Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko elintasoeroa pitäisi olla työssäkäyvien ja sosiaalitukien elättämien välillä?

Vierailija
31.01.2023 |

Ihan konkreettisesti, mitä ei jälkimmäinen ryhmä tarvitse.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen 30%

Vierailija
2/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnissa, ei isoissa kasvukeskuksissa sopiva minimitulo palkassa on noin 2000e netto. Helsinki, Tampere, Turku Jyväskylä jne 2500-3500 netto.  Se on helpompi määritellä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvällä tarkoitetaan tässä varmaan matalapalkkaista työtä tekevää? 

Sanotaan vaikka 400e kuussa, eli pari kymppiä per työpäivä. Sillä voi jo hieman kutitella sisäistä Vebleniä ja näyttää, että töissä käyminen kannattaa. 

Nykymallissa iso ongelma on tukiasuminen, joka kannustaa olemaan ottamatta vastaan pienipalkkaista työtä. Lopputuloksena on, että tukiasuja asuu kalliilla paikalla ja itse pienellä palkalla asumisensa maksava jossain vantaan perukalla. Ei se ole oikein.  

Vierailija
4/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla sitä oli paljon, vaikka tuet taisivat olla suhteessa suunnilleen samaa luokkaa kuin nykyään.

Töissä teki duunarikin kaksin-kolminkertaisesti rahaa, joka tosin osin perustui ylitöihin.

Ekassa duunissa kuorma-autokuskina oli kuukauden tili 7360mk.

Yksiön vuokra keskustassa oli 1100mk.

Vierailija
5/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän tulisi saada nettona 1000 e kk enemmän kuin työtön.

Toimihenkilön 1500...2000 e kk enemmän.

Vierailija
6/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan vaikka 400e kuussa, eli pari kymppiä per työpäivä. Sillä voi jo hieman kutitella sisäistä Vebleniä ja näyttää, että töissä käyminen kannattaa. 

Nykymallissa iso ongelma on tukiasuminen, joka kannustaa olemaan ottamatta vastaan pienipalkkaista työtä. Lopputuloksena on, että tukiasuja asuu kalliilla paikalla ja itse pienellä palkalla asumisensa maksava jossain vantaan perukalla. Ei se ole oikein.  

Tukiasuja ei voi asua kalliilla paikalla, jokaiselle kunnalle on määritettu kohtuullinen vuokrataso, ja asumistuki on 80% tuosta tasosta. Todellakaan kela ei maksa mitään tonnin vuokria, maksimissaan maksaa asumistukea jonkun 500-600e jos sitäkään.

Vierailija
7/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki, Tampere, Turku Jyväskylä jne 2500-3500 netto.

Harva tuollaisia palkkoja saa. Olen 20v ollut suunnitteluinsinööri ja netto on alle 2500e.

Vierailija
8/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 400e katoaa työntekemisen kuluihin, liiton maksuihin ja kulkemiseen. Täysin turha homma. Lisäksi siinä on 100e joka leikkaa asumistukea. Ja kun sitä asumistukea ei pitäisi joutua saamaan lainkaan yhdenkään työssäkäyvän, se on köyhien etu eikä mikään koko kansan aikuisten lapsilisä.

Vierailija
9/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukiasuja ei voi asua kalliilla paikalla, jokaiselle kunnalle on määritettu kohtuullinen vuokrataso, ja asumistuki on 80% tuosta tasosta. Todellakaan kela ei maksa mitään tonnin vuokria, maksimissaan maksaa asumistukea jonkun 500-600e jos sitäkään.

Kalliit paikat eivät ole kaikille aina kalliita.

Oma vuokra Helsingin ydinkeskustassa on 600e. Suihkua ei ole.

Semmoista ökyluksusta.

Vierailija
10/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran, että kadulla ja kaupassa näkee kuka on loisiva_luuseri ja kuka käy töissä.

Ulkonäöstäkö vai ostoskorin sisällöstä päättelet?

Jos minä lampsin lähikauppaan tukka sotkussa, verkkarit yllä ja kirkuvanväriset kroksit jalassa, saan ehkä melkoisen tuomion loisimisesta. Olen kuitenkin se kotona etätyötä tekevä kiireinen ihminen, joka hakeekin viikon ruokansa lähikaupasta ihan silkkaa laiskuuttaan. Säästyypä ainakin bensakuluissa, jos ruoka onkin lähikaupassa kalliimpaa.

Vierailija
11/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tuollaisia palkkoja saa. Olen 20v ollut suunnitteluinsinööri ja netto on alle 2500e.

No aika onneton ura- ja palkkakehitys on insinööriksi sinulla. Itsellä valmistuttuani 90-luvun alussa oli netto noin 7.000 markkaa. Nyt se on saman verran euroina.

Vierailija
12/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakuntamme kiittää uhrauksista mitä olet tehnyt Suomen kilpailukyvyn puolesta. 

Vierailija
13/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuilla eläjälle yhteiskunnan maksama edullinen vuokra-asunto, sähkö, vesi, kaupungeissa joukkoliikenteen lippu, ruoka/vaate/harrastusrahaa 10eur/päivä.

Työssäkäyvällä tietysti markkinahinnan mukaan, itse kunkin ammattitaidon ja motivaation perusteella. Kuten nytkin.

Vierailija
14/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran, että kadulla ja kaupassa näkee kuka on loisiva_luuseri ja kuka käy töissä.

Sulla ei siis muna nouse ellet näe tuota päältä päin. Mitäpä jos itse saat töistä kenkää tai pikemminkin: jos äitis lopettaa sun ruokkimisen?

Vierailija
15/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika onneton ura- ja palkkakehitys on insinööriksi sinulla. Itsellä valmistuttuani 90-luvun alussa oli netto noin 7.000 markkaa. Nyt se on saman verran euroina.

On varmaan nainen niin siksi ei ole palkkakehitystä ja tienaa saman verran kuin sairaalan laitoshuoltaja tai hieman vähemmän.

Vierailija
16/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei siis muna nouse ellet näe tuota päältä päin. Mitäpä jos itse saat töistä kenkää tai pikemminkin: jos äitis lopettaa sun ruokkimisen?

Katsos sosiaalipummi, useimmat meistä pystyvät ihan omalla toiminnallaan ja omalla painoarvollaan vaikuttamaan siihen, saako töistä kenkää vai ei.

Vähäosaisille eli työkyvyttömille tietysti turvattava katto pään päälle ja velliä. 

Vierailija
17/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elätillä jää käteen n.500e/kk niin työssäkäyvällä pitää jäädä 1500e/kk

Alle tonnista en rupea tekemään 160h/kk töitä.

Vierailija
18/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe kun tiedetään, että lusmuja on tutkitusti eniten nimenomaan äärioikealla.

Vierailija
19/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kummallisia kuvitelmia toisten tuloista. Itsellä myös työuraa vajaa 20v, keskijohdossa suuressa pörssiyhtiössä, nettopalkka hivenen yli 3000 euroa. Bruttohan onkin sitten melkein 5000. Sh ystävä hieman yllättyi, ettei nettotuloissamme ole kuin satasten ero :D

No, tilastot kertoo realiteetit vaikka vauvapalstalla jokainen tietysti onkin 7 tonnin insinööri.

Vierailija
20/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nouse ei, kun sellaista ei löydy. Kyllä elintasoeron tulee näkyä niin ostoskorissa kuin ulkoisessa habituksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän