Miksi teet/teit vain kaksi lasta, jos voit saada enemmän?
Eli, jos olet kykenevä saamaan enemmänkin lapsia, miksi vain kaksi?
Kommentit (82)
Silloin ei ole tunnetta, että jotain puuttuu perheestä, sitä vauvakuumetta.
Et sinä nyt vastaa, että miksi et halua.
kaksi riittää minulle, en vaan halua enempää. Ihan kuin haluan vain yhden miehen tai vain tietyn kokoisen asunnon.
Tämä oli ehkä yksi typerimmistä kysymyksistä vähään aikaan.
2 riittää minulle, en vaan kaipaa enempää. Miksi sinulle riittää vain yksi mies (vai riittääkö)? Tai miksi et halua syödä esim. kiloa suklaata kerralla?
Miksi hankkia enempää jos tuntee että on jo tarpeeksi?
kaksi riittää minulle, en vaan halua enempää. Ihan kuin haluan vain yhden miehen tai vain tietyn kokoisen asunnon.
vastata siihe, että oletko tosiaan sitä mieltä, että on jotenkin väärin tehdä vain 2 lasta?
liikaa. Se on syy, ei 'riittää'. Mutta tuo on tietysti jo syy, että 'tuntee, että on tarpeeksi', mutta ei oikein vieläkään se syy, että miksi tunnet että on tarpeeksi.
2 riittää minulle, en vaan kaipaa enempää. Miksi sinulle riittää vain yksi mies (vai riittääkö)? Tai miksi et halua syödä esim. kiloa suklaata kerralla?
Miksi hankkia enempää jos tuntee että on jo tarpeeksi?
syytä siihen miksi olen halunnut juuri kaksi lasta. Se vaan tuntuu hyvältä määrältä, ei ole tullut vauvakuumetta ja elämä on hyvää näin.
Minä luulen, että keskimäärin ihminen pystyy yli kahta
hoitamaan oikein tasapainoisesti, onhan lisääntymisikä niin pitkä, että niistä saa osan jo täysi-ikäiseksi halutessaan, kun tekee seuraavia. Hmm, pointti oli se, että en usko, että tämäkään on se ihan yleisin syy. Kyllä varmasti kolme ainakin menee.Samoin tiedämme jaksavamme ja pystyvämme huolehtimaan näiden kahden tarpeista tasapuolisesti, niin henkisesti kuin aineellisesti. Mielestäni vastuullinen vanhempi tiedostaa oman kapasiteettinsa tässäkin asiassa.
Silti monella kapasiteetti riittää vain yhteen tai kahteen. Vastuullinen vanhempi määrittelee itse oman kapasiteettinsa :)
sitä stressiä, melua, koulu/tarha-asioiden hoitamista, kaupassaravaamista, ruuan massakokkaamista, jättiauton hommaamista, ahtaassa asunnossa ahdistumista, rahantiukkuutta, harrastusrumbaa ja vanhempien olematonta omaa elämää, joten....
kaksi riittää mainiosti. Nautin elämästäni.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että syntyvyyden säänteleminen Suomessa ei tilannetta muuta. Itse asiassa, jos ns. kehittyneissä maissa tehdään vähemmän lapsia, miten maailman tilanne yleisesti menee mielestäsi. Tulee yhä vähemmän ihmisiä elättämään niitä, jotka ovat kehitysmaissa! Ei tuo voi olla jonkun oikea syy. Myönnä nyt!
Mä oon aina haaveillut neljästä, mutta päätin, että 2 saa riittää, siihen mulla on oikeus. Musta mulla ei ole oikeutta sanoa, että kiinassa ja afrikassa pitäis säädellä syntyvyyttä, jos itse teen niin monta kun lystää.
eka on nyt vauva, toinen tehdään perään ja sitten putket poikki. toivottavasti useampi tekis niin, niin jäis niille parempi maailma ja enempi tilaa, joita tänne nyt syntyy :)
On todellakin! Ja kyllä mä edelleenkin haaveilen siitä neljästä-viidestä, mutta miksi niiden pitäisi olla samaa lihaa ja verta. Voidaanhan me adoptoida niin, että saadaan lapsiluku täyteen. Ne lapset on jo joku tehnyt tähän maailmaan ja syystä tai kolmannesta ne tarvitsee uudet vanhemmat.
En mä roskiakaan lajittele tai kierrätä tai ole vegaani ihan vaan siksi, että saisin siitä jotain iloa...
ja kyllä, kehitysmaat hyötyy, kun ihmisiä on vähemmän.. miten muka kehittyneet maat elättää kehitysmaita? ostamalla ryöstöhintaan niiden viljat eläinten rehuksi?
luonnonvaroja moninkertaisesti kehitysmaissa asuviin verrattuna.
