Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10,5-vuotias tyttöni on kotona koko tämän viikon, 9 tuntia päivässä.

Vierailija
28.10.2010 |

Osaa lämmittää ruokansa, mennä ulos kaverin kansaa, ja keksiä itselleen puuhaa. Ei ikävöi tai pelkää.

On siis syysloma, ja minä töissä.

Onko hän teistä liian nuori siihen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos...:)

Vierailija
2/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on mun mielipide vain. Pystyn itse tekemään etänä jos noin olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran itse on tyytyväinen oloonsa, eikä ikävöi eikä pelkää.

Ja olettaisin kyllä ettei ole ongelma keskiverto 10- vuotiaalle.

Vierailija
4/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on, joskus sitä on opittava tulemaan toimeen itsensä kanssa. Ei 10v siihen tukehdu, että on yksin tai että vanhemmat eivät ole lomalla.

Vierailija
5/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaisi ja voisi olla päivät kotona ihan yksikseenkin. Ja voihan hän soittaa, jos tulee ongelmia.

Vierailija
6/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osasin olla yksin. Moni muu taas on täysin syyntakeeton vielä 10-vuotiaanakin.

Teillä molemmilla on varmaan kännykät ja on sovittu, mistä voi mennä pyytämään apua hätätilanteessa?

Vierailija
7/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira seurana, ja minusta hän oikein nauttii ajasta yksin, ilman minua ja pikkusiskoa, toisinaan.

Äsken kun soittelin, oli tekemässä joulukalenteria, oli siivonnut huoneensa ja ja katsonut elokuvan.

Hän on sellainen luonne, ettei keksi typeryyksiä, vaan vähän liiankin "pikkuvanha", ja vastuullinen.

Kysyin, en siksi, että olisin itse epävarma, vaan ihmettelen välillä juttuja, missä äiti kokee esim. syyllisyyttä jätettyään 9-vuotiaan tunniksi yksin...

Heräsi vain kysymys, olenko itse toiminut väärin, vaikkei tunnu siltä.

Ap

Vierailija
8/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselta odoteta noin suurta itsenäisyyttä kuin Suomessa.

Vierailija
9/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva olla omassa rauhassa. Tein välillä itse ruoatkin ja se oli vain kivaa. Minä ainakin nautin siitä, kun sai olla ilman vanhempia kotona.

Vierailija
10/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselta odoteta noin suurta itsenäisyyttä kuin Suomessa.

ja miehet joutuvat elättämään entisen ja nykyisen vaimonsa, eli ei ole avioerojakaan niin herkästi.

Vierailija
11/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäisi myös vallan mainiosti ja nauttisi olostaan. Ei kaikilla ole niitä ystävällisiä mummeja ja muita apuna, tämä näille heitteillejättö-puhelijoille. Itse olen ollut aikoinaan yksin kotona ekaluokkalaisesta saakka monta tuntia päivässä, lähdin myös yksin aamulla kouluun. Minusta se oli kivaa eikä koskaan ollut ongelmia asian kanssa.

Vierailija
12/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on mun mielipide vain. Pystyn itse tekemään etänä jos noin olisi.

Vierailija
13/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva olla omassa rauhassa. Tein välillä itse ruoatkin ja se oli vain kivaa. Minä ainakin nautin siitä, kun sai olla ilman vanhempia kotona.

Vierailija
14/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannerheimin lastensuojeluliitto on huolissaan liian aikaisin itsenäistyvistä lapsista. Jälleen koulujen alettua moni lapsi on iltapäivällä pitkään yksin kotona.

- Suomessa on itsepärjäämisen kulttuuri, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on oikein pärjätä omin päin. Toivoisin vain, että itsenäistyminen tapahtuisi asteittain ikää ja kehitysastetta huomioiden, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.

Yksinolo on Kallandin mukaan yksi laiminlyömisen muoto. Yksinolon seuraksia on myös tutkittu - liian varhain liian paljon yksin olleilla on riski varhaiseen päihteidenkäyttöön ja masennukseen.

- Laiminlyöntien ja paapomisen väliltä löytyy hyvä linja. Pitää antaa sopivasti vastuuta ja jaksaa jankuttaa huoneen siivoamisesta, täytyy kestää riitoja ja keskusteluja lapsen kanssa. Toisaalta täytyy antaa riittävästi huolenpitoa, jotta lapsella on turvallinen olo.

Alle 12-vuotiasta ei saisi jättää yksin

* -Riittävä huolenpito tarkoittaa sitä, että lapsella on turvallinen olo.

Netti-tvKatso MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin haastattelu

* (Huomenta Suomi 15.08.2008)

Yleispätevä ohje itsenäistymiselle on 12 vuoden ikä. Kallandin mukaan alle 12-vuotiasta ei pitäisi jättää yksin.

- Nyrkkisääntönä tuo ikä on hyvä. Syynä se, että tutkimusten mukaan lapset muistavat huonosti turvallisuussääntöjä. Lapsen on myös vaikea erotella sisäisiä pelkoja ja ulkoisia faktoja - lapsi voi esimerkiksi yksin ollessaan alkaa pelätä jääkaapin ääntä, Kalland kertoo.

Haasteena vanhemmuudessa onkin MLL:n mukaan tukea lapsen itsenäistymistä oikeassa aikataulussa. Lapsi voi samaan aikaan olla innokas, halukas ja pelokas. Haasteen Kalland heittää myös yhteiskunnan puoleen.

- En ymmärrä, miksi meillä on toiset koulupäivät kahdeksasta yhteen ja toiset yhdeksästä kahteen. Vanhemmat ovat kuitenkin kokopäivätöissä.

Vierailija
15/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole paljoa vaihtoehtojakaan kun 10 vuotias vaikka sairastuu, eikä vanhempi voi enää jäädä hoitamaan muuta kuin palkattomasti lasta kotiin. On meilläkin 10 vuotias ollut omasta halustaan kesällä päiviä kotona, kun ei isovanhemmille halunnut mennä "hoitoon". Riippuu ihan lapsesta, milloin on kypsä ja muutenkin halukas olemaan yksin kotona.

Vierailija
16/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan hänellä on mahdollisuus tavoittaa aikuinen esim. puhelimitse, jos tulee sellainen olo.

Vierailija
17/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on totta, että 10 v. ei saa jäädä kotiin hoitamaan(kun lapsi sairastaa), mutta moni pyytää mummua/pappaa jne avuksi.

Suomi on muuten saanut "pyyhkeitä" YK:n raportissa siitä, että täältä pyritään itsenäistämään lapset liian aikaisin.

Vierailija
18/18 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on totta, että 10 v. ei saa jäädä kotiin hoitamaan(kun lapsi sairastaa), mutta moni pyytää mummua/pappaa jne avuksi.

Suomi on muuten saanut "pyyhkeitä" YK:n raportissa siitä, että täältä pyritään itsenäistämään lapset liian aikaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä