Siis mitä haukkumista on lihavuudessa?Olen lihava äiti,
174/94kg. Yksi lapsi on ennestään ja nyt olen raskaana. Syön herkkuja muutaman kerran viikossa, kävelen joka päivä. Kilot ei aiheuta haittaa KELLEKÄÄN muulle kuin korkeintaan itselleni. joten miksi kukaan muu näkee lihavuutta ongelmana?? en voi käsittää, en sitten mitenkään päin.
Kommentit (101)
perustellaan raskaudella. Ihan kuin sille ei muka mitään voisi paljonko kiloja raskausaikana tulee, ja paljon niitä kroppaan jää. Itselläni neljä lasta ja normaalipainon alarajoilla keikun, eikä siinä ole mielestäni mitään ihameellistä, mutta jatkuvasti kuulen ihmettelyjä siitä miten voin olla näin hoikka vaikka olen synnyttänyt neljä lasta! Daa!
Lihavan haukkuminen on yleisesti ttaen kiellettyä, mutta annas olla kun olet laiha. Jokainen katsoo oikeudekseen tulla ihmettelemään ja kommentoimaan asiaa tyyliin; "syötkö sinä yhtään mitään", "eikö luut kolise kylkeä kääntäessä" jne. Samalla lailla siinä avostellaan ihmisen fyysistä olemusta, tajuamatta lainkaan, että sekin voi tuntua pahalta, jos ei ole laiha omasta halustaan...
tuttua =D "Söisit nyt es keksin", onpas nokkelaa =). Mulla ne kommentoinnit loppuu yleensä siihen, kun heitän että kyllähän nyt sun rinnalla näytää luurangolta =D
Mutta joo, aiheeseen. Luulen että noilla haukkujilla on jokin pelko lihavuudesta? Monet lihavatkin haukkuvat lihavia, sitä en osaa sanoa mistä moinen johtuu?
Loppujen lopuksi aivan sama millainen ihminen on niin ei se oikeuta käyttäytymään huonosti.
Mun mielestä kaikki nämä haukkujat vois mennä itteensä ja miettiä, mikis käyttäytyy näin? On todella inhottavaa kun vanhemmat siirtävät inhonsa lasiin ja tämä käytöskierre sitten jatkuu.
Lapsilta on ihan tavallista odottaa, että ihmetellään erilaisia asioita, mutta hei nehän onkin lapsia, ei ne vielä tiedä =)
Aikuisista moista käytöstä ei voi oikein käsittää??????? Yleensä tuollainen negatiivinen paukuttaminen ei aiheuta muuta kuin hallaa...typerää!!!!!!
Oletan että jos sinulle tulee jokin lihavuuteen liittyvä vaiva, niin menet lääkäriin joka on kustannettu meidän veronmaksajien rahoista.
Iltaisin joudun huomauttamaan, että karkkipussin, suklaalevyn, makkarapaketin, sipsipussin tms voisi laittaa pois tai muuten hän syö kaiken. Minua suorastaan oksettaa nähdä, kun hän ahmii. Olen varma, että hän ahmii myös minulta salassa. Yhdistänkin ylipainoisuuden mielenterveyden epätasapainoon ja tiettyihin luonteenpiirteisiin, joita en lähde tässä purkamaan auki.
Mies olisi komea, jos hän laihduttaisi. Hän jaksaa huomautella minulle liian vähäisestä seksin määrästä! Minulta saisi hyvää seksiä, jos hän näkisi vaivaa sen eteen. Olisi itse komeampi!
En voi mitään sille, että viehätyn vain miesmäisen vartalon omaavista miehistä. Eiköhän se ole normaalia heteronaiselle, joka pitää huolta itsestään ja edellyttää mieheltään samaa? Läskit eivät mahdu miehen vyötärölle, koska siinä häviää juurikin miehiset mittasuhteet!
Olen puhunut vain kauniisti miehelleni tästä ongelmasta. Olen hakenut ratkaisua ilman syyttelyä. Mielestäni ensiksi olisi korjattava hänen kroppa ja hyvä seksi saisi sytykkeensä ihan luonnostaan sen seurauksena. Minua on turha syyllistää HÄNEN kiloistaan.