Enempiä ei tule, nyt on perhe koossa :)
mä olen erittäin tyytyväinen yhteenkin, en usko että enempää tulee meille
1. Näin pystymme huomioimaan ja kasvattamaan nämä lapset ajalla ja antaumuksella.
2. Ei ole tarvetta saada muutenkaan kolmatta.
3. Olen iloinen että olen selvinnyt kahdesta raskaudesta ja synnytyksestä, en halua riskeerata omaa vartaloani ja terveyttä.
4. Haluan että meille aikuisille jää aikaa esim. harrastaa ja myös kuskata lapsia harkkoihin, toisin sanoen aika riittää nyt hyvin kaikille perheenjäsenille, myös aikuisten omaan elämään.
5. Rahat riittää nyt hyvin asumiseen, matkusteluun, ihan tavalliseen elämään. Mitään luksusta emme tarvitse mutta emme myöskään halua kiristää vyötä.
Tietenkään rahalliset syyt ei painaisi jos ihan oikeasti haluaisi kolmannen. Voisihan sitten elää vähän niukemmin. Meillä kuitenkaan ei ole mitään viettiä kolmanteen.
Tosin kuulostaa surulliselta, jos haluaisit kuitenkin vielä lisää lapsia. Nykyään on muuten jotain turvallisiakin pahoinvointilääkkeitä, kannattaa kysyä, jos asiaa vielä mietit.
t. ap, jolla tosin vasta kaksi lasta
Raskausajat eivät olleet herkkua, varsinkin toinen oli yhtä tuskaa alusta loppuun. Periaatteessa kolmannen voisinkin haluta mutta raskautta en halua kokea enää yhtään kertaa. Eli senpä vuoksi lapsiluku on tässä.
sinä hyväksyt syiksi mitä hyväksyt, mutta kuka sinun hyväksyntääsi kaipaa. Jos joku ei tee lapsia ylikansoituksen takia, niin miksi joku ei voisi jättää lapsilukua yhteen tai kahteen samasta syystä eli omalta osalta välttää lisäämästä ihmismassaa. Minusta tämä on hyvinkin jalo syy ja monet todellakin miettivät tätäkin asiaa. Ei tosin taida ymmärrys riittää joillakin tahoilla. En viitsi ruveta arvaamaan taustoja vaikka tekisi mieli.
Milläs oikeasti luulet Afrikassa asuvan 11-lapsisen perheen pitävän hengissä ne penskansa. Luonnonvalinta karsisi ne alle puoleen, mutta kapitalistit antavat rahaa ja avustuspaketteja ja ruokaa... millä sinä luulet, että ne siellä elävät. Ei se 11-lapsisen perheen äiti juuri töissä voi käydä. Mutta kannatan tätä ajattelua, pysytään toki erossa kaikista kehitysmaista, selvitelköön asiansa ihan itsekseen. Ruandassa mm. on hienosti onnistuttu.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että syntyvyyden säänteleminen Suomessa ei tilannetta muuta. Itse asiassa, jos ns. kehittyneissä maissa tehdään vähemmän lapsia, miten maailman tilanne yleisesti menee mielestäsi. Tulee yhä vähemmän ihmisiä elättämään niitä, jotka ovat kehitysmaissa! Ei tuo voi olla jonkun oikea syy. Myönnä nyt!
Mä oon aina haaveillut neljästä, mutta päätin, että 2 saa riittää, siihen mulla on oikeus. Musta mulla ei ole oikeutta sanoa, että kiinassa ja afrikassa pitäis säädellä syntyvyyttä, jos itse teen niin monta kun lystää.
eka on nyt vauva, toinen tehdään perään ja sitten putket poikki. toivottavasti useampi tekis niin, niin jäis niille parempi maailma ja enempi tilaa, joita tänne nyt syntyy :)
On todellakin! Ja kyllä mä edelleenkin haaveilen siitä neljästä-viidestä, mutta miksi niiden pitäisi olla samaa lihaa ja verta. Voidaanhan me adoptoida niin, että saadaan lapsiluku täyteen. Ne lapset on jo joku tehnyt tähän maailmaan ja syystä tai kolmannesta ne tarvitsee uudet vanhemmat.
En mä roskiakaan lajittele tai kierrätä tai ole vegaani ihan vaan siksi, että saisin siitä jotain iloa...
ja kyllä, kehitysmaat hyötyy, kun ihmisiä on vähemmän.. miten muka kehittyneet maat elättää kehitysmaita? ostamalla ryöstöhintaan niiden viljat eläinten rehuksi?
Milläs oikeasti luulet Afrikassa asuvan 11-lapsisen perheen pitävän hengissä ne penskansa. Luonnonvalinta karsisi ne alle puoleen, mutta kapitalistit antavat rahaa ja avustuspaketteja ja ruokaa... millä sinä luulet, että ne siellä elävät. Ei se 11-lapsisen perheen äiti juuri töissä voi käydä. Mutta kannatan tätä ajattelua, pysytään toki erossa kaikista kehitysmaista, selvitelköön asiansa ihan itsekseen. Ruandassa mm. on hienosti onnistuttu.
lapses sairastuu keuhkokuumeeseen, niin ei mitään antibiootteja, vaan annetaan selviytyä ilman lääkkeitä. Näin heikko aines kuolee ja vahvimmat selviytyvät. Luonnonvalinta!
