Miksi teet/teit vain kaksi lasta, jos voit saada enemmän?
Eli, jos olet kykenevä saamaan enemmänkin lapsia, miksi vain kaksi?
Kommentit (82)
voi keskittyä nauttimaan kahdesta ihanasta lapsesta ja ylipäätään elämästä? En usko, että lapsi tarvitsee monta sisarusta, jakamisen taidon oppii kyllä yhden sisaruksen kanssa, jos on oppiakseen.
Milläs oikeasti luulet Afrikassa asuvan 11-lapsisen perheen pitävän hengissä ne penskansa. Luonnonvalinta karsisi ne alle puoleen, mutta kapitalistit antavat rahaa ja avustuspaketteja ja ruokaa... millä sinä luulet, että ne siellä elävät. Ei se 11-lapsisen perheen äiti juuri töissä voi käydä. Mutta kannatan tätä ajattelua, pysytään toki erossa kaikista kehitysmaista, selvitelköön asiansa ihan itsekseen. Ruandassa mm. on hienosti onnistuttu.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että syntyvyyden säänteleminen Suomessa ei tilannetta muuta. Itse asiassa, jos ns. kehittyneissä maissa tehdään vähemmän lapsia, miten maailman tilanne yleisesti menee mielestäsi. Tulee yhä vähemmän ihmisiä elättämään niitä, jotka ovat kehitysmaissa! Ei tuo voi olla jonkun oikea syy. Myönnä nyt!
Mä oon aina haaveillut neljästä, mutta päätin, että 2 saa riittää, siihen mulla on oikeus. Musta mulla ei ole oikeutta sanoa, että kiinassa ja afrikassa pitäis säädellä syntyvyyttä, jos itse teen niin monta kun lystää.
eka on nyt vauva, toinen tehdään perään ja sitten putket poikki. toivottavasti useampi tekis niin, niin jäis niille parempi maailma ja enempi tilaa, joita tänne nyt syntyy :)
On todellakin! Ja kyllä mä edelleenkin haaveilen siitä neljästä-viidestä, mutta miksi niiden pitäisi olla samaa lihaa ja verta. Voidaanhan me adoptoida niin, että saadaan lapsiluku täyteen. Ne lapset on jo joku tehnyt tähän maailmaan ja syystä tai kolmannesta ne tarvitsee uudet vanhemmat.
En mä roskiakaan lajittele tai kierrätä tai ole vegaani ihan vaan siksi, että saisin siitä jotain iloa...
ja kyllä, kehitysmaat hyötyy, kun ihmisiä on vähemmän.. miten muka kehittyneet maat elättää kehitysmaita? ostamalla ryöstöhintaan niiden viljat eläinten rehuksi?
lapses sairastuu keuhkokuumeeseen, niin ei mitään antibiootteja, vaan annetaan selviytyä ilman lääkkeitä. Näin heikko aines kuolee ja vahvimmat selviytyvät. Luonnonvalinta!
Eli, koska annetaan vähän lääkkeitä ja muutama paketti vaatteita, niin sitten voidaankin riistää toisesta päästä niin paljon kuin huvittaa? ja estää kehitysmaiden kehittyminen. Kiva, pidetään ne riippuvaisina meidän lääkkeistä ja muusta "avusta" ja saadaan lypsettyä niistä halpaa rehua ja muita luonnonvaroja.
Mä voin olla hippi, mut onneksi meitä on koko ajan enemmän!
monen Afrikan maan historia? Tunnetteko siirtomaa-aikaa, ja tiedättekö mistä ne monet ongelmat siellä kumpuavat. Länsimaat pumppasivat sieltä, tehokkaasti rikkaudet itselleen, tappoivat ja tekivät parhaansa alistaakseen ja aihettaakseen hajaannusta. Syitä on toki monia, miksi siellä asiat ovat huonosti, mutta länsimaat ja kapitalistit ovat olleet yhtenä isona tekijänä sitä "soppaa" hämmentämässä. Sivistäkää nyt vähän itseänne.
ostaa antibioottia. Olette syntyneet rikkaiksi, onneksi olkoon. Ette saa tukia, nosta lapsilisää, saa korkovähennyksiä tai ylipäätään käytä mitään ulkopuolista rahallista tukea elämiseenne. Te olette niitä todella harvoja, jotka selviätte ilman minkäänlaista ulkopuolista apua – olette omavaraisia.