Välittömästi ero miehestäsi ja salli hänelle mahdollisuus parisuhteeseen sinua viisaamman naisen kanssa.
Toivottavasti itsekin älyää lähteä. Ja pian.
kertoo enemmän haukkujan mielenmaisemasta kuin itse asiasta. Se on jokaisen oma valinta, millaisena haluaa kehonsa pitää. Ulkonäköasioilla ei mielestäni ole tässä oleellista merkitystä, vaan sillä, että merkittävä ylipaino on iso riski esim. raskauden ja synnytyksen komplikaatioille. Lisäksi hyvin monet muut sairaudet ovat paljon tavallisempia vahvasti ylipainoisilla ihmisillä.
Mielestäni terveys on niin tärkeä asia elämässä, että sen takia kannattaa todella pitää itsensä kutakuinkin normaalipainoisena.
Oletan että jos sinulle tulee jokin lihavuuteen liittyvä vaiva, niin menet lääkäriin joka on kustannettu meidän veronmaksajien rahoista.
vois ajatella tupakoitsioista, syöpääsairastavista, työtapaturma onnettomuuden kautta sairaalakierteeseen joutuneet, vanhukset, vähävaraiset lapsiperheet, alkoholistit...jne, jne lista on loputon mitä me maksamme veroillamme.
Ei lihavatkaan käsitä niitä terveysriskejä ennen kuin jotain vakavaa ilmentyy, samoten kuin tupakoitsiat ja monet muut!!!!!
Meidän valtio pyörii työhön KYKENEVIEN varoilla. Ja meitä on eniten suomessa!!!!!!!
Kyllä minä toivon jos perheelleni jotain sattuu, että tämä yhteiskunta auttaa silloin.
Mulla ei ole mitään ongelmaa maksaa veroja. Haluan elää tällaisessa maassa vaikka meilläkin omat ongelmamme ovat, on tämä silti parempi paikka kuin moni muu.
tehdä lapsia, jos suvussa on allergioita tai muita selvästi perimässä kulkevia vaivoja. Samoin ekan sektion jälkeen on sterilisaatio paikallaan, koska yhteiskunnalle tulee kalliiksi valuvikaisten lisääntyminen ja huonojen geeniensä jatkaminen.
Mä en ymmärrä, miten rahaan vetoaminen on se syy rajoittaa toisia. Tietysti jossain on roti, mutta tie, jossa aletaan toisten ihmisten elintapoja ja valintoja rajoittamaan rahaperusteella on kestämätön. Missä tulee raja?
Itse olen 10kg ylipainoinen sohvaperuna, mutta mulla on hyvät geenit: ei sairauksia, ei sairaslomia töistä jne. Minulla kai on oikeus elää ja olla. Entäs hoikka ja urheilullinen kaveri, jolla on perinnöllisiä vaivoja selästä polviin? Jatkuvasti sairaslomalla ja yhteiskunnan laskuun on leikattukin kolmesti. Ja neljä lasta on maailmaan pökännyt. Hmm, voisko laitta pakkosterilisaatioon?
on valitettavasti usein myös lihavat lapset. Tai jos ei vielä lapsuusiässä, niin sitten he lihovat vanhempana. Tätä asiaa moni lihava äiti ei vaan tunnu tajuuvan :/!
Musta on suunnilleen ihan sama, joutuuko lapsi vanhempiensa kaltoinkohtelmaksi fyysisellä väkivallalla vai ylensyötöllä. Molemmista on yhtälailla haittaa lapselle joskus tulevaisuudessa. Sitä paitsi fyysisestä väkivallasta ei ulkopuoliset välttämättä tiedä mutta ylensyötön näkee kaikki. Ja siitä joutuu kyllä nykyään kiusatuksi viimeistään koulussa.
