Vinkkisi lapsen atooppisen ihottuman hoitoon
Lapsen iho on alkanut huonontua ja lääkäri totesi sen olevan atooppista ja liittyvän ruoka-aine allergiaan. Nyt talvea kohti iho menee vain huonommaksi. Taipeet on vereslihalla ja etenkin raajat aivan läikikkäät punaisesta kuivasta ihottumasta. Lääkärin määräämät voiteet (mm. protopic ja miniderm) kirvelevät kauheasti. Weledan Calendula öljy taitaa olla ainoa joka ei kirvele. Lisäksi olen laittanut välillä Weledan sinkkivoidetta, onkohan sinkkivoide ihan ok atooppisen ihon hoidossa?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Kommentit (90)
Allergia voi olla, vaikkei mitään testeissä löydy!
Yleisimmät iho-allergeenit kannattaa testata jossain vaiheessa. Viikko tai kaksi ilman ja sitten reilumpi annos.
Itselläni viljat aiheuttavat puolessa tunnissa armottoman kutinan ja näppylöitä erityisesti raajoissa ja mahassa.
Kokeile kaksi viikkoa viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota. Kaksi viikkoa on lyhyt aika, mutta siinä ehtii nähdä, onko apua.
Itse kadun loppuelämäni, kun en tajunnut kokeilla sitä aiemmin. Lapselta meni vuosia valvoessa, raapiessa, itkiessä, sairaalajaksoilla ja kärsimyksissä. Tuo ruokavalio muutti kaiken.
Voiteista paras on Decubal Clinic cream.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 00:36"]- rasvaus perusvoiteilla aamuin/illoin perusvoiteilla esim. aqualan, aqualan l, ceralan, novalan tai tarpeen mukaan rasvaisempikin
- ihottumakohtiin hydrocortisonia kuuri luontoisesti. 2 vkoa putkeen vaikka ihottuma olisikin hävinnyt jo aikaisemmin. sitten 2 vko tauko ja uusinta käsittely tarpeen mukaan. jos itsehoitopuolen kortisonit eivät auta lääkäri voi määrät vahvempia voiteita.
- ihon päivittäinen pesu viileällä vedellä ja nopeasti ei siis kuumia kylpyjä/ pitkiä suihkuja. monet atoopikot ovat allergisia omalle hielleen ja hiki kutittaa ja ärsyttää ihoa entisestään joten päivittäinen pesu kannattaa
- rasvapesu: eli aqualan L voidaan käyttää suihkusaippuan/pesunesteen tilalla pesuaineena
-rasvaus heti suihkun jälkeen kun iho on vielä kostea
-veden juonti
- yöksi lapselle esim puuvillahanskat käteen ettei unissaan raavi
- unissaan raapimista voidaan myös estää lievästi väsyttävillä antihistamiineilla (atarax) joita saa apteekista reseptillä
- ruokavalio: hyviä rasvoja ja paljon vettä
t: 25 v. atoopikko ja farmaseutti
[/quote]
Olin kirjoittamassa saman tyyppisiä ohjeita, mutta löytyi jo näköjään valmiiksi. Itse olen havainnut Bepanthenin toimivaksi.
T. Toinen 25v. atoopikko
Mulle myytiin tänään apteekissa lapsen atooppiseen ihottumaan perusvoide, joka tuntui kokeillessa hyvän rasvaiselta. Kotona huomasin että siinä onkin ainesosana silikonia, mitähän se tekee kuivuneelle näppyiselle iholle?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2010 klo 21:14"]Vinkkejä otettaisiin täälläkin vastaan. Mä olen miettinyt lapsen joka iltaista pesua, onko se oikeasti hyväksi vai kuivattaako lisää? Ja onko kylpy ok vai pikainen suihku? Ja millä pestään vanhat rasvat pois? Eikös se ole sen peseytymisen tarkoitus että pestään vanhat rasvat että voi laittaa taas uutta?
[/quote]
Ihoa täytyy nimenomaan pestä! Mieto pesuaine,paljon rasvausta
T kosmetologi
Lääkäri antoi vinkin joka tepsii eli ammeeseen oliiviöljyä n1dl ja loput vettä. Annetaan lapsen leikkiä siellä ja saa mennä päähänkin luonnontuotetta kun on. Ja sit ei kuivata vaan antaa kuivua..märkä iho imee vettä ja öljyn siinä mukana. Varoitus liukasta on sit . Mut siis toimii . Muutenkin aina rasvaus märkään ihoon ei kuivausta:)
Protopic kirvelee takuulla jonkin verran. Vielä enemmän jos sitä käyttää väärin. Se laitetaan ehdottomasti kuivalle, puhtaalle iholle. Eli pesun jälkeen odottaa mieluiten tunti että ylimääräinen kosteus haihtuu iholta ja sitten vasta sitä. Eikä tietenkään samaan aikaan muita voiteita iholle. Tämä nyt lähinnä liittyen tuohon. Se toimi minulla hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="28.10.2010 klo 21:14"]Vinkkejä otettaisiin täälläkin vastaan. Mä olen miettinyt lapsen joka iltaista pesua, onko se oikeasti hyväksi vai kuivattaako lisää? Ja onko kylpy ok vai pikainen suihku? Ja millä pestään vanhat rasvat pois? Eikös se ole sen peseytymisen tarkoitus että pestään vanhat rasvat että voi laittaa taas uutta?