Jos kuitenkin jotain saatte, niin voit lopettaa sen natkuttamisen luonnonvalinnasta ja varallisuudesta. Jos teiltä karsittaisiin kaikki ulkopuolinen tuki pois ja eläisitte kuten kehitysmaissa, voi olla että luonnonvalinta karsisi teistäkin jokusen leuanlouskuttajan parempiin suihin.
Mulla on nyt täysi vastuu tämän huushollin pyöritätmisestä sekä henkisesti vaativa työ. En jaksaisi enää kolmatta lasta. Haluan hoitaa lapseni hyvin ja tiedän rajani. Mitä pahaa siinä on? Ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, taustat ja voimavarat ja kaikki nämä seikat vaikuttavat valintoihin, joita ihmiset tekevät. Jos joku ei valitse samoin kuin tämän ketjun aloittaja, ei se tarkoita, että olisi huonompi ihminen tai huonompi äiti.
riittää todennäköisesti vain tämä yksi mussukka. syy: en tunne kaipaavani mitään enempää,koska olen todella onnellinen juuri näin! :)
Miksei halua?
mies ei ehdottomasti halua kolmatta, minulle se voisi sopia jos taloudellinen tilanteemme olisi parempi. Mutta kahteen jää ja se riittäköön.
Hanhiemoa lainaten: On talossa sata lasta, ja elämä puuhakasta. Juu ei.
joillekin on niin vaikea tajuta, että toisilla ekologinen omatunto ihan oikeasti vaikuttaa tähänkin asiaan? Itselläni on kaksi lasta ja periaatteessa haluaisin kolmannen, mutta liikakansoitus ON yksi syy miksi harkitsen biologisen sijaan sijaisvanhemmuutta tai kahteen tyytymistä. Muitakin syitä toki on, mm. oman uran kärsiminen. En kuitenkaan moralisoi toisten lapsilukua, koska onhan minullakin kaksi lasta ja sitäkin voisi joku pitää liikana.
Se muuten, että jollain on kehitysmaassa 11 lasta on vähän eri juttu, koska niiden lasten ekologinen jalanjälki on murto-osa siitä mitä omieni. Mutta tietysti väestönkasvua pitäisi yrittää hillitä ihan maailmanlaajuisesti.
Tuntuu vaan pahalta kun miettii missä maailmassa tulevat sukupolvet joutuvat elämään, jos ympäristöasioita ei saada paremmalle tolalle. Haluan elää niin, että voin vanhana sanoa mahdollisille lapsenlapsilleni edes yrittäneeni elää jotenkin oikein (ja silti haluan tietysti myös nauttia tästä omasta elämästä).
viisi tai itse asiassa, miksi et tee lapsia niin paljon kuin vain pystyisit? Kai nyt yleensä nainen voi saada kevyesti vaikka 10 lasta. Miksi rajoitit sen juuri tuohon kahteen?
No anyways, itse haluaisin kolme, mutta saas nähdä, toteutuuko toive.
Hänen mielestään kaksi on ihanteellinen määrä, ja hän haluaa keskittyä niihin kahteen jotka meillä jo on.
Itselleni kelpaisi vielä kolmaskin, mutta ei tämä mikään suuri ongelma ole.
mutta jo yhden jälkeen tiedän, etten jaksa kahta enempää (kaksikin saattaa tehdä jo tiukkaa, mutta haluan esikoiselle sisaruksen).
Eli, jos olet kykenevä saamaan enemmänkin lapsia, miksi vain kaksi?
