Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri vähävaraisilla on ne suurimmat taulutelevisiot?

Vierailija
01.11.2010 |

Olen huomannut lasteni kavereiden perheissä lähes poikkeuksetta tämän ilmiön. Lapset kulkevat kuluneissa vaatteissa ja ruoka on sitä sun tätä, mutta TV-taulu on iso ja komia!

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika simppeliä on, että rahaa käytetään ensisijaisesti siihen, mihin halutaan panostaa. Eikös vapaa-ajasta ja harrastuksista haluta yleensäkin tehdä mahdollisimman mukavia? Köyhillä rahankäytön priorisointi korostuu, kun rahaa on vähemmän.

Harrastuksiin yleensäkin liittyy kuluja: jos TV:n katsominen on tärkeää, uusi telkkari on kiva. Vaikka se onkin iso kertaostos, ei uutta tarvitse muutamaan vuoteen hankkia ja ostos tuottaa paljon iloa ja mielihyvää. Samalla periaatteella musiikki-ihminen haluaa panostaa äänentoistoon, pelaaja taas tehokkaaseen tietokoneeseen ja/tai pelikonsoleihin. Koiraihminen puolestaan pulittaa muiden mielestä sievoisia summia haluamaansa kennelkoiraan. Ihmisillä on eri harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Siksi nämä hauva vs. telkkari -väittelyt tuntuvatkin vähän hassuilta. :)

Loppujen lopuksi ison ja komian taulu-TV:n omistaminen on ihan perheen oma asia varallisuuteen katsomatta. Holtiton kuluttaminen, tyhmät ostokset ja materiabrassailu ovat tietysti ihan toisia juttuja, mutta todennäköisesti noissa ap:n lasten kaverien perheissäkin perusasiat hoituvat TV:n koosta huolimatta. Lapset eivät toivottavasti näe nälkää, puhtaita vaatteita on (kuluneita tai uusia) ja laskut hoituvat. Ulkoinen habitus ei kuitenkaan ole kaikkien lapsiperheiden tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.

Vierailija
2/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei ole rakki, eikä kapinen piski. Kapi on koiran ihosairaus, eikä meidän koiralla sellaista ole. Koira on meillä perheenjäsen siitä huolimatta, mitä sä ajattelet. Se on tosi tärkeä kaikille. Jos se sua harmittaa, niin voi voi.

Koira on koira, se on tärkeä ja ihana ja mutulutu mutta kyllä vaan jos muksulle tulee allergia niin rakki lähtee sen suurempia kyyneleitä. Ei se ole mitään muuta kuin mukaperheenjäsen jonka muija ottaa ittelleen hoivaviettiä rauhoittaakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi on panostettu telkkariin ja ylipäätään viihde-elektroniikkaan. Se on sitten voi voi jos se jotakuta ärsyttää :)

Vierailija
4/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsilla on kuluneet vaatteet?

Vierailija
5/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei ole rakki, eikä kapinen piski. Kapi on koiran ihosairaus, eikä meidän koiralla sellaista ole. Koira on meillä perheenjäsen siitä huolimatta, mitä sä ajattelet. Se on tosi tärkeä kaikille. Jos se sua harmittaa, niin voi voi.

Koira on koira, se on tärkeä ja ihana ja mutulutu mutta kyllä vaan jos muksulle tulee allergia niin rakki lähtee sen suurempia kyyneleitä. Ei se ole mitään muuta kuin mukaperheenjäsen jonka muija ottaa ittelleen hoivaviettiä rauhoittaakseen.

älä mun. Jos sä suhtaudut eläimiin noin tunteettomasti, niin ei kai sille mitään voi, mutta älä puhu niin kuin se olis joku yleinen totuus. Kiitos.

Vierailija
6/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän et annan ehkä vähän tarkoituksellakin itsestäni "köyhemmän"vaikutelman.En oo ikinä kertonut kellekään mun palkkaa, puhumattakaan et puhuisin säästöistäni tai muuten meidän perheen raha-asioista kellekään.Mut on opetettu jo lapsena kunnioittamaan ihmisten yksityisyyttä ja rahat on yksi osa sitä.Ja joo,mun molemmat telkkarit maksoi uutena päälle tonnin mut ne olikin niitä ensimmäisiä hybridejä eli ei enää niin uusia.