[/quote]
Ihoa täytyy nimenomaan pestä! Mieto pesuaine,paljon rasvausta
T kosmetologi
[/quote]
Mitä sanot tuosta silikonista perusvoiteessa atooppisen ihon hoidossa?
Meille ei auttanut muu kuin ruokavaliokokeilujen kautta löydetyt herkistykset. Työlästä oli mutta iho parani!!!!
...lapsen joka aikaisemmin oli ihan verillä taipeista.
Ompas täällä monenlaisia ohjeita. Meillä auttanut ruoka-aineiden välttely. (nyt porkkana, muna ja kana)
Ja nimenomaan kylpy (öljyn kanssa) auttaa mielestäni. Olen lukenut, että kuumat pikasuihkut kuivattavat, mutta pitkät kylvyssä lillumiset ovat hyväksi ja sitten rasvaus päälle.
Meillä käytössä vuohenmaitorasva.
Myös histamiinipitoiset kannattaa yksi kerrallaan tsekata, ne ei ole allergiaa varsinaisesti
Maitona ainoastaan punainen homogenoimaton!!!!! Ruoassakaan ei saa käyttää muuta kuin homogenoimatonta maitoa.
Meillä on toiminut parhaiten Mitosyl-voide, jossa on kalanmaksaöljyä tms. Se on ihan ihmeainetta, lapsen jalkojen iho on pysynyt sen avulla aivan loistavassa kunnossa!
Perusrasvaus aamuin illoin (meillä käytössä apualan duo) sekä karheimpiin kohtiin hydrokortisonia 3-5vrk kuurina. Taputtele rasvaa (tehostaa imeytymistä ja tuntuu lapsestakin mukavalta) reilusti niin, että sitä jää ihan näkyvä valkoinen kerros. Joutuu tietysti hetken valvomaan ettei sotke joka paikkaa eikä samantien sovi mennä nukkumaan, mutta pian se imeytyy. Tällaista suosittelisin ihon rauhoittamiseen puuttumatta ruokavalioon, kun niistä en osaa mitään sanoa. Meillä myös pojalla ollut pahoja iho-ongelmia ja näin ollaan menty hyvin tuloksin.
Suolavesikääreet meillä oli ihan parasta. Yöksi kun laitto niin aamulla tosi rauhallisen näköinen iho.
Locobase repairia suosittelen minäkin. Auttaa myös aikuisiän atooppiseen ihoon.
Meidän 1,5 vuotiaalla kortisonikuurin lisäksi ainoa, mikä auttaa pitämään ihottuman kurissa on apteekista saatava wonderm Sinkkispray. Laitan aamuin illoin. Samoin vaippaihottuma lähti sillä. Spray sisältää myös kehäkukkaa ja kamomillaa. Suolavesihuuhtelut on olleet käytössä myös alusta asti, mutta ei ole yksistään riittänyt.
Teettäisin kyllä ihan verikokeilla otettavat laajemmat allergiatestit jos teillä on vakuutus? Kookosöljy on hyvä jos sille ei ole allerginen, kortisonivoide kuureina, mahdollisesti allergialääkettä pahimpiin kausiin yön ajaksi ettei raavi? Me suihkutellaan joka toinen päivä niin viileällä vedellä kun sietää. Meillä paljastui allergiatesteissä useiden ruoka-allergioiden lisäksi huonepölyallergia joten petivaatteiden vaihto vähintään kaksi kertaa viikossa ja allergiaystävälliset patjat, tyyny, peitto, pesuaineet. Kunnon siivous joka toinen päivä, lapsen huone päivittäin. Unilelun lisäksi ei mitään muita pehmoleluja sänkyyn..
Kokeile kaikki perusvoiteet läpi. Mulle Miniderm on ollut kaikista pahin. Myöskään mikään, missä on parafiiniä (paraffinum liquidum) ei sovi, jotenkin tukkii ihon niin, että tulehtuu varmasti. Jäljelle jäävät Decubal, Lipolan, Ceralan ja Aqualan Duo. Tulehtuneelle iholle kevyempi voide, kuivalle paksumpi. Ja kortisonia ei kannata pelätä, tarpeeksi vahvana kuurina, että tulehduskierre katkeaa.
Toki allergiat kannattaa tutkia, mutta on ihan mahdollista, ettei mitään löydy.