Samoin tiedämme jaksavamme ja pystyvämme huolehtimaan näiden kahden tarpeista tasapuolisesti, niin henkisesti kuin aineellisesti. Mielestäni vastuullinen vanhempi tiedostaa oman kapasiteettinsa tässäkin asiassa.
Lapsi tarvitsee aikaa, paljon aikaa. On aika haasteellista järjestää sitä hänelle pitkien hoitovapaiden yms. muodossa. Meidän taloutemme ei niitä enää kestä. Samoin kun lapset ovat nyt koulussa, tarvitsevat he vanhempiaan koulunkäynnin tueksi, on harrastuksia jne. Haluan antaa lapsilleni 110 % tuen ja ajan minkä vain voin ja en suosi bulkkiajattelua tässä. Tiedän, että kun aikani ja rahani ovat kortilla jo näiden kahden kanssa olisi se kolmannen kanssa vielä haasteellisempaa.
Ehkäpä on totta, että hyvinansaitseville kolmas tai neljäs lapsi on nykyisin statusasia, toisaalta on runsaasti perheitä joissa ei ole varaa lapsilleen edes talvikenkiä ostaa kun niitä on tullut hankittua pikkaisen paljon.
viisi tai itse asiassa, miksi et tee lapsia niin paljon kuin vain pystyisit? Kai nyt yleensä nainen voi saada kevyesti vaikka 10 lasta. Miksi rajoitit sen juuri tuohon kahteen?
No anyways, itse haluaisin kolme, mutta saas nähdä, toteutuuko toive.
joillekin on niin vaikea tajuta, että toisilla ekologinen omatunto ihan oikeasti vaikuttaa tähänkin asiaan? Itselläni on kaksi lasta ja periaatteessa haluaisin kolmannen, mutta liikakansoitus ON yksi syy miksi harkitsen biologisen sijaan sijaisvanhemmuutta tai kahteen tyytymistä. Muitakin syitä toki on, mm. oman uran kärsiminen. En kuitenkaan moralisoi toisten lapsilukua, koska onhan minullakin kaksi lasta ja sitäkin voisi joku pitää liikana.
Se muuten, että jollain on kehitysmaassa 11 lasta on vähän eri juttu, koska niiden lasten ekologinen jalanjälki on murto-osa siitä mitä omieni. Mutta tietysti väestönkasvua pitäisi yrittää hillitä ihan maailmanlaajuisesti.
Tuntuu vaan pahalta kun miettii missä maailmassa tulevat sukupolvet joutuvat elämään, jos ympäristöasioita ei saada paremmalle tolalle. Haluan elää niin, että voin vanhana sanoa mahdollisille lapsenlapsilleni edes yrittäneeni elää jotenkin oikein (ja silti haluan tietysti myös nauttia tästä omasta elämästä).
Mulla on nyt täysi vastuu tämän huushollin pyöritätmisestä sekä henkisesti vaativa työ. En jaksaisi enää kolmatta lasta. Haluan hoitaa lapseni hyvin ja tiedän rajani. Mitä pahaa siinä on? Ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, taustat ja voimavarat ja kaikki nämä seikat vaikuttavat valintoihin, joita ihmiset tekevät. Jos joku ei valitse samoin kuin tämän ketjun aloittaja, ei se tarkoita, että olisi huonompi ihminen tai huonompi äiti.
Eikös siellä pitäisi olla asioiden hyvin, kun ei ole ollut varmasti kapitalismia...
monen Afrikan maan historia? Tunnetteko siirtomaa-aikaa, ja tiedättekö mistä ne monet ongelmat siellä kumpuavat. Länsimaat pumppasivat sieltä, tehokkaasti rikkaudet itselleen, tappoivat ja tekivät parhaansa alistaakseen ja aihettaakseen hajaannusta. Syitä on toki monia, miksi siellä asiat ovat huonosti, mutta länsimaat ja kapitalistit ovat olleet yhtenä isona tekijänä sitä "soppaa" hämmentämässä. Sivistäkää nyt vähän itseänne.