Vierailija
7/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu huomaan, koirasta on paljon enemmän riesaa ja vaivaa kuin telkkarista.

Kyllä varmaan lapsistakin on enemmän riesaa kuin telkkarista, mutta onhan siinä iso ero, kun puhutaan elävästä olennosta ja koneesta. Tietenkin joillekin se telkkari on hirveän tärkeä, mutta mulle kyllä lenkkejä koiran kanssa ei korvaa mikään.

Jep, mutta kun minä en tarvitse lenkkeilyyn koiraa. Meillä on hyvä ja iso tv, mutta ei se tarkoita ettenkö kävisi esim. lenkillä. Eikä se tarkoita etten tekisi mitään muuta kuin tuijottaisin telkkaria.

En siis edelleenkään ymmärrä miten esim. tonnin koitan ostaminen on hienompaa kuin tonnin telkkarin ostaminen?? Tai ylipäätään koiran ostaminen, maksoi mitä maksoi...

mutta minulle koira on aivan uskomaton henkireikä, ja telkkari ei todellakaan sitä ole. Ei tässä ole nyt kyse siitä, tuleeko käytyä lenkillä vai ei, kuten sä sen väänsit, vaan siitä, miten ihanaa on käydä koiran kanssa.

ettei sinun mielestäsi voi lenkillä käydä ilman koiraa! Ja edelleen minulle jäi epäselväksi miksi tonnin laittaminen koiraan on hienompaa kuin tonnin laittaminen telkkariin? Sekö että pääsee lenkille koiran kanssa?

Mun käsityksen mukaan sä aloit vääntämään tuosta asiasta.

Mä aloitin keskustelun siitä, että totta kai elävän eläimen hoitaminen on monimutkaisempaa kuin telkkarista huolehtiminen (koska tuossa ekassa lainaamassani viestissä tuo eläimen riesa oli juuri se argumentti) ja sitten sä tulit vääntämään ja vänkäämään. Mä puhuin koko ajan siitä, mikä MULLE on tärkeää, ei siitä, mikä sulle. Jää vänkämään vaikka yksinäs tästä asiasta, mua ei tällainen jankkaaminen kiinnosta.

Vierailija
8/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin haaveiltu isosta taulutelevisiosta pitkään,mutta köyhiä kun ollaan niin haave ollut..nyt saatiin pikku perintö ja ostettiin tv=)Joskus on kiva saada jotain extraa vaikka ei rikkaita ollakkaan,mutta ei tuo lapsilta pois ole,niillä on ruokaa ja asianmukaiset ehjät vaatteet=)

Vierailija
9/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän minä tulin vääntämään? Kysyin vaan mikä tekee koiran ostamisesta hienompaa kuin telkkarin, siihen en vastausta saanut.

Itse vaan vänkäät ja vänkäät, etkä vastaa kysymykseen.

Vierailija
10/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisin 10% ansaitsee yli 4000 €/kk.

Kokonaisuutena tuo meidän viihdejärjestelmä on jotain kymppitonnin arvoinen... Ihan älytöntä. Me ollaan normaalituloisia (bruttotulot jotain 8500 euroa kuukaudessa) mutta mies on päättänyt laittaa ylimääräiset rahansa viihde-elektroniikkaan, koska tykkää moisista jutuista. On ostanut telkkarin ja muut kamat silloin, kun on ollut rahaa eikä millään osamaksulla tai luotolla. Minä en katso telkkaria juuri koskaan eikä paljon kiinnosta, millainen telkkari meillä on.

Vierailija
11/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä todella tulee paljon yleissivistävää ohjelmaa, dokumentteja, elokuvia ja TV-sarjojakin, joista saa sivistystä.

Vilkaisehan joskus jotain muuta kanavaa kuin MTV3:a tai Subia.

Vinkkinä esimerkiksi Ylen sarja Francon aika, siitä saa paljon tietoa Espanjan lähihistoriasta tai venäläiset sarjat, nyt tulee mm. Leninin testamentti

Kieliä oppii myös televisiosta ja onhan siellä lähes aina menossa joku kielikurssikin.

Dokumenttiohjelmia katson mm. Ykkösdokumentin, Dokumenttiprojektin, Ulkolinjan, FST5:n dokumentteja jne. Näissä on aiheina kaikenlaista historiasta urheiluun.

Elokuvia katson lähinnä Ylen kanavilta, tulee muunkinlaista kuin amerikkalaista elokuvaa.

