallistunut kotitöihin nimeksikään. Kyllä miehet osaa sopeutua uusiin tilanteisiin. Älkää aliarvioiko miehiä ja simputtako ihan vain varmuuden vuoksi, kun pelkäätte miehen jumiutuvan kaavoihin.
Ja siinä tuli ap:lle selitys alkuperäiseen kysymykseenkin. Eli siksi teen kotitöistä valtaosan, että mies tekee jo hommia liki ympäri vuorokauden, siltä ei millään selityksellä voi enää vaatia enempää.
ja hän on aina tekemässä oman osuutensa miesten toistä. korjaa vessan, vaihtaa lamput, tankkaa auton, hoitaa auton korjaustyon, hoitaa veronpalautukset, maksaa ravintola-illat, elokuvat. Ihan mielelläni teen hänelle jopa aamupalan lauantaisin. hän hoitaa puutarhatyot, leikkaa puut jne aina jotain loytää tehtääksensä, mutta naisten tyotä ei tee. Ihan sama, kun kerran ei ole toimettomana. Minä luultavasti teen häntä enemmän tyotä, mutta entäs sitten? Meillä toimii
Vessan korjaus vie pari tuntia vuodessa, auton tankkaus ehkä viisi tuntia, ajan tilaminen korjaamolta ja vieminen ei sen enempää, miten hoidetaan veronpalautukset? Minäkin osaan tuhlata, myös ravintoloihin ja leffoihin. Kun taas lasten pelkkä perushuolto vie vuodessa ainakin 1500h, vaatteiden hankkiminen ja huolto 300h jne.
työaikaa. Katson, että mun tehtävä on tehdä tällä hetkelllä kotitöistäkin suurin osa. Mies tekee niinä päivinä jotain kun on kotona. Mutta karu totuus paljastuu kun palaan kohta täyspäiväiseksi ;)
Minä hoidan kotihommat (mies kyllä laittaa ruokaa, hoitaa lapsia, mutta siivoukseen harvemmin osallistuu, ulkohommat tekee kyllä) sopii mulle, koska mun liksalla ei lainoja makseltaisi. jos odottaisin miehen tekevän 50% kotihommista, olisi meillä kaaos, koska se myös reissaan työkseen paljon. Mielummin näin.
Vessan korjaus vie pari tuntia vuodessa, auton tankkaus ehkä viisi tuntia, ajan tilaminen korjaamolta ja vieminen ei sen enempää, miten hoidetaan veronpalautukset? Minäkin osaan tuhlata, myös ravintoloihin ja leffoihin. Kun taas lasten pelkkä perushuolto vie vuodessa ainakin 1500h, vaatteiden hankkiminen ja huolto 300h jne.
lasten huolto 1500h/vuosi, eli n. 4 h/päivä? Mitä sinä lasket tuohon?
jonkun erikoisen vaativan lapsen tai ison taaperolauman kanssa ymmärrän,että päivässä ei ehdi kovin paljon kotitöitä puuhailla. Mutta jos kotona on ne tyypilliset vuosikas ja isosisarus, kyllä sinä ehtii imuroida, tehdä kauppaostoksia ja pyykätä samalla.
Meillä muuten minä teen 90 % kotitöistä, koska mies remontoi taloa lähes joka ilta ja viikonloppunakin suurimman osan päivästä.
ja mies oli lapsen kanssa. Tein oikein kuulkaan aaltokuvioita vessaan.
ap