Milläs oikeasti luulet Afrikassa asuvan 11-lapsisen perheen pitävän hengissä ne penskansa. Luonnonvalinta karsisi ne alle puoleen, mutta kapitalistit antavat rahaa ja avustuspaketteja ja ruokaa... millä sinä luulet, että ne siellä elävät. Ei se 11-lapsisen perheen äiti juuri töissä voi käydä. Mutta kannatan tätä ajattelua, pysytään toki erossa kaikista kehitysmaista, selvitelköön asiansa ihan itsekseen. Ruandassa mm. on hienosti onnistuttu.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että syntyvyyden säänteleminen Suomessa ei tilannetta muuta. Itse asiassa, jos ns. kehittyneissä maissa tehdään vähemmän lapsia, miten maailman tilanne yleisesti menee mielestäsi. Tulee yhä vähemmän ihmisiä elättämään niitä, jotka ovat kehitysmaissa! Ei tuo voi olla jonkun oikea syy. Myönnä nyt!
Mä oon aina haaveillut neljästä, mutta päätin, että 2 saa riittää, siihen mulla on oikeus. Musta mulla ei ole oikeutta sanoa, että kiinassa ja afrikassa pitäis säädellä syntyvyyttä, jos itse teen niin monta kun lystää.
eka on nyt vauva, toinen tehdään perään ja sitten putket poikki. toivottavasti useampi tekis niin, niin jäis niille parempi maailma ja enempi tilaa, joita tänne nyt syntyy :)
On todellakin! Ja kyllä mä edelleenkin haaveilen siitä neljästä-viidestä, mutta miksi niiden pitäisi olla samaa lihaa ja verta. Voidaanhan me adoptoida niin, että saadaan lapsiluku täyteen. Ne lapset on jo joku tehnyt tähän maailmaan ja syystä tai kolmannesta ne tarvitsee uudet vanhemmat.
En mä roskiakaan lajittele tai kierrätä tai ole vegaani ihan vaan siksi, että saisin siitä jotain iloa...
ja kyllä, kehitysmaat hyötyy, kun ihmisiä on vähemmän.. miten muka kehittyneet maat elättää kehitysmaita? ostamalla ryöstöhintaan niiden viljat eläinten rehuksi?
lapses sairastuu keuhkokuumeeseen, niin ei mitään antibiootteja, vaan annetaan selviytyä ilman lääkkeitä. Näin heikko aines kuolee ja vahvimmat selviytyvät. Luonnonvalinta!Eli, koska annetaan vähän lääkkeitä ja muutama paketti vaatteita, niin sitten voidaankin riistää toisesta päästä niin paljon kuin huvittaa? ja estää kehitysmaiden kehittyminen. Kiva, pidetään ne riippuvaisina meidän lääkkeistä ja muusta "avusta" ja saadaan lypsettyä niistä halpaa rehua ja muita luonnonvaroja.
Mä voin olla hippi, mut onneksi meitä on koko ajan enemmän!
onhan siinä vähintään yhtä paljon hommaa kuin (todennäköisesti) biologisessa tai lapsen taustojen takia enemmänkin. Molemmat raskaudet ja synnytksetkin on olleet helppoja ja ikää vasta 30, joten siinä mielessä ei mitään estettä biologiselle lapselle.
olen aina mieltänyt olevani kahden lapsen äiti. En ole mikään superäiti, enkä aina ollut varma edes, haluanko lapsia. Minusta kolmekin on liikaa, yksi liian vähän. En haikaile tippaakaan, että se kolmas jäi tekemättä. Omat lapseni ovat ihania, mutta kun toinen oli ohittanut vaippaiän, ei olisi tullut mieleenkään aloittaa taas alusta. Lisäksi minussa asuu pieni linkola: maailma ei kestä sitä, että kaikki lisääntyvät niin julmetusti. What's the point?