Lihavat ja lapsiaan normipainolla ylensyöttävät äidit ja vanhemmat ei vaan tunnu tajuavan kuinka haitallista se ylipaino niille lapsille on. Kielletään ja puolustellaan, syytetään ja arvostellaan vaan muita sen sijaan, että energiaa voisi käyttää siihen, että soisi edes pienen ajatuksen lapsensa terveelle tulevaisuudelle! Liikaa vaan vaadittu turhan monelta suomalaiselta äidiltä nykyään. Se, jos joku on tyhmyyttä, sanon minä!
on valitettavasti usein myös lihavat lapset. Tai jos ei vielä lapsuusiässä, niin sitten he lihovat vanhempana. Tätä asiaa moni lihava äiti ei vaan tunnu tajuuvan :/!
Musta on suunnilleen ihan sama, joutuuko lapsi vanhempiensa kaltoinkohtelmaksi fyysisellä väkivallalla vai ylensyötöllä. Molemmista on yhtälailla haittaa lapselle joskus tulevaisuudessa. Sitä paitsi fyysisestä väkivallasta ei ulkopuoliset välttämättä tiedä mutta ylensyötön näkee kaikki. Ja siitä joutuu kyllä nykyään kiusatuksi viimeistään koulussa.
Lihavat ja lapsiaan normipainolla ylensyöttävät äidit ja vanhemmat ei vaan tunnu tajuavan kuinka haitallista se ylipaino niille lapsille on. Kielletään ja puolustellaan, syytetään ja arvostellaan vaan muita sen sijaan, että energiaa voisi käyttää siihen, että soisi edes pienen ajatuksen lapsensa terveelle tulevaisuudelle! Liikaa vaan vaadittu turhan monelta suomalaiselta äidiltä nykyään. Se, jos joku on tyhmyyttä, sanon minä!
Häpeisit edes. Minua on hakattu lapsena useasti, nyrkillä ja potkimalla, omat juoppo-vanhempani. Myös kuristettu. Lopulta pääsin sijaisperheeseen. Miten voit edes väittää, että lapsen lihavuus on sama asia?Olet sairas. Tiesitkö, että on löytynyt lihavuusgeeni fto, ja se tarkoittaa, että samaa ruokaa syövät(ja saman ruokamäärän) lapset, niin toiset lihovat, toiset eivät. Geenin omaavat lihovat. Lisäksi moni lihoaa kouluiässä, vaikka kotona olisi terveellistä ruokaa. He käyvät itse esim. kioskilla ja grillillä. Ja moni vanhempi tekee paljon työtä sen lihavuuden eteen. Lisäksi moni lapsi on pulska lapsena, mutta teininä hoikistuu, kun tulee kasvupyrähdys.
Vaarallista on myös laihuusfanaatikot, jotka puhuvat laihdutuksesta ja siitä, että vain hoikka on kaunis. Näiden lapsen sairastuvat anoreksiaan, mikä on myös hyvin yleinen ja HUOM! tappava sairaus, pulskeus ei sen sijaan ole(ellei nyt ole tosi lihava Amerikan tyyliin)
ulospäin? Olet kipeä päästäsi.
kuvia. Kukaan ei kiusannut, yläasteella hoikistuin. Minulla oli maailman paras koti, ei väkivaltaa, ei alkoholismia, vaan ihanat vanhemmat, jotka tekivät hyvää ja terveellistä ruokaa. Minä en vain liikkunut paljoa, koska olin lukutoukka. Yläasteella aloin pyöräilemään ja siinä sitten hoikistuin.
on valitettavasti usein myös lihavat lapset. Tai jos ei vielä lapsuusiässä, niin sitten he lihovat vanhempana. Tätä asiaa moni lihava äiti ei vaan tunnu tajuuvan :/! Musta on suunnilleen ihan sama, joutuuko lapsi vanhempiensa kaltoinkohtelmaksi fyysisellä väkivallalla vai ylensyötöllä. Molemmista on yhtälailla haittaa lapselle joskus tulevaisuudessa. Sitä paitsi fyysisestä väkivallasta ei ulkopuoliset välttämättä tiedä mutta ylensyötön näkee kaikki. Ja siitä joutuu kyllä nykyään kiusatuksi viimeistään koulussa. Lihavat ja lapsiaan normipainolla ylensyöttävät äidit ja vanhemmat ei vaan tunnu tajuavan kuinka haitallista se ylipaino niille lapsille on. Kielletään ja puolustellaan, syytetään ja arvostellaan vaan muita sen sijaan, että energiaa voisi käyttää siihen, että soisi edes pienen ajatuksen lapsensa terveelle tulevaisuudelle! Liikaa vaan vaadittu turhan monelta suomalaiselta äidiltä nykyään. Se, jos joku on tyhmyyttä, sanon minä!