Me pahat länsimaiset ihmiset. Toisaalta jos niillä on se 10 lasta niin johan tässä saa kuluttaakin.
luonnonvaroja moninkertaisesti kehitysmaissa asuviin verrattuna.
lapses sairastuu keuhkokuumeeseen, niin ei mitään antibiootteja, vaan annetaan selviytyä ilman lääkkeitä. Näin heikko aines kuolee ja vahvimmat selviytyvät. Luonnonvalinta!
mystinen ekologinenomatunto on kyllä selkeä tekosyy. Miksi ei voi vain sanoa, että siksi koska en enempää halua. Paskat kukaan oikeasti mieti mitään ekologiaa lapsen teossa! Kyllä se on omat resurssit ja omat halut.
Ja aivanko oikeasti joku on sitä mieltä että kiinalaiset saavat tehdä vain yhden lapsen per lärsä? Miettikääpäs miksi siellä sitten tapetaan niitä pikkuisia kun sattuvat olemaan epäedullista sukupuolta.
Minulla on kaksi lasta, todennäköisesti jäävät tähän, siksi koska mieheni kanssa niin haluamme ja koen että kun olen saanut sekä tytön, että pojan saan kokea mitä on olla vanhempi kummallekkin sukupuolelle.
elätetään kehitysmaiden ihmisiä. Eiköhän se kuule oikeasti ole yksi syy länsimaiden hyvinvoinnille, että olemme pumpanneet ja edelleen pumppaamme luonnonvaroja kehitysmaista. Kehitysapu, jota täältä annetaan ei ole kuin pieni lahja, jolla ei koskaan tulla maksamaan takaisin jo otettua.
Tässä siis yksi, joka oli joskus sitä mieltä, ettei halua yhtään lasta. Nyt on yksi lapsi ja toisen vielä haluaisin jos saadaan (vähän mietinnässä jaksetaanko, eli ei vielä yritetä) mutten yhtään enempää. En jaksaisi hoitaa enempää ja haluan tehdä elämässäni muutakin kuin olla pienten lasteni kanssa, joten en halua loputtoman vanhaksi asti lisääntyä vaikka se olisikin mahdollista. Lisäksi ensin halusin pitkän vapaan nuoruuden, opiskella, matkustella, saada hyvän vakityön. Kaikki oli mielestäni juuri niinkuin pitikin kun 30 v sain ensimmäisen lapsen. Lisäksi mullakin oli eka raskaus (noin 2/3 osaa siitä) vaikea (sairastuin kilpirauhassairauteen, koskaan en ole ollut niin huonossa kunnossa). Luulen, että jos kaikki raskaudet olisivat sellaisia ja kovin monta kertaa olisin raskaana niin ei pian olisi lapsilla äitiä ollenkaan.
Olen sellainen luomumamma, että esim. imetän pitkään ym. niin jotenkin musta tuntuu, että yhteensä esim. viisi vuotta imettämistä ja lasten kantamista rintarepussa ympäriinsä kyllä riittää omalle kohdalleni.
Lisäksi myös ekologiset syyt oikeasti vaikuttavat. Vaikka äitiminen onkin ihanaa ei me kuitenkaan olla biologian orjia. Jos mulla ei ehkäisy olisi varmoilla urilla silloin kun en haluaisi tulla raskaaksi ei mua seksi edes kiinnostaisi. Ikinä en ole ymmärtänyt niitä juttuja, että naisia seksi kiinnostaisi enemmän kun ehkäisy ei ole luotettavaa. Silloin toki jos lasta toivoo mutta ei muuten omalla kohdallani ainakaan.
Ei siis ehkä sillä miten just sinä tai minä lisäännytään, vaan kokonaisuudella (esim. keskimääräinen lapsiluku, joka tietysti koostuu yksilöistä). Kyllä kehitysmaissa katsotaan sitä että miksi länsimaiset vaativat heitä suitsimaan väkilukua ja saastuttamista kun itse tekevät mitä lystäävät. Sehän on yksi syy miksi on hankala saada kehitysmaita mukaan ympäristösopimuksiin, heidän mielestään olemme tekopyhiä. Länsimaat ovat jo saaneet kehittya riistämällä luontoa ja nyt yrittävät (heidän näkökulmastaan) jarruttaa kehitysmaiden kehittymistä hyvinvointivaltioiksi kun yrittävät kieltää ne samat luonnonriistotoimet. Sama lapsiluvun kanssa, ei sitä täällä kukaan säätele ja siksi monista tuntuu tekopyhältä vaatimukset siitä ettei saisi itsekin tehdä vaikka 15 lasta. T