Top 10 mitä kapppaaja ei saa syödä ja mitä tilalle
tarkoitan sihan peruselintarvikkeita, kuten nyt vaikka peruna -> *tähän mitä tilalle*.
En jaksa lukea mitään oppaita, mutta kertokaa lyhyesti perusidea. Päätän sitten parehtyisinkö asiaan enemmän.
Kommentit (12)
Toi on kyllä ihan tavallinen ruokaympyrä joka sulla on! Camoon!!
kun kukaan ei vastaa, niin vastaan omasta "dieetistäni", mikä se sitten liekin.
1. peruna: tilalle muut kasvikset, pavut, linssit
2. leipä: olen vähentänyt entisestä 6-10 palasta per päivä samaan määrään per viikko (täysjyvää)
3. maustetut jogurtit: maustamaton jogurtti hedelmien ja marjojen kanssa, ei sokeria
4. mehut: soijamaito tai maito
5. karkit, suklaa: proteiinipatukka (missä protskua enemmän kuin hiilareita)
6. kahvi: pu-er tee
7. kahvileivät: kahviaikaan kunnon protskupitoinen välipala rahkasta tai raejuustosta ja hedelmistä
8. punainen liha: soijarouhe, kalkkuna, kana
9. mitäs vielä...
ei nää nyt kaikki olleet "peruselintarvikkeita", mutta tällä idealla - hiilarit minimiin, protskua tilalle - on lähtenyt 0,5 - 1 kg viikossa, eikä loppua näy. Saa syödä niin paljon kuin mieli tekee. Herkuttelu- ja juhlahetken on sitten erikseen, 1-2 krt. viikossa käyn esim. kavereiden kanssa kahvilassa tai ravintolassa syömässä, silloin syön mitä vain.
kevytlimsan tilalla vichyä tai vettä
perunan tilalle vaikka parsakaalia tai kukkakaalia tai ylen runsas salaatti (samoin makaronin ja riisin tilalle)
leivän tilalle itsetehtyjä mantelileipiä - tai sämpylöitä
pizzapohjakin onnistuu karppina, siihen tulee kermaviiliä
pullan tilalle pähkinöitä tai karppileivonnaisia (ks. karppi-info, reseptejä löytyy)
ahmimisen tilalle taju omasta nälästä ja sen rajoista
siinä jotain, kilot karisee, eikä nälkää näe
En käytä (valkoisia) jauhoja kuten leipää / pastaa tai tärkkelystä kuten perunaa / riisiä lainkaan. Virallinen suositus on myös käyttää margariineja ja itse en niihin koske vaan käytän voita tai oliiviöljyä. Lihankaan ei tarvitse olla rasvatonta filettä eikä maidon vaaleansinistä kurria, vaan täysrasvaista. Kermakkeisiin en koske, vaan käytän oikeaa kermaa.
Syön virallista suositusta huomattavasti vähemmän hiilihydraatteja, jonkin verran enemmän proteiinia ja huomattavasti enemmän rasvaa.
Leipä tuntuu olevan monelle se suurin kompastuskivi. Siihen tottuu nopeasti, että leivän tilalla syö vaikka munakkaan, tai vain leivän "päälliset" - kinkkua, täysrasvaista goudaa jne. Leivän virkaa voi toimittaa vaikka salaatinlehti ja siihen päälle voi rakentaa unelmiensa "leivän" majoneesia ja herkkkutäytteitä säästelemättä.
Esim. lasagnen voi tehdä pastalevyjen sijaan munakoisosta ja kesäkurpitsasta, samoin aika monen muun uuniruuan perunan voi korvata esim. lantulla, joka muhii kiusauksissa aivan ihanaksi vaikkapa smetanalla mehevöitettynä.
T. 3
Toi on kyllä ihan tavallinen ruokaympyrä joka sulla on! Camoon!!
Syön aamupalaksi kaurapuuroa, koska teen sitä lapsellenikin. En ehdi kokkailla mitään munakkaita enää lisäksi, joten mitä ehdotatte aamupalaksi, jotain helppoa?
Entä kumpi parempi: tee yhdellä palalla sokeria + maitoa vai kahvi maidolla?
Heti aamulla en pysty juomaan kahvia ja tee oon pahaa ilman sokeria. Pitäisikö tee jättää pois?
ap.
Nopea aamupala olisi iso pala leipäjuustoa sellaisenaan tai "voileiväksi" päällystettynä. Munakas tai munakokkeli on melkein yhtä nopea tehdä kuin voileipä.
Voisiko teehen lorauttaa punaista maitoa tai jopa kermaa? En tiedä mausta kun en juo teetä.
Kananmunan paistat samassa ajassa kuin puuro kypsyy. Tai sitten "voileipä" ilman leipää, eli juustoa, kinkkua, kasviksia. Tai teet karppileipiä joita jotkut tekevät, itse en niistä välitä. Leipäjuusto ok (tsekkaa suolamäärät vaan) jne. Yksi hyvä on myös turkkilainen jugurtti, myydään pikkuämpäreissä. Siinä on sen verran rasvaa, ettei heti tule nälkä, ja mukaan voit lisätä marjoja pakkasesta ja vaikka auringonkukansiemeniä.
Jotkut karpit käyttävät tavallisen valkaistun sokerin sijaan intiaanisokeria tai steviaa, ja jotkut myös hieman hunajaa.
T. 3
Syön aamupalaksi kaurapuuroa, koska teen sitä lapsellenikin. En ehdi kokkailla mitään munakkaita enää lisäksi, joten mitä ehdotatte aamupalaksi, jotain helppoa? Entä kumpi parempi: tee yhdellä palalla sokeria + maitoa vai kahvi maidolla? Heti aamulla en pysty juomaan kahvia ja tee oon pahaa ilman sokeria. Pitäisikö tee jättää pois? ap.
Kananmunan paistat samassa ajassa kuin puuro kypsyy.
Meidän perheen minuuttiaikatauluaamuissa ei ehdi munakkaita kokata.
Mites, jos vetäisi vain muutaman siivun kinkkua paketista ja thäts it?
ap.
juon kupin kahvia kermalla ja seuraava ateria on lounas.
Mites, jos vetäisi vain muutaman siivun kinkkua paketista ja thäts it?
ap.
Parissa kinkkusiivussa on energiaa varmaan korkeintaan 100 kcal ja rasvaa ei nimeksikään.
Itse paistan usein illalla valmiiksi kananmunia jääkaappiin, aamulla vain lämmitän ne ja syön vähän juustoa kaveriksi.
Valkoinen jauho, sokeri, tärkkelys, lisäaineet, einekset, arominvahventeet, keinomakeutteet ja light-tuotteet
-> itse korvaan: runsaasti kasviksia, salaatteja, marjoja, oliiviöljyä, marinoimatonta lihaa (itse marinoiden esim. oliiviöljyllä, yrteillä ja mausteilla tulee ihanaa!), kalaa, normaalirasvaisia maitotuotteita jne. Paistamiseen voita tai öljyä. Mahdollisuuksien mukaan valitsen luomua. Herkuttelen käytännössä aina, koska kaikki mitä syön, maistuu hyvältä :)