Häpeisit edes. Minua on hakattu lapsena useasti, nyrkillä ja potkimalla, omat juoppo-vanhempani. Myös kuristettu. Lopulta pääsin sijaisperheeseen. Miten voit edes väittää, että lapsen lihavuus on sama asia?Olet sairas. Tiesitkö, että on löytynyt lihavuusgeeni fto, ja se tarkoittaa, että samaa ruokaa syövät(ja saman ruokamäärän) lapset, niin toiset lihovat, toiset eivät. Geenin omaavat lihovat. Lisäksi moni lihoaa kouluiässä, vaikka kotona olisi terveellistä ruokaa. He käyvät itse esim. kioskilla ja grillillä. Ja moni vanhempi tekee paljon työtä sen lihavuuden eteen. Lisäksi moni lapsi on pulska lapsena, mutta teininä hoikistuu, kun tulee kasvupyrähdys. Vaarallista on myös laihuusfanaatikot, jotka puhuvat laihdutuksesta ja siitä, että vain hoikka on kaunis. Näiden lapsen sairastuvat anoreksiaan, mikä on myös hyvin yleinen ja HUOM! tappava sairaus, pulskeus ei sen sijaan ole(ellei nyt ole tosi lihava Amerikan tyyliin)
Tiedän kyllä, että tuollainen geeni on löydetty. Se geeni ei silti todellakaan selitä lihavuutta! Se aiheuttaa vain sen, että toisille ihannepainossa pysytteleminen on helpompaa kuin toisille. Ei sitä, että geenin omaava on automaattisesti lihava.
Vituttaa suoraan sanottuna tuollainen lehtien uutisointi koko asiasta. Niiden juttujen jälkeen jokainen lihava omaa automaattisesti sen geenin ja voi hyvällä mielellä jättää ruoasta ja liikunnasta vouhkaamisen muille! Geenin omaava voi ihan varmuudella olla myös normaalipainoinen, jos vaan vaivautuu ja viitsii tekemään sen eteen töitä ja ottamaan viimeisen vastuun omista läskeistään itselleen.
Mulla on myös ollut lapsena monen mielestä traumaattisiakin kokemuksia. Silti en syytä niistä ketään tai perustele lihavuuttani niillä.
Ainoa ketä voisin jostain syyttää, on äitini, joka syötti minut lihavaksi. Oman liahvuuteni takia myös eskoisestani tuli lihava. Ja ihan ilman geeniä! Ainoastaan ja vain siitä syystä, että syötin hänet sellaiseksi oman mukavuuden haluni ja tyhmyyteni takia! Hese ja Mäkkäri oli aika tuttuja paikkoja noina aikoina, samoin Makuunin jättisäkit karkkia. Lista on loputon...
Onneksi jossain vaiheessa tajusin, että minun pitää laihtua, jotta voin olla lapseni elämässä mukana mahdollisimman pitkään. Ylläri, että samaan tahtiin kun minä laihduin, niin myös esikoinen hoikistui. Hänen hoikistumisensa tosin kesti kauemmin kuin omani mutta pääasia, että lapsi nyt on normaalipainoinen. Mutta, vaikka lapsi nyt teininä onkin normaalipainoinen, se ei tarkoita sitä, että hän ei enää koskaan liho. Toivon totisesti, että hän osaa ja haluaa ottaa mallia näistä minun nykyisistä elintavoistani eikä niistä, joita meillä noudatettiin silloin kun hän oli pieni.