Vierailija
12/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei lähtisi mihinkään, siirtyisi ulkokoiraksi asumaan lämmitettyyn koppiinsa öiksi, ja päivät viettäisi yhä kanssani työpaikallani.

Ja hullu on joka väittää että koira lähtisi ilman sen suurempia kyyneleitä... Tai no, tiedän kyllä millainen ihminen. Sellainen jota en halua tuntea.

Vierailija
13/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin juuri vuos sitten lapsille sonyn 42 tuuman telkkari, maksoi alle 1000 euroa, muistaakseni 899 oli tarkka summa. Joten eipä noi nyt kauheesti maksa, joten kyllä niitä köyhempikin voi ostaa.

No mun mielestä 900 euron telkkari on kyllä ihan älyttömän kallis. Meiltä hajosi kuvaputki kesällä ja ostettiin noin 600 euron telkkari ja se oli mun mielestä jo kalliimman puoleinen.

900 euroa telkkariin on yli puolet keskituloisen suomalaisen nettokuukausliksasta. Varmaan useampien asuntolainalyhennykset on pienempiä.

Ja niin: me olemme hyvätuloisia.

Vierailija
14/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän vanha kuvaputkitelkkari meni rikki vähän aikaa sitten, ja oli pakko ostaa uusi, niin mies vertaili muutaman päivän että löysi parhaan mahdollisen telkkarin, ja tilas sen sitten osamaksulla. Ei oo varaa ostaa jotain halpaa ja huonoa.

Pitäisi kanssa tehdä jonkinmoista vertailua, että ei ihan huonoa osta.

Mihinkä merkkiin ja malliin te päädyitte?

Vierailija
15/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään vähävaraisia ollakaan mutta me tykkäämme katsoa leffoja isolta ruudulta ja ei tuo 42" mikään iso minusta ole.

Vierailija
16/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä todella tulee paljon yleissivistävää ohjelmaa, dokumentteja, elokuvia ja TV-sarjojakin, joista saa sivistystä.

Ei ole tullut jälkimmäisiä katsottua 15 vuoteen, mutta eipä ole mitään kovin sivistävää osunut silmiin muillakaan kanavilla. Saan työkseni lukea laidasta laitaan ns. sivistävää matskua, ja olen aika vaativa mitä esim. ajankohtaisohjelmien tai historiadokumenttien laatuun tulee. Aika usein olen jättänyt ns. laatudokumentitkin kesken ihan siksi, että olen pitänyt niitä huonoina.

Eli meille riittää vanha putkitelkkari eikä uutta osteta ennen kuin tuosta kuva pimenee. Ja tällä tv:nkatselutiheydellä se kestää varmaan vielä toiset 15 vuotta.

Vierailija
17/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut jälkimmäisiä katsottua 15 vuoteen, mutta eipä ole mitään kovin sivistävää osunut silmiin muillakaan kanavilla. Saan työkseni lukea laidasta laitaan ns. sivistävää matskua, ja olen aika vaativa mitä esim. ajankohtaisohjelmien tai historiadokumenttien laatuun tulee. Aika usein olen jättänyt ns. laatudokumentitkin kesken ihan siksi, että olen pitänyt niitä huonoina.

Eli meille riittää vanha putkitelkkari eikä uutta osteta ennen kuin tuosta kuva pimenee. Ja tällä tv:nkatselutiheydellä se kestää varmaan vielä toiset 15 vuotta.

viksu ja vilmaattinen pyörii tällä palstalla?

Vierailija
18/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyllähän tuota telkkaria katsoo sängyssä iPod Touchin 3,5 tuuman näytöltäkin...

Vierailija
19/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on 50 tuuman taulutv ja maksettiin siitä 2200 euroa, mutta on meilä myöskin kaksi koiraa, joista maksettiin 1000 e kummastakin.

Ei olla suurituloisia, mutta ei maksa sossu eikä vanhemmat mitään...

Elämä on valintoja...

Vierailija
20/121 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari ei ole tärkein, putkitelkkari on olohuoneessa, kunnes se hajoaa, itse katselen televisio-ohjelmia mieluiten ipodistani, booxtv ohjelmalla, joka nauhoittaa televisiohjelmat, selaan ne suosikkeihin ja katson ne seuraavana päivänä, kun ehdin.

löytyy booxtv.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän