Millä aineella oikeasti saa kylppärin lattian tummuneet laatat ja saumat puhtaaksi?
Eli valkoiset taas valkoisiksi. Nyt ovat suihkun kohdalta tummuneet jo lähes ruskeiksi...
Kommentit (35)
jos saumat on hangattu rikki, niin niitä ei saa puhtaiksi millään. Silloin pitää vaan tehdä uudelleen saumaus ja suojaus.
Älä kastele lattiaa, vaan suihkuta ainetta reilusti kuivalle lattialle. Anna vaikuttaa n. 10 min, ja sen jälkeen harjaus.
Tuoksuu erittäin voimakkaalle, mutta lika ja kalkkisaostumat irtoavat.
paljon vinkkejä on tullut. Nyt täytyy miettiä mitä ekaksi kokeilisi. Pitääkö tuo muuten tosiaan paikkansa ettei kloriittia saa käyttää yli 20 asteisen veden kanssa? ap
Kloori kaasuntuu korkeammissa lämpötiloissa, eli saat päänsäryn ja aine menee hukkaan.
Mistä sitä saa ostaa?
sipaisu ja on kuin uudet:) Sitten saumasuojaa niin pysyy taas pari vuotta siisteinä peruspesulla.
...piimällä. Laita piimää kohtiin jotka puhdistat, anna vaikuttaa ja harjaa esim. saumaharjalla pois. Edullista ja ei myrkkyä.
saumat voi "maalata" saumakynällä. Erivärisiä tusseja saa ainakin k-raudasta.
kokeilla Universal stonea. Sillä on kaikki lähtenyt toistaiseksi, eikä tarvitse myrkyttää itseään ja ympäristöään.
ja vedestä tehdyllä tahnalla hankaamalla.
voiko olla, että suihkun vesi on päinvastoin mekaanisesti kuluttanut lattian pintaa ja saumoja? Jos on kulumaa, niin ei taida auttaa puhdistus.
on myös saumaharja saumojen pesussa :)
niin käytä klorittia tai vastaavaa. Itse just pesin. Se desinfioi myös samalla. Suosittelen. Se on kyllä aika tujua ainetta, siis se on just sitä ainetta mikä haisee uimahallilta :) mut mä ite lievensin sitä et kävin samalla suihkussa ku jynssäsin niitä
ja käytä juuriharjaa, lähtee lähes tulkoon hankaamatta liat ja tummumat, ph-arvo pitää olla aineella tarpeeksi matala. Tavallisen kaupan aineet voit unohtaa.
suhkutettava punainen pullo..en nyt muista nimeä..
oon myös käyttänyt keittiön kaakeleihin.
niin käytä klorittia tai vastaavaa. Itse just pesin. Se desinfioi myös samalla. Suosittelen. Se on kyllä aika tujua ainetta, siis se on just sitä ainetta mikä haisee uimahallilta :) mut mä ite lievensin sitä et kävin samalla suihkussa ku jynssäsin niitä
kylmässä suihkussa...?kloriittia ei saa käyttää yli +20 asteisen veden kanssa.. muodostaa myrkyllisiä kaasuja lämpimän veden kanssa
laitossiivoojan tuotteita voi ostaa?
on myös saumaharja saumojen pesussa :)
Käytin ennen lattiaharjaa, juuriharjaa ja hammasharjaa. :) Sinin saumaharja on aivan loistava.
paljon vinkkejä on tullut. Nyt täytyy miettiä mitä ekaksi kokeilisi.
Pitääkö tuo muuten tosiaan paikkansa ettei kloriittia saa käyttää yli 20 asteisen veden kanssa?
ap
sipaisu ja on kuin uudet:) Sitten saumasuojaa niin pysyy taas pari vuotta siisteinä peruspesulla.
auttaa laattoihin, mutta ei saumoihin. Jos siis laatoissa on kalkkeumia se sooda on oikeasti tosi tehokasta, kun vähän hankaa esim mikrokuituliinalla. Olen huomannut että mikrotkuitu ylipäätään on paljon tehokkaampi kuin perinteinen juuriharja.
Itse ostin valkoisiin saumoihin jokin aika sitten sellaista valkoista tussia, jolla voi värittää ne saumat takaisin valkoisiksi. Kylppäriä vaan pitäisi pitää kuivana yhteensä pari vrk eli en ole vielä päässyt kokeilemaan.
Meillä oli nykyisen asunnon laattalattia kylppärissä todella ällöttävän näköinen ostettaessa. Kaikki laatat puolen metrin säteellä lattiakaivosta oli kirjavat kalkista tms liasta. Muutenkin kirjava laatta (vaaleansininen) oli entistä kirjavampi tummentumien takia.
Kastelin lattiaa hieman, kaadoin harpic power plussaa (musta pullo, oranssi etiketti, tarkoitettu wc:n pesuun) laatoille reilusti ja harjasin sitä joka puolelle. Annoin vaikuttaa n. puoli tuntia (muista tuulettaa, haisee melkoisesti, kumisaappaat jalkaan ja kumihanskat käteen). Puolen tunnin jälkeen menin harjaamaan lattian kauttaaltaan ja niin vain lähti saostumat. Ei tarvinnut edes erityisen kovaa hinkata. Saumat harjasin Sinin saumaharjalla, joka on aivan yliveto. Lopuksi kunnon huuhtelu ja puhdasta tuli! Suosittelen.