Eli siis entisenä läskinä tiedän todellakin mitä se äidin läskiys, laiskuus ja mukavuuden haluisuus vaikuttaa siihen lapseen! Joku läski nyt varmaan piipittää vastaan ja loukkaantuu mutta jospa vaikka tuntisi myös pienen piston sydämessään. Omista läskeistään on jokainen ihan itse vastuussa ja samalla me äidit kyllä ollaan vastuussa niistä lastemme läskeistä. Tosin tähän Suomessa yleistyvään läskiongelmaan on ihan turha odottaa mitään parannusta ennen kuin ihmiset ja erityisesti äidit myöntävät ongelman ytimen löytyvän sieltä peilistä eikä yhtään mistään muualta!!
En väitä, etteikö oman osan myöntäminen tässä asiassa olisi helppoa mutta helpottaa kummasti oloa, kun sen vihdoin pystyy itselleen myöntämään.
En syytä vanhempiani, koska meillä oli terveellinen ruoka. Minä ostin salaa kioskilta herkkuja. Olin niin makean ja suolaisen herkun perään(sipsit ja karkit) Kukaan ei kiusannut koskaan, minulla oli paljon ystäviä. N. 15 vuotiaana aloin laihtumaan, ja olin jo kyllästynyt sipseihin ja karkkeihin. Aloin myös käydä jumpissa. Tänä päivänä olen hoikka, joskin intohimoni on jälleen sipsit ja karkit ja söisin vaikka niitä joka päivä. Kova liikunta pitää silti painon kurissa.
Se on ongelma, totta. Ja hyvä että siitä puhutaan. Mutta myös anoreksia on lisääntynyt, tästä oli uutisissakin viime kuussa; nuorten tyttöjen anoreksia on lisääntynyt todella paljon. Tästä ei vaan koskaan keskustella. Kun on vissiin hienoa olla laiha, mitä siitä vaikka olisi liian laiha, kunhan vaan on median luomassa ihannepainossa...
Samaan aikaan on myös lapsia, jotka näkevät kotonaan nälkää. Opettajat tietävät kertoa, että maanantaisin loppuu kouluista ruoka usein, kun useat oppilaat ovat nälkäisiä. Voi vain arvailla, miksi lapsi ei ole saanut kotonaan ruokaa. Minne on vanhempien rahat menneet viikonlopun aikana...
mutta rumaltahan se näyttää... Mutta siitäkin huolimatta, taitaa olla valtaosa väestöstä läskejä enemmän tai vähemmän, niin ehkä se on se normaali asia, ja hoikkuus epänormaalia. Ainoo mikä punkeroissa mua aina mietityttää, on se, että siirtääkö ne huonot ruokailutottumukset ja vähäisen liikunnan sitten esimerkillään lapsilleen. Eiköhän tuostaki joku tutkimus ole, mutta en ole perehtynyt.
mutta rumaltahan se näyttää... Mutta siitäkin huolimatta, taitaa olla valtaosa väestöstä läskejä enemmän tai vähemmän, niin ehkä se on se normaali asia, ja hoikkuus epänormaalia. Ainoo mikä punkeroissa mua aina mietityttää, on se, että siirtääkö ne huonot ruokailutottumukset ja vähäisen liikunnan sitten esimerkillään lapsilleen. Eiköhän tuostaki joku tutkimus ole, mutta en ole perehtynyt.
tulokset liikuntatesteistä ja liikkuu joka päivä todella paljon. Samaan aikaan laiha isäni ei liiku yhtään, makaa pääasiassa sohvalla. Ei tätäkään voi yleistää.
että miksi haluat olla lihava?
Mitä niin hyvää ja ihanaa on lihavana olemisessa että et haluaisi muuttua?
En usko että peiliin katsoesssasi ja vaateostoksilla olet tyytyväinen itseesi.
mulla mitat 172cm/97kg. En halua olla "näin" lihava. sopiva olisi 85kg mutta sen alle en halua laihtua.
Olen laihduttanut enimmillään itseni 68 kiloiseksi ja siinä painossa tunsin itseni sairaaksi ja rumaksi. rinnat pienenivät tosi paljon ja kasvot kapenivat aivan vieraan näköiseksi.
Pidän tosi paljon isoista rinnoistani, enkä halua silikoneja. Koen olevani nätimpi pyöreänä kuin normaalipainoisena.
tietysti mietin esim diabetestä. olen ollut 4x raskaana, eikä ole raskausdiabetestä tullut. viime kesänä olen taas käynyt sokerirasituksessa (en ole raskaana) ja kolesterolit on mitattu ja kaikki on kunnossa. en halua sairastua diabetekseen, eihän kukaan halua.
Mutta en halua olla myöskään mielenterveysongelmainen, jota jatkuva laihdutus ja oman kehon mittaaminen minulle tuo.
peiliin katsoessani en ole tyytyväinen mahaani mutta kaikki on ok. Tuskin normipainoisetkaan ovat omaan kroppaansa täydellisen tyytyväisiä?
En koe vaateostoksia sen vaikeammiksi tässä painossa kuin 68 kiloisenakaan. samat ongelmat on aina.
lihava äiti ei voi olla hyvä esimerkki kenellekkään lapselle terveistä elämäntavoista, eli terveellisestä ruuasta ja riittävstä liikunnasta. Siksipä pulleiden ihmisten lapsetkin on usein pulleita, kukapa muu niitä lihottavia ruokia sinne kotiin kantaa kuin ne lihavat vanhemmat. Voin vaikka lyödä vetoa että jos tutkittaisiin lihavien vanhempien ja hoikkien vanhempien lasten ruokavaliot ja liikuntatottumukset niin kyllä se vaan näkyisi että onko millaiset elämäntavat omaavat vanhemmat. Sama se mulle vaikka aikuiset lihottavatkin itsensä, ihan sama mulle myös jos joku juo itsensä hengiltä tai polttaa tupakkaa, mutta valitettavasti näilläkin huonoilla elämäntavilla on tapana siirtyä jossain määrin lapsille. Lisäksi jatkuva herkkujen vetäminen tekee niin huonoa jälkeä hampaille, myös lasten. Ja aikuiset on lastensakin hampaista vastuussa. Yhtä lailla paheksun anorektikkoäitejä jotka siirtävät vääristyneen minäkuvansa lapsiina. Ja kyllä lihavuus vaan tulee kalliksi, tällä hetkellä kohta 500 000 2-tyypin diabeetikkoa, ja niiden hoito vie miljoonia veroeuroja suomalaisten pusseista. Se on toiseksi eniten rahaa vievä sairaus suomessa ja 95% 2-tyypin diabeetikoista on lihavia ja jos jonkun mielestä tää ei pidä paikkaansa ja uskoo olevansa terve vielä useiden lihavien vuosien jälkeen niin suosittelen käymään lääkärissä selvittämässä totuuden "terveydestä".
minullsa on 4 lasta, joista 3 on hoikkia ja 1 on alipainoinen. Lapset eivät koskaan saa limsaa. herkkuja saavta 2x kuussa. urheilevat ja syövät terveellisesti kala-kasviruokaa kotona.
Sitä minäkin syön mutta lisäksi syön herkkuja.
Minustakin alle teini-ikäisten lasten lihavuus on vanhempien syytä. Aikuisena syövät sitten mitä tykkäävät ja lihovat tai ovat lihomatta mutta kotona ei lihomisen mahdollisuutta ole.
että lapseni oppivat, että ketään ei haukuta koon, ihonvärin tms. Vuoksi.
Se minkälainen persoona ihminen on, vaikuttaa eniten kuitenkin loppupeleissä.
ja aina tulee olemaan kaikenkokoisia ihmisiä. lihavuus ei lopu haukkumalla. Toivoisin, että ihmiset pystyisivät hyväksymään toisensa koosta riippumatta. Lihava ihminen voi olla todella ihana luonteeltaan aivan yhtä hyvin ku täysp..ukin. Samoin laiha ihminen.
mutta annas olla kun olet laiha. Jokainen katsoo oikeudekseen tulla ihmettelemään ja kommentoimaan asiaa tyyliin; "syötkö sinä yhtään mitään", "eikö luut kolise kylkeä kääntäessä" jne. Samalla lailla siinä avostellaan ihmisen fyysistä olemusta, tajuamatta lainkaan, että sekin voi tuntua pahalta, jos ei ole laiha omasta